Kan ik 3 zonnepanelen van 300W parallel zetten om een
Immersion Cartridge Heater van 24V 600w te voeden
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Misschien wel, dat hangt af van de panelen en hun karakteristieken. Daar zit nogal variatie op.
Enne, als het er alleen maar om gaat water warm te maken, dan is een zonnecollector een flink pak effectiever dan de omweg langs elektriciteit.
Op vrijdag 14 augustus 2026 18:44:02 schreef Paulinha_B:
Enne, als het er alleen maar om gaat water warm te maken, dan is een zonnecollector een flink pak effectiever dan de omweg langs elektriciteit.
Maar vele malen makkelijker en je hebt altijd een back-up als er geen of weinig zon is.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Huh, in mijn zonneboiler zit ook een elektrische weerstand hoor, als backup. In de winter doet die volop dienst, uiteraard,
als jij 3 panelen van 300W parallel zet, dan schat ik zo 35V 8A, dan ga je die weerstand volgens mij kapot maken.
die 24V weerstand wil dus een 25A zien om 600W te doen. jouw panelen gaan ruw geschat 30V 10A doen dan of 30V 30A op die 24V weerstand
Paulinha_B
Honourable Member
Het is ook niet uitgesloten er een regelaar tussen te zetten, mogelijks met enige vorm van batterij als buffer.
Drie panelen zijn nooit identiek, ook al komt het uit dezelfde batch, merk specs enz ...
Het equivalent schema van een paneel is hier op het forum al gepasseerd en verklaard alles . Diodes in serie plaatsen helpt wel maar de panelen gaan nooit elk een derde van het totale vermogen leveren .
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Zonnepanelen zijn meestal "rond de 30V". Dus als je die direct op een 24V ding zet dan zou dat ding kapot kunnen.
Als je het element op de een of andere manier overdimensioneerd, dan zou zoiets goed kunnen gaan. Maar stel dat je een 1200W 24V 50A element neemt, Die 50A kunnen de panelen nooit leveren en dan gaat de boel dus op een veel lagere spannind draaien waardoor de zonnepanelen lang hun vermogen niet halen. Kortom, het wordt allemaal NOG inefficienter.
Zonnepanelen draaien nooit op hun maximum spanning, behalve in open loop zonder stroom te leveren . Met maximum powerpoint tracht men daar het beste rendement te halen .
Op een loodaccu van 12V sluit ik probleemloos een paneel aan met een openklemspanning van 40V . Spanning zakt altijd tot de de accuspanning . Wat niet wegneemt dat je dit eindeloos kan gaan doen, die accu geraakt ook een keer vol .
Bedankt voor alle adviezen
Ga maandag op vakantie, mooi tijd om over na te denken.
Jullie horen van mij
Gr. Ruud51