Op dinsdag 7 juli 2026 19:33:56 schreef m.bouwer:
Klein kruiskruid plantje.

Ik heb het misschien niet goed genoeg uitgelegd, maar de vraag waar ik mee bezig ben is: Kan een moderne "gratis-AI-voor-thuis" het kleine kruiskruid onderscheiden van niet weg te halen plantjes.

Klassiek verhaal,minstens 25 jaar oud, is dat een militaire onderzoeksgroep hun AI aan het trainen was om "tank verstopt in het bos" te onderscheiden van "geen tank in het bos". Dus tanks verstopt, vliegtuig opgestegen en fotos gemaakt van de tanks in het bos. Toen ze die aan de nerds die met die AI bezig waren gaven kwamen die met: Maar waar zijn de fotos van "geen tank in het bos?" we moeten de AI ook leren zeggen: geen tank in het bos! -- Oh! Dus weer opgestegen dit keer geen tanks in het bos verstopt en weer fotos gemaakt.

AI getrained en getest. Lijkt het goed te doen....

Totdat ze er achter kwamen dat op nieuwe fotos de AI echt er niets van bakte... Blijkt dat op de eerste dag met tanks in het bos hetzonnig was en de tweede dag met geen tanks in het bos het bewolkt was. Dus AI had geleerd om "ja" te roepen als de foto op een zonnige dag genomen was en "nee" als het niet zonnig was.

Dus... als we een AI nu gaan vragen: Zie je een klein kruiskruid plantje? op deze twee fotos dan zal dat vast lukken... Maar beoordelen of het goedgaaat als ie door jou moestuin rondloopt en dan de vraag krijgt, moet ik deze wieden of niet... dat is niet te beoordelen.

Ik vroeg gemma4 of ie denkt dat ie een "common groundsel" ziet:

Based solely on the appearance of the leaves and the overall growth habit 
in this photo, the plant **is consistent** with the general look of common 
groundsel (*Senecio vulgaris*).

En bij de uienplantjes:

Based solely on the visual evidence provided, **it is highly unlikely** that this picture contains common 
groundsel (*Senecio vulgaris*).

Dus mijn voorlopige conclusie is dus: een locaal te draaien, gratis LLM kan jou fotos correct identificeren.

De achter de schermen "redenering" maakt duidelijk dat het feit dat de uien in een rijtje geplant staan een hint is die hij gebruikt heeft om tot deze conclusie te komen.

Het lijkt mij dat we in een ontwikkelingsfase zitten met die robots.
Zaaien, onkruid laseren, gewasbescherming met spotsprayen.....
Veel getob ook.
Maar het gaat om onze voeding.

Dat het om onze voeding gaat is totaal geen argument.

Meer dan 100000 jaren hebben onze voorouders en de huidige mens zich prima weten te redden in de levensbehoefte zoals voeding.
Ik zie niet in waarom dat nu opeens niet meer kan en er zo nodig keihard gewerkt wordt aan zeer kostbare energie vretende robots die zo hoognodig de mens op den duur op het land moet gaan vervangen en de landbouw produkten peperduur zullen gaan maken.

Op vrijdag 10 juli 2026 09:54:45 schreef Bobosje:

Meer dan 100000 jaren hebben onze voorouders en de huidige mens zich prima weten te redden in de levensbehoefte zoals voeding.
Ik zie niet in waarom dat nu opeens niet meer kan en er zo nodig keihard gewerkt wordt aan zeer kostbare energie vretende robots die zo hoognodig de mens op den duur op het land moet gaan vervangen en de landbouw produkten peperduur zullen gaan maken.

Ik denk dat een mens heel wat meer energie vreet dan een robot.
Die "mens" wordt geacht de kost te verdienen voor een 2-persoonshuishouden. Hij/zij zet zijn inkomen in om te eten, bouwen, wonen, autorijden, verwarmen, koelen, plus wat de Staat voor hem bewerkstelligt. Daar zit heel wat energie in!
Een robot kan het werk doen van meerdere mensen, dus mensen uitsparen: ik denk tegen veel lagere energiekosten.

Ik vind die AI voor landbouw reuze interessant. kVind het beslist een positieve ontwikkeling.
Kwam vaak de term YOLO tegen. En de firma Ultralytics (Voorbeelden "Computer vision in agriculture")
Seed Studio heeft er een camera voor
Om er mee te beginnen hoeft niet veel geld te kosten, wel tijd om de software te leren gebruiken.

Je onderschat misschien de prijs van AI.

Hoe dan ook, net als bij elke invoering van een gereedschap zal er op enig moment een optimaal gebruik gevonden worden.

Op vrijdag 10 juli 2026 12:12:24 schreef Spog2:
Ik denk dat een mens heel wat meer energie vreet dan een robot.
Die "mens" wordt geacht de kost te verdienen voor een 2-persoonshuishouden. Hij/zij zet zijn inkomen in om te eten, bouwen, wonen, autorijden, verwarmen, koelen, plus wat de Staat voor hem bewerkstelligt. Daar zit heel wat energie in!
Een robot kan het werk doen van meerdere mensen, dus mensen uitsparen: ik denk tegen veel lagere energiekosten.

Een robot op het veld dat 24/7 bij elk onkruidje vele energie slurpende megagrote datacentra over de wereld laat staan te stampen of dat onkruidje nu wel of niet moet worden vernietigd is pure vernietiging / verspilling van kostbare aardse energiebronnen die die datacentra voor elk onkruidje moeten verstoken.
Vermenigvuldig het bovenstaande voor de vele duizende robots die er straks op de vele velden zullen ronddwalen dan valt het energie gebruik van de mens (of meerdere) totaal in het niet.
Verder, datacentra vreten niet allen energie ze nemen ook ontzettend veel kostbare ruimte in onze leefomgeving in beslag, ruimte die veel beter gebruikt kan worden voor landbouw of bebouwing.
Daarnaast zijn datacentra peperdure installaties die constant geld blijven kosten. Het gebruik van AI is nu nog gratis, maak iedereen zoveel mogelijk verslaafd aan AI zodat ze niet meer zonder kunnen en ga dan geld vragen of licenties verkopen voor het gebruik van AI, big business!

Het aardse leven is bedoeld voor mensen, planten, dieren, insecten, etc. mogen die a.u.b. energie consumeren en ooit weer teruggeven aan de natuur?

Vandaar dat ik al direct Edge AI noemde. Daarbij hoeft er niet naar datacenters gestampt te worden. Het trainen is eenmalig. Onder de streep zal de uitkomst ergens in het midden liggen. Soms loont het, soms niet. Het is in elk geval geen panacé. Ik geloof al een aantal jaar niet meer in panacé's en voor die tijd was ik ook al niet overtuigd.

@Bobosje
Ik kom uit een gezin van 8 kinderen. Pa was boer en we hadden onder andere suikerbieten.
Die waren ingezaaid op ca 10cm afstand.
In het voorjaar werd het hele gezin en wat hulpkrachten opgetrommeld om die "op 1" te zetten, dwz dat er tussen elke biet 20 a 30 cm ruimte komt; daarbij werd tegelijk het onkruid gewied. Het werk moest op handen en knieën kruipend worden gedaan. Vaak in de hete zon en met stuivend zand vanwege de wind.
Meestal moest we er daarna nog een keer doorheen, dan enkel voor het onkruid.

Ik heb er nét geen trauma van opgelopen, maar het mag duidelijk maken dat het een groot beslag legt op goedkope (kinder-)arbeid onder barre omstandigheden (de hete tijd van het jaar). En dat ik , gezien mijn eigen ervaring, robotisering als positieve ontwikkeling zie.

Op den duur moet een karretje met de rekencapaciteit van een mobiele telefoon dat klusje aankunnen, en dat gedurende 24 uur per etmaal. Niemand had 30 jaar geleden ook maar gedacht aan de mogelijkheden van het mobieltje zoals wij die nu kennen. Ik heb groot vertrouwen in de snelle groei van deze techniek. Wereldijd.
De agri-robots worden per rij (bijna) net zo goedkoop als de drones, mobieltjes, en robotstofzuigers die we nu kennen. Nou ja, misschien iets duurder vanwege de mechanische vereisten.
En die dure licenties? De boeren hebben véél ervaring met coöperaties. Ze maken er een coöperatieve AI-databank van. Misschien is het collectief wel iets voor de Verenigde Naties. Hoe meer je/ieder deelt des te meer je er als individu uit kan halen.

In de praktijk nemen Monsanto en JohnDeere er samen patenten op en betalen boeren zich een slag in de rondte.

Maar natuurlijk ligt er wel toekomst in het gebruik van nieuwe gereedschappen, zo lang we ons maar realiseren dat het geen panacé is zoals zo vaak gezocht en gedroomd wordt en "elk foordeel hep se nadeel".

Op vrijdag 10 juli 2026 09:54:45 schreef Bobosje:

Bij mijn weten hebben de hongersnoden de mensheid zolang de mensheid bestaat geteisterd.
Voor jou is dat prima, voor mij is dat een puntje ter verbetering.
@Bobosje,
Ik denk niet dat jij met een schraper de mensheid gaat redden. Ik heb meer vertrouwen in de huidige en komende wiedrobots.

Op vrijdag 10 juli 2026 17:22:14 schreef maartenbakker:
In de praktijk nemen Monsanto en JohnDeere er samen patenten op en betalen boeren zich een slag in de rondte.

Daar zou de internationale regering (VN?) eens kritisch naar moeten kijken. En dan bedoel ik auteursrecht, patentrecht, teeltrecht enz. Door misbruik van deze rechten worden de rijken rijker en de armen armer (of iets minder snel rijk). Op een bepaald moment eindigt dit in een revolutie.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (23%)]

Op vrijdag 10 juli 2026 14:21:06 schreef Bobosje:
[...]

Een robot op het veld dat 24/7 bij elk onkruidje vele energie slurpende megagrote datacentra over de wereld laat staan te stampen of dat onkruidje nu wel of niet moet worden vernietigd is pure vernietiging / verspilling van kostbare aardse energiebronnen die die datacentra voor elk onkruidje moeten verstoken.

De term AI is al vanaf het begin van de chip gemunt en is niets anders dan een set algoritmen, regels en statistiek op een bak data. Waar jij het nu over hebt is LLM (Large Language Models) en dat die modellen er zijn is vanwege de gigantische hoeveelheid data die we de afgelopen 35 jaar online hebben gezet en zetten. Om die modellen te bouwen / trainen is niet alleen enorm veel rekenkracht nodig, maar ook enorm veel opslagcapaciteit om het volledige internet te kopiëren.

Een wiedrobot met een camera stuurt echt niet een foto naar een datacenter om die te laten beslissen wat er moet gebeuren. Dit zit allemaal in de robot zelf want om dat in een datacenter te doen is veel te traag.

Het trainen van zo'n model gaat met tienduizenden foto's van verschillende blaadjes of plantjes in diverse situaties en standen. Dat model wordt op de robot gezet en een afbeelding wordt dan door het algoritme gehaald met een uitkomst van 0 -100% zekerheid wat het is. Aan de hand daarvan zal de software beslissen om het plantje te wieden of niet.
Zelfs de huidige beveiligingscamera's kunnen diverse objecten detecteren zoals mensen, dieren, takken etc. Ook de robotgrasmaaier heeft een camera om objecten te detecteren en er omheen te werken. Allemaal AI modellen die lokaal draaien.

Precies.

Overigens gaat het bij LLM's en veel andere AI's wel om dezelfde basistechniek: Neurale Netwerken.

Die zijn nou eenmaal duur om te trainen, en al helemaal als je de verkeerde hardware gebruikt (AMD, nVidia) waardoor ze deels terecht een slechte naam krijgen.

Voor een "eenmalige" training van een lokaal draaiend model zoals dit soort patroonherkenning is het allemaal niet zo erg. Dat kun je in de cloud of zelfs op een normale computer zonder stevige videochip doen, alleen duurt het dan langer. Pas bij het massaal online gebruik van hele grote neurale netwerken zoals LLM's wordt de verspilling duidelijk. Die gebruiken een belachelijke hoeveelheid energie om te trainen en een erg grote hoeveelheid energie om te raadplegen.

Zo lang je bij dit soort kleinere toepassingen maar een een efficiënte chip gebruikt waar je de extern getrainde netwerken op kan zetten, is het gebruik al snel efficiënt (afhankelijk van wat voor arbeid je ermee verricht natuurlijk). Daar wordt tegenwoordig door hardwarefabrikanten ook over nagedacht. Ik geloof dat ook ST al ARM processoren heeft die geoptimaliseerd zijn voor dit soort toepassingen.

Op woensdag 8 juli 2026 14:51:14 schreef rew:
Klassiek verhaal,minstens 25 jaar oud, is dat een militaire onderzoeksgroep hun AI aan het trainen was om "tank verstopt in het bos" te onderscheiden van "geen tank in het bos". Dus tanks verstopt, vliegtuig opgestegen en fotos gemaakt van de tanks in het bos. Toen ze die aan de nerds die met die AI bezig waren gaven kwamen die met: Maar waar zijn de fotos van "geen tank in het bos?" we moeten de AI ook leren zeggen: geen tank in het bos! -- Oh! Dus weer opgestegen dit keer geen tanks in het bos verstopt en weer fotos gemaakt.

AI getrained en getest. Lijkt het goed te doen....

Totdat ze er achter kwamen dat op nieuwe fotos de AI echt er niets van bakte... Blijkt dat op de eerste dag met tanks in het bos hetzonnig was en de tweede dag met geen tanks in het bos het bewolkt was. Dus AI had geleerd om "ja" te roepen als de foto op een zonnige dag genomen was en "nee" als het niet zonnig was.

Deze Anneke Dote doet mij denken aan de lessen pantserherkenning in mijn diensttijd.
We kregen foto's te zien van allerhande Russische tanks en tanks van andere landen achter het ijzeren gordijn.
Tussen al die foto's zat een foto met een landingsvaartuig erop. Als ik die foto zag, dan wist ik dat tank type xxx van Rusland erop stond.
Diploma pantserherkenning heb ik gehaald, maar die tank moest ik niet in het bos tegenkomen. Ik zou hem niet herkennen. Er varen niet zoveel boten in het bos.

Op vrijdag 10 juli 2026 16:12:38 schreef Spog2:
@Bobosje
Ik heb er nét geen trauma van opgelopen, maar het mag duidelijk maken dat het een groot beslag legt op goedkope (kinder-)arbeid onder barre omstandigheden (de hete tijd van het jaar). En dat ik , gezien mijn eigen ervaring, robotisering als positieve ontwikkeling zie.

Nu ook is het wieden van klein kruiskruid een warm en geestdodend werkje.
Nadenken over het maken van wiedhonden ( tegen een niet al te hoge prijs ) maakt het machtig interessant.

Alleen al het laten lopen van zo'n hond (op ongelijke grond) lijkt mij al een hele uitdaging.

Het kan ook op wielen. Het gaat erom dat het kleine onkruid herkend wordt en een stroomstootje krijgt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (100%)]

De onkruidwieders die er nu rondrijden zijn toch van een heel ander kaliber dan zo'n wandelende tekkel of een RC autootje.

Wie weet wat voor moois uit een wandelende tekkel komt.
(Ohm pi kijkt met een scheef oog naar drones.)