Goedemiddag,
Ik heb een probleem met een wisselschakeling na het vervangen van een schakelaar (die voor vervanging wel werkte)
Situatie:
Op de overloop zit een wisselschakelaar die samenwerkt met een tweede schakelaar beneden.
Er zit ook een schakelaar in een naastgelegen slaapkamer. Die werkte vóór de vervanging gewoon, maar werkt nu helemaal niet meer.
Naast de schakelaar op de overloop zit een stopcontact. Dat stopcontact werkt nog wel.
Na het vervangen van de schakelaar:
De wisselschakeling werkt niet goed.
Als ik de lamp beneden aanzet, kan ik deze boven wel uitzetten en daarna ook weer aanzetten.
Staat de lamp beneden uit, dan kan ik de lamp boven niet inschakelen.
Als de lamp eenmaal boven is uitgezet, kan ik hem beneden vervolgens ook niet meer aanzetten.
Bedrading:
Er komen drie zwarte draden uit de inbouwdoos.
Met een spanningzoeker lijkt op twee zwarte draden spanning te staan en op één zwarte draad niet. Die laatste loopt richting plafond.
De nieuwe schakelaar is een wisselschakelaar met boven twee aansluitingen (waarvan één gemarkeerd is met L) en onder vier insteekpunten (twee per aansluiting). Het draad zonder stroom (gaat naar boven en lijktnrichting plafond te gaan) heb ik in de L gedaan . De twee andere draden aan de andere kant in gat 1 en 3 (bij beide pijltjes). Deze draden gaan naar beneden.
Wat gaat er fout dat de schakelaar niet optimaal werkt en die van de kamer er naast helemaal niet meer?
Het heeft dus met de oude schakelaar wel gewerkt.
Net boven in de hal de draad gevonden waar geen spanning op staat. Deze in de bovenste van de twee poorten gestoken. Nu werkt niks
Meer
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Als ik het goed begrijp kan het lichtpunt vanop drie plaatsen bediend worden?
Indien zo moet de 'middenste' (checken via de bedrading) schakelaar een kruisschakelaar zijn en géén wisselschakelaar.
(Heb altijd een hekel gehad aan bedieningen van een lichtpunt vanop drie plaatsen, afhankelijk van de gebruikte draadkleuren is een kableerfoutje snel gemaakt. Gebruik dan liever teleruptoren)
[Bericht gewijzigd door Turbokeu op (12%)]
De draad die naar de lamp gaat moet op de L van de schakelaar.
De 2 andere op de overige.
De gene die naar boven gaat en geen spanning meet is de lamp en gaat op de L.
Tip, doe om de lamp draad een stukje isolatietape om te markeren, als het later weer eens los moet is dat handig.
[Bericht gewijzigd door revado op (31%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
TS heeft alleen een wisselschakelaar vervangen dus die kruisschakelaar zal nog gewoon werken na de lampdraad op L.
Was de schakelaar op de slaapkamer ook bedoeld om het licht op de overloop te bedienen?
Of is dat een aparte schakelaar (voor de lamp op die slaapkamer bijvoorbeeld) maar werkt deze niet meer na de ingreep?
Groeten, Ron.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
simpele dit, 2 zwarte draden omwisselen. als je wilt weten welke draad van de lamp is, dan tik die tegen bruin in het wcd aan, de lamp gaat dan aan. die draad op L of P zetten.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Heb je de wcd ook vervangen? kijk dan of je de bruine draad naar de slaapkamer wel hebt aangesloten! Als het een draadbesparende wisselschakeling is gebruikt moet, er naar de schakelaar boven ook een bruine draad. Dit is te controleren door beneden te kijken of de bruine op de l of p aansluiting van de schakelaar zit.