Je maakt een denkfoutje vermoed ik.
De 2 draads bus is een combi van spanning met daar de data op gesuperponeerd.
De toestellen krijgen allemaal de zelfde bus, maar vanwege de impedantiesprongen die de ster bekabeling maakt zet je. als je het netjes wil doen, er een videoverdeler tussen,
Dat is een levelconvertertje met een ingang, en 4 uitgangen.
Die uitgangen zijn gelijk, welke je gebruikt voor een toestel maakt niks uit.
De laatste gaat meestal direct op de bus, maar dat hoeft niet.
Ook meerdere installaties gemaakt waar de toestellen allen op de verdelers zitten.
Je gaat met de bus vanaf de voeding naar verdeler 1, en vanaf daar door naar verdeler 2 etc. waarbij er dan 4 toestellen afgaand op gaan per verdeler.
De in en uitgaande twist je dan en die gaan op de in/uit klem van de verdeler.
Testman bedoelt dat het laatste toestel ( meest verre) dan direct op de bus zit.
Maar dat hoeft dus niet!
Alle weerstanden staan aan, tenzij ze de toestellen gelust hebben maar met een enkele aankomende draad is ( hoort!) dat dus niet zo.
De aansluitingen 1-2-3-4 op de verdeler hebben dus niets te maken met het codeblokje in het toestel.
Dat is alleen een aanduiding voor de volgorde.
Zoals gezegd, wissel de toestellen even om, dan sluit je een fout in de bekabeling en verdeler uit.
Het toestel van appartement 3 zal in appartement 4 ook gewoon als appartement 3 werken en op de bel daarvan reageren, onafhankelijk van de eventuele verderdeler etc.
Verdeler heb ik al een keer kapot gehad na blikseminslag in het gebouw.
Toestel was ook kapot op die afgaande aansluiting.
Weet je zeker dat het toestel van marktplaats goed is?
En ik had inderdaad wel spanning op de bus dacht ik.
Op een andere nog vrije aansluiting werkte het wel, maar de verdeler wel vervangen voor de zekerheid.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
normaal als je op het oogje of groen drukt krijg je na enige seconden het beeld van de voordeur. ook als het adres niet klopt zou dat moeten werken. zet je de bus op het toestel zie je in het display ook het android logo even voorbij komen van de software die opstart. als dat allemaal niet werkt heb ik het idee dat hier iemand mee aan t klooien is geweest waarom het niet werkte, vandaar al die missende jumpers. soms gaan die monitoren ook gewoon stuk.
bij omweer maar 1 ding vervangen is tricky, kan een ellendeweg worden van semi maandelijkse andere defecten die dan al niet meer te claimen zijn. pas ook gehad bij een appartementencomplex. eigenaar wilde herstel ondanks dat het spul al 17 jaar was. voedingen, bibus spraakunit en 1 monitor waren stuk. dan is de kans op meer defecten in de toekomst groot.
Op zondag 12 juli 2026 10:48:04 schreef testman:
normaal als je op het oogje of groen drukt krijg je na enige seconden het beeld van de voordeur. ook als het adres niet klopt zou dat moeten werken. zet je de bus op het toestel zie je in het display ook het android logo even voorbij komen van de software die opstart. als dat allemaal niet werkt heb ik het idee dat hier iemand mee aan t klooien is geweest waarom het niet werkte, vandaar al die missende jumpers. soms gaan die monitoren ook gewoon stuk.bij omweer maar 1 ding vervangen is tricky, kan een ellendeweg worden van semi maandelijkse andere defecten die dan al niet meer te claimen zijn. pas ook gehad bij een appartementencomplex. eigenaar wilde herstel ondanks dat het spul al 17 jaar was. voedingen, bibus spraakunit en 1 monitor waren stuk. dan is de kans op meer defecten in de toekomst groot.
Er is sowieso iemand mee aan het klooien geweest dat is zeker..
Als er iemand uit de regio Gent is die me kan helpen met een probleem aan mijn videofoon, stuur me gerust een privébericht. Uiteraard tegen betaling.