KGE
Golden Member
Op zondag 26 juli 2026 22:22:00 schreef henri62:
[...] Lithium is helemaal niet "zeer zeldzaam". Dat is een onzin verhaal ooit in de wereld geholpen en hardnekkig.
Daarom had ik het ook al tussen aanhalingstekens gezet 
Het is wel zo dat lithium uit landen komt waar het discutabel is (van allerlei aard).
Inmiddels is ook de productie van lithium in USA gestart maar ja ook dat land is discutabel momenteel..
Zout-accus, tjsa zijn ook nog relatief duur, dat komt denk ik dat ze nog te weining in aantallen gemaakt worden?
Volgens mij is CATL al met productie bezig, zelfs voor EV's https://www.catl.com/en/news/6401.html
En er zullen vast al meer in China zijn. Zij timmeren het hardst aan de weg.
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Op maandag 27 juli 2026 13:52:47 schreef KGE:
Ik heb nu een stapeltje Indevolt Solidflex 2000 staan, dat zijn 'bijna solid state' LFP. Die zijn momenteel alleen leverbaar in 1 fase configuratie en tot max 5 accupacks van 3.6kWh per inverter (die ook een 1.8 kWh accu aan boord heeft)Voor drie fase kun je een 'cluster' opbouwen van maximaal 3 stapels die je dan over drie fases verdeeld.
Software kan verschillende scenarios aan: vaste prijzen, eigen schema maar ook dynamisch en evt. AIElke inverter kan maximaal 2400W laden en ontladen mits vast aangesloten.
Totaal kom je dan aan 3 x ((5 x 3,6) + 1,8) = 59.4 kWh
Inmiddels is er ook een Solidflex 3000 die maximaal 3000W kan leveren per inverter.
Van de Solidlfex 2000 is er ook een hybride versie waarop je tot 2400W aan zonnepanelen aan kan sluiten over 4 MPPT ingangen met de beperking dat je niet meer dan 60 Volt per ingang aan mag bieden.
Hele spul is erg compact en passief gekoeld.
(en nee, ik heb geen aandelen...)
Dank voor de toelichting, klinkt op zich best interessant. Maar, hoe krijg je dit zo voor elkaar dat de verzekering er mee akkoord gaat? Het zal moeten voldoen aan de PGS 37-1 en scope 15. Zoals ik het lees mag ik het dan niet zelf installeren/aanleggen.
KGE
Golden Member
Op maandag 27 juli 2026 16:33:53 schreef diode:
[...]Dank voor de toelichting, klinkt op zich best interessant. Maar, hoe krijg je dit zo voor elkaar dat de verzekering er mee akkoord gaat? Het zal moeten voldoen aan de PGS 37-1 en scope 15. Zoals ik het lees mag ik het dan niet zelf installeren/aanleggen.
Zakelijk zul je waarschijnlijk een elektricien moeten zien te vinden die wil/kan installeren (of alleen de keuring achteraf wil doen). Ik heb daar helaas geen ervaring mee.
EricP
mét CE
De verzekering? Die zal je wel weer een poot uitdraaien met 'gecertificeerd' ofzo. Niet dat het dan 'goed' is, maar er heeft weer iemand een paar honderd euro aan verdiend. Zouden ze die verzekeringsmaatschappij ook provisie betalen?? Jij wordt er in elk geval niks wijzer van.