Heb je weer eens voorkomen dat er wat naar het stort moest?

Laat het hier met volle trots zien!

Deel 1: Show Your Repairs!

[Bericht gewijzigd door Sine op (78%)]

De Panasonic NVR-370 videorecorder die recent via CO in m'n bezit kwam werkt weer prima. Was het model VCR dat we in mijn jeugd thuis hadden, aangeschaft in 1984 voor net geen 2000 keiharde guldens en waar honderden uren mee gekeken is naar Tom & Jerry en de Pink Panther.

Een paar maanden geleden, in een vlaag van nostalgie, kwam ik deze YouTube-video ervan tegen: https://www.youtube.com/watch?v=zOIWeU-S7Mc Leek me toen eigenlijk toch wel heel erg leuk om weer zo'n VCR te hebben en te restaureren. Dus toen er recent hier op Vraag & Aanbod eentje werd aangeboden aarzelde ik geen moment.

Het was eigenlijk bedoeld als restauratieproject voor de aankomende lange winteravonden, maar na het 'even' openschroeven en inspecteren kwam van het één het ander en kon ik mezelf niet inhouden.... met als gevolg dat de VCR nu helaas weer werkt en ik op zoek moet naar een ander winterproject....

Omdat ik geen enkele videoband in huis had dus eerst maar eens bij een kringloopwinkel langs geweest en daar lagen in de 'gratis!' bak twee banden, 'Shakespeare in love' en 'The Doctor'. Shakespeare werd opgeofferd als testband, en dat heeft 'ie geweten.... band werd uiteraard direct opgegeten. De aandrukrol leek nog redelijk te werken maar de idler niet. Na binnenstebuiten keren van het rubber van de idler werkte deze weer acceptabel (voor zo lang als het duurt). De aandrijfriem werd vervangen door een exemplaar uit de rommeldoos met dezelfde afmetingen.

Hij speelde nu in elk geval weer zonder banden op te eten. Maar veel knopjes werkten niet naar behoren. Reiniging met IPA loste dat probleem op.

Daarna alle elco's getest op ESR en de slechte exemplaren vervangen. Dat nam 3 avonden in beslag, het waren er al met al toch een stuk of 30. De buit:

De elco's in de lineaire voeding werden vervangen door exemplaren met een hogere spanningrating omdat die tot aan of zelfs net boven hun maximale spanning gebruikt werden.

De kast werd grondig gereinigd met een sopje, de mechanische delen opnieuw ingevet en geölied. Het resultaat is een video die nu perfect afspeelt. De koppen zijn blijkbaar ook nog in behoorlijke conditie.

Moet nu alleen nog voorzichtig rondkijken voor een nieuw idler-wieltje en een aandrukrol voor de capstan. Mocht iemand toevallig nog zoiets hebben liggen dan hou ik me aanbevolen. Alhoewel ik ook al heb gezien dat mensen hun eigen rubber snijden voor de idler, da's eventueel ook nog een optie: https://www.youtube.com/watch?v=4jaoodtAtTU&t=1069s

De laatste keer dat ik nog aan VCR's geprutst heb moet toch minstens 25 jaar geleden zijn, maar was erg leuk om weer eens te doen! De combinatie van mechanica en electronica blijf ik het leukst vinden om aan te werken. Al met al een heerlijk nostalgisch project.

Op dinsdag 18 augustus 2026 18:55:45 schreef nonius:
[bijlage][bijlage]

De Panasonic NVR-370 videorecorder die recent via CO in m'n bezit kwam werkt weer prima.

Wat is een videorecorder? :)

Tsja, toen een tijdje geleden een nichtje met haar jonge kinderen (5-8) op bezoek was waren ze enigszins verbaasd wat dat rare ding in de huiskamer (platenspeler) toch was. De oudste wist wel dat het 'iets was om muziek af te spelen'.

Op zulke momenten voel ik me plots héél oud :)

Een oude plaat uit m'n kindertijd van 'De Smurfen' erop gelegd en we hadden geen kind meer aan ze. Ze hebben de hele tijd gefascineerd zitten kijken naar die ronddraaiende schijf waar geluid uit kwam!

Over oudjes gesproken: Zo ken ik nog een anekdote van een kind van een oud collega. Die oud collega vond ergens op zolder nog een paar 3.5" diskettes, toen zei dochter/zoonlief : Hé dat ding ziet er hetzelfde uit als het save icoontje op de PC. ;)

Op woensdag 19 augustus 2026 00:21:39 schreef henri62:
Over oudjes gesproken: Zo ken ik nog een anekdote van een kind van een oud collega. Die oud collega vond ergens op zolder nog een paar 3.5" diskettes, toen zei dochter/zoonlief : Hé dat ding ziet er hetzelfde uit als het save icoontje op de PC. ;)

Mijn dochter at ze vroeger :+

/ot Heb de foto in Google Lens gegooid? Veel vaders met 1 kind.