Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Houder alleen: Keystone 2478
Dit probleem nog weer eens opgepakt.
Ik werd attent gemaakt op deze :
https://www.conrad.nl/nl/p/voltcraft-vc-bc4-pb1-2-in-1-oplader-en-powe…
Die heb ik binnen, is op zich een leuk ding, bijna precies wat ik zocht.
Maar helaas bij gebruik als energie-bank voor 5volt zit er helaas toch elektronica in die een fikse QRM geeft.
En daar ging het mij nu om, ~5volt dmv 4 cellen in serie, zonder actieve elektronica.
Ik kon het niet laten om 'm even open te maken :
Dus de vraag blijft, wie weet er een een goede houder voor 4 AA's.
( en niet die bekende zwarte prutdingen, daar heb ik nog een bak vol van )
Ter illustratie een voorbeeld van een hoofdlampje, zoiets, O die gaf ik in m'n openings bericht al.
Dit is mijn toepassing :
Een DAB radiootje, zendt uit op bluetooth, een handig, vrij uniek ding.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
In die richting heb ik ook al gedacht, maar ik ben meer van het materiaal weghalen (frezen) ipv materiaal toevoegen ( 3D printen )
Ik heb zat stukken HDPE (ed ,oid) om iets van te maken, maar, de contactjes enzo . . .
Er moet toch zoiets te koop zijn zeker ?
Ik zou zelfs overwegen om de Voltcraft lader er voor op te offeren, om te bouwen, die zit best leuk in elkaar eigenlijk.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Huhm ja en nee en misschien ...
3d-printen is inderdaad een heel andere manier van werken en dus ook van denken. Neem van me aan: het went snel!
Maar de contacten zijn inderdaad een lastig punt. Herinner ik me niet iets van veren uit brons?
Eerder dan een goede lader te kannibalizeren zou een (niet al te goedkoop) standaardhoudertje toch ook een goede bron moeten zijn?
Op dinsdag 14 juli 2026 23:48:01 schreef Paulinha_B:
3d-printen is inderdaad een heel andere manier van werken en dus ook van denken.
Ik ben er zeker bekend mee, diverse soorten ook. Maar het valt of staat met een goede tekening cq ontwerp.
Waar bij ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat velen alleen bestaande ontwerpen gebruiken.
Op dinsdag 14 juli 2026 23:48:01 schreef Paulinha_B:
Eerder dan een goede lader te kannibalizeren zou een (niet al te goedkoop) [..]
Nou ja, de lader / energie-bank die ik noemde komt in aanmerking, een compact ding.
Aan te passen dmv printspoortjes doorkrassen.
Maar, liever koop ik iets, ik hoop op iemand die iets weet, bvd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op dinsdag 14 juli 2026 23:03:46 schreef Kees frees:
Ik werd attent gemaakt op deze :
https://www.conrad.nl/nl/p/voltcraft-vc-bc4-pb1-2-in-1-oplader-en-powe…
Dat zijn gammele contacten, waarom niet de keystone die ik in het begin al gaf?
Al die Chinese 'crap' heeft slecht contact en/of overgangsweerstand. Heb een paar verschillende proefsamples gehad.
Was een treurige vertoning en zo slecht dat ik ze niet durfde te gebruiken...
Zie mijn eerdere post van 14 juli 2026 mbt ALI Waterdichte Alunimium 4 X AA Batterij houder.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2663121#2663121
Een paar dagen geleden aangekomen en helemaal niets mis mee.
(24 uur onder water getest in een glas).
En voor die prijs ( € 10,81 incl verzendkosten & Import) kun je het helemaal niet zelf maken.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Het ziet er niet echt uit als aluminium, alleen de binnenkant?
4x 1,55v(nieuw) = 6,2v is dat niet wat hoog voor een smartphone op zijn 5 volt aansluiting?
[Bericht gewijzigd door vergeten op (26%)]
RECTIFICATIE:
NIET waterdicht na 36 uur. Wel spatwaterdicht!
@ "Vergeten":
1) Het huis is van geëxtrudeerd (en daarna geanodiseerd) aluminium. Robuust en vormvast.
Maar de pasvlakken zijn niet 100% waterdicht.
Het geheel is robuust, maar dus enkel spatwaterbestendig.
In een zipzakje in de gereedschapsbidon (op de fiets) kan het wel stevige regenbuien aan.
2) De aansluitingen van de batterij en staan inderdaad in serie, maar het geheel is bedoeld voor NiMHydride accu's 4x 1.2V.
Nietemin geen miskoop, maar niet zo goed als ik dacht.
nonius
set SCE to AUX.
NIET waterdicht na 36 uur. Wel spatwaterdicht!
Wat vaseline op het rubber kan ook nog helpen.
Maar tenzij je gaat duiken zal het toch wel voldoende zijn? En anders de oplossing toepassen die ik voor m'n 'duiklamp'* heb gebruikt: gelijmd PVC, flink wat kit en waterdichte schakelaarbediening afkomstig van een oude onderwatercamera.
(ok, geen echte duiklamp; hij wordt alleen maar gebruikt voor het schoonmaken van het onderwaterschip, dus max. 1.5m diepte, en telkens maar voor korte periodes: zo lang als je je adem kunt inhouden; in mijn geval minder dan 5 minuten dus.)
brains
Special Member
Je zou een oude, kleine, simpele 4 cel (nicad) oplader kunnen hergebruiken ervoor. Ik heb er zo ook een defecte uit een batterijen bak gevist die defect was. Ik dacht die ook voor dezelfde doel te hergebruiken. Kwestie van ingewanden eruit. B.v. eentje die op stopcontact werkt, of eentje op usb. Je hebt er met platte contacten i.p.v. die stomme veertjes. Zie hieronder voorbeelden.
https://www.google.com/search?q=kleine+aa+en+aaa+batterijen+oplader+&c…
Eens bij kijken bij kringloop winkels, electro afvalbakken e.d.
Maar is er niet een betere optie om gewoon een powerbank te gebruiken? 4x AA nihm wat je nu gebruikt is 4,8v dus 5v van usb zou ook al werken.
Wat vaseline op het rubber kan ook nog helpen.
of kraanvet, je weet wel het spul waarmee je spil van de kraan invet. Doet wonderen bij alles wat buiten waterdicht moet zijn.