Op maandag 31 augustus 2026 18:23:49 schreef Bobosje:
Kun je door het glas van de beeldbuisnek zien of dat er drie gloeidraden branden?
Ik zie heel vaag de heater gloeien, maar verder niks. Ik kan ook niet erg ver de buis in kijken.
Je kunt beter de ruimte verdonkeren en met het blote oog bepalen of je drie gloeidraden ziet branden.
Dat je geen beeld krijgt klopt. Dit is een type met straalstroom meting. Zolang er geen identieke metingen zijn van alle 3 de kleur kanonnen dan mute die het beeld. Dus nu eerst kijken IDD of alle drie de gloeispiralen branden, evt een externe voeding op 6V op de gloeidraden zetten zonder print, dat is makkelijker te zien. Ik vind 1,6 VDC wel erg laag, verwacht rond de 60 VDC. IDD suggestie van kleurkanonnen kruizen groen met rood bijvoorbeeld is een optie
Net in een donkere kamer gekeken, ik zie denk ik 2 draden gloeien en misschien een 3e (maar dit kan ook een reflectie zijn).
Op maandag 31 augustus 2026 19:21:22 schreef smd:
Dat je geen beeld krijgt klopt. Dit is een type met straalstroom meting. Zolang er geen identieke metingen zijn van alle 3 de kleur kanonnen dan mute die het beeld. Dus nu eerst kijken IDD of alle drie de gloeispiralen branden, evt een externe voeding op 6V op de gloeidraden zetten zonder print, dat is makkelijker te zien. Ik vind 1,6 VDC wel erg laag, verwacht rond de 60 VDC. IDD suggestie van kleurkanonnen kruizen groen met rood bijvoorbeeld is een optie
Hoe zou ik de labvoeding aan moeten sluiten? Ik heb de pinout van de buis hier gevonden, maar het is me eventjes niet helemaal duidelijk hoe ik de voeding aan moet sluiten. Ook heb ik de RGB meting tussen de cathode pin en GND gedaan, maar ik heb geen idee of dit correct is.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Omdat de monitor kennelijk een regellus gebruikt heeft meten niet zo heel veel zin en is vooral goed voor extra verwarring. Ik zou de rode en groene kathode aan de beeldbuisconnector (voet) lossolderen en met 2 draadjes swappen.
Op maandag 31 augustus 2026 19:38:44 schreef luukluukluuk:
Net in een donkere kamer gekeken, ik zie denk ik 2 draden gloeien en misschien een 3e (maar dit kan ook een reflectie zijn).
Als je er niet zeker van bent dat er drie gloeidraden branden haal dan de CRT-PCB van de buisvoet af (ontkoppel eerst de monitor van het lichtnet en ontlaad de CRT en HS elco's) en kijk op welke buisvoetpinnen de gloeidraden zijn aangesloten en meet deze dan met een Ohm-meter door. Je moet dan 3 nagenoeg gelijke weerstandswaarden meten.
Op maandag 31 augustus 2026 23:33:05 schreef Bobosje:
[...]Als je er niet zeker van bent dat er drie gloeidraden branden haal dan de CRT-PCB van de buisvoet af (ontkoppel eerst de monitor van het lichtnet en ontlaad de CRT en HS elco's) en kijk op welke buisvoetpinnen de gloeidraden zijn aangesloten en meet deze dan met een Ohm-meter door. Je moet dan 3 nagenoeg gelijke weerstandswaarden meten.
Tussen welke pinnen moet ik meten? Ik heb de weerstand tussen F1 en F2 al eens eerder gemeten, en deze viel geloof ik op ongeveer 6 Ohm.
Zie hier de pinout van de buis:
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrum/streams Tossa walk https://youtu.be/hbwym0_woXo
De drie gloeidraden zijn inwendig parallel geschakeld er zijn de 2 pinnen (F)ilament) waar 6.3V op staat dat zijn 9 en 10 in het plaatje.
Het kan zijn dat de drie gloeidraden parallel of in serie staan en maar twee aansluitingen op de buisvoet hebben.
Kijk met een (sterk) vergrootglas door het glas van de beeldbuisnek (verwijder de CRT-PCB) en puzzel in hetgeen dat je ziet of de gloeidraden alle aparte aansluitingen hebben of parallel/serie staan geschakeld en maar twee aansluitingen hebben.
Zonder de juiste service manual zul je zelf goed in de beeldbuisnek moeten kijken.
Die 6 Ohm klopt, daarop moet je 6 V op zetten. Verder monitor niet aansluiten op spanning!! 2 gloeidraden is niet zo'n goed teken om te zien, dan is buis defect. Met mazzel en wat tikken en schudden kan je hem nog redden, maar acht kans slecht in. Wat is type en merk buis? Ik heb misschien nog een donor buisje...
Ik zie het ook somber in.
De drie (kleur)kathodes staan allemaal op een spanning van ca 1,6V. De overige roosters hebben ze allemaal gemeenschappelijk, dus er had een 'wit' beeld moeten verschijnen.
Je kan de aansturing van groen en een andere kleur omdraaien en kijken of de fout meegaat. Blijft het beeld paars, dan is het groene kanon defect.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Gleoidraden heb ik nog nooit geprobeerd te controleren. Swappen van kathode-aansluitingen was altijd simpel en gaf direct uitsluitsel.
Ik heb het één keer gezien bij een kleurentelevisie. Daarvan was ook één kleur verdwenen. Alle spanningen op de beeldbuis klopte. (27kV hoefde ik natuurlijk niet te controleren) Het kon dus niet anders zijn dan het kleurkanon van de kleur die ik miste geen emissie had. Bij heel goed kijken kon ik zien dat de bijbehorende gloeidraad en/of kathode geen licht gaf. Voor mij was het duidelijk. Ik heb toen niet de moeite genomen om twee kleuren om te wisselen.
Op dinsdag 1 september 2026 21:04:13 schreef maartenbakker:
Gleoidraden heb ik nog nooit geprobeerd te controleren.
Je zou het kunnen uitmeten als je van de desbetreffende beeldbuis de correcte ohmse weerstand van de gloeidraden in koude toestand weet. Of je meet de gloeistroom bij 6,3V. Dan weet je het ook.
Vandaag zijn de desoldeerspullen aan gekomen, dus ik ga morgen proberen rood en groen om te wisselen. Ook ga ik kijken of ik de lijntrafo er af kan halen om te inspecteren op eventuele beschadigingen.
Ik heb trouwens ook een pinout van de lijntrafo gevonden, dus ik kan nu proberen het B+ voltage etc. na te lopen.
Op dinsdag 1 september 2026 19:08:47 schreef smd:
Die 6 Ohm klopt, daarop moet je 6 V op zetten. Verder monitor niet aansluiten op spanning!! 2 gloeidraden is niet zo'n goed teken om te zien, dan is buis defect. Met mazzel en wat tikken en schudden kan je hem nog redden, maar acht kans slecht in. Wat is type en merk buis? Ik heb misschien nog een donor buisje...
Volgens de sticker is het een M34QBH351X111(E/LP) van Samsung
Het lijkt mij het meest handige om goed te kijken of de drie gloeidraden van de beeldbuis oplichten want als er één ontbreekt heeft het geen zin om verder te zoeken.
maartenbakker
Golden Member
Als het heel duidelijk is dan kun je dat als maat nemen. Een van de redenen dat ik doorgaans kathodes swapte, is dat je bij dunne nekken ook last kunt hebben van gezichtsbedrog. Groen zit denk ik vaak in het middem, dus lastig van meerdere kanten te bekijken.
Cathodes van rood en groen omgedraaid, maar helaas...
RIP Barco ADMV 14. Een nieuwe buis zoeken ga ik niet aan beginnen ben ik bang, en er zullen onherroepelijk nog andere defecten in de monitor zitten (o.a. het overspringen van vonken).
Iedereen heel erg bedankt voor de hulp in ieder geval!
EDIT: Als ik G2 volledig open draai wordt het beeld wel iets witter, betekent dit dat groen wel werkt?
[Bericht gewijzigd door luukluukluuk op (16%)]
maartenbakker
Golden Member
Dan heeft groen waarschijnlijk een lage emissie of een sluiting. Je kunt proberen om hem een aantal minuten op een hogere spanning, zeg iets van 8 tot 12V te laten gloeien (met een labvoeding) en te kijken of hij dan (deels) hersteld is. Zo kun je een kathode soms weer een tijd mee laten gaan.
Op woensdag 2 september 2026 15:42:15 schreef maartenbakker:
Dan heeft groen waarschijnlijk een lage emissie of een sluiting. Je kunt proberen om hem een aantal minuten op een hogere spanning, zeg iets van 8 tot 12V te laten gloeien (met een labvoeding) en te kijken of hij dan (deels) hersteld is. Zo kun je een kathode soms weer een tijd mee laten gaan.
Dit is dus de heater aan de labvoeding hangen, en verder niks van de buis neem ik aan?
Ik heb trouwens B+ gemeten, deze zit op 80VDC. Ook heb ik de 190V (neem aan dat dit kathodespanning is) geprobeerd te meten, maar de connectoren waar dit label bij staat meet ik 0V.
[Bericht gewijzigd door luukluukluuk op (16%)]
maartenbakker
Golden Member
Inderdaad zonder verder iets aan te sluiten... Maar...
+B 80V klinkt wel ongeveer in het bereik van wat je zou verwachten, misschien wel onderin dat bereik, maar dat kan ook met het ontwerp samenhangen.
+190V is de spanning voor de aansturing van de kathodes, en wordt doorgaans uit de lijntrafo afgeleid. Als je daar 0V meet zul je dat eerst in orde moeten maken. Een buis die niet op de juist spanningen bedreven wordt, kan grotere verschillen in de kleuren geven dan je normaal verwacht.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]
De kathodes worden waarschijnlijk pas aangestuurd bij het aanleggen van een videosignaal aan de video-ingang van de monitor anders worden deze gemute.
Op woensdag 2 september 2026 15:17:14 schreef luukluukluuk:
EDIT: Als ik G2 volledig open draai wordt het beeld wel iets witter, betekent dit dat groen wel werkt?
Hoogstwaarschijnlijk klopt de convergentie / focus van RGB dan niet meer en gaan de R en B electronenbundels ook het G fosfor belichten.
maartenbakker
Golden Member
Dat hij uit zijn kleurzuiverheid loopt bij het draaien aan de G2 lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk. Verder begrijp ik dat de monitor OSD heeft, dus dan is er geen ingangssignaal nodig.
Nu blijkt dat de 190V ontbreekt, zal die eerst hersteld moeten worden om nog verdere tests of zinnige uitspraken te kunnen doen.
Ik ben de komende aantal dagen weer niet thuis, maar volgende week heb ik tijd om de print na te lopen op het 190V pad.
Gaat wel een taaie klus worden aangezien ik geen service manual tot mijn beschikking heb maar het zij zo 
Op woensdag 2 september 2026 18:41:52 schreef maartenbakker:
Dat hij uit zijn kleurzuiverheid loopt bij het draaien aan de G2 lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk. Verder begrijp ik dat de monitor OSD heeft, dus dan is er geen ingangssignaal nodig.
Een hogere G2 spanning geeft een hogere accelleratie van de kathode electronen naar de anode, focus/convergentie/geometrie kunnen daardoor verschuiven.
De OSD is niet zichtbaar, ook niet bij verhoogde G2.
Dat er meer defect is is reëel.