Hallo mensen, ik heb een vraagje. Ik wil deze cool fris combinatie aanschaffen want ik had voor een Samsung en deze beviel niet vanwege het aantal storingen, wie kan mij zeggen of deze combi een goede keuze is en wat eventuele problemen zijn op korte en lange termijn

Bosch KGN36VICT

Best getest Consumentengids, maar dat wist je mogelijk al.

Dat was de Samsung enkele jaren geleden ook, terwijl het een rampending is. (ik weet het, ik zit er ook mee opgescheept... :( )
Schijnbaar kijken die testers alleen naar het stroomverbruik, de bling-bling en het uiterlijk, de werking is niet interessant.

De consumentenbond kunnen ze wat mij betreft wel doortrekken, nooit naar luisteren.

Gebruikt Bosch nog steeds ijzeren leidingen die na een paar jaar doorrotten?

Inderdaad alleen uiterlijk ;). Oh ja, en steekpenningen natuurlijk :).
Link

Op donderdag 16 juli 2026 20:18:07 schreef Arco:
......
Schijnbaar kijken die testers alleen naar het stroomverbruik, de bling-bling en het uiterlijk, de werking is niet interessant.

De consumentenbond kunnen ze wat mij betreft wel doortrekken, nooit naar luisteren.

Dat heb ik inderdaad al langer geleden gelezen, vaak zoek ik eerst op verschillende (buitenlandse) test websites en trek dan mijn conclusie. En bij twijfel ook zeker hier even navragen.

Alleen maar afgaan op de Consumentenbond is niet de meest logische optie.

Mijn Samsung heeft om de paar dagen een cycle om aanvriezing te voorkomen (no-frost)
Diepvries staat op -21°C, tijdens die cycle stijgt de temperatuur in korte tijd soms tot wel -10°C, wat ik onacceptabel vind.

Ook erg is dat het dan ruim 4 uur duurt voordat de temperatuur weer op -21°C is aangekomen... :(

Daar klagen veel mensen op hun forum over, maar het schijnt een 'designfeature' ('broken by design') te zijn...
(een paar klagers hebben na lang aandringen een vervangende kast gehad, maar die deed exact hetzelfde)

Dus klagen helpt ook niet, kost je alleen veel moeite en het lost niks op.
Schijnbaar draait alles om goede kWh cijfers, de rest (bijv koelen) is bijzaak... :+

Ook het temperatuurdisplay klaagt iedereen over.

Dat laat de ingestelde temperatuur zien (wat heb je daar in hemelsnaam aan?), niet de werkelijke temperatuur.
(je wilt de actuele temperatuur weten, als er altijd -21°C op het display staat kun je dat display wel weglaten...)

Als het dooiwaterkanaaltje verstopt is, heb je precies die klachten. Het dooiwater kan dan niet weg en bevriest na de no-frost cycle gelijk weer, zodat de verdamper in het ijs blijft zitten. Daardoor wordt de kast bij het ontdooien te warm, en bij het vriezen niet snel genoeg koud. Ergens op CO staat daar wat over (nog niet gevonden).

De actuele temperatuur op het display zou voor 'ons soort mensen' leuk zijn, maar de gemiddelde gebruiker gaat toch niet op een krukje voor de koelkast zitten om te zien of de temperatuur wel goed blijft. :)
Bij mijn koelkast gaat het display gewoon na een minuut uit. Maar als de temperatuur afwijkt, komt er wél een alarm.

Op vrijdag 17 juli 2026 11:41:23 schreef Frederick E. Terman:
De actuele temperatuur op het display zou voor 'ons soort mensen' leuk zijn, maar de gemiddelde gebruiker gaat toch niet op een krukje voor de koelkast zitten om te zien of de temperatuur wel goed blijft. :)
Bij mijn koelkast gaat het display gewoon na een minuut uit. Maar als de temperatuur afwijkt, komt er wél een alarm.

Hier ook, maar even op het display tikken geeft de temperatuur voor xx seconden weer...
Bijna iedereen wil de actuele temperatuur weten: wat heb je eraan om te weten wat de temperatuur *zou* kunnen zijn (maar niet is)...

Het is geen kwestie van verstopte kanaaltjes: nieuwe en pas ontdooide kasten doen allemaal hetzelfde. Schijnt al sinds 2017 te spelen.
Men wilde gewoon een kast maken die het 'goed doet' in energieverbruik, of 'ie goed werkt boeit ze niet.

De kast verbruikt bij koelen nooit meer als 28w, (43w als de fans aangaan), daarom duurt het koelen zo gruwelijk lang...
(de kast zou veel sneller kunnen koelen (inverter), maar ja, dan gaan de verbruikscijfers de verkeerde kant op.
(en da's het belangrijkste verkoopargument, lekker zuinig... :) )

Grootste probleem is dat bij regelmatig opwarmen tot -10 graden, de UHD datum op een product dan zinloos wordt.
(wordt dan natte vingerwerk)

Op donderdag 16 juli 2026 20:58:32 schreef Frederick E. Terman:
Inderdaad alleen uiterlijk ;). Oh ja, en steekpenningen natuurlijk :).
Link

Haha ja. Zie de testen op duurzaamheid.
Zelfs het specifieke onderdeel duurzaam ontwerp doet niet aan materiaal- en constructiekwaliteit:
Duurzaam ontwerp (5%)
We kijken of er bij het ontwerp van de koelkast duurzame keuzes zijn gemaakt. Zoals een 0°C of vershoudzone die bederfelijke producten langer vers houdt. Of een alarm als de koelkastdeur te lang openstaat.

Op vrijdag 17 juli 2026 12:54:35 schreef Spog2:
[...]
We kijken of er bij het ontwerp van de koelkast duurzame keuzes zijn gemaakt. Zoals een 0°C of vershoudzone die bederfelijke producten langer vers houdt. Of een alarm als de koelkastdeur te lang openstaat.

Gadget als deuralarm wegen blijkbaar zwaarder als het basisdoel van een koel/vries kast: de juiste temperatuur handhaven...
Wat heb je aan een 0 graden zone als de 'normale' temeratuursinstellingen al met voeten worden getreden?...

(ik heb de koeltemperatuur op 3 graden, bij no-frost cycle komt die soms boven de 7 graden (is totaal onacceptabel)

En belangrijk is om een koel/vrieskast te hebben die ook goed blijft koelen/vriezen bij hoge omgevingstemperaturen (zoals nu).
Wat heb je aan een zuinige koel/vrieskast als de inhoud bedreft bij vele zomerse en hete dagen.

@Bobosje: Ze worden daarom ook getest bij o.a. 35 graden.

Gadget als deuralarm wegen blijkbaar zwaarder als het basisdoel van een koel/vries kast: de juiste temperatuur handhaven

Ik weet niet precies hoe je aan 'blijkbaar' komt. Dat deuralarm is a) een klein onderdeeltje van het punt duurzaamheid, en dát is weer b) slechts één van de beoordelingspunten. De koeling/vriezing, en de temperatuurnauwkeurigheid en -constantheid, zijn veel zwaarder gewogen onderdelen.
Met de 'ruwe' testresultaten kun je je eigen weegfactoren gebruiken (bijvoorbeeld, je geeft geen drol om stroomverbruik, dan zet je die op 0%). om zo vaak een andere volgorde te krijgen.

Blijven de meest energie zuinige koel/vrieskasten wel goed koelen (met goed bedoel ik: bereiken en houden ze de ingestelde temp.) bij 35 graden omgeving?
Of is dat alleen op papier zo?

Dat wordt dus getest. Met een test. In een testruimte van 35 graden.

Die no-frost cycle is 2-3 dagen, waarschijnlijk heeft de kast nooit zo lang aangestaan bij testen.
(anders had het overduidelijk op moeten vallen dat er iets niet klopt...)

Maar los daarvan, als de kast 'vlot invriest' (zei de test dat?), dan zou het eigenlijk vanaf MIN 10 graden niet lánger mogen duren.
Vooral niet omdat de kerntemperatuur van de levensmiddelen nog niet zo warm is.

Dat trouwens langzamer invriezen 'betere verbruikscijfers' oplevert, kan niet kloppen. Dan zou héél langzaam optrekken ook diesel moeten sparen... ;)

Op donderdag 16 juli 2026 20:26:55 schreef maartenbakker:
Gebruikt Bosch nog steeds ijzeren leidingen die na een paar jaar doorrotten?

Ik zou het niet weten maar onze Bosch KDV33V03 (330 liter) gekocht in 2008 (FD8811) doet het nog steeds perfect (en ik vermoed dat deze ijzeren leidingen heeft, is ook nog een model met mechanische thermostaat).
Het enige dat ik tot nu toe heb moeten vervangen is de deurschakelaar een paar jaar geleden.

Hier komt i.i.g. géén nofrost binnen (noch koelkast of vrieskast, voor zover dat we op dat moment nog keuze hebben... :( ).

Brrrrrrr....

Mijn LG no-frost koelkast met Lineaire Compressor doet het steeds helemaal ok, ik heb daar nog een eigen topic over. Bijna iedereen zei dat ik de tien jaar niet zou halen... Kastje is nu meer dan tien jaar oud. Nooit gedacht dat zo een kleine baby compressor zo een grote koelkast met diepvries kon koelen!! Die is echt zo klein dat je hem bijna schattig vind, raar maar waar.
Maar als het nodig is kan die verdomd zijn mannetje staan, ongelooflijk wat een power dit kleine ding heeft.

Ik kuis de geforceerde koeling elk jaar voor het erg warm wordt. Ook de BLDC ventilator schoepen volledig proper, wat naaimachine olie aan het asje. Omgekeerd uitblazen tot alle stof eruit is. Er zijn hier stalen leidingen buiten zichtbaar, die heb ik ingevet met siliconen vet, die blijven nu mooi staal zonder roest. Ook al het koperwerk wordt elk jaar proper gemaakt en ingevet met vers siliconen vet.

Nog altijd erg blij mee en temp in vriesvak gaat nooit of te nimmer onder -15, staat ook zo ingesteld. Koelkast zelf staat ingesteld op 5 graden. Das meer dan genoeg voor ons. Alarm als de deuren te lang open staan hebben we ook. Display flitst als de temp te hoog zou zijn. Gaat ook uit na een tijdje als de deuren dicht zijn.

Moest ik die niet elk jaar onderhouden, dan lag die nu al bij het schroot... Ook het opvang-bakje onder kuis ik uit, en doe er twee tabletten van bleek in, tegen schimmel. Bakje blijft mooi wit, geen sludge of schimmel te zien. Enige nadeel daarvan is dat het enkele dagen naar bleek ruikt in de keuken als ze in werking is. :+

Je moet je dure apparatuur wat onderhouden, dan krijg je er veel voor terug. Maar wie doet dat elk jaar? Juist bijna niemand, zolang ze koelt niks aan de hand. Ik zou voor geen geld nog een koelkast willen zonder no-frost! Nu hoef ik geen ijs gletsjer meer uit te bikken om aan ons voedsel te raken... :)

Het kost je hooguit een uurtje tijd om dat even te onderhouden, hetzelfde doe ik met de droogkast met warmte pomp, elk jaar volledig reinigen.

Ik heb ook een LG koelcombi nofrost, nu ruim 10 jaar. En deze koelkast overtreft ruim mijn verwachtingen ! Nofrost werkt perfect, nog nooit moeten ontdooien. Verbruikt nauwelijks electriciteit, ca 150 kWh per jaar. Maakt nauwelijks geluid. Ik doe er geen onderhoud aan, misschien één keer per jaar de rooster van de ventilator stofzuigen. En ik heb nog nooit gemerkt dat de temperaturen afwijken (maar ik meet ze ook niet...). Maar ik weet wel dat de nofrost cycle niet zo lang duurt : max 2 uur (ik zie dat aan het electriciteitsverbruik, dat verhoogt dan lichtjes). Op 2 uur tijd kan de temperatuur van een diepvriezer geen 10° stijgen, tenzij dat hij volledig leeg is. Toestel kostte toen 599 €. Ik hoop dat hij nog 10 jaar blijft draaien !

Op maandag 10 augustus 2026 03:09:23 schreef CrossFireX:
Nooit gedacht dat zo een kleine baby compressor zo een grote koelkast met diepvries kon koelen!! Die is echt zo klein dat je hem bijna schattig vind, raar maar waar.
Maar als het nodig is kan die verdomd zijn mannetje staan, ongelooflijk wat een power dit kleine ding heeft.

een koelkast compressor is echt niet groot hoor. die zwart metalen behuizing is een olie reservoir. en die motor binnenin kan echt wel veel kleiner gemaakt worden. er zitten ook nog eens extra veren in als demping. en dat kan allemaal nog veel kleiner. denk dat de industrie gewoon bij die standaard vorm blijft zodat ze universeel kunnen winkelen bij verschillende compressor fabrikanten

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQYaF4yT3SaCC1SdwkVcvVw9NAyjNxUADARx5wmMfto5TZjsu0qWlH0pS8&s=10

heb er al een paar omgebouwd naar lucht compressor en vacuum pomp

IDD LG koelkasten voldoen zeker goed en hoor veel positiefs. Bosch is en blijft een gok. alhoewel de laatste jaren beter gaat. Nadeel blijft de ingeschuimde sensoren bij verdampers, stuk is einde kast.

Wij hadden twee vrieskastjes, een gewone Beko en een Liebherr no-frost. En die Liebherr hebben we weer verkocht: Door dat no-frost gebeuren krijg je meer condens in de bevroren groenten, vriesbrand, brood dat uitdroogt, water kristallen in de zakken. Het blijft beter en lekkerder in de gewone vrieskast/kist.

Op maandag 10 augustus 2026 22:44:48 schreef smd:
IDD LG koelkasten voldoen zeker goed en hoor veel positiefs.

Ja maar is dat niet iedere keer dezelfde Maaike? :-)

Wij zijn aan het kijken voor een nieuwe vriezer.

We hebben nu een 2e hands van Marktplaats. Uit het jaar heel stilletjes vermoed ik (zou me niet verbazen als het ding uit 20e eeuw komt)

Echter een keiharde eis is dat het ding niet hoger is dan 1m70, omdat de kelder niet hoger is.

Dus dat gezegd hebbende heb je budget tot 300 euro met energielabel E/F

Of >800 euro met label C/D.

Ga je echter kijken naar wat zoiets echt verbruikt, kun je beter een simpel ding kopen, want dat verschil is echt minimaal bij een vriezer.

No Frost in een koelkast is wel fijn in een vriezer is het een utopie.
Maar koelkast zit ingebouwd en die voor in de kelder hebben we al.

Wat mij opvalt is dat goedkope merken zonder poespas: Beko/Etna/Zanussi/Edy/Candy en meer van dat soort merken opvallend lang meegaan. Sommige genoemde merken bestaan volgens mij niet eens meer (te goed?)