Op zaterdag 18 juli 2026 17:32:01 schreef erikdenhouter:
En dat is mij bij de eerste spuit ook gelukt, jaren geleden, maar volgende spuiten waren teleurstellend.

Recent nog een Kombi Metaal / Epoxy Metal van Bison bij Hornbach gekocht, werd zo hard als beton na uitharden (het duurde wel lang).

Op zaterdag 18 juli 2026 18:56:12 schreef erikdenhouter:
[...]
Epoxy kan ik niet met een aquarium zien, bedoel je niet siliconenkit voor afdichting van de aquaria ?

Voor het vormgeven van een interne achterwand gebruik je epoxy om dat te modelleren. (wortels, steen,...)

Ah, niet aquaria, maar omgeving in het aquarium.

Even helemaal ter zijde: veel tweecomponentenlijmen zijn ontzettend duur. Is daar eigenlijk een reden voor, behalve commercie?

Ik haal de mijne wel eens bij de action want die is wel goed betaalbaar voor een spuitje met wat in mijn ogen gewoon 'doorsnee chemicaliën' zijn, maar Araldite enzo zijn schreeuwend duur, in ieder geval in Nederland.

Over 'kaas' gesproken... Ik heb een stukje kap van een motorfiets ooit gelijmd met Bison. Dat plastic scheurt na verloop van tijd.
Tot mijn grote verbazing, blijkt een alu-plastic verbinding nog steeds kei hard te zijn. Een plastic 'kamertje' wat ik vol gegoten heb is 'kaas' geworden - het is ooit wel hard geweest. De hechting is nu ook minimaal - je krabt het zo los. Terwijl het verlijmde alu nog steeds muur vast zit.

De reparatie is zeker 15 jaar oud. Waarschijnlijk uit dezelfde spuit - en anders uit eentje die kort daarvoor of daarna gekocht is. Blijkbaar heeft het volume / waar het aan vast zit invloed, zou je denken.
Zouden weekmakers uit het plastic er wat mee te maken hebben?

De prijs? Uhu (een beetje de Bison van de ooster buren) is (daar) goedkoper dan Bison hier. Nou is zo'n beetje alles daar goedkoper, maar het zou ook 'typisch Nederland' kunnen zijn.
Daarnaast 'retail' is altijd duur. Verpakkingskosten, meer gedoe met handling (100 spuiten is qua volume nou eenmaal kleiner dan 10l; de retailer gaat er echt niet meer dan 100 kopen), groter in transport, de retailer wil ook nog wat verdienen (reken maar dat het een keer over de kop gaat, als het slechts 1x is...), en er zal ook een deel 'weg' moeten omdat het niet verkocht wordt. Iemand gaat dat betalen. En jij bent die iemand.

Wellicht dit de oorzaak ? Ik heb geen idee hoe sterk het zonlicht er bij kan komen:

Op zaterdag 18 juli 2026 10:43:46 schreef Hoeben:
Epoxy kan niet tegen UV trouwens, dan moet je daar ook weer een UV-beschermend vulmiddel gebruiken.

Je vertelt overigens niet welke Bison, er zijn er nogal wat.
Na uitharden weer zachter worden, dat heb ik eigenlijk nog niet gehoord of gezien

[Bericht gewijzigd door erikdenhouter op (11%)]

Ik gebruik al jaren Bison metaal (sinds 1986), hiermee smeerde ik gaten dicht in 2 takt cilinders als ik weer eens door een spoelpoort wand freesde. Bleef altijd perfect zitten, ondanks de hoge temperaturen.

Kijk eens naar deze shop:

https://www.lijmenwinkel.nl/en/adhesives/epoxy-glue/

Verder lijken merken als Loctite, Gorilla Epoxy, J-B Weld, en Araldite veilige keuzes, maar een juiste mengverhouding én voldoende mengen worden als voorwaarde gesteld voor optimaal resultaat. Dit naast het gebruik op de juiste temperatuur.

Ik heb zelf soortgelijke problemen meegemaakt met UV-lijm. Ik had een merk dat heel goede resultaten gaf, maar dit is verdwenen, en een merk dat gebruikt wordt om vliegen voor het vliegvissen te maken geeft slechte resultaten. Op Ebay bestelde lijmen kwamen ofwel niet aan, of waren matig van kwaliteit.

Ik koop mijn epoxy altijd bij HobbyKing, daar verkopen ze modelbouwartikelen. Die epoxy van eigen merk is zéér goed en betaalbaar.
Die hebben ze in: 5 minuten, 15 minuten en 30 minuten droogtijd.
Ook hier geld: €3 extra douanekosten.

Die hebben ze in: 5 minuten, 15 minuten en 30 minuten droogtijd uithardingstijd

Nitpicking maar iets wat me altijd irriteert....

Eén-componenten lijmen en verven 'drogen' (aan de lucht). Twee-componenten lijmen en lakken 'harden uit': de componenten reageren met elkaar.

Bij modelbouwwinkels kun (kon?) je ook altijd epoxy kopen; we haalden het vroeger ook bij Jan van Beek in Waalwijk. Die goot het over uit grote jerrycans in kleine jerrycans.

Wilsor epoxy heb ik ook goede dingen over gehoord (maar zelf nooit gebruikt).

Op maandag 20 juli 2026 22:57:53 schreef Vonkentrekker:
Ik koop mijn epoxy altijd bij HobbyKing, daar verkopen ze modelbouwartikelen. Die epoxy van eigen merk is zéér goed en betaalbaar.
Die hebben ze in: 5 minuten, 15 minuten en 30 minuten droogtijd.
Ook hier geld: €3 extra douanekosten.

Dat is voor mij misschien interessant voor de 15 minuten versie. Zijn die transparant ?

Die 5, 15, of 30 minuten zijn trouwens nooit uithardingstijden, maar verwerkingstijden, of 'handvast' tijden; na die tijd is het te taai om er nog iets mee te doen. Volledig uitharden duurt vaak nog uren, en de langzamere een dag.

Ik heb gekeken op
https://hobbyking.com/nl_nl/workbench/glues-lubricants-tapes/adhesives…

Ik kan geen enkel tubetje lijm zien, en het woord Epoxy kent de site niet ?

Die 5, 15, of 30 minuten zijn trouwens nooit uithardingstijden, maar verwerkingstijden, of 'handvast' tijden

'potlife'. Daarna begint het te geleren. En dan ook nog alleen maar in kleinere hoeveelheden; bij grotere hoeveelheden kan de warmte van de exotherme reactie moeilijker weg waardoor de reactie nog sneller gaat verlopen.

Deze tijden worden meestal opgegeven bij een temperatuur van 20C. In de winter haal je dat vaak niet en in de zomer zit je er meestal (flink) boven. Vuistregel: elke 10C temperatuurverhoging verdubbelt de reactiesnelheid.

Dus bij 10C verdubbelt de potlife, en bij 30C halveert die.

Ook de handwarmte als je het bekertje vasthoudt kan een rol spelen.

Nog een tip als je grote dingen wil vullen. Er wordt altijd beweerd dat op epoxy niets meer hecht, zelfs geen epoxy. Je kunt epoxy echter wel laag op laag zetten, als je de vorige laag nog groen hebt, dat wil zeggen nog niet volledig uitgehard, hij moet nog plakken. Dus echt veel tijd heb je niet, maar wel wat meer dan alles in 1 keer doen.

En hou bij grote hoeveelheden vullen rekening met opwarming, het proces genereert warmte, zoveel dat het zichzelf kapot kan laten barsten. Dan helpt laag voor laag vullen (groen!) wel wat.

Ik koop dit soort spul heel voordelig in de Auchan in Frankrijk, van het merk SADER Epoxy. Ze hebben ze van 5 to 20 minuten in de rekken liggen. Goed spul kan ik je zeggen, wordt glashard, je kan het shuren, zagen, vijlen, boren na uitharden.

[Hoeben] Er wordt altijd beweerd dat op epoxy niets meer hecht, zelfs geen epoxy.

Dat heb ik nog nooit gehoord. Wie beweert dat? Da's grote nonsens!

Bij 'nat in nat' heb je een chemische binding tussen de lagen, maar bij 'nat in droog' heb je nog steeds een gewone goede mechanische binding ('keying'), mits het oppervlak op de juiste wijze is voorbehandeld: evt. amine-blush verwijderen/ontvetten, oppervlak opruwen en opnieuw ontvetten.

Epoxy hecht aan veel zaken, ook aan glas en zeker ook aan zichzelf. Maar de adhesie van polyester (iets héél anders dan epoxy) is daarentegen wel 'meh'. Daarom polyester ook best repareren met epoxy: epoxy hecht veel beter aan uitgeharde polyester dan polyester zelf.

En hoe kun je überhaupt een boot of vliegtuig bouwen zonder zaken te verlijmen aan uitgeharde epoxy....?

Klopt Nonius, als Epoxy niet niet zou hechten dan zou er geen auto meer hersteld kunnen worden.
Ik heb vroeger menig (groot) blik epoxy gebruikt voor autoreparaties ( toen de dorpels nog van de auto's af rotten) en dat zat vast en was gewoon prima over te spuiten, of met de toen beroemde bodycoating af te werken.
Dat noemde ik toen sjoemelpasta, daar kon je veel roest en ellende mee laten verdwijnen.
De APK bestond nog niet, dus voor 1985 O-)

[Bericht gewijzigd door revado op (17%)]

(nonius maakt voor zichzelf een aantekening om NOOIT een tweedehands auto van Revado te kopen....)

Maar nog even terugkomend op epoxy op uitgeharde epoxy:

Er is zelfs een speciaal product voor om lekker makkelijk, zonder veel voorbewerking, epoxy goed te laten hechten aan eerdere, volledig uitgeharde epoxy: 'peel ply'. Je brengt dit aan na het lamineren in de natte epoxy en je laat dit zitten tot de epoxy helemaal uitgehard is en je verder wilt gaan met de volgende laag aanbrengen. Dan de peel ply verwijderen (eraf trekken; kost best veel kracht), waardoor je de evt. aanwezige amine-blush verwijdert (want die zit bovenop de peel ply). Ontvetten en opruwen van de ondergrond is dan ook niet meer nodig. Je kunt dan op de volledig uitgeharde epoxy direct verder lamineren, of lijmen, of wat dan.

Ook zonder peel ply gaat het allemaal prima maar dan kost het alleen wat extra voorbereidingswerk met oplosmiddelen en schuurpapier. Maar nogmaals, epoxy op (uitgeharde) epoxy is geen enkel probleem.

Op zaterdag 18 juli 2026 08:25:25 schreef Bobosje:
Gebruik je veel of weinig gelijke delen van beide 2 componenten bij het aanmaken ervan?
Ook al heb je maar een beetje lijm nodig dan zou je volgens de gebruiksaanwijzing de lijm in (zeer) ruime (helaas verspilling) mate moeten aanmaken.

Misschien dat een mengfout op een 1:1 mengverhouding bij kleine hoeveelheden kritischer is dan bij dezelfde mengfout op een 1:1 mengverhouding bij ruime hoeveelheden van beide componenten.

Om mijn probleem in beeld te krijgen heb ik wat meer aangemaakt, en natuurlijk goed opgelet dat het gelijke delen waren. Uitgesmeerd over een plastic verpakkingsmateriaal waar het niet aan hecht, en er het mengstokje twee dagen in laten harden. De vorm die je ziet is al na 10 seconden hangen bereikt, en het is heel makkelijk te scheuren.
Wat ik mij denk te herinneren is dat ik kort na aankoop een veel beter resultaat had. Dat is niet meer dan een maand of 6 terug.

Op maandag 27 juli 2026 03:17:55 schreef erikdenhouter:
Om mijn probleem in beeld te krijgen heb ik wat meer aangemaakt, en natuurlijk goed opgelet dat het gelijke delen waren. Uitgesmeerd over een plastic verpakkingsmateriaal waar het niet aan hecht, en er het mengstokje twee dagen in laten harden. De vorm die je ziet is al na 10 seconden hangen bereikt, en het is heel makkelijk te scheuren.
Wat ik mij denk te herinneren is dat ik kort na aankoop een veel beter resultaat had. Dat is niet meer dan een maand of 6 terug.
[bijlage]

Dat ziet er niet uit als de Kombi Metaal / Epoxy Metal van Bison die behoort (donker) grijs van kleur en ondoorzichtig te zijn.
Welke epoxy is het?

Op maandag 27 juli 2026 07:54:23 schreef High met Henk:
[...]

OT: leverde wel mooie televisie op:

En wat praatten de mensen keurig, nette volzinnen met goede articulatie. Zou de huidige alom tegenwoordige degeneratie te wijten zijn aan de opkomst van de smartfone? Move to > koffiehoek?

Op maandag 27 juli 2026 09:43:03 schreef Bobosje:
Welke epoxy is het?

Zie foto in mijn startbericht, de Bison.

Ik had het gebruikt om een barrel connector vast te zetten, eergisteren kwam die los. Helemaal moeten uitkrabbelen (metaal op hout) en daarna maar met Bison Metaal overnieuw gedaan, en dat zit nu gelukkig.

[Bericht gewijzigd door erikdenhouter op (39%)]