Op dinsdag 11 augustus 2026 21:43:06 schreef rew:
Disclaimer: ik heb nog nooit wat met buizen gedaan.
Ook ik niet (veel) hoor.
Het antwoord ligt misschien in de vraag wat voor een eindtrap hier gebruikt wordt.
nonius
set SCE to AUX.
Mooi dat er steeds meer leven in komt! Da's een verdraaid mooie snelle analoge scope, ik ben jaloers. Geef wat mij betreft 'digitaal' maar aan Fikkie.... Heb hier een 400MHz HP digitale scope (200Ms/s) en dat is het toch niet helemaal....
Inderdaad, als je een apparaat repareert wat je niet kent is het lastig te bepalen wat nou normaal gedrag is, of dat er toch nog een defect is.
Maar om de bandbreedte te checken is het relatief eenvoudig om een hele snelle puls met stijgtijden van ca. 350ps te maken met een huis-tuin-en-keuken 2N2369 in avalanche-mode:
https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/application-no…, zie Appendix D:
Zie foto's in bijlage van mijn implementatie. Best wel een leuk schakelingetje om zwevend in elkaar te fröbelen, zo klein mogelijk, voor zo goed mogelijk HF-gedrag! Een snelle puls komt vaker van pas (TDR metingen bijv.).
off-topic:
[quote]This to ensure the operator is almost always shown a correct image to compensate the probe irregardless of the timebase-setting.[/quote]
Stond dat er echt? M'n leraar Engels zou een rolberoerte krijgen. 'Irrespective' of 'regardless', maar NIET 'irregardless'....
snelle puls met stijgtijden van ca. 350ps te maken met een huis-tuin-en-keuken 2N2369 in avalanche-mode:
Met een mooie transistor van Motorola erin!
Er was hier lang geleden een aankoopactie voor een snelle pulsgen. Er werd een testresultaat meegeleverd. Free ging naar een Agilent vestiging in Silicon Valley waar de DSOX93204A Infiniium voor hem klaarstond. Ik ben gek op CA en lees het graag even terug. De meetopstelling is ook gefotografeerd. Even zoeken!
Ouwe Koe.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/110003/1
@Bobosje de meting/berekening van de spoorsmoel in de Delta PSU is even uitgesteld.
Mooi! Inmiddels bezig met de reparatie van een adapter van MS die werd ooit bij een Surface 4 gebruikt samen met een docking station. De rode + draad was volledig doorgesleten. Inmiddels een Surface laptop 5 Pro 15" aangeschaft en een adapter als reserve met een lagere stroom en Windows klaagt over een langzame lader. Work in progress.. dat rooie touwtje had geen enkel litse meer werkend, dead as a dodo.
De adapter openen was tricky, dikke lijmnaad, kraken/snijden/zagen ect.
Dat plaatje komt uit Spanje dat zal een afvoerzeef zijn? Er lagen stapels van in een huishoudzaak.
Op dinsdag 11 augustus 2026 22:42:57 schreef nonius:
Mooi dat er steeds meer leven in komt! Da's een verdraaid mooie snelle analoge scope, ik ben jaloers. Geef wat mij betreft 'digitaal' maar aan Fikkie.... Heb hier een 400MHz HP digitale scope (200Ms/s) en dat is het toch niet helemaal....
Eigenlijk wil je allebei: een goeie digitale scope en goeie analoge.
Zelf heb ik hier een Tektronix 2465 (zonder A, B in het type nr), dat is een 300 MHz analoge scope. En daarnaast een Agilent 54641D MSO, dat is een digitale 350 MHz scope die 2Gsa/s doet. En nog 16 digitale ingangen, ook best leuk al heb ik die pas 1 x gebruikt. Afhankelijk wat ik wil meten pak ik de een of de andere. De MSO gebruik ik tegenwoordig wel het meest, die heeft eigenlijk maar 1 nadeel: hij heeft een monochrome CRT. Naar verluidt omdat ze toen nog niet een LCD konden maken/kopen waar HP/Agilent tevrede mee was qua resolutie. Beide scopes waren kado's van mijn toenmalige werkgevers, dat deed ook geen zeer.
Wilko
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik ben er ook helemaal niet ontevreden mee
tot nu toe is er voor ongeveer 28 Euro aan onderdelen in gegaan. Dat vind ik geen geld. Natuurlijk heb ik de mazzel dat de mijne het doet.
Er is nog een 400 MHz scoop op m'n werk, maar ze hebben alle drie nog wat aandacht nodig. Ik ben nu bezig om de plukscoop in ieder geval zover te krijgen dat die veilig aan kan zodat onderdelen als referentie-onderdeel kunnen dienen voor de andere twee. Het lijkt dat het netfilter al eens vervangen is, want dat is geen Schaffner maar een TDK én de isolatieweerstandsmeter op 250 Volt gaf op elke aansluiting-combinatie groter dan 4 Giga-Ohm aan.
Elke defecte Rifa die ik heb bewaard meet tussen 20 kilo-Ohm en 100 Mega-Ohm) en ook menig elco is al eens vervangen. Helaas niet allemaal door goede exemplaren, want ik kwam twee Lelon's tegen: een van die twee had vezelige troep uit de onderkant steken en het uitsolderen ter controle met LCR meter verspreidde een naar pis stinkende lucht.
De print bleek helaas ernstig aangetast door lekkage en dit is de eerste waar ik met nieuwe busjes aan de gang zal moeten.
Ik dacht bij enkele exemplaren dat het goed zat, (dat waren volgens mij oorspronkelijk 270 uF exemplaren) dus toen ik 265 uF op de meter zag bij vrijwel gelijke D (vergeleken met de nieuwe) dacht ik dat het goed zat. Tot ik zag dat het een 330 uF exemplaar betrof volgens opdruk... Referentie-onderdelen deden het veel beter, dus die moet ik nog vervangen.
De Rifa's zijn al wel vervangen, maar die meet ik ook niet na. Ze zullen falen, dus gaan ze eruit.
Inderdaad, als je een apparaat repareert wat je niet kent is het lastig te bepalen wat nou normaal gedrag is, of dat er toch nog een defect is.Maar om de bandbreedte te checken is het relatief eenvoudig om een hele snelle puls met stijgtijden van ca. 350ps te maken met een huis-tuin-en-keuken 2N2369 in avalanche-mode:
Als je die 2N hebt liggen kan dat, die heb ik niet 
Volgens mij, maar ik moet het opzoeken, kunnen enkele functiegenerators op m'n werk dat.
Zie foto's in bijlage van mijn implementatie. Best wel een leuk schakelingetje om zwevend in elkaar te fröbelen, zo klein mogelijk, voor zo goed mogelijk HF-gedrag! Een snelle puls komt vaker van pas (TDR metingen bijv.).
Is er geen SMD-variant van die tor? Ik krijg zin om het dan zo klein mogelijk in SMD-variant te maken 
Stond dat er echt? M'n leraar Engels zou een rolberoerte krijgen. 'Irrespective' of 'regardless', maar NIET 'irregardless'.... [/sub]
Nee, daarom schreef ik ook 'er staat iets als'. De handleiding is wat slecht leesbaar én niet doorzoekbaar, dus ik kan het ook niet zo 1-2-3 terugvinden.
Op woensdag 12 augustus 2026 13:59:01 schreef Bobosje:
2465A CT bandbreedte is 350MHz... geen 6GHz...
Het zal ook niet om meting van een signaal gegaan zijn, maar ik gok dat het om triggering of zo ging en dat daar iets stond als 'This works with signals up to 6 GHz'. Ik kan het gek genoeg niet terug vinden, maar zoals ik hierboven als zei: de handleiding is niet doorzoekbaar, dus dat maakt het er niet makkelijker op. Ik heb al lopen zoeken, maar niets gevonden.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zondag 16 augustus 2026 21:52:26 schreef weardguy:
Ik kan het gek genoeg niet terug vinden, maar zoals ik hierboven als zei: de handleiding is niet doorzoekbaar, dus dat maakt het er niet makkelijker op. Ik heb al lopen zoeken, maar niets gevonden.
Die op tekwiki is doorzoekbaar (ge ocr-'d): https://w140.com/tekwiki/wiki/2465A
(Ze hebben zowel een operators manual als een service manual, als images van de diverse roms)