EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op donderdag 10 september 2026 06:54:43 schreef EricN:
liebherr heeft vroeger 10k of 2,5k gehad. In 99% vd gevallen is het de 4,7k. De verschillen zitten meestal in de kits. Met klemmen of krimpkous bv. . Je link leidt naar een nepsensor uit china. Ik heb die 1x bij aswo besteld gehad om te inspecteren. De kwaliteit is voor mij te laag om het te durven gebruiken. Verschilt teveel met de originele. De 5k van TDK oogt dan weer wel kwalitatief. De waarden op zich zullen allen wal binnen de tolerantie vallen. Over de betrouwbaarheid op termijn van deze chinees heb ik mijn twijfels hoewel ik de sensor nooit effectief gebruikt/getest heb.Kan de aaneenzetting extern gebeuren dan zijn de klemmetjes/knijpertjes betrouwbazr. Moet de aaneenzetting intern gebeuren tussen koude en vocht aan de verdamper dan gebruik je best krimpkous met lijm en solderen vd draden .
Ik heb de officiële liebherr info er bij gehaald. De sensor is blijkbaar een oud type en een 2,5k . Opgelet dus! Je link is voor een 4,7k.
Bestel nrs:
6942078(00) oude code
9590214(00) nieuwe code
Dankjewel voor de uitgebreide info. Dan vraag ik mij af of de sensor wel het probleem is, want de gemeten weerstand (bij garage temperatuur) was 2.4kOhm.
Ik kreeg ook geen foutmelding. Maar nu de sensor losgeknipt is krijg ik error code F4.
Lijkt mij niet dat het aan de compressor/vulling ligt? Want hij doet het gewoon een hele tijd wel tot hij niet goed meer koelt en ontdooit moet worden (soms weken, soms maanden)
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sensoren zijn notoir onbetrouwbaar en niet na te meten. Het enige wat redelijk betrouwbaar is inzake sensoren is het uitlezen vd momentele waarden via de service mode. Als... het toestel een digitale display heeft. Verder is het eigenlijk het beginpunt om preventief de sensoren te vervangen. Het is niet noodzakelijk ter diagnose maar het spaart tijd en complexheid.
Moest het niet de sensoren blijken dan kan het nog steeds het volgende zijn:
1: ontdooiverwarming. Deze is aan de print na te meten. Iets richting 400ohm. Als hij niet goed ontdooit dan gaat hij dicht vriezen en krijgt de koude niet rond
2: de ventilator die intermiterend hapert. Dit kun je testen door de spanning te meten aan de stekker vd ventilator aan de print. Is er spanning en hij draait niet dan zit hij vastgevrozen of is er teveel speling op de as.
3: defecten op de print. Bv als het een mkt voeding is
4: de gas die op het randje van het haalbare zit. Bij wijziging vd omgevingstemperatuur kan het zijn het rendement nog iets minderd en het net niet haalt. De gas kun je testen door vanuit kamertemperatuur het toestel tot -25 te laten komen. De tijd en temperatuur daling monitoren. Op bv 6u moet hij zeker -18 hebben. Indien je niet wil ontdooien kun je bv de duty cycle vd compressor monitoren. Ook de frequentie gestuurde kunnen gemonitoord worden maar dan moet je ook het toerental in het oog houden. Hij mag veel op het laagste toerental draaien maar niet op het hoogste.
Allemaal dingen die via nauwgezet monitoring (lees: tijd investering) kunnen gecheckt worden maar als je er geen tijdsinvestering voor over hebt kom je daar nergens mee. Maw: als je geen zware tijd inspanning investeerd gaat het resultaat navenant zijn.