Vanwege nieuwe keuken gaat onze meterkast van 1 naar 3 Fase
situatie nu:
8 groepen;
2 voor EV;
1 voor PV 2,02 kW SE2200 1Fase
1 voor Wasmachinegroep + 1 PV 1,8 kW SE 2200H 1 fase, deze zitten bij elkaar op 1 groep.
1 groep voor tuin/berging/buiten
rest voor huis.
Nu mijn vraag:
Wat moet er allemaal aangepast worden?
1. 4 polige hoofdschakelaar;
2. Moeten de SE vervangen worden? Kunnen die blijven zitten? Anders aangesloten worden?
3. Moet de PV wasmachinegroep aparte groep krijgen? Dus extra kabel naar zolder
Ik heb gelezen dat een 1 fase PV op 3 fase aangesloten kan worden.
Wie o wie heeft meer info en/of tips.
Groet,
Toon
Toen ik (in NL) van 1 naar 3 fase ging, mochten de wasmachine en de (inderdaad 1-fase) PV bij elkaar blijven zitten als 'bestaande installatie'.
Wel kreeg die groep nu zijn eigen 20A-aardlekautomaat.
Ik mis nog een paar aardlekschakelaars.
De SE is zeker de SE 2200H PV omvormer? Die kan blijven. Die omvormer gebruikt dan 1 van de 3 fasen. Geen probleem.
Een PV samen met wasmachine wordt vaak gedaan, bijv als die allebei op zolder zijn aangesloten. Dan zou er op zolder wel een onderverdeel-doosje moeten zitten, met daarin 2 automaten, één voor de wasmachine en de ander voor de SE2200H.
heb je die aanvraag al gedaan bij je netbeheerder? Ik las in het nieuws dat dat vanaf 1 juli niet meer zondermeer kan
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Volgens mij MOGEN ze zeggen dat het voorlopig niet lukt, maar dat moet niet. Volgens mij is het regio utrecht waar ze voorlopig van dat recht gebruik gaan maken, maar in de rest van het land nog niet.
Dat neemt niet weg dat de meterkast kan voorbereiden op 3 fase en dan mogelijk zult moeten schipperen totdat het eindelijk omgezet kan worden.
benleentje
Golden Member
Wat moet er allemaal aangepast worden?
1. 4 polige hoofdschakelaar;
2. Moeten de SE vervangen worden? Kunnen die blijven zitten? Anders aangesloten worden?
3. Moet de PV wasmachinegroep aparte groep krijgen? Dus extra kabel naar zolder
.
De enige eis is dat er een 4 polige schakelaar moet zijn en verder niets. Als de groepen nu goed werken op 1 fase dan veranderd er daar met 3 fasen helemaal niets aan en je mag zelf weten of dat zou mag blijven. Dat is helemaal hoe je het zelf wil.
Ik heb gelezen dat een 1 fase PV op 3 fase aangesloten kan worden
Nee dat is onmogelijk daarvoor moet de hele omvormer vervangen worden voor een 3 fase omvormer. Wat je wel gelezen kan heb is dat het voor de meter niets uitmaakt op welke fase de PV omvormers zit de meter kijkt dus niet per fase maar naar het totaal.
Nee dat is onmogelijk daarvoor moet de hele omvormer vervangen
Tja, het is maar hoe je het leest.
Een 1-fase omvormer kun je best wel koppelen aan een 3-fase net, maar daarbij wordt maar één van de 3 fases gebruikt.
Als je de omvormer aan alle 3 de fases wilt koppelen, dan heb je wel een 3-fase omvormer nodig. Maar waarom zou je dat willen?
vor 2200W moet je niet gaan een 3F omvormer kopen, hang dat gewoon op 1fase en Null en laat dat ding verder werken
Op maandag 20 juli 2026 10:00:06 schreef rew:
Volgens mij MOGEN ze zeggen dat het voorlopig niet lukt, maar dat moet niet. Volgens mij is het regio utrecht waar ze voorlopig van dat recht gebruik gaan maken, maar in de rest van het land nog niet.Dat neemt niet weg dat de meterkast kan voorbereiden op 3 fase en dan mogelijk zult moeten schipperen totdat het eindelijk omgezet kan worden.
In heel veel plaatsen ga je de wachtlijst al op.
Dat is niet meer alleen de regio Utrecht.
benleentje
Golden Member
Ik heb beging dit jaar de aanvraag naar 3 fasen gedaan en dan zeggen ze eerst zoveel maanden gaat dat duren en dan na een week kon ik al een datum prikken. IN ca 1 maand had ik dus al een 3 fasen aansluiting. Dus ik zou zeker de aanvraag zo snel mogelijk doen en het hangt van heel veel factoren af hoe snel dat kan. Dat ze bv in Utrecht een aansluit stop hebben zeg helemaal niets de netbeheerder kijkt zelf naar de trafo's als er op jouw trafo toevallig ruimte is dan kan dat ook snel geregeld zijn.
Maar de harde eis is wel er moet een 4 polige schakelaar zijn, zit die er niet als de monteur komt dat gaat het niet door. En de rest van de verdeling dat is voor je zelf daar kijken ze niet eens naar.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (23%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
4 polige schaklelaar zetten, foto sturen want dan gaat het een stuk sneller. zeker als je al 3F hebt, alleen 2 zekeringen 2 stukjes draad en meter wisselen. bij graven lopen de maanden al snel op, leg je zelf een mantelbuis ( met getrokken bocht ) naar buiten, liefst tot de gemeentestoep dan gaat het een stuk sneller. als je ze snel wil zien, meld maar eens aan om van zeg 3x63A naar 3x35A te gaan dan komen ze vlot dezelfde week nog.
[Bericht gewijzigd door testman op (16%)]
Bedankt voor alle (meedenk)antwoorden.
Ik heb eind mei de aanvraag ingediend en medio augustus wordt de verzwaring uitgevoerd.
In de bijlage 3 foto's van de huidige situatie.
Volgens de monteur komt er een opzetstuk bovenop de huidige groepenkast en wordt alles opnieuw (gegroepeerd) aangesloten.
[Bericht gewijzigd door Lampie190 op (22%)]
Op maandag 20 juli 2026 20:14:30 schreef Lampie190:
Ik heb eind mei de aanvraag ingediend en medio augustus wordt de verzwaring uitgevoerd.
Dat is snel. Bij Liander in het noorden duurt het meestal 1 tot anderhalf jaar, soms zelfs nog langer.
Op maandag 20 juli 2026 20:27:10 schreef benleentje:
Wat je nu hebt is in ieder geval geen 4 polige schakelaar.
Die wordt dus zsm geplaatst!
Mijn vraag is eigenlijk ook of de beide pv's zo kunnen blijeven zitten? 1 op eigen groep en de 2e op wasmachine groep? En kunnen ze allebei op 1 fase worden gezet? Of moet de 1 op de 1e en den ander op de 2e of 3e Fase?
Die 2 SE omvormers kun je lekker laten zitten.
En dat verdeeldoosje op zolder is blijkbaar ook aanwezig.
Maar je moet wel de groepen gaan verdelen over de 3 fase-aansluitingen.
Dat is altijd wel even puzzelen. En dat valt onder 'alles opnieuw aansluiten', en blijft beperkt tot de bedrading in de meterkast.
benleentje
Golden Member
Op maandag 20 juli 2026 22:12:33 schreef Lampie190:
Mijn vraag is eigenlijk ook of de beide pv's zo kunnen blijeven zitten? 1 op eigen groep en de 2e op wasmachine groep? En kunnen ze allebei op 1 fase worden gezet? Of moet de 1 op de 1e en den ander op de 2e of 3e Fase?
Dat maakt totaal niets uit. de kWh meter kijkt toch naar het totaal van alle 3 de fasen.
Maar achteraf als je al 3 fasen hebt kan je wel eens kijken op welke fase de laagste en hoogste spanningen zijn en dan kan je beter het PV naar een fase verhuizen waar de spanning het laagst is. Maar dat is meer interessant als het nu al regelmatig heel hoog is want als de spanning op 253 mag de PV niet meer terug leveren.
Als je eenmaal 3 fasen hebt boeit het verder niemand als je nog steeds alles op 1 fase gebruikt dat mag je zelf weten. Wel een ding om rekening mee te houden is dat je op 3 fasen maar 3x 25A dat is ongeveer 5700W dus als er nu veel op 1 fase hebt zitten dan zou ik wel de grote verbruikers beter over de fasen verdelen. Maar dat is niet omdat het moet van de netbeheerder want die komt de zekeringen wel vervangen maar wel handig om de verdeling op 3 fasen af te stellen.
Ik verwacht dat TS nu 1x35 heeft, zodra er 3x25 komt is verdelen om die reden wel nodig omdat 1x25 te weinig zal zijn.
Ik zou de EAV lader inn ieder geval op een fase etten waar niet te veel andere grotere verbruikers op zitten zoals de wasmachine ( droger, vaatwasser?)
Verder eens met Benleentje.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de EV lader is al een 25A groep, ik zou die aanpassen met een koppeling met de p1 poort van de meter zodat je niet die fase overbelast. ik neem aan dat er ook inductie koken nog bij komt.
er word vaak vergeten dat er zoveel in huis al zit. pas bij een klant dat de hoofdzekeringen in de nacht weleens erdoor gingen. overdag kwam er op elke fase 10A van de PV nog bij, had je dus 3x35A feitelijk. in de nacht 4 airco's die draaien, EV met 8 kW aan t laden was en wat er niet nog meer aanstond. echt verdelen gaat vaak niet, zeker met 3F gebruikers niet. anders gaan gebruiken, timer op de EV inschakelen.
een zware EV lader zal wel 3F zijn.
ofwel schakel je 1F door naar de auto en zal die 6-30A (1.5-7kW) laden
ofwel schakel je 3F door. een 11KW lader is dan 3F 16A.
mijn lader thuis is max 16A op 230V of 3,6KW.
als die daadwerkelijk 6-7KW is, zal die niet op een 25A fase kunnen blijven. ofwel de lader begrenzen op 20A (5KW) ofwel een 3F lader aanschaffen (of er zou 3F 35A moeten komen).
als die 5KW is (20A dus), kan het net, maar dan moet je die op 1 fase houden zonder andere verbruikers:
ALS TS veel overdag kan laden, zou ik de auto en zonnepanelen samen houden.
als die veel op andere momenten laad, zou ik de EV UNIEK op een eigen fase houden en het huis verdelen over de andere 2fases
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 20 juli 2026 22:12:33 schreef Lampie190:
De vraag is eigenlijk: hoeveel Wp aan zonnepanelen en omvormer heb je? Het antwoord hierop is nodig om een zinnig antwoord te kunnen geven op je vraag.
Wederom als je als vraagsteller niet alle informatie geeft moet het antwoord weer "Als minder dan xxx dan zus", als meer dan xxx dan zo!".
Ik zou zeggen: Als ze samen meer dan ongeveer 4.5kW kunnen leveren is het verstandig om ze op verschillende fases te zetten. Misschien mag die grens wel 5.5kW zijn.
Voor de veiligheid van je huis moet je niet in argumenten trappen van: Maar dat gebeurt bijna nooit dat ze zoveel opleveren.
Gewoon ieder een eigen automaat geven op verschillende fases.
Dat is de meest simpele oplossing en het blijft overzichtelijk.
En bij een calamiteit kan de PV zo worden afgeschakeld.
Die C automaten horen ook niet in dat kastje boven, dat hoort B te zijn, het zijn geen zware machines die er op aangesloten zijn.
ik versta uit zijn verhaal dat die 2x 2200W heeft als omvormer. 4,4kW dus.
dat geeft al 20A ongeveer op 1 fase.
zijn wasmachine zit op diezelfde groep.
vroeger met 35A monofase boeit het weinig, stroom genoeg.
als die nu naar 3x 25A gaat is dat een ander verhaal.
de zonnepanelen moge samen blijven, dat is geen probleem. wasmachine mag er zeker bij blijven, die verbruikt zonnestroom als je overdag wast, dus die 20A wordt minder dan.
die laadpaal is wel een issue. ik ga er vanuit dat ze een 25A groep hebben genomen omdat de paal tot 20A ofzo kan doen??? dat is dan al 4.6kW (misschien een 5KW laadpaal die 22A doet???). een 3,6kW zou ik niet denken want dan zouden ze een 20A zekering gebruiken.
je moet geen microgolf, koffiezet, of andere verbruiker op die fase zetten om de zekering eruit te trekken. dus als die echt 5kW is, moet die quasi alleen op 1 fase gaan zitten. want anders kan dat apparaat niet werken als de auto zit op te laden.
dan kan je de verbruikers van de rest van het huis op de andere 2 fase verdelen. ideaal zet je overdag gebruikers op de fase van de zonnepanelen (bv boiler ofzo die overdag altijd verbruikt).
als de auto veel overdag laad, kan je die op dezelfde fase zetten als de zonnepanelen, maar dan mag de wasmachine niet samen staan met de auto (tenzij er zonnestroom is, winter misschien wel probleem dan)
met monofase maakte het niks uit als de panelen 4,4KW opwekken en de auto met 5KW oplaad.
met een 3F net kan dat wel problemen geven, je kan dan op fase 1 al 4,4KW injecteren en op fase 2 zit je dan 5KW te belasten. als de buur hetzelfde doet op dezelfde fases, ga je problemen krijgen.
meet overdag al eens welke fase het MINSTE spanning heeft op een zonnige dag, en daar zet je jouw panelen op.
de HOOGSTE spanning, daar zet je jouw verbruikers op
Houd er wel rekening mee dat de nul hee erg scheef kan gaan, 4,5 kw op de ene fase uit en 5 kw in op de andere betekent dat er snel dik 40 ampere door de 0 kan gaan...
De 4 polige hoofdschakelaar zou ik een 63 ampere voor nemen en de kast met 10mm2 bedraden.