Op donderdag 9 juli 2026 20:02:27 schreef nonius:
[...]En als ik zie hoe vaak ik de Turing-test niet doorsta (captcha's), en AI wel, dan vrees ik dat ik ook bij die 16% zit
Komt dat niet gewoon omdat er regelmatig nog net 1 pixel van een verkeerslicht in sommige van die foto's staat? 
Velleman te Gavere is sinds jaar en dag de fabrikant van de gekende kits en ook verdeler van componenten. Deze firma heeft echter de laatste jaren verlies gemaakt en zit in slechte papieren. Momenteel is er door de rechtbank te Gent bescherming tegen schuldeisers... maar ziet er niet goed uit.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Alhoewel sommigen dat gemiddelde wel flink omlaag halen https://www.youtube.com/watch?v=-dn7FtPVvoA.
Ik heb hier ook nog een Velleman soldeerstation. Dat is toch een andere Velleman? Of niet?
nonius
set SCE to AUX.
[Hoeben] Ik heb hier ook nog een Velleman soldeerstation. Dat is toch een andere Velleman? Of niet?
Realiseer me zojuist dat ik ooit ook een Velleman soldeerstation heb gehad lang geleden; ooit ergens tweedehands gekocht op een rommelmarkt. Was er zeer ontevreden over (werd niet warm genoeg, of opwarmen duurde lang, of.... weet niet meer wat, is ruim 20 jaar geleden, maar heb me enorm aan dat station geërgerd. Heb het vrij snel daarna aan iemand anders gegeven die er wel heel blij mee was. Elke keer als ik hem bezocht en dat station op z'n werkbank zag staan verbaasde ik me erover dat hij er überhaupt mee kon werken....
Was de VTSS20.
Daarna een Weller WTCPS gekocht en nooit meer teruggekeken!
(Hoeben: het maken en verspreiden van dergelijke muziek en filmpjes valt onder de noemer 'misdaden tegen de menselijkheid'. Gelukkig voor de betrokkenen wil Trump het Internationaal Strafhof afschaffen....)
On-topic: mogelijk dat er dan binnenkort een faillissementsverkoop gaat komen. Voor de klanten van Velleman dan de laatste mogelijkheid nog wat voorraad aan te leggen....
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het uitstel van betaling geldt nog tot oktober. Tot die tijd verwacht ik dat de bedrifjsvoering gewoon doorgaat. Een bevriende winkelier kreeg vorige week nog artikelen geleverd, al stond er de laatste maanden wel veel in backorder. Voor zover ik weet zijn de winkeliers ook nog niet op de hoogte gesteld, wellicht zouden ze anders stoppen met bestellen (kleine kans, Velleman heeft een vrij belangrijk deel van het assortiment in handen).
Wat die soldeerstations betreft, het afgebeelde model is een Chinees product van een fabriek die ook al vrij lang actief is en ook aan Nedis leverde.
De originele variant van dit soort 24V 48W stations kwam uit Taiwan, van Solomon. Velleman leverde uit Taiwan ook nog Xytronic, maar die zijn al grotendeels uitgefaseerd. Xytronic heeft moderner spul, maar is ook groot geworden met 24V 48W stations.
Het zijn in principe prima stations en de prijs/kwaliteitverhouding is beter dan die van Weller (je koopt wel een handvol van deze voor de prijs van 1 Weller).
Ik gebruik er thuis ook nog steeds zo een, naast een JBC voor met microwerk. Bij mijn belangrijkste opdrachtgever soldeer ik met Weller. Zit kwalitatief tussen deze stations en JBC in voor dichter bij de JBC prijs. En soms zitten er ontwerpfouten in. Zelf zou ik die nooit kopen (ook heel lang geleden 2 keer een rode gekocht, de beste antireclame die een fabrikant kan maken).
nonius
set SCE to AUX.
Verdraaid, ja, nu je het zegt, het was waarschijnlijk 'Solomon'! Die naam doet nog vaag een bel rinkelen! Maar zal wel door Velleman verkocht geweest zijn want het was in BE dat ik hem tweedehands heb gekocht. Hoe dan ook, hij leek exact op de Velleman VTSS20.
Vóór dat Velleman-station had ik alleen maar met 220V-soldeerbouten gewerkt (met een zelfgebouwde triac-vermogensregelaar om de temperatuur toch wat te kunnen regelen), dus het was nou niet dat ik heel erg verwend was qua soldeergereedschap. Vandaar dat ik aanvankelijk ook heel blij was met een 'echt' soldeerstation als die Velleman. Maar dat viel al snel heel erg tegen.
Bij wat langer nadenken, volgens mij was het omdat de tip te weinig warmtecapaciteit had denk ik.... maar ben niet 100% zeker meer.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De VTSS20 is bij mijn weten altijd een Chinese net-niet kloon van Solomon geweest. Uiterlijk zal er ook weer niet zoveel verschil in maar het origineel was wel beter.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
nonius
set SCE to AUX.
Heb nog een heel oude foto gevonden waar het soldeerstation half op staat; helaas niet leesbaar welk merk het was maar het was absoluut Solomon, geen Velleman. Wel hetzelfde model als die VTSS20.
Het station was in die tijd al gedegradeerd naar een plekje in de schuur i.p.v. in het hobbylab in huis. Zo te zien zat de stekker van de bout ook al niet meer ingeplugd in de voeding....
Ik heb een 5 tal van die ( kleinere blauwe) velleman stations gesponsord voor een techniekgroep ( BSO) die gebruiken ze al jaren tot tevredenheid.
Ze hebben wel de punten een keer of wat gewisseld.
Ik zweer in de werkplaats bij de JBC en heb meerdere magnastats op diverse lokaties staan ( orgels) de antieke beroemde TCP ( T40E).
Ook heb ik een regelbare WTCP, PU81 die gaat mee in een servicekoffer indien nodig.
Die is handig om even flink door te kunnen stoken bij dikkere kabels etc.
Maar we gaan wat afdwalen van het topic 
Op donderdag 9 juli 2026 18:23:47 schreef nonius:
De enige ...
[...]Oprechte vraag: waren er hier mensen die spullen van/bij Velleman kochten?
Mijn 4 kanaals-datalogger (K9047) met USB kan ik weggooien. Ontbrekende Windows software ondersteuning...?
Op donderdag 9 juli 2026 18:23:47 schreef nonius:
Oprechte vraag: waren er hier mensen die spullen van/bij Velleman kochten?
Ja, heb er ooit een combinatie van een digitale multimeter en een stroomtang gekocht. Zo een met een hele grote tang, niets mis mee moet ik zeggen. Gebruik hem nog steeds voor dikke aders.
En een scoop voorzetter voor de PC, was mijn aller eerste scoop. Werkte wel goed, maar was niet super snel. Later een goede gekocht.
maartenbakker
Golden Member
@nonius vergis je niet in de hoeveelheid kleine artikelen, gerdeedschappen, onderdelen die elektronicawinkels doorgaans bij Velleman bestellen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
nonius
set SCE to AUX.
@nonius vergis je niet in de hoeveelheid kleine artikelen, gerdeedschappen, onderdelen die elektronicawinkels doorgaans bij Velleman bestellen.
Heel goed mogelijk dat ik me daarin vergis! Heb in geen jaren nog een echte electronicawinkel van binnen gezien (of van buiten). De twee in Bergen op Zoom zijn weg (Rein de Jong, Beneco); de winkel in Roosendaal (Van Trijp); één van de twee winkels in Breda (en de enige waar ik klant was), Radiobeurs Rhee (bestaat die andere zaak nog - die op de Haagdijk? - naam schiet me niet te binnen). En tenslotte de laatste halftijdse winkel die hier nog in de buurt zat, AST in Moerstraten, is ook permanent gestopt (zat vroeger aan de Mathenesserlaan in Rotterdam en heeft tot een paar jaar geleden z'n zaak voortgezet in de garage naast z'n huis in Moerstraten, alleen op afspraak open, maar is ook daarmee gestopt.)
Dus mogelijk is het beeld dat ik heb van het assortiment van electronicawinkels enigszins gedateerd 
Maar inderdaad, Rhee had destijds behoorlijk wat spullen van Velleman. Herinner me dat ik ook een 220V-bout heb van Velleman (die met zo'n wit handvat en zo'n geel rubberen hulsje) die ik daar heb gekocht. Lekkere bouten, maar ze gingen nooit zo heel lang mee bij mij (ook niet met triacregelaar).
Ik zou oprecht niet weten wat nu de dichtstbijzijnde winkel is.... Tilburg? Rotterdam? Of, waarschijnlijker, over de grens in Antwerpen (moet ik toch eens uitzoeken of daar nog iets zit).
Enfin. Hopelijk voor degenen die wel klant waren van Velleman dat het toch nog goed komt. Nog verdere verschraling van het aanbod is niet goed. Maar het past wel in de trend. Maar als ik zie hoeveel winkels uit m'n buurt, die ik persoonlijk kende, zijn verdwenen, dan verbaast het me niet dat Velleman het moeilijk heeft om nog voldoende verkooppunten te vinden.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op donderdag 16 juli 2026 20:16:36 schreef maartenbakker:
ik zag altijd veel van die setjes in winkels, weerstanden, condensatoren of elko's:
Vergeet niet de vele bouwpakketjes die ik mijn jonge jaren wel eens kocht/kreeg
Lang geleden in mijn zotte jaren in een elektronika shop gewerkt.
ABN Elektronika.
Heel veel spul van Velleman, zowel kit's als onderdelen, gereedschap, meetapparatuur...
@nonius In Antwerpen zit geen enkele shop meer, jammer maar helaas.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Zo langzamerhand kom ik steeds meer Velleman spul tegen
Nu weer een maagdelijk nieuwe klos soldeer.Er moet ook nog ergens een doos met elco's rondzweven.
In de jaren 90 ooit eens een 12 naar 230V omvormer kit gebouwd van velleman. Iets met een dikke ringkern trafo 
Geen idee of het hiermee te maken heeft, maar de Velleman bouwkits zijn al een tijdje leverbaar onder een nieuwe naam, nl: Whadda
Dezelfde artikelnummers, wel iets duurder.
maartenbakker
Golden Member
De invoering van het handelsmerk Whadda (Wattes? of in het Engels Waddafuk?) en het daarbij behorende omnummeren van alle kits en modules in een opzich gestructureerd maar verder onhandelbaar systeem, was een van de symptomen van het begin van het einde. (ze hielden in sommige gevallen wel nog hetzelfde numerieke deel van het artikelnummer, maar daar kwam een alfabetsoep vóór).
In die naamsonbekendheid is véél geïnvesteerd, wat dan weer teruggehaald moest worden door bouwmarktrommel te verkopen zoals barbecues. Zo werkt dat niet, maar als je in je vorige baan non-food hebt ingekocht voor Lidl dan blijf je hetzelfde doen bij het bedrijf waar je daarna voor gaat werken. Zelfs als dat niet als inkoper is maar in de directie. Zelfs als dat bedrijf geen non-food afdeling van een supermarkt is.