Batterijen van 120A en 200A in het voorbeeld dat toont "hoe het moet"?

Op donderdag 23 juli 2026 15:48:34 schreef Paulinha_B:
Batterijen van 120A en 200A in het voorbeeld dat toont "hoe het moet"?

Is dat een vraag aan mij?

En ja het complete schema ging naar de scheepvaartinspectie of naar een andere keuringsinstantie en als het goedgekeurd was dan begon ik er aan. Als je dat netjes uitgewerkt inleverde was er niets aan de hand.

Kreeg laatst nog een compliment van een scheepseigenaar, het schip was gekeurd en hij kreeg te horen "zo kom je ze maar zelden tegen". Is 25 jaar geleden dat ik die gemaakt heb, was wel weer een opsteker.

Tsja, als je ziet wat je in de pleziervaart soms allemaal tegenkomt qua bedrading, kroonsteentjes en electratape.... :) En na een paar jaar is het daarna ook helemaal mooi groen uitgeslagen en vragen ze zich af waarom het niet werkt, 'want voorheen werkte het wel!'

Vanuit de fabriek is het wel goed, maar daarna gaan mensen zelf dingen bijprutsen en niet altijd op vakbekwame wijze. En de modificaties documenteren? :+

Kleine tip nog voor OP: gebruik rijkelijk accupoolvet op de verbindingen, en een klein beetje kopervet op de schroefdraad. Dan zijn klemschroeven na 5 jaar ook weer los te draaien zonder dolgedraaide schroefkopjes, afgebroken kopjes of gestripte draad. Kan een hoop geld besparen. (of problemen midden op het water).

Ik zou een fatsoenlijk bedradingsschema optekenen, en in de toekomst modificaties daarop ook netjes bijtekenen. In de toekomst gaat u zichzelf daarvoor dankbaar zijn. Want er komt altijd alleen maar meer 'zooi' (nautische vakterm voor navigatie- & communicatieelectronica) bij. De accu's en bedrading moeten die bijkomende belasting ook aankunnen. Dus dimensioneer alles 'op de groei'.

Die 12Ah accu lijkt me veel te klein voor welke verbruiker dan ook, laat staan een autohelm (die stiekemweg veel meer stroom kan verbruiken als hij niet goed ingesteld is (demping e.d.) en dan veel meer moet corrigeren dan waar de fabrikant van uit gaat.

Na enige tijd haalt de accu die 12Ah al niet meer, en bij lagere temperaturen neemt de capaciteit ook af.

Begin met uit het voorbeeldschema over te tekenen wat in uw installatie te pas komt; en latere mogelijke uitbreidingen (koelkast? binnenlicht?) eventueel in een andere kleur. Dingen die in uw situatie niet te pas komen en ook niet voorzien zijn voor de toekomst kunnen weggelaten worden, zoveel te leesbaarder wordt het. Boegschroef, misschien? Dat is met kop en schouders de zwaarste verbruiker in het voorbeeld.

M.a.w. ik sluit me aan bij @nonius: voorzie alles op de groei, niet alleen de opbouw maar ook de schematekening. En ik neem aan dat die 12 Ah batterij nu al beschikbaar is, dan ligt het voor de hand ze te gebruiken, voorlopig. Maar ik ga mee met de algemene aanbeveling om een veel grotere te voorzien, vroeg of laat moet er die toch komen. Pakweg 80 Ah of daaromtrent. Neem dus de betreffende bedrading van het begin af ruim.

Het voorbeeldschema van @Lambiek lijkt me ook een prima inspiratiebron voor de draaddiameters, en het is ook een toonbeeld van "fraai EN leesbaar tekenen".

@topicstarter, laat aub een adres weten voor e-post? Best gewoon aanvullen in uw profiel, dat is beveiligd tegen spam. Ik zie misschien wel zitten om voor u aan het tekenen te slaan, maar er is een maar, misschien zelfs meerdere... Daarmee wil ik het forum niet vervuilen.