ik had al de elektor usb collection jaargangen van 1961-2023, en ook elex usb jaargangen,
mijn idee waarom er geen extra jaargangen los erbij gekocht kunnen worden,
toch maar nog een keer geld uitgegeven voor de laatste versie tot en met 2025 ,
en gerber files, dit interessant dacht ik ,
want er zijn wel een paar ontwerpen waarvan ik een print wil laten maken bij jlcpcb,
wat blijkt nu:
de gerber files die erbij zijn, zijn vanaf het jaar 2020, over die teleurstelling heen gekomen,
is de volgende:
deze gerbers zijn blijkbaar niet compatible met jlcpcb,
(misschien wel met eurocircuits waar elektuur printen vandaan kwamen,
dit niet geprobeerd vanwege jlc lijkt mij de voordeligste)

het blijkt een of ander format te zijn ,maar geen RS274 X ,
de simpele vraag:
is het toch mogelijk deze bestanden geschikt te krijgen zodat dit werkt naar een printen fabrikant,
mijn voorkeur jlcpcb

Post eens een 'foute' Gerber hier dan kunnen we kijken wat er mis is.

Met KiCad kun je een set Gerber files rechtstreeks naar een PCB exporteren, en daar dan weer Gerbers van maken.

Het process is niet "volledig". Het idee van "pads" en "footprints" bestaat niet echt in het gerber formaat. In de Gerber files zijn het allemaal "D code", die als postzegel stempels "afgedrukt" worden. Maar de licht / zwart afdrukken zijn hetzelfde.

RS274 X is ondertussen al jaren achterhaald. Tegenwoordig wordt X2 of X3 gebruikt. Ucamco is de uitvinder / beheerder van het Gerber file formaat, meer op: https://www.ucamco.com/en/gerber

Er zijn ook (veel) online viewers voor Gerber. Veel Print fabrieken hebben zo'n ding op internet staan, en Ucamco zelf heeft ook een referentie viewer.

Gerber files zijn overigens (grotendeels?) ascii en dus leesbare text. Vaak kun je gemakkelijk meer info achterhalen door zo'n file in een standaard text editor te openen.

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op (23%)]

Ik zou niet vertrouwen op Kicad voor het maken van een Gerber conversie, daar zijn Gerbertools veel beter geschikt voor.

Op zondag 16 augustus 2026 23:46:28 schreef Kortsluiting_Online:
RS274 X is ondertussen al jaren achterhaald.

Kan zijn, maar SprintLayout maakt ze nog aan en die kan een Chinese printboer gewoon lezen en een PCB van maken.

Niet dat TS er iets aan heeft. :X

nog een aantal gerbers geprobeerd, die werken tot nu toe allemaal wel,
daarin zit wel gto gtl gbl gbs enz bestanden zoals sprintlayout gerbers genereert,

er zijn toch blijkbaar een aantal die niet werken,
degene die niet werkt bevat alleen G0 tm G4 bestanden

zie bijlage

[Bericht gewijzigd door Horsman op (51%)]

De code is normaal Gerber plotter code.

Ik kan ze gewoon lezen met Gerbview van Kiad (gratis). Wel zijn alle lijntjes dun, misschien staan D-codes niet goed maar dat kan ook aan Kicad liggen. Hiervoor kun je in de .REP files de aperture instellen. Een Gerber plotter schrijft met een pen (lichtdot) over de folie en de aperture is het gat ofwel de diameter van de lichtdot. Tegenwoordig gaat dat natuurlijk digitaal.

Online viewers van PCBway, JLC etc komen er niet uit. Daarvoor moet wel eea aangepast worden. Volgens mij hebben ze bij generatie van de gerbers niet netjes instellingen aangehouden of zaken weggelaten.

Kicad denkt dat het een 6-layer is met alleen inner layers, daar kan ook het probleem zitten? Kijk ernaar in een online Gerber viewer, en rename de Gerber files naar Top, Bottom, Silk etc.

Het design is gemaakt in Ultiboard. Maar ik denk wel in een heel oude versie. En misschien wat ongeliukkge instellingen voor namen van de layers. Ik doe nooit G1, G2 etc, dat is vragen om fouten, maak er Silk, Top, Bottom, Inner 1 (tel vanaf top naar beneden) etc van. Dit bord is enkelzijdig?

G1 is je koper, G3 je silk en de rest G2, G0, G4 lijken wel het soldermask en paste masker voor je stencil te zijn, wel vreemd dat er 3 zijn.

Omdat het wel te openen is in Kicad kun je daarmee wel natekenen.

De Gerbers in beide zip files zijn in het oude RS274D formaat en dat formaat heeft een aparte aperture list file nodig waarin de breedtes en vorm van de Gerber flashes/draws in staan vermeld en die gegevens ontbreken.

het zijn bestanden van 2002 en 2005,

dank bobosje voor opzoeken, ik twijfelde of dit ook RS274 heet,
in jlc krijg je een blanke print en alleen drill puntjes, inderdaad er zal iets ontbreken,

volgens mij zijn het inderdaad originele tijdschrift kopieen met advertenties,

het gaat om het feit dat ik voor 2e keer 99€ uitgeef voor jaargangen collectie, (NU 79,95€)
deze keer met gerbers, (nu staat erbij vanaf 2000)
dan zou ik verwachten en dat ze allemaal hetzelfde zijn,en op dezelfde manier bruikbaar zijn,
het zijn inderdaad gerbers,maar ook verouderde, er zitten ook wel prima bruikbare bij,
maar elektor vermeld dit dan in de shop bij het artikel

ben ik de 1e met deze ervaring ?

Staan op de "USB jaargangen collectie" de volledige scans van alle bladen over alle jaargangen inclusief advertenties?

Die staan in de .REP files. Hier een stukje:

==== Aperture list of C:\ARCHIEF\PK_2000\000110-1.d0 ====

Generated by ULTI-board penplot & photoplot file generator

D-code mils used for

-------------------------------------
D012 4 ( 5 ) **** General
D013 6 ( 7 ) **** General
D014 8 ( 8 ) General
D015 10 ( 10 ) General
D016 12 ( 12 ) General
D017 14 ( 14 ) General
D018 16 ( 16 ) General
D019 18 ( 0 )
D020 20 ( 20 ) General

en meer naar onder staat ook nog:

*** EXCELLON DRILL FILE GENERATION ***

Drill file for drawing: 000110-1.ipf

*** Drill file settings

Coord format : NNN.DDDD
Units : METRIC
(Absolute)
Leading zero's : OFF
Expanded mode : OFF
Start string : %
End string : M00
Output format : ISO (ASCII)

*** Drill files / layer pairs

File Layers Via's
.d0 : TOP .. BOTTOM ( 2)

*** Drill diameter table. File: 000110-1.ipf.d0

Tool Diam Holes
1 0.80 mm 50
2 0.99 mm 38
3 1.29 mm 44
4 2.50 mm 1

Maar dat is wel onhandig. Dat hoort een aparte file te zijn, de CNC man bij de printboer kijkt naar de rep file en ziet dat het niet voor hem is maar voor de laserplotter. En dat 2e stuk heeft niets met de laserplotter te maken. Dat is dus voor de CNC drill. Splits die file dus. Ik weet niet wat ze hebben zitten rommelen bij Elektuur.

Ik vermoed dat de een rommel hebben gemaakt, die aan de printboer hebben gegeven en dat die het opgelost heeft. Wat wil zeggen dat dit jou ook moet lukken. Begin met splitsen van die REP file zodat de printboer weet dat de boordiameters zijn die de d0 file (dat is CNC, positie) aangeeft. Wie weet zitten er nog meer fouten is, begin stap voor stap en bekijk het in de Kicad Gerberviewer en online readers van JLCPCB en PCBWAY etc.

RS274D aperture list files hebben zo'n formaat (D10-D999 shape size):

D10 ROUND 0.050
D11 ROUND 0.062
D12 SQUARE 0.060
D13 RECT 0.080 0.040
D14 OBROUND 0.100 0.050
D15 THERMAL 0.080 0.050 0.010 4

Dat is anders dan wat die files laten zien. Wellicht moet je die file(s) met de hand aanpassen. Of even CSV maken, naar excel en daar aanpassen. Vroeger moest je ook bij elke layout aangeven welke apertures je gebruikte, tegenwoordig kijk ik daar niet meer naar.

Ik heb het sterke vermoeden dat daar iets bij de definities fout zit. Even AI of googelen naar de structuur van de files kan je wel op weg helpen.

Er zijn niet veel programma's meer die nog wat kunnen met RS274D... (was eind vorige eeuw al obsolete aan het worden.)
Misschien kun je ze omzetten naar RS274X?: https://www.artwork.com/gerber/gbrvu/faq/274d274x.htm

Zonder de aperture list files gaat omzetten van RS274D naar RS274X niet daarin staan immers de flash en draw tools met hun vorm en afmetingen waarmee de Gerber uiteindelijk wordt getekend.
Zie het als een potlodendoos met diverse puntdiktes en puntvormen, zonder die potloden kan er niet correct getekend worden.
In RS274X zit die potlodendoos verwerkt in het Gerber formaat zelf en niet als losse file.

Het formaat van de file is zoals ik al eerder aangaf:

D10-999 shape size

De D0xx aperture list zit in de .REP file...

Grok had er een hele kluif aan om het om te zetten. Deze geupgrade gerber mist nog wel de outline en misschien nog e.e.a. Misschien op te lossen door de 'nieuwe'gerber in een pcb programma te importeren zodat deze enkelzijdige th print een outline, doormetalisering e.d. krijgt. Deze opgewardeerde/geconverteerde gerber heeft i.i.g. vier lagen.

drill
bodemkoper
pads
silkscreen.

Harry je hebt het wel voor elkaar gekregen, ( is Grok AI ? )

De conversie heeft wat voeten in aarde gehad (zonder AI).
Onderstaand de PCB data van de 000110-1.zip file omgezet naar RS274X formaat incl. drill file.

Als onderstaande PCB data goed is dan volgt de andere zip file omzetting, laat maar weten.

000110-1_RS274X.7z

Ik kan ook bijde files openen in de Gerber viewer van KiCad V10.0.5
Bijde sets Gerber files zijn door ultiboard gegenereerd (Staat o.a. in de .REP file).
Files zijn van 2002 en 2005.

Ze bevatten genoeg informatie om de print volledig te reconstrueren in KiCad, maar zoiets vergt wel wat handwerk (Locaties van alle componenten zit er in, en alle print sporen, ook al zijn het dunne lijnen omdat KiCad's gerber viewer de "apertures" niet herkent.

En tegenwoordig kan zo'n AI ding dat waarschijnlijk een stuk sneller, maar ik zou er ook niet op vertrouwen.

De conversie van Bobosje (000110-1_RS275X.7z) ziet er al een stuk beter uit (spoor breedtes enzo) maar ik krijg nog steeds foutmeldingen bij het openen met KiCad's gerber programma.

Voor een complete conversie zou ik:
1. De gerber files naar een KiCad project overzetten. Mogenlijk alleen op de "User" lagen.
2. Bibliotheek "footprints" (Waz da in beschaafd NL?) op de print zetten.
3. Printsporen opnieuw tekenen (of die omzetting van bobosje gebruiken miss die goed is).
4. De "GND" zones weg gooien, en gewoon opnieuw maken. Al die vector streepjes zijn echt ouderwets. KiCad rekent dat moeiteloos zelf uit.
5. Schema misschien ook even invoeren. Dan kan je complete ERC en DRC doen.
6. (Optioneel) Project aanpassen aan je eigen wensen.
7. Een nieuwe set Gerber files maken.

Dit zijn vrij eenvoudige projecten. Zo'n volledige conversie doe je in een uur of 2 denk ik. (Mits er geen onverwachte struikelblokken zijn). Het meeste werk van zo'n conversie is vooral saai / stug doorwerken. Als je het een paar keer gedaan hebt gaat het waarschijnlijk een stuk vlotter.

Even in m'n handen gespuugd en flink gewreven:

0:00 "Opamp Tester" Elektor 2005-03 Blz 75 (UK).
0:02 Niew KiCad project.
0:30 Schema overgetekend van de bitmap. "Footrpints" staan op de print.
0:33 Bitmap van print (uit tijdschrift) gemaakt en geimporteerd.
0:36 Ontbrekende footprints toegevoegd.
0:39 Beetje prutten. Meh, ik heb geen zin in "schalen" van de bitmap.
0:44 Export van Gerber. G1 -> "B.Cu". G3 -> "Eco2.User"
0:46 Oopsie. Grote schaalfactor fout. Inch / metrisch conversie...
0:54 "Group" gemaakt van Silkscreen. Flink prutten met de schaalfactor.
0:57 IC's op hun plek gezet.
0:57 Hmm, Ik heb RefDes genegeerd, da's niet zo handig nu.
1:09 Refdes gefixt. Ook weerstand waardes en volle ERC gedaan.
1:13 Alle weerstanden vervangen, van 7.5 nogwat naar 10.16mm.
1:27 Componentenopstelling overgenomen van geimporteerde Silk (User.Eco2) Niet "nauwkeurig" gedaan.
1:46 Beetje spelen met de "KiCad Routing Tools" plugin. Die doet alle printsporen in 7 seconden, en 't meeste ziet er best netjes uit (op een 2 lagen print).
1:47 Ik zie wel dat ik wat weerstanden "ondersteboven" heb gezet tegenover het origineel.

Resultaat:

Nu heb ik een beetje vals gespeeld. Ik had er geen zin in om alle sporen over te tekenen. Ik bedacht ook dat dit niet veel nut heeft, omdat printen fabrieken toch allemaal dubbelzijdig doen tegenwoordig. In plaats daarvan heb ik wat zitten spelen met een autorouter plugin in KiCad. En die maakt er best wat redelijks van op deze eenvoudige print.

Deze print rechtstreeks bestellen zou ik niet doen. Bij een defect IC, of een IC ondersteboven monteren kunnen de batterijen rechtstreeks worden kortgesloten. Ik zou zelf ook een "rail splitter" toevoegen, waardoor de schakeling kan werken op 1 batterij, of met 1 ingang spanning. Dan kun je hem b.v. ook op een lab voeding aansluiten, en dan opamps testen die maar 5V mogen hebben (dat wordt steeds gebruikelijker tegenwoordig). Er is ook voldoende ruimte op de print om nog bevestigings gaten toe te voegen. In de "default" KiCad bibliotheek kon ik (even snel) geen gekleurde 5mm leds vinden, en ik heb voor alle led's maar dezelfde IR diode gebruikt. (Ik geloof dat er in de "AKL Bibliotheek" mooie gekleurde half transaparante gekleurde LED's zitten. Op zich kan deze schakeling ook met flink wat minder LED's, als je aan neemt dat je maar 1 van de 3 IC's tegelijk wilt testen. Dan kan je uitgangen van de IC's gewoon parallel aan de LED's zetten, en dat scheelt 6 LED's en 3 weerstanden.

Zelf zou ik een schakeling zoals dit compleet anders doen. Alles SMT "natuurlijk", en dan wat CMOS schakelaars er op zodat je alle IC's in hetzelfde ZIF voetje kan zetten. Die CMOS schakelaars kun je met wat logica aansturen, maar met een uC kan dat ook en dan ook de funktie van de oscillator overnemen. Maar als ik niet uitkijk ben ik een complete universele IC tester aan het ontwerpen...

Nog wat opmerkingen:
Het KiCad project is vrij groot. Dat komt omdat de geimporteerde tekeningen / bitmaps er nog in zitten.
Ook de geimporteerde Gerber staat nog in een hoekje, compleet met het hele "geschilderde" massa vlak. Dat zijn best veel lijntjes.

De geimporteerde Gerber is 5.8 bij 9 mm. Daar had ik eerder niet eens naar gekeken. (Ik had toen nog geen referentie in KiCad staan). De uiteindelijke print heb ik zelf als 60 bij 90mm getekend. De fout is dus geen Metrisch / Inch conversie fout (Zoals bij de Mars Klimaat Rondvlieger), maar de decimale punt / komma is een plaats opgeschoven. Dit is iets wat relatief vaak voorkomt bij Gerbers.

In de volgende KiCad versie komt ook een optie om "footprints" te schalen. Ik weet niet of dit ook met de print sporen gaat lukken, maar even een "factor 10" intypen om zo'n import fout te corrigeren zou wel handig zijn.

https://forum.kicad.info/t/post-v10-new-features-and-development-news/…

KiCad's eigen Gerber viewer (bekijker?) is een vrij eenvoudig programma, en vooral bedoeld om KiCad's eigen Gerber bestanden te controleren. Hij is niet bedoeld om oude dialecten te lezen of conversies te doen zoals die punt op de goede plaats zetten. Voor zover ik weet heeft KiCad zelf geen optie om die 10x schaalfactor te corrigeren.

Mijn belangrijkste doel was om te kijken hoe ver ik zou komen met de 2 uur die ik eerder beloofd had. En dat is dus best ver. Als er geen schaal fout had gezeten in de Gerbers, dan had je heel simpel alle "footprints" bovenop de oude sporen kunnen zetten, (oude rommel zoals restanden van oude pads en het "geschilderde" massa vlak weg gooien). En dan de "design rules" instellen, alles selecteren en KiCad zelf alle print sporen naar de breedte van de net classes laten veranderen. Met Gerber import van de juiste schaal was het ook erg eenvoudig om die footprints op precies de juiste plaats te krijgen (Gebruik snap naar het eindpunt van een koper spoor). Nu heb ik daar zelf niet veel aandacht aan besteed, maar gewoon alle LED's en weerstanden op 'n rijtje gezet. Maar het kan dus in die 2 uur die ik beloofd had :)

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op (24%)]

Dank voor het omzetten naar een bruikbaar RS274X bestand,
het is blijkbaar mogelijk, maar voor mij niet te doen,
dit had naar mijn idee allemaal al op de Elektor Collection moeten zitten,
ik dacht iets plug & play te hebben,

voor wie het leuk vind kan ik meerdere "verkeerde " bestanden posten,

maar dan kan ik ook de complete usb sticks aanbieden ,
(dit mag natuurlijk niet ivm. copyright) , ik weet het moderators