Kan ik 3 zonnepanelen van 300W parallel zetten om een
Immersion Cartridge Heater van 24V 600w te voeden

Misschien wel, dat hangt af van de panelen en hun karakteristieken. Daar zit nogal variatie op.

Enne, als het er alleen maar om gaat water warm te maken, dan is een zonnecollector een flink pak effectiever dan de omweg langs elektriciteit.

Op vrijdag 14 augustus 2026 18:44:02 schreef Paulinha_B:
Enne, als het er alleen maar om gaat water warm te maken, dan is een zonnecollector een flink pak effectiever dan de omweg langs elektriciteit.

Maar vele malen makkelijker en je hebt altijd een back-up als er geen of weinig zon is.

Huh, in mijn zonneboiler zit ook een elektrische weerstand hoor, als backup. In de winter doet die volop dienst, uiteraard,

Als die panelen wisselende hoeveelheden zon zien dan zou ik ze wel met diodes koppelen.

als jij 3 panelen van 300W parallel zet, dan schat ik zo 35V 8A, dan ga je die weerstand volgens mij kapot maken.

die 24V weerstand wil dus een 25A zien om 600W te doen. jouw panelen gaan ruw geschat 30V 10A doen dan of 30V 30A op die 24V weerstand

Het is ook niet uitgesloten er een regelaar tussen te zetten, mogelijks met enige vorm van batterij als buffer.

Drie panelen zijn nooit identiek, ook al komt het uit dezelfde batch, merk specs enz ...
Het equivalent schema van een paneel is hier op het forum al gepasseerd en verklaard alles . Diodes in serie plaatsen helpt wel maar de panelen gaan nooit elk een derde van het totale vermogen leveren .

Zonnepanelen zijn meestal "rond de 30V". Dus als je die direct op een 24V ding zet dan zou dat ding kapot kunnen.

Als je het element op de een of andere manier overdimensioneerd, dan zou zoiets goed kunnen gaan. Maar stel dat je een 1200W 24V 50A element neemt, Die 50A kunnen de panelen nooit leveren en dan gaat de boel dus op een veel lagere spannind draaien waardoor de zonnepanelen lang hun vermogen niet halen. Kortom, het wordt allemaal NOG inefficienter.

Zonnepanelen draaien nooit op hun maximum spanning, behalve in open loop zonder stroom te leveren . Met maximum powerpoint tracht men daar het beste rendement te halen .
Op een loodaccu van 12V sluit ik probleemloos een paneel aan met een openklemspanning van 40V . Spanning zakt altijd tot de de accuspanning . Wat niet wegneemt dat je dit eindeloos kan gaan doen, die accu geraakt ook een keer vol .

Bedankt voor alle adviezen
Ga maandag op vakantie, mooi tijd om over na te denken.
Jullie horen van mij
Gr. Ruud51

Even voor de goede orde.

STEL je panelen kunnen 300W bij 30V 10A leveren bij een bepaalde zon.

STEL even dat je verwarmingselement 30A bij 24V nodig heeft.

Dan zal er een stabiele situatie ontstaan bij 24V totaal 30A.

De panelen hadden dus 30V 10A kunnen leveren maar in werkelijkheid beperk je dat tot 24V 10A: maar 240W.

In dit geval is dat niet zo'n probleem: het element zit toch aan z'n max.

Maar als de panelen 30V 5A kunnen leveren, dus 15A bij mekaar. dan staat er maar 12V over je element en kan je dus per paneel maar 12V 5V te weten 60W afnemen terwijl het paneel 150W had kunnen leveren. Je gebruikt nu nog m aar 40% van wat de panelen kunnen.

Deze laatste situatie zal veel vaker voorkomen dan die eerste.

Op zondag 16 augustus 2026 07:32:21 schreef rew:
STEL je panelen kunnen 300W bij 30V 10A leveren bij een bepaalde zon.

STEL even dat je verwarmingselement 30A bij 24V nodig heeft.

Dan zal er een stabiele situatie ontstaan bij 24V totaal 30A.

dat acht ik dus zeer klein.
als dat 600W element 30A nodig heeft bij 24V, dan is het een 720W element...

600W element op 24V is 25A.
dan mag elk zonnepaneel max 8.33A leveren. en dat wordt een moelijke.

de meeste panelen doen 34V 9A. en als je die op je weerstand gaat zetten, dan ga je toch echt 27A in die weerstand duwen. de weerstand zijn waarde is vast dus (0.96ohm) dat wil zeggen dat er dan een spanning van 26V over komt en dat die 699W met verstoken.

die zit in water, dus zal zijn warmte 'sneller' kwijt kunnen.

maar als je pech hebt, dan zit je met panelen die bv 11A bij 28V doen (https://www.craigsolar.co.uk/shop/300w-solar-panel-monocrystalline-bla…), en dan ga je dus 33A in je weerstand duwen. die gaat eraan dan.

dan zit je met 30A bij 29v waar je ongeveer uit komt of boven de 850W.

@TS: wat je kan doen, is de panelen in een vershcillende orientatie steken.
1 paneel van 300W op zuidoost
1 paneel van 300W op zuid
1 paneel van 300W op zuidwest, en onder een hoek van 45° ofzo

dan kunnen de 3 samen nooit vol vermogen leveren op dezelfde moment.
smorgens doet de zuidoost dan 300W terwijl zuid 200W doet en zuidwest 100W
smiddags doet zuidoost dan 150W, zuid doet 300W, zuidwest doet 150W
savonds doet zuidoost dan 100W, zuid 200W, zuidwest 300W