Op vrijdag 21 augustus 2026 17:17:58 schreef weardguy:
[...]
Dit is allemaal als je mazzel hebt: degene die ik hier nog heb staan en ook een diepontlading hebben meegemaakt (moet ik ooit nog eens naar kijken) laadt wel prima op, maar ontladen werkt niet. Ik heb met m'n hier beschikbare interfaces contact gekregen met het AFE (Analog Front End) of BMS, ik weet even niet meer welke van de twee, maar dat was eenmalig en lukte me daarna niet meer (dat zal eerder aan de verbindingen hebben gelegen dan aan het AFE/BMS zelf).

Het is dus echt geen garantie.

Gelukkig heb ik meestal wel mazzel met dit soort spullen. Maar ik zag dat beide batterijen na een zet gelijk op ongeveer 23 volt sprongen. Dus van echte diepontlading was blijkbaar nog geen sprake.

Ja, de fabrikanten staan niet te springen om het zo te maken, meer kosten en meer kans op storingen.

Godzijdank niet!

Die batterijhouders met veertjes zijn sowieso al een doffe ellende in consumentenapparaten en meetapparaten (te beginnen bij afstandsbedieningen, rekenmachines, etc.), maar in een electrische fiets is het helemaal vragen om problemen: hoge stromen, veel trillingen, vocht en oxidatie.... zeer, zéér, ZEER slecht idee.

Zoals gezegd, puntlassen is DE betrouwbare methode om cellen te verbinden. Sterker nog, ook in sommige zelfbouwprojecten heb ik gelaste alkaline-cellen gedaan, i.p.v. ze in hun originele batterijhouder gestoken.

Als de cellen in een pack eenmaal 'met elkaar getrouwd' zijn, is het niet de bedoeling dat er na een paar jaar een paar slechte cellen worden verwijderd en vervangen door nieuwe. Die cellen zijn nu 'voor het leven' samen. Samen uit, samen thuis. Nieuw accupack nodig? Dan een pack kopen of bouwen met allemaal nieuwe, gelijke cellen.

Een betrouwbaar accupack voor hoge stromen maak je NIET met houders met veercontactjes.... Puntlassen! Al de rest is prutswerk.