EricP
mét CE
Het hangt ook van het netwerk af...
We hadden een Token-ring net (met maar 16 Mbps)
Bestaat dat nog? 
Maar je hebt gelijk... TS heeft het over POE. Daarop heb ik aangenomen dat het over Ethernet gaat. En dan zal 'het werkt goed' (ondanks dat het buiten spec is) of 'het werkt niet' tegenwoordig ook nog wel eens afhankelijk kunnen zijn van de maker van de PHY / de magnetics.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Okee, ik zal wat toelichten.
Ik heb het KPN glasvezel aansluitpunt in de meterkast hangen en vanaf daar gaat een UTP kabel naar de huiskamer waar het modem/switch staat.
Internet op zolder werkt met homeplugs, maar alleen als die op dezelfde groep staan en dat betekent dat het ding beneden in de meterkast moet hangen: daar kom ik een aansluiting voor tekort...
Een switch aan beide kanten werkte niet, dus dat viel af (al schijnt er een methode te zijn om het wel te laten werken); die methode schijnt volgens sommige non-AI bronnen trouwens ook niet met alle switches te werken.
Een tweede kabel trekken gaat ook niet dus wilde ik de liggende kabel delen, en omdat ik geen gigabit snelheden nodig heb (ik kijk TV via een andere kabel) zijn deze splitters afdoende (denk ik).
Het modem/switch verplaatsen naar de meterkast en in de huiskamer een 'losse' switch plaatsen is ook een optie, maar gaat me voor het moment te ver.
POE is iets wat ik denk niet nodig te hebben en waarvoor ik de spullen ook niet heb, ik noemde het slechts omdat ik dacht dat het altijd mode B was (ik heb inmiddels bijgeleerd).
Dus vandaar (en ook een beetje zodoende)...
Ah, duidelijk.
Dan zou ik het heel simpel doen met 4 keystones , oranje-wit en groen-wit op de ene en blauw-wit en bruin-wit op de andere , dan heb je geen knutseldoosjes nodig.
2 switches werkt wel , maar dan moet je er Vlans in kunnen zetten, en dus minimaal layer 2 hebben, een Vlan voor de lijn naar het modem en 1 Vlan voor je Lan.
Die aansluiting van de ONT naar je wan van het modem wil je niet in je lokale netwerk hebben, daar loopt de halve wijk aan data overheen omdat je met 40 anderen de vezel deelt... 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 2 augustus 2026 22:25:37 schreef fatbeard:
Een switch aan beide kanten werkte niet,
Dan ben je iets verkeerd aan het doen.
Als ik het goed begrijp gaat de "splitter" kabel van de meterkast ergens heen. In de meterkast kan je kennelijk tzt 2 ethernet kabels inpluggen. Dan past 1 ook.
Prima. Dan zet je een switch aan de andere kant en dan heb je daar vier of 7 ethernet poortjes. https://www.bol.com/nl/nl/p/premes-internet-switch-5-poorten-tot-1000-…
Ah... Dus je wil van de meterkast naar het "modem" in de woonkamer en dan "binnen" (aan je "LAN" kant van het modem) weer terug naar de meterkast.
Dat modem is trouwens niet meer een "modem" maar gewoon een ethernet-naar-ehternet(en wifi) ROUTER. Voor KPN draait dat ding PPOE "naar buiten" (username en wachtwoord zijn verplicht, maar worden op de server niet gecontroleerd...
)
Dan ga je dus je hele netwerk tot 100mbps internet speed beperken. Je kan roepen dat dit genoeg is, maar het gaat je ooit opbreken als tzt je echt "gratis" 200 krijgt en ergens echt nodig hebt.
Ik denk dat je dan iets duurdere switches moet nemen en VLANs gaat gebruiken. Het glasvezel AOP doet standaard VLAN6, en met een duurdere switch in de meterkast kan je dat dan naar boven sturen en je eigen VLAN 5 noemen en dan over dezelfde gigabit ethernet terug laten komen.
[Bericht gewijzigd door rew op (10%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Het is genoeg, voor nu zeker: mijn hele netwerk heeft maar 1 gebruiker, die weinig op het web doet en maar af en toe wat Youtube filmpjes kijkt; TV loopt via een andere kabel.