In de germanium tijd lag de plus aan massa. Er waren amper NPN types te koop. In de nadagen van Ge was de AC127 een van de eerste NPN transistors voor de amateur te koop. Er was ook een ASY29 een vroeg model maar die werd niet in de detailhandel verkocht.
Mooie radio en fijn dat ie goed werkt.
@eric...: ik geloofde mijn ogen niet en heb het wel tien keer gecontroleerd, maar condensator C302 zat er echt verkeerd om in. C302 moet met de plus aan massa (zie het schema). Na vervanging van AC127 en C302 (met plus aan massa) brandt het stereo-indicatorlampje alleen bij stereo-uitzending: dat is zoals het hoort.
Hierbij enkele foto's van de print- en onderdelenzijde van de stereo-indicatorschakeling (Schmitt-trigger).
De foute buis ECC83 van de nagalmversterker heb ik ook meerdere malen gecontroleerd: deze geeft telkens de schelle piep.
Tot slot een foto van de B7X44A-radio in bedrijf.
nonius
set SCE to AUX.
Mooi resultaat! Dat misstaat volstrekt niet in de woonkamer!
Ik blijf die Philips Plano's enorm mooie modellen vinden, met hun strakke lijnenspel en het hout (ok, spaanplaat met dun fineer...) i.p.v. bakeliet. De mijne is zelfs nog iets minimalistischer en daarmee nog meer naar m'n smaak.
[Edit: en zie dat hij ook heel de FM-band afdekt, tot 108MHz. In die tijd liepen veel radio's maar tot 104MHz of zelfs maar 100MHz]
...@ericdenhouter: je lijkt gelijk te hebben over de schelle piep uit de ECC83. Na nogmaals polijsten van de pinnen (en opnieuw plaatsen in de buisvoet) blijft de schelle piep nu weg. Bijzonder. Veel dank voor de tip.
Hopen dat dat zo blijft na koud opstarten.
Vaak helpt het met een klein horlogemakersschroevendraaiertje van bovenaf de contacten in de buisvoet wat strakker te zetten, maar dat verschilt per type buisvoet hoe dat te doen.