Beko is goede kast. Etna is chinese sjit, brol. Zanussi (Electrolux groep) WAS erg goed, nu minder met name NO Frost series. Edy was ook sjittie plastic was erg dun brak snel. koeltechnish niet top en bestaat ook niet meer. Candy is een mooie snoepje, maar kwaliteit??

Heb gezocht:
https://www.edy.nl/koelen-vriezen/hoge-vriezers/

Op dinsdag 11 augustus 2026 22:41:56 schreef smd:
....
Edy was ook sjittie plastic was erg dun brak snel. koeltechnish niet top en bestaat ook niet meer.

Die claim klopt dus niet.

Geen Edy kast gezien met stevig plastic. Handvaten van vriezer braken af spontaan al. Edy was zelfde als Nordland BTW

Tja, bij mijn ouders staat al zeker 20 jaar een wasmachine van hun.

De koelkast is nu geloof ik een haier.

Ze hebben in verleden allemaal merk spul gehad wat duur was en dat ging ook in 5 jaar verrot. Ik sta er wel min of meer hetzelfde in. Wilde Liebherr hebben voor koelkast, maar als ik lees en prijzen zie... Doe maar een Beko dan...

Sja, dat is nog een wasmachine van Edy / Nordland die het wel overleefd heeft, chapeau! Ik zie ze helemaal niet meer en de meeste haalde de 5 jaar niet Motormodules, trommelkruizen, deuren, timerprinten etc etc.... alles ging er aan stuk was vooral grappig dat ze failliet waren, was geen schroefje van te krijgen meer. Ik blijf wel bij duurdere merken, bij ons meeste apparatuur wel ouder dan 20 J gemiddeld.Sja, Haier is niet gek hoor...

Op maandag 10 augustus 2026 03:09:23 schreef CrossFireX:
[...]
Ik kuis de geforceerde koeling elk jaar voor het erg warm wordt. Ook de BLDC ventilator schoepen volledig proper, wat naaimachine olie aan het asje. Omgekeerd uitblazen tot alle stof eruit is.

Daarom heb ik dus een hekel aan geforceerde koeling.
In mijn tijd als witgoedtechnicus heb ik met zekerheid geconstateerd dat koel/vrieskasten met statische condensor nooit stopten/slechter begonnen te werken door stofophoping (op misschien een inbouwmodel na, maar die komen hier ook niet binnen).
Geforceerde koeling is als een magneet voor stof, pluizen en (dieren)haar.

Moest ik die niet elk jaar onderhouden, dan lag die nu al bij het schroot...

Moest ik een koel/vrieskast bezitten die ik elk jaar moet onderhouden lag die al lang bij het schroot... >:)

Je moet je dure apparatuur wat onderhouden, dan krijg je er veel voor terug. Maar wie doet dat elk jaar? Juist bijna niemand, zolang ze koelt niks aan de hand.

Zo moet dat zijn.
Dat je een auto minstens jaarlijks moet (laten) onderhouden begrijp ik (olie, luchtfilter, remmen e.d.), maar toestellen die vroeger 10-tallen jaren moeiteloos bleven werken zonder onderhoud hebben nu 'opeens' jaarlijks onderhoud nodig?
Dat zegt meer over het (slechte) ontwerp dan over ontbrekend onderhoud.

Ik zou voor geen geld nog een koelkast willen zonder no-frost! Nu hoef ik geen ijs gletsjer meer uit te bikken om aan ons voedsel te raken... :)

Ik hoef ook jaarlijks geen ijsgletsjer uit te bikken, behalve als we ergens zonder te beseffen de deur slecht gesloten hebben.
De gecombineerde Bosch koelkast hebben we onlangs pas na 5 jaar ontdooid (slechts een halve cm ijsvorming), en de tafeldiepvriezer pas dit jaar omdat de deur een hele nacht op een kier opengestaan had.

Het kost je hooguit een uurtje tijd om dat even te onderhouden, hetzelfde doe ik met de droogkast met warmte pomp, elk jaar volledig reinigen.

Warmtepompdroogkasten, nog zo'n nachtmerrie...
Wij hebben ook zo'n gedrocht, een Bosch Avantixx 7.
Naast het feit dat, t.o.v. een 'stomme' warmeluchtdroger (1-1.5 uur) deze uren méér nodig heeft om de was te drogen (2.5-3 uur), en we zelfs na het 'piepen' om te melden dat de was zogezegd droog is we dikwijls nog een 0.5-1 uur moeten toevoegen om de was droog te krijgen.
Als ik zie hoeveel stof/pluis er zich in het stoffilter na èlke droogbeurt van zovele uren bevindt begrijp ik wel waarom mijn kledij zo vlug verslijt...

PS: Toen de oude droogkast van mijn buurvrouw onlangs defect ging heb ik toch na lang zoeken een nieuwe 'stomme' droogkast gevonden van Beko voor nog geen 280€ (ze is alleenstaand, gepensionneerd en weduwe).
Die mensen kunnen zich geen 'modern' toestel van ca. 500 tot +1000€ permitteren (en nog minder het 'jaarlijks onderhoud' ervan...

PS2: Maaike, dit is geen aanval of kritiek t.o.v. van je maar mijn +50 jaar ervaring met witgoed zegt mij dat nieuwe technologie zeker niet altijd vooruitgang betekent, integendeel...

ik heb nogthans ook zo een WP droogkast. staat hier al een jaar of 2-3 denk ik, nog niet naar omgekeken.
verbruikt een 500W (ipv 2000w voor een gewone) en de was zit er 3uur in ipv 1uur. ja het duurt 3x langer (tijd genoeg overdag, mijn vrouw is toch thuis) maar verbruikt 4x minder en zeker in de winter met het capaciteitstarief is dat een voordeel

Op zondag 16 augustus 2026 16:53:17 schreef fcapri:
ik heb nogthans ook zo een WP droogkast. staat hier al een jaar of 2-3 denk ik, nog niet naar omgekeken.
verbruikt een 500W (ipv 2000w voor een gewone) en de was zit er 3uur in ipv 1uur. ja het duurt 3x langer (tijd genoeg overdag, mijn vrouw is toch thuis) maar verbruikt 4x minder en zeker in de winter met het capaciteitstarief is dat een voordeel

Onze WP droogkast is ondertussen 9 jaar oud, nooit iets aan gedaan behalve pluisfilters reinigen.
Cindy heb ik verwittigd dat het waterreservoir bovenaan, volgens de gebruiksaanwijzing, normaal niet elke droogbeurt moet geledigd worden (het water is nodig voor de 'zogenaamde' periodieke selfcleaning).
Mijn kl*ten, het is niet een klets water zo en dan over de condensor die hem gaat reinigen...
I.i.g. heeft de droogkast ons niets gekost (was een cadeau van haar wijlen grootmoeder), en als de droogkast ooit defect gaat kopen we wel weer een 'ouderwetse' indien nog mogelijk.

Zoals ik al zei is de droogtijd met onze WP-droogkast 3-3.5 uur waar we dikwijls nog een halfuur of zo moeten toevoegen.
1 uur aan 2000W of 4 uur aan 500W is voor mij hetzelfde (we wassen/drogen trouwens nooit als we aan het koken zijn).
Het verschil tussen 1 en 4 uur drogen maakt wel enorm veel uit kwestie van slijtage aan de kleding...

Ik erger me ook aan de actuele wasmachines (onze is een 9 jaar oude Bosch Serie 2 VarioPerfect, gekregen van haar wijlen moeder).
Hoe kan je vuile was proper krijgen met nog geen paar liter water...
Al die bezuinigingsmaatregelen van de EU maken dat er niks nog werkt zoals het zou moeten.
Er was een hele tijd dat, nadat de wasmachine gestopt was met waternemen, ik met de sproeislang nog een literje of 10-20 regenwater toevoegde totdat het waterniveau tot aan het venster kwam... |:(
Dàt is wassen...
Net als de watertemperatuur.
Tegenwoordig moet alles aan 30° gewassen worden (zogezegd voor energiebesparing).
Dat je was niet echt proper is is maar bijzaak... |:(
Ik doe nog regelmatig kookwasjes aan 90° (en zelfs met een lege machine en een reinigingsproduct).

Hoi mensen, ik mag toch hopen dat mijn koelkast geen geforceerde koeling heeft, weer een onderdeel minder wat kapot kan gaan, de Bosch koelkast is best stil, die Samsung koelkast als die lager ging en toerentallen dan hoor je door het hele appartement en brom geluid wat best irritant was

Ik heb hier een tweedehands Miele WP droger staan, 900W trekt deze uit het net in vol bedrijf en doet zijn kunstje in 1 u 30 Min, dus dat is wel zuiniger in energie TOV onze oude T237C, die deed ongeveer 1-1u15 min er over met 2250W..

Ja ik heb hier ook nog een zeer oude AEG wasmachine staan met LCD display, en inverter motor. Doet het na meer dan 15 jaar nog altijd prima. Doet nog elke dag braaf zijn wasjes. Ja zo maken ze ze tegenwoordig niet meer... Zucht! Enkel de rubber en andere pomp en ook eens een LNK chippie vervangen. Die laatste blijft nu goed dankzij een koelblokje erop.

Maar ook hier toch wat onderhoud, een kookwasje doen, zeepbak helemaal proper maken, pomp uitkuisen... En na de was de deur op een kier open laten met de zeepbak open zodat er verse lucht in kan stromen, tegen schimmel en vieze geurtjes in je machine.

Zelfs oude goede apparaten hebben er baat bij om af en toe eens te onderhouden.
Toch ben ik blij met mijn huidige LG koelkast dat onderhoud is me niet teveel, in elk geval zal de volgende weer LG met inverter motor zijn.

Je auto onderhouden vind iedereen normaal, maar ook je apparaten thuis eens een onderhoud geven daar denkt niemand aan. Toch zou alles veel langer mee gaan op die manier. TV staan overal zo fel dat je met een zonnebril moet kijken, en dan klagen over de korte levensduur...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (14%)]