Deze zien er zo slecht uit, dat kan niet goed zijn. Als ze al echt zijn is het uitgesoldeerd, en met ESD opgeblazen? Gekocht bij Aliexpress neem ik aan? Of misschien Ebay of Amazon?

Kijk maar eens goed naar de vertinning op die ene foto met los component, brokkelig. Pootjes niet recht. En de tin houdt op vlak onder de behuizing. Verder lijkt de voorkant erg glad. Afgeslepen of er is nieuwe lak op gezet? Alhoewel dergelijke componenten wel vaker een gladde voorkant hebben.

Kras maar eens op de tekstzijde. Gaat er dat af, fake. Lost het op met aceton, fake. Let op: niet alles fakes lossen op in aceton.

Maak eens een goede detailfoto van de tin en dat stukje koper vlak onder de behuizing?

Oh wacht, aangelaste vertinde pootjes... Dat is wel 100% bingo ja... Hoe heb ik daar overheen gekeken?

De opdruk zelf is bij Fairchild wat lastiger om van nep te onderscheiden en de batchnummers ken ik niet uit m'n hoofd helaas.

Dus inderdaad de vraag welke webship zijn supply chain niet op orde heeft. Als ik mag gokken.. Reichelt?

Voor bonuspunten zijn het zeldzame kleinsignaal-FET's die origineel meer waard zijn dan de BS170...

@benleentje een bodydiode kan onmogelijk verkeerdom zitten, tenzij het een P-FET is.

Close up foto's geven ook best wat gezichtsbedrog,
Onder de loep normale egaal vertinde pootjes tot 1/4 mm onder de behuizing, ook bij de BC516 niet helemaal tot tegen de behuizing.
In het pakje zaten de pootjes netjes parallel aan elkaar op 1,25mm
De tekst is duidelijk gelaserd, gaat er niet af met aceton of krassen.
Voor mij is het nog steeds een slechte batch.
Ter illustratie een Fairchild BC516... of is het logo toch een issue?

Welkom in de fake world. Die kleur overgang zit niet bij nieuwe fabriekstransistors, daar gaat de draad van de die binnenin door de epoxy behuizing heen en heeft over de volle lengte dezelfde kleur. Schoolvoorbeeld van een fake.
In Azië verdienen familie's geld met deze bezigheden, dat kan je zien op Youtube.
Herhaaalde vraag, waar je ze hebt gekocht dan kan je daar klagen en geld terug vragen, hé dat rijmt.

Ik heb ook weleens originele transistors van een defecte print gehaald die hebben korte pootjes. Maar die kunnen dan niet meer als nieuw worden verkocht want die hebben langere aansluitdraden. De opdruk, lasering ect. is dan natuurlijk wel origineel.

Ook als het idd 100% fake is neem ik niet de moeite om het te melden bij de desbetreffende webwinkel.
Waarde is peanuts en mogelijks 5j of langer geleden
Als zelfs merkprinten fake onderdelen bevatten en dus hun zaakjes niet op orde hebben kunnen we niemand met de vinger wijzen.

Op vrijdag 31 juli 2026 09:31:32 schreef OXO:
Close up foto's geven ook best wat gezichtsbedrog,
Onder de loep normale egaal vertinde pootjes tot 1/4 mm onder de behuizing, ook bij de BC516 niet helemaal tot tegen de behuizing.
In het pakje zaten de pootjes netjes parallel aan elkaar op 1,25mm
De tekst is duidelijk gelaserd, gaat er niet af met aceton of krassen.
Voor mij is het nog steeds een slechte batch.
Ter illustratie een Fairchild BC516... of is het logo toch een issue?

Die opdrukken zijn best wel compleet anders. Zoals ik al schreef, Fairchild lijkt van nature vaak al vals dus het is lastiger om valse er op het eerste gezicht uit te halen maar naastelkaar zie je wel verschillen.

Slechte batches bestaan niet. Die worden vernietigd, als ze ueberhaupt al geproduceerd worden.

Op vrijdag 31 juli 2026 11:16:22 schreef OXO:
Ook als het idd 100% fake is neem ik niet de moeite om het te melden bij de desbetreffende webwinkel.

Dat is een keuze :-) Ik heb nog even gezocht en kwam wat 'gold' finish oud spul tegen.
Heel makkelijk om dat af te knippen en nieuwe draadjes aan te zetten bijv. die 2 rechter Motorola exemplaren.

Tis meestal tin/lead hedentendage das veul goeikoper. Gold plated soldeert nog mooier én is corrosiebestendiger.

Ik heb hier nog een aantal authentieke en ongebruikte BS107 en BS250 van Philips en van een ander merk liggen.
Geen van allen hebben een koperkleurig deel geheel rondom alle drie de aansluitingen direct onder de behuizing.
Aan de binnenzijde van de aansluitingen (alleen dus tussen de aansluitingen) is bij sommige wat koperkleur te herkennen direct onder de behuizing, aan de voorzijde en achterzijde van die aansluitingen is het een tin kleur.

Vallen bij fake transistoren met nieuwe eraan gesoldeerde aansluitdraden deze er niet van af wanneer de aansluitdraden bij het solderen weer worden verhit???

Gepuntlast? Geen idee hoe ze te werk gaan. Er zijn wel sites die zich bezig houden met counterfeit die zullen het wel weten.

Of snel hardsolderen met zilversoldeer

Interessant.
Zou TS eens met een scherp mesje de tin laag op de aansluitdraden vlak onder de behuizing voorzichtig eraf willen schrapen zodat de las zichtbaar wordt en een foto daarvan willen posten?

Op vrijdag 31 juli 2026 16:56:28 schreef ohm pi:
Of snel hardsolderen met zilversoldeer

Daar heb je al snel 600 graden voor nodig, dan gloeit het al een beetje dan is die tor zeker kapot.
Ik denk dat ze een soort puntlas gebruiken en de 3 pootjes in een keer lassen zodat er geen enorme stroom kan lopen.

Op vrijdag 31 juli 2026 16:49:41 schreef RAAF12:
Gepuntlast? Geen idee hoe ze te werk gaan. Er zijn wel sites die zich bezig houden met counterfeit die zullen het wel weten.

Ik zou eerder aan ultrasonisch lassen denken, hoewel dat ook gewoon een vorm van puntlassen is. O-)

Ongelooflijk dat iemand zoveel moeite zou doen om juist de allergoedkoopste componenten te faken. :?

Bij de bestelling vragen of ze op tape zitten en of ze je daarvan, naar aantal transistoren/FET's, een stuk kunnen afknippen en naar je willen opsturen...
Fakes zullen ze niet op tape hebben zitten...

Op vrijdag 31 juli 2026 18:54:46 schreef Frederick E. Terman:
Ongelooflijk dat iemand zoveel moeite zou doen om juist de allergoedkoopste componenten te faken. :?

Je zal maar met een partij onbekend type mosfetjes waar totaal geen vraag naar is zitten. BS170 erop stempelen en dan weg ermee. Voor €0,49 gaat niemand klagen.

Je zal maar met een partij onbekend type mosfetjes waar totaal geen vraag naar is zitten. BS170 erop stempelen en dan weg ermee. Voor €0,49 gaat niemand klagen.

Ik vermoed dat de vraag hoog is en 49 cent is voor een chinees ruim de moeite en best veel geld.

En er is toch veel keuze in betere en goedkopere mosfets met een veel lagere Rdson.

En er is toch veel keuze in betere en goedkopere mosfets met een veel lagere Rdson.

Vertel waar en welke betere TO-92 met Ptot=0,83W en Rdson =1,2Ω voor een particulier beschikbaar is :)
Ik kan er alleen maar van bijleren ...

De 2N7000 is in alle opzichten juist iets minder als de BS170... ;)
Keuze in TO92 is zeer beperkt. (TO220 erin 'proppen'?. Dan heb je veel keus)

[Bericht gewijzigd door Arco op (37%)]

Op vrijdag 31 juli 2026 19:17:34 schreef ohm pi:
[...]Je zal maar met een partij onbekend type mosfetjes waar totaal geen vraag naar is zitten. BS170 erop stempelen en dan weg ermee. Voor €0,49 gaat niemand klagen.

Inderdaad. Ook wel fraai om te zien hoe dat eraan toe gaat in China, via een YT kanaal. Stapels PCB's die boven het vuur worden gehouden zodat het soldeer smelt en dan met een harde klap vliegen de componenten er vanaf. Alle transistors verzamelen en dan maar gaan counterfeiten. Het gaat alleen om de opdruk en foto die op Ali en Ebay terecht komt, dat het component niet (meer) werkt is niet van belang. Bij een zooitje BS170's is dat al heel makkelijk om die kapot te maken tijdens het aanlassen van nieuwe poten.

De VN2224 is de een van de weinigen die beter is:
https://nl.mouser.com/en/ProductDetail/Microchip-Technology/VN2224N3-G…

Of een SOT-23 adapterprintje gebruiken (in SOT23 is wel genoeg keuze...)

https://m.media-amazon.com/images/I/51m7RItsopL._AC_UF350,350_QL80_.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op (35%)]

Als er nog ergens BS107 of BS170 worden aangeboden die niet op een geleidende tape worden geleverd of niet op een esd veilig matje zijn gestoken of los in een niet-esd veilige verpakking zitten vergeet ze dan maar...

Ben nog steeds benieuwd naar een zichtbare las onder de behuizing.