dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
het artikel gaat dus over de groepenkast (zekeringenkast), niet over de meterkast (kast waar teller in staat). Dit is technisch gezien niet hetzelfde.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Het probleem is volgens mij ook voor een stuk de grote kosten tegenwoordig. Ik heb bij mij thuis de zekeringkast vervangen (drie kastjes, inderdaad uitbreiding op uitbreiding, vervangen door één kast), en ik was 5000 euro kwijt zonder enig werkuur te rekenen. Laat dat eens een elektricien doen?
Dan kiezen mensen al snel om maar een klein kastje naast de oude kast te hangen, en blijft de oude zooi zitten.
In België zit je dan nog met de uitzondering van woningen van voor 1981 die een heleboel regels niet moeten volgen die jongere woningen wel moeten volgen. Dit betekent dat mensen vaak niet te veel vernieuwen om aan de uitzondering te blijven voldoen en er dus materiaal blijft zitten dat ondertussen al 65 jaar oud is!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
nu dit jaar valt het mee met de branden bij grote bedrijven waar de PV oorzaak was en vaak ook maar net aangelegd was. dat zijn gevallen niet aangedraaid, te dunne draad, automaat,cq zekeringhouders overbelast. of de bekende van interne draad in de verdeler die niet dik genoeg is om de PV stroom en de netvoeding samen door te voeren. dat komt zeker bij bedrijven nogal eens voor met die hogere PV vermogens. ken er waar er enige honderden panelen zijn gelegd. als de hoofdverdeler niet voor PV gebruik is gekeurd, dan geheel vervangen of een losse kast voor de PV gebruiken met een apart veld op de hoofdkast anders scope 12 afkeur op de kast.
Pv omvormers, laadpalen genaakt door niet-electriciens
Daarbij komen slechte contacten in de bestaande installatie vaak pas naar boven bij langdurige hoge last
heb al vaker laadpaalprinten hersteld waar de voedingsklem van verbrand was omdat de draad niet mooi recht was gestript en dus ging knetteren. dubbele laders doen zo 32 of zelfs 63A. dan kom je tegen dat er een 4mm2 van 40 meter zit op een 32A laadpaal, veel te dun. of een 3x 1,5mm2 snoertje met een stekker in t gammele meterkast wcd gestoken. daar word wat op aangebrast..
Wat ook niet gedaan wordt:Alle vijzen terug aanspannen na een 5 tal jaar.
Je zal verwonderd zijn hoeveel je extra kan aandraaien.
Door dit niet te doen ontstaan grotere overgangsweerstanden tussen klemmen en draden, met alle gevolgen van dien...
dit word allang niet meer gedaan, er word met een thermische camera gekeken en dan blijkt vanzelf of er iets los zit. echter als er op dat moment geen stroom loopt over een losse schroef dan zie je dat dus niet. ik let op enkele roestige schroeven in een groepenkast en blauwe verkleuring, opgetrokken isolatie.
Pv omvormers, laadpalen genaakt door niet-electriciens
Daarbij komen slechte contacten in de bestaande installatie vaak pas naar boven bij langdurige hoge last
Ik vind 0.002% helemaal nog niet zo slecht,
Laat staan een percentage om "alarm" te slaan
Door dit niet te doen ontstaan grotere overgangsweerstanden tussen klemmen en draden, met alle gevolgen van dien...
Op maandag 27 juli 2026 09:10:53 schreef Harrie729:
Ik heb bij mij thuis de zekeringkast vervangen (drie kastjes, inderdaad uitbreiding op uitbreiding, vervangen door één kast), en ik was 5000 euro kwijt zonder enig werkuur te rekenen. Laat dat eens een elektricien doen?
5000 euro? Dan is die kast zeker met bladgoud bekleed? Ik dank dat je een nul te veel hebt getypt.
Technokiddy
Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
Hier toevallig 2 weken geleden mijn meterkast herbouwd. 2e groepenkast bijgeplaatst. Ik zit in een huurwoning en je kan zien dat alles ooit budget moest worden opgelost. In de originele kast was alles zo goedkoop mogelijk bijgeplaatst over de jaren. Dus toen ik mijn 2e kast plaatste heb ik ook direct de eerste kast volledige opnieuw bedraad.
Dan kom je aderhulzen tegen die verkeerd geperst zijn en waar je de draad zo uit de huls trekt met een klein beetje kracht. een heleboel schroeven die niet op juiste Nm zijn aangedraaid en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik vermoed dat een groot deel van de branden ontstaan door de 'electriciens' die alles op gevoel aandraaien en niet de specificaties volgen van de leveranciers en niet de juiste tools gebruiken. Dat gaat even goed totdat het niet meer goed gaat.
Mijn laadpaal ga ik binnenkort naar 3 fase ombouwen. Nieuwe YMvK van 5x4mm de vloer in naar de paal toe en geen budget aardlekautomaat maar fatsoenlijk merkspul. Heb mijn kast nu met Gewiss uitgerust en blijf ver weg van de EMAT kwaliteit.
Totale kosten voor 2e kast was +/- 800€
Op maandag 27 juli 2026 09:56:23 schreef KlaasZ:
[...]5000 euro? Dan is die kast zeker met bladgoud bekleed? Ik dank dat je een nul te veel hebt getypt.
Toch niet. De type B hoofddiff alleen al was 500 euro.
EricP
mét CE
Zeker ook met bladgoud bekleed (en waarom zoeentje??).
Voor de duidelijk. Zekeringen zitten in een zekeringkast (soms wordt een zekering voor 'groep' uitgemaakt en dan wordt het een 'groepenkast'; een groep is echter de verzameling van spul wat achter de zekering hangt; 'groep' van apparaten).
De zekeringkast hangt doorgaans in de meterkast. En gebruikelijk is boven de meter.
Maar op zich is het niet verbazend. En het zullen niet alleen zekeringkasten zijn die 'uitfikken', maar ook zo her en der wel een meter.
Tot een jaar of 15 geleden was een 1x35A aansluiting ruim voldoende voor een huishouden. Een paar lampjes. Wasmachine. Droger. Oven. En zo nu en dan iets met electrisch koken.
Als het 'ruig' in elkaar zat, dan kon je gelijktijdig wassen en drogen. Maar het was zeker niet ongebruikelijk dat wasmachine en droger in 1 groep zaten - ze zijn op zolder geland en meer lag daar niet. Dus om-en-om gebruiken.
De zwaarste belasting: de droger. Die wil nog wel eens 2 uur achter elkaar 2.5kW trekken.
Inmiddels moet er ook nog ge-wamrte-pompt worden. Er moet een accu op wieken geladen worden. Er moet altijd electrisch gekookt worden. En het is toch belachelijk dat je niet kunt wassen en drogen tegelijkertijd. 3x25A is niet zelden reeds krap aan het worden.
Alles wordt zwaarder belast. De achterwand van de meterkast (en dus ook direct achter de zekeringkast) is doorgaans hout (dat monteert lekker makkelijk). En een automaat die fors belast wordt, wordt hoe dan ook warm (het ding werkt niet voor niks deels thermisch). Er moeten steeds meer zekeringen in dezelfde ruimte. Dus het vermogen (en daarmee de warmte afgifte) neemt toe. En het zit gestapeld tegen elkaar zodat het ook nog eens z'n warmte niet kwijt kan.
Voeg daar een paar niet lekker aangedraaide schroeven aan toe. Een wat te dunne draad. Een hoera-merk automaat (wel met CE, dat dan wel weer)... en je kunt het aan zien komen. Zie hier: het lukt!
Als we dan ook nog de werkwijze van de gemiddelde keukenboer, zonnepanelen boer of warmte-pomp-installateur erbij pakken, dan wordt het er niet beter op (de goedkoopste meuk die ze kunnen vinden, slordig werk).
Ook hier gaat heel vaak op wat je in veel sectoren ziet: als het er verzorgd uitziet, dan is het meestal ook wel voor elkaar (iemand heeft tijd en moeite gestoken in 'knap werk' afleveren).
En dan 'natrekken'... Ja, zinnig.
Ik doe nog wel wat met bootjes. Elke 5 jaar 'meggertest'. Door een geaccrediteerde vogel. Als je een beetje slim prikt, dan kun je veel meten zonder iets los te hoeven halen (ok, dat lukt niet altijd en als je ellende tegen komt, ontkom je niet aan schroeven).
Ik heb er nog niet eentje gezien die generator kabels of motorkabels met een momentsleutel vast zet. Als je er wat van zegt... huh? Momentsleutel? Die heb ik niet bij me! Maar hey, ze zijn wel door onze oversch**t 'geaccrediteerd'...
Dit gaat alleen maar erger worden. Leuk zo'n 'energietransitie'. Maar er is voor geen meter over nagedacht. Alleen maar drammen, drammen, drammen.
Op maandag 27 juli 2026 10:43:57 schreef EricP:
Zeker ook met bladgoud bekleed (en waarom zoeentje??).
Ik heb gekeken en dezelfde kost nu al 725 euro. Waarom ze zo duur zijn weet ik niet. De reden dat ik voor een type B koos was omdat we er net waren komen wonen en de kans groot was dat er in de toekomst een laadpaal zou komen. Alleen wist ik toen nog niet hoe en wat, en we waren dan toch bezig.
De Hager groepenkast die ik gebruikt heb kost ook ongeveer 500. Dat samen met die diff is al 20% van het hele budget. Vervolgens nog wat meters kabel, wat automaten, nog een paar diffs, wartels, kabelgoot, kamrail... Het telt snel op. En dan heb ik nog niks van domotica of speciale dingen.
Op maandag 27 juli 2026 09:43:52 schreef Luc6580:
En geen momentschroevendraaier gebruiken, 'op gevoel vastzetten' hoe vaak ik dat de charlatans al heb horen zeggen. Bij koppakkingsbouten bij auto's houden de monteurs zich wel aan de voorschriften, maar dat terzijde.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik doe nog wel wat met bootjes.
Noem je wat op, dat is het ergste wat er is, zo ongeveer alles wat aan draad in een boot zit is een grote ramp. Althans bij kleine bootjes, ik heb het niet over schepen etc. Het lijkt wel in sommige boten of er 10 beunhazen in hebben rotzooien. Meestal is de enige oplossing: Alles eruit slopen en helemaal opnieuw beginnen.
Dit gaat alleen maar erger worden. Leuk zo'n 'energietransitie'. Maar er is voor geen meter over nagedacht. Alleen maar drammen, drammen, drammen.
Helemaal mee eens, in Den Haag zijn ze niet wijs, die denken dat je een stopcontact aan een boom kunt schroeven en dat er automagisch stroom uit komt.
Dat elektrakeuringen in NL afgeschaft zijn maakt het er ook niet beter op.
@RAAF12 : Ik heb eens een FO gehad waar je de draden met een bepaald moment aan moest trekken ik dacht iets van 6 Nm. Maar ik heb ze iets minder aangetrokken (5 of zo) want de boutjes stonden op het punt om af te breken naar mijn gevoel.
EricP
mét CE
De eerste type B van een beetje merk (in dit geval Schneider) doet nog geen 300 euro... Maar ik weet zeker dat als ik wat ga zoeken ik er ook 600 voor kan betalen 
Noem je wat op, dat is het ergste wat er is, zo ongeveer alles wat aan draad in een boot zit is een grote ramp. Althans bij kleine bootjes, ik heb het niet over schepen etc. Het lijkt wel in sommige boten of er 10 beunhazen in hebben rotzooien. Meestal is de enige oplossing: Alles eruit slopen en helemaal opnieuw beginnen.
Al zijn die bootjes klein (alles <100m), opnieuw beginnen is vaak toch net ff teveel hoor 
En geen momentschroevendraaier gebruiken, 'op gevoel vastzetten' hoe vaak ik dat de charlatans al heb horen zeggen.
Op het gevoel vast zetten werkt prima en is heel makkelijk: aandraaien tot-ie breekt en dan een kwart slag terug. Kan niet missen! 
[edit]
Die keuringen... leuk... maar het stelt vaak geen ene donder voor en is gez**k over 'lijstjes'. Er is geen keurmeester die de boel natrekt. En als er CE op staat, dan is het goed. Verder zie je wel een hoop gez**k langs komen wat de wereld echt niet gaat redden. Kijk maar wat je hier aan 'scope' gedoe zo nu en dan voorbij ziet komen.
Als je op 'veiligheid' wilt keuren: prima. Maar kijk dan met kennis van zaken naar een installatie en vind er wat van. Dat gaat echt niet van de grond komen.
Henri had dat idee ook al. Als je de opgave van de fabrikant ziet, dan zit het vaak akelig vast. Of al mijn momentschroevendraaiers zitten er fors naast
.
[Bericht gewijzigd door EricP op (20%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
De Eaton (en ook andere merken) hoofdschakelaars hebben vaak inbus boutjes, die zijn prima en netjes op het juiste moment aan te draaien. Dat doe ik dan ook.
Ander spul met kruiskop is wat onhandiger, je moet er een moment schroevendraaier voor hebben, vaak meerdere voor verschillende waarden.
Ze denken er wel over na, maar als je nadenkt ben je net te laat. Ze hadden moeten voordenken en dat hebben ze niet gedaan.
Energietransitie is ook zo'n verhullend woord. Transitie betekent overgaan naar iets anders. Maar het enige wat er nu gebeurt is iets nieuws toevoegen, zoals wind- en zonne-energie. Niks mis mee, maar het oude blijft. Er wordt nog steeds gestookt met gas, olie en kolen, en zelfs met hout.
Op maandag 27 juli 2026 11:13:38 schreef EricP:
De eerste type B van een beetje merk (in dit geval Schneider) doet nog geen 300 euro... Maar ik weet zeker dat als ik wat ga zoeken ik er ook 600 voor kan betalen
Ja vast, ik had toen alles van ABB. Het was toen vlak na corona ook gewoon moeilijk om materiaal te vinden. Uiteindelijk maakt het op de grootteorde niet veel uit. De 500 euro die hier werd genoemd voor een nieuwe kast haal je gewoon niet, zelfs als je alles zelf doet. Misschien had ik het voor 4000 euro kunnen doen, wie weet. Ik had al het geluk het zelf te kunnen doen.
Als je dan een offerte van een elektricien vraagt omdat je zelf niet zo handig bent... En als die oude installatie het dan ook nog prima doet, waarom zou je het dan vervangen?
Een 12 groepenkast voor 500 euro
https://www.sandervunderink.nl/hager-groepenkast-3-fase-12-groepen-3-a…
Zet daar nog een paar krachtgroepen bij
Heb je voor 600 euro toch een mooi kastje hangen waar het gemiddeld huis best mee vooruit kan
henri62
Op maandag 27 juli 2026 11:58:42 schreef DK:
Ik quote van de website:
"In tegenstelling tot andere Hager groepenkasten op de markt, zijn alle componenten in onze Hager groepenkasten voorzien van KEMA-keur (uitsluitend deze componenten zijn geschikt voor de Nederlandse markt)."
KEMA keur bestaat sinds maart 2024 niet meer, wel slordig dat er nog staat.
Is waarschijnlijk ne zo ingesleten als een stanlymes/baco/tywrap etc noem maar wat op wat merken die met producten worden geassocieerd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op maandag 27 juli 2026 11:25:56 schreef KlaasZ:
[...]
Energietransitie is ook zo'n verhullend woord. Transitie betekent overgaan naar iets anders. Maar het enige wat er nu gebeurt is iets nieuws toevoegen, zoals wind- en zonne-energie. Niks mis mee, maar het oude blijft. Er wordt nog steeds gestookt met gas, olie en kolen, en zelfs met hout.
En dat is nou ongeveer het enige dat ze wèl goed doen. Het is gekkenwerk om massaal op 1 ding in te zetten en de rest af te schaffen. Overigens betekent toevoegen automatisch dat de markt voor oudere dingen kleiner wordt. De markt groeit weliswaar, maar niet onbeperkt.
EricP
mét CE
KEMA keur bestaat sinds maart 2024 niet meer, wel slordig dat er nog staat.
Ik weet niet hoe groot hun voorraad is 
Op maandag 27 juli 2026 11:58:42 schreef DK:
https://www.sandervunderink.nl/hager-groepenkast-3-fase-12-groepen-3-a…Zet daar nog een paar krachtgroepen bij
Heb je voor 600 euro toch een mooi kastje hangen waar het gemiddeld huis best mee vooruit kan
In Nederland met die smalle automaten misschien wel. In België mogen er maar 8 stopcontacten op één groep en heb je tweepolige automaten nodig. Ik heb een kast van 96 modules en die zit helemaal vol (2 reservezekeringen en één lege module omdat de beltrafo 3 modules breed is). Ik heb in totaal 31 groepen waarvan een aantal driefastig (ik heb een schaafbankje en we koken elektrisch).
Ik ben gelukkig net aan de regel van 8 zekeringen per diff kunnen ontsnappen of ik had nog een grotere kast moeten kopen.
Ik heb overigens een doorsnee woning en dit is hier een heel doorsnee elektrische kast.
Dat is ook mijn eerste idee: jullie lachen met onze wegen, maar als ik naar Nederlandse zekeringkasten kijk denk ik: in een gemiddeld tuinhuis hangen wij iets groters... Overigens bestaan er ook tweepolige smalle automaten (ABB heeft die oa) waardoor je de kast compacter zou kunnen uitvoeren, mocht je dat willen. Maar veel zie je ze hier niet.
in ons appartementsgebouw (gemeenschappelijke ruimte) moest een kast vervangen worden. offerte electricien 4800€.
1 diff, 6 groepen (waarvan 4 lichtgroepen van de gang).
als ik me goed herinner was de kast 700€.
regel erond 300€ voor de zekeringen
regel eronder x aantal werkuur voor de montage....
nog eens 300€ voor een eendraadschema
nog eens 500€ voor de grondplannen
...
ik koop een voorbekabelde kast met diff erin en 6 groepen voor nog geen 300€.
het ze uiteindelijk zelf gemonteert. lege kast 50€ ofzo, diff 60€, zekering 8€/stuk. en wat fase rails erin.
had het domme idee om tijdens de eigenaarsvergadering te zeggen dat ik dat voor 1/4de van de prijs kon en heb dan nog ferm moeten overdrijven om mijn factuur op mijn 'offerte' te laten uitkomen.
als die grondplannen en eendraadschema was hetzelfde gebleven, heb nog alles gedigitaliseerd toen
Op maandag 27 juli 2026 13:49:42 schreef KellyDK:
Dat is ook mijn eerste idee: jullie lachen met onze wegen, maar als ik naar Nederlandse zekeringkasten kijk denk ik: in een gemiddeld tuinhuis hangen wij iets groters... Overigens bestaan er ook tweepolige smalle automaten (ABB heeft die oa) waardoor je de kast compacter zou kunnen uitvoeren, mocht je dat willen. Maar veel zie je ze hier niet.
dat merkte ik ook. mijn oude huis heeft 19groepen.
ik heb dan nog een aparte zekeringkast voor de garage (ook een 10tal groepen), en een aparte zekeringkast in mijn tuinhuis (ook een 7tal groepen).
ik snap niet dat ze in NL alles kunnen aansluiten op 10groepjes
mijn huis
mijn garage
tuinhuis vind ik niet direct. eentje gevonden tijdens de bouw nog. hier komt ook nog een mini keukentje in, dus de kast wordt nog meer gevuld
alles samen zit ik zeker nog binnen de 1000€ aan materiaal. en alles is voor 63A uitgevoerd, dus niet zomaar 40A diffs