testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 30 juli 2026 08:24:20 schreef High met Henk:
Ben ik troywens ook de enige die het frapant vindt dat een meterkast een houten achterwand moet hebben in nederland:[...]
Dat helpt ook niet echt mee bij een slecht contact.
Ik snap dat beton of stenen of stucwerk vocht aan kan trekken, maar gipsvezelplaat ertussen en je bent klaar...
Hout helpt niet mee qua brandvertraging.
de keuze voor hout is niet vanwege brand maar voor het makkelijk hangen zonder boren in gare muren en dat de meterkast geisoleerd op de muur hangt. je komt alles wel tegen van plankenhout uit de 40's en 50's tot spaanplaat van de 70's en 80's en underlayment van de 90's en nu. dat laatste is het fijnste. onlangs nog een woning met lekkage gehad waar de meterkast eruit moest, maar eerst moest de schoonmaker stroom hebben op een bouwkast, want de installatie was niet betrouwbaar. de meterkast was nog zeiknat, dus eerst 1 16A zekering voorzichtig in de hoofdzekeringhouder, want heeft de meter het overleefd? en ja die was nog goed, extra tegen vocht gedicht blijkbaar. probeer maar eens om nog iets vast te krijgen in nat spaanplaat, dat werden 40mm schroeven.
pas nog een kast gehangen in een 60's huis, maar helemaal geen hout aanwezig. ook niet achter de meter/ hoofdkast.
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer https://www.youtube.com/@Fanview-777 https://www.youtube.com/@Raaf12
Op donderdag 30 juli 2026 17:29:34 schreef vergeten:
De meterkast is dan wel je eigendom (de kast, niet de meter) maar je moet de netbeheerder toegang verlenen.
Dan moet ie een machtiging hebben en de politie/deurwaarder inschakelen. Niemand is verplicht iemand binnen te laten zonder bevel van de officier van Justitie. In oa. Frankrijk en Spanje pakken ze dat beter aan daar zijn de nutsvoorzieningen zoals electra vaak vanaf de buitenkant van het perceel bereikbaar. Meestal een kastje op de gevel of bij een toegangspoort.
Een of andere vorm van een keuring is op zich een goed idee.
Als je ziet wat er afgebeund wordt...
PV boeren die er wat bij frotten, en dan ook nog eens troep van de bekende chinese herkomst.
Aannemers die de timmerman er wat bij laten timmeren in de meterkast 
Huurhuizen met een 2 groeps HAF kastje met knetterende witte halve maan groepsschakelaars zonder aardlek.
En er zijn heel veel mensen die niets uit willen geven aan een groepenkast, en daar horen verhuurders ook vaak bij helaas zoals in een eerdere reactie al is gezegd.
Alleen wie laat je die keuring doen?
De elek die het ook gaat herstellen ziet al dollars...
Dat zou eigenlijk iets a la APK moeten zijn, dus met een controle er op.
en dan lekker keuren tot de woningen 100% aan de nieuwste nen1010 voldoen?
dus bij 90% van de huizen de complete installatie strippen en overnieuw maken
of de gemiddelde rijtjeshuis woning een restpuntenlijst geven met 2 tientjes materiaal erop?
en hem dan succes wensen om een elektromonteur te vinden, waar geen enkele zin heeft om zoiets op te komen lossen?
dat hele plan is al kansloos voordat het ingevoerd is.
kijk eens naar de cv ketel dingen, die alleen door gecertificeerde mensen kan.
3/4 van de loodgieters doet geen cv onderhoud meer, en de rest zit zo vol dat ze nooit komen. echt een succes
Op donderdag 30 juli 2026 18:10:21 schreef testman:
[...]de keuze voor hout is niet vanwege brand maar voor het makkelijk hangen zonder boren in gare muren en dat de meterkast geisoleerd op de muur hangt. je komt alles wel tegen van plankenhout uit de 40's en 50's tot spaanplaat van de 70's en 80's en underlayment van de 90's en nu. dat laatste is het fijnste. onlangs nog een woning met lekkage gehad waar de meterkast eruit moest, maar eerst moest de schoonmaker stroom hebben op een bouwkast, want de installatie was niet betrouwbaar. de meterkast was nog zeiknat, dus eerst 1 16A zekering voorzichtig in de hoofdzekeringhouder, want heeft de meter het overleefd? en ja die was nog goed, extra tegen vocht gedicht blijkbaar. probeer maar eens om nog iets vast te krijgen in nat spaanplaat, dat werden 40mm schroeven.
pas nog een kast gehangen in een 60's huis, maar helemaal geen hout aanwezig. ook niet achter de meter/ hoofdkast.
Precies om deze redenen pleit ik voor gipsvezelplaat: dat kan extreem goed tegen vocht, brand en kun je in schroeven.
Is dus een reden om dat verplicht te stellen bij nieuwbouw.
Beton of steen trekt namelijk vocht aan.
Op donderdag 30 juli 2026 16:09:22 schreef EricP:
En eh... welk probleem proberen we precies op te lossen?
De komkommertijd bij RTL nieuws???Gelukkig bepaal ik of ik wat verzeker en bij wie. Dus als het verzekerkreng dingen wil die ik niet wil, dan donder je toch op met je polis??
Overigens staat er in mijn polis helemaal niks over een NEN1010. Dus hier heb je de eerste.
Dan ben ik wel heel benieuwd bij welke verzekering jij zit. Ik heb het er echt altijd in zien staan.
Binnenkort wil de verzekering hier zelfs langskomen voor een inspectie (niet alleen elektrisch)
Ik mag ook niet lassen of een hefbrug hebben. Staat ook expliciet in mijn voorwaarden.
En dat is dan de enige bij wie ik een verzekering kon krijgen. De rest heeft mij allemaal afgewezen hier (5x geweigerd) . Dus het is ook niet dat ik de laatste keer heel veel keuze had...
Echter bij vorige huis dus wel en stond bij allemaal gewoon in de voorwaarden dat je een deugdelijke installatie moest hebben met een verwijzing naar de NEN norm.
EricP
mét CE
Ik zou ff op moeten zoeken welke maatschappij het is, het loopt via een tussenpersoon. 'Deugdelijk' wordt genoemd. Wat dat is wordt in het midden gelaten.
Als je 5x geweigerd bent, is dat ook een prima reden om eens bij je te komen kijken - blijkbaar doe je iets waar hun collegae niet enthousiast van worden. Dat probleem heb ik niet. Maar, het is dan ook een wat andere situatie. Over lassen staat er ook niks. nog wel iets over 'bedrijfsmatig'. Een hefbrug is helemaal niet aan de orde.
Voorlopig lijkt het op appels en peren vergelijken. Jij hebt geen 'normaal' woonhuis (wat dan ook 'normaal' moge zijn).
En als zo'n verzekering dan zo nodig moeilijk wil doen, nou, dan donderen ze toch op?
Als ik je goed begrijp is het eerdaags voor jou toch einde oefening, want je installatie voldoet - volgens je eigen zeggen - niet aan de NEN1010...
Wordt trouwens wel redelijk off-topic hier. Het ging over de komkommertijd bij RTL.
En als je nou inderdaad *iets* aan 'veiligheid' wilt doen, dan is die houten achterplaat op z'n minst bekleden met een stuk brandvrij materiaal al een hele winst. Enig klein probleem: de rest van de meterkast is ook hout... (ok, dat zal niet zo snel vlam vatten maar als er wat vlam vat, dan gaat het wel mee).
Idd, weggewerkte lasdozen is mijn manco.
Echter ik durf mijn installatie aan elke test te onderwerpen die niet destructief is en zal geen fouten vinden.
En inderdaad: dat deugdelijk slaat dus precies op de norm die ze bedoelen.
Dat weigeren heeft inderdaad te maken met de woonsituatie: verzekeringen kennen geen vrijstaand woonhuis met bijna 500 m2 (grondoppervlakte, niet eens effectief oppervlak, schuur heeft 3 verdiepingen) bijgebouwen en daarnaast nog een verleden. Dus brengen ze niet eens een offerte uit. Te lastig / risicovol voor hen blijkbaar.
En gezien het verleden met illegale stroomaftap, wiet kwekerij en krakers is met enigszins bedacht: ik moet ook 7 brandblussers hebben hier.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (14%)]
Op donderdag 30 juli 2026 18:13:36 schreef revado:
De elek die het ook gaat herstellen ziet al dollars...
Dat zou eigenlijk iets a la APK moeten zijn, dus met een controle er op.
Zolang het zó weinig mis gaat zie ik er niks in. APK is een heel ander verhaal. Auto's zijn aan de elementen blootgesteld, hebben nogal wat slijtage-onderdelen, 'stoepen' en botsen, etc waardoor er wel eens wat ontzet raakt. Iets wat je niet ziet.
Wat dat betreft leidt een groepenkast een héél saai leven.
De Elek mag dan blij zijn, hij komt nu al personeel tekort.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@HmH ik had uit je woontopic eigenlijk meegekregen dat je de hele installatie achter de meter zelf opnieuw had gedaan, maar mogelijk dus niet in alle gebouwen.
Ik wil in mijn huis de installatie die mijn vader in de jaren '70 gemaakt heeft, ook grotendeels in stand houden. Maar die heeft geen verleden en is voor die tijd vrij ruimt uitgelegd. 8 groepen die goed verdeeld zijn (al heb ik de loze 2e groep voor de zolder tijdelijk gebruikt voor het internetmodem en eventuele andere meterkastdomotica, ik denk dat er op enig moment wel een nieuwe kast met 10 of meer groepen in zal moeten komen, er zitten nu nog D-patronen en Oost-Europese Stotzen in..)
Op vrijdag 31 juli 2026 00:11:21 schreef maartenbakker:
@HmH ik had uit je woontopic eigenlijk meegekregen dat je de hele installatie achter de meter zelf opnieuw had gedaan, maar mogelijk dus niet in alle gebouwen....
Wel degelijk in bijna alle gebouwen.
Schuur nu nog niet volledig, maar groot deel is daar ook afgekoppeld nog (alles wat er zat is nagekeken en gemeggerd) echter 1 groep is discussiabel.
Maar daar lijkt een verzekering totaal niet naar
Precies om deze redenen pleit ik voor gipsvezelplaat: dat kan extreem goed tegen vocht, brand en kun je in schroeven.
Inderdaad, jij en ik en waarschijnlijk alle lezers gebruiken voor gips(vezel)plaat die speciale, zwarte gipsplaatschroeven. Maar de vriend van je buurman had nog zo'n doosje gewone pisbakkenstalen platkopschroeven. Zit ook alles vast.
Er zijn nu veel minder doden door verkeerd aangesloten gasinstallaties dan voorheen. Vakmensen opleiden kost tijd en geld. Maar het gaat toch om levens? Je zal de buurman/vrouw zijn van een huis waar de brandweer jou huis nat probeert te houden om overslaande brand te voorkomen. Of een gasexplosie je huis ineens weg is... (Utrecht).
Elektra hoort veilig en bedrijfszeker te zijn. Iedereen trekt zijn handen (verantwoordelijkheid) van af en wijst naar elkaar. Ja regeltjes om zichzelf in te dekken en naar een ander te wijzen. Daar zijn ze in NL met een 10 en een griffel voor geslaagd.
De keuringen komen er ongetwijfeld aan. Er moet alleen nog wat meer affikken. En waarom kan het in België wel?
Keuringen helemaal prima, maar wel gewoon bij overdracht van de woning naar een nieuwe eigenaar/huurder en niet om de zoveel tijd. Anders wordt het risico dat het steeds vaker gaat moeten omdat keuringsbedrijven natuurlijk ook lekker willen verdienen.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op vrijdag 31 juli 2026 08:58:41 schreef Ledlover:
Keuringen helemaal prima, maar wel gewoon bij overdracht van de woning naar een nieuwe eigenaar/huurder en niet om de zoveel tijd. Anders wordt het risico dat het steeds vaker gaat moeten omdat keuringsbedrijven natuurlijk ook lekker willen verdienen.
In BE zijn deze keuringen bij overdracht (naar nieuwe eigenaar) reeds jaren wettelijk verplicht, alleen moeten ze daarbij ook nog eens om de 25 jaar herhaald worden (ik ken persoonlijk niemand die dat ooit gedaan heeft...).
testman
Op vrijdag 31 juli 2026 08:58:41 schreef Ledlover:
vond pas nog een hele stapel opgeloste scope 8-10-12 mapjes en een scope 4 heb ik ook eens gehad. daar zitten toch punten bij die vooral tijd en geld kosten, maar niks echt aan veiligheid doen..
als oplosser van andermans geknutsel, zou ik een keuring bij verkoop niet gek vinden. vaak word er wel iets verbouwd, maar soms gaat men er meteen wonen en zitten er ronduit gevaarlijke prulwerkjes in. kan me een 2ling snoertje herinneren langs de dorpel van de keukendeur gespijkerd. gammele ouwe kroonsteen midden voor de drempel, beetje nat dweilen en..
ook bij verhuur komt dat voor. zolderkamer waar de spanning voerende kabels los langs het bed hingen. dat word dan opgelost met een stel kussens. terwijl de verhuurder daar een hekel aan heeft en word er snel iemand voor gestuurd. maarja niet bellen is niet weten.
een scope 15 voor accupacks kan ik begrijpen. de china accu's voor bedrijven, kleine zeecontainers zeg maar zijn niet bepaald veilig opgebouwd, zeker niet met die hoge stromen. heb dat wel gezien, kabel invoeren met veel kleine gaten waar ratten enz zo in kunnen. kappen die maar 1cm een deukje hoeven krijgen om ram sluiting op het klemmenblok te krijgen enz. de uitvoeringen oa made in de EU zijn beter en netter gebouwd. en je krijgt nu ook van die klusjesmannen aangelegde accu's. direct van de hoofdschakelaar afgetakt, 2x 3 aderige te dunne kabels gebruikt enz..
[Bericht gewijzigd door testman op (19%)]
volgend jaar scope 15
of je even een nucleaire bunker wil bouwen omdat je een accupakketje wil.
ook weer zo'n geval, dan maar geen scope
Op donderdag 30 juli 2026 18:33:54 schreef High met Henk:
Ik mag ook niet lassen of een hefbrug hebben. Staat ook expliciet in mijn voorwaarden.
Vooral dat lassen vind ik wel ver gaan eerlijk gezegd. Tegenwoordig lijken ze over alles wat een beetje knutselen inhoudt moeilijk te doen. En wat is er nou zo gevaarlijk aan een hefbrug?
Die brug niet,
De gedachte dat je aan auto's gaan werken.
Brandstoffen, olie, in combinatie met een werkplaats
Gaan toch verschillende auto's in de brand zo
Op vrijdag 31 juli 2026 14:28:26 schreef Turbokeu:
[...]In BE zijn deze keuringen bij overdracht (naar nieuwe eigenaar) reeds jaren wettelijk verplicht, alleen moeten ze daarbij ook nog eens om de 25 jaar herhaald worden (ik ken persoonlijk niemand die dat ooit gedaan heeft...).
Ze doen er in de praktijk ook niets mee. Ik ken bijna niemand die een huis gekocht heeft waarbij de installatie volledig conform was; meestal zijn het kleinere inbreuken zoals onbrekende schema's of kalibreerelementen als je penautomaten gebruikt. Een huis met niet-conforme installatie mag gewoon verkocht worden en de nieuwe eigenaar heeft dan 12 (in sommige gevallen 18) maanden om de problemen op te lossen en een nieuwe keuring te laten uitvoeren. Doe je dat niet, dan gebeurt er... niks.
En inderdaad, een keuring is 25 jaar geldig, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand spontaan zijn woning opnieuw liet keuren. Ik heb ook nog nooit gehoord dat na een brand de verzekering vroeg om een bewijs van keuring.
testman
heb 1x gehad dat een huurder van een bedrijfspand bij het vernieuwen van het huurcontract een elektra keuring eiste. niet dat dat niet nodig was daar, wat ik daar aan brakke los liggende kabels met voeding erop tegen ben gekomen..
Op maandag 3 augustus 2026 08:43:41 schreef DK:
Die brug niet,
De gedachte dat je aan auto's gaan werken.
Maar verbied dan aan auto's te werken. Want als een brug niet mag mag een smeerput wel, of gewoon er onder gaan liggen? En bijvoorbeeld aan trekkers, brommers, motoren, vrachtwagens,... werken mag dan wel?
Op maandag 3 augustus 2026 08:51:57 schreef KellyDK:
[...]
Ze doen er in de praktijk ook niets mee. Ik ken bijna niemand die een huis gekocht heeft waarbij de installatie volledig conform was; meestal zijn het kleinere inbreuken zoals onbrekende schema's of kalibreerelementen als je penautomaten gebruikt. Een huis met niet-conforme installatie mag gewoon verkocht worden en de nieuwe eigenaar heeft dan 12 (in sommige gevallen 18) maanden om de problemen op te lossen en een nieuwe keuring te laten uitvoeren. Doe je dat niet, dan gebeurt er... niks.
En inderdaad, een keuring is 25 jaar geldig, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand spontaan zijn woning opnieuw liet keuren. Ik heb ook nog nooit gehoord dat na een brand de verzekering vroeg om een bewijs van keuring.
En zelfs dan, mijn huis was niet in orde. Ik heb het in orde gebracht en het werd goedgekeurd, maar ondertussen wat verbouwingen later zou het al niet meer goed genoeg zijn...
Het is overigens met die verkopen ook altijd een discussie, want in principe moet keuring met verkoop niet als er nog een geldige keuring op de woning zit, maar wie gelooft er nu dat een huis dat 24j geleden goedgekeurd werd nog steeds goedgekeurd zou worden?
Patrick de Zeester
Golden Member
Op vrijdag 31 juli 2026 08:45:27 schreef keebrev:
[...]
De keuringen komen er ongetwijfeld aan. Er moet alleen nog wat meer affikken. En waarom kan het in België wel?
Wat interessant zou zijn is een vergelijking van de Belgische en Nederlandse statistieken. Dan kan je inschatten of de het keuringsbeleid zoals in België een significante verbetering voor Nederland zou opleveren.
Ironisch genoeg heb ik het gevoel dat recentelijk de meeste elektrische branden komen van het enige stuk dat niet gekeurd wordt, nl de meterkast zelf. Er worden hier momenteel door de netbeheerder massaal ferrarismeters vervangen door digitale varianten en dat loopt toch nogal eens mis.
Zoals bv hier, twee weken geleden:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/07/18/rijkevorsel-18-appartementen-o…
Het hele topic gaat toch over de meterkast / groepenkast?
Ik denk dat de verwarring is dat de meter in BE ( ook in DE ) vaak apart is gesitueerd.
In NL zit de kast met hoofdzekeringen, daar boven de meter en daar boven de groepenkast meestal in dezelfde meterkast.
Deze kasten zitten in de woning, maar in appartementencomplexen ook vaak in de centrale gang / hal.
Hele oude flats hebben de meters ook wel in de kelder in een gemeenschappelijke ruimte zitten en dan de groepenkast boven in de woning, de situatie die je ook in het artikel ziet.
nonius
set SCE to AUX.
Wat interessant zou zijn is een vergelijking van de Belgische en Nederlandse statistieken. Dan kan je inschatten of de het keuringsbeleid zoals in België een significante verbetering voor Nederland zou opleveren.
Met het vergelijken van de brandverzekeringspremies van vergelijkbare panden zou je al een heel eind kunnen komen.
Alhoewel een echte 1:1 vergelijking tussen BE en NL lastig wordt omdat in NL een niet gering aantal (woning-)branden veroorzaakt wordt door illegale wietteelt of drugslabs, wat dan toch weer een typisch-Nederlandse aangelegenheid is, dankzij ons heerlijke 'gedoogbeleid'. (yep, je handen voor je ogen en oren houden is 'beleid'....)
Misschien als we eerst de drugslabs en kwekers verplichten tot een Scope-10 keuring dat we dan al 80% van de echt-gevaarlijke situaties hebben opgelost?
Want in belgie hebben ze geen drugslabs?
En het is nogal een moeite om die van belgie naar nederlandse koffieshops te rijden?
En nee in brussel en antwerpen is wiet niet op elke hoek van de steeg te krijgen?
Dat probleem is niks nederlands aan