Leg er eens een losse thermometer in en vergelijk.
Er kan ook een brakke verbiding zijn die reageert op trillingen bij het bedienen vande deur of het aan of uitschakelen van de compressor'
Geeft ie ook een allarm bij bv min -12 of-10

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op (11%)]

Op zondag 16 november 2025 10:44:48 schreef Hunebedbouwer:
Leg er eens een losse thermometer in en vergelijk.
Er kan ook een brakke verbiding zijn die reageert op trillingen bij het bedienen vande deur of het aan of uitschakelen van de compressor'
Geeft ie ook een allarm bij bv min -12 of-10

Dat is gedaan, die meet -30

Ik heb vandaag mijn zwart legoblok ontvangen. Heeft me 71 cent gekost en de verzendkosten van 7,95.
Ik had de vriezer ingesteld op -14, de gemeten temp met een losse thermometer is -35, maar geen alarmen gehad de afgelopen week.
Ik weet niet of en hoe vaak de vriezer is aangeslagen. Als ik deze week tijd heb zal ik het legoblok proberen te te vervangen. Ik hoop dat dan de display waarde ook de werkelijke temp gaat aangeven.

Als de vriezer is ingesteld op -14 n werkelijke temp is -35 dan is de vriezer erg veel aan het nutteloos draaien. Ik zou de condensator vervangen en tevens ook de handmatige temperatuur check doen. Meet dan ook de senso Ohms op dat moment, ik vermoed een verkeerde sensor geplaatst, een 10 K variant!!

Dat argument is reeds gemaakt. Er is nog geen feedback. Aan efficiëntie moet nog gewerkt worden :-)

Gezien het ntc is zal het omgekeerd moeten zijn. De oude zit er ondertussen terug in dacht ik? Als dat een 10k is die defect is zitten we in een circulair probleem.

[Bericht gewijzigd door EricN op (46%)]

Goedemorgen, gisteren de transistor vervangen.
Het goede nieuws is dat de vriezer is ingesteld op -18, de temperatuur ook -18 aangeeft. En geen temp wisselingen in de display meer, tot nu toe ook geen alarmen. Wel duurde na de wissel het lang voordat de -18 werd aangegeven, terwijl de vriezer nog hartstikke koud is gebleven.
Maar het slechte nieuws is dat de temp in de vriezer -35 is, en de vriezer door blijft vriezen, hij lijkt niet af te slaan. (De losse thermometer heb ik getest in een andere vriezer die ook -18 is en dat werd goed aangegeven door de thermometer).

Is dat dan toch (ook) een slechte sensor? Of blijft er ergens een relais hangen?

Om daarover te oordelen hebben we volgende informatie nodig:

1: welke sensor heb je toegestuurd gekregen? Welke nummers stonden op de verpakking?
2: indien de nieuwe sensor niet geplaatst is en dus ergens op kamertemperatuur ligt, wat is de ohmse waarde ervan?
3: wat heb je gemeten op de oude condensator (niet transistor) van capaciteitswaarde?
4: wat heeft de sensor in de diepvries van ohmse waarde bij-35? Stroom uit. Sensor los leggen aan de print. Ohms meten.

Er is geen relais. Enkel een triac. Die kun je ook ohms uitmeten.
Indien de nieuwe sensor de correcte blijkt kun je deze alsnog eens terug plaatsten. Maar eerst zekerheid daarover. De triac kun je ook testen zonder iets te demonteren. Gewoon het toestel met de uitknop op de bediening uitschakelen. In stand by dus. Dan behoort de compressor stil te vallen.

Dank je wel,

De nieuwe sensor heb ik inmiddels teruggestuurd (had ik misschien beter niet kunnen doen?). De oude is dus weer teruggeplaatst.
Vanmorgen heb ik getracht de weerstand van de sensor te meten. Deze dus ontkoppeld. Wellicht is mijn goedkope multimeter ongeschikt hiervoor, maar op de display kwam 0.L te staan. Na het losmaken en weer aansluiten van de sensor de vriezer weer aangezet en op de display kwam -30 te staan. De compressor bleef uit. Dat leek hoopvol.
Nu, een uur later, geeft de display weer -18 aan, staat de vriezer weer te vriezen en is de temp inwendig nog steeds -30.

De capaciteit van de Pan-X2 condensator is 0,68 uF, identiek aan de oude. Ik heb deze niet kunnen meten.

Als ik de vriezer uit zet dmv de on/off knop valt de compressor stil.

Compressor is ook niet heet, wel warm, maar beperkt zodat ik mijn hand er op kan houden.

Meet je de -30 met de thermometer op de exacte locatie vd sensor? De thermometer is nog betrouwbaar? Met de werken niet beschadigd?

De ohmse waarde is toch cruciaal. Op welke range stond je meter? Heb je een foto vh meetaparaat?

Wat gebeurt er als je het toestel opstart met de sensor niet verbonden? Krijg je een error? (Knipperen ve led of drg.

Ik heb de vriezer opgestart zonder sensor aangesloten. Na een paar minuten verschijnt F3 op de display.
De weerstand over de sensor toont OL.
Als ik vervolgens de sensor weer aansluit en dan toont de multimeter de waarde 82.9k-ohm, dat is dus met aangesloten sensor. De display toont -37.

De losse thermometer ligt dicht bij de sensor in de vriezer, op de doperwtjes. Op andere plekken in de vriezer is het net zo koud.

De meter op 20k zetten. Niet op 200. Dus nog enkele klikken verder. Dan met losse sensor meten!! Zoals op de foto.
Meet je met 20k ook niets. Zet dan op 200k. Niet 200!

Het is een 4k7 sensor

Dus temperatuur is gemeten, redelijk betrouwbaar

De errorgeneratie is werkende.

De sensor heeft dus een waarde binnen bereik.

De mkt is vervangen

De triac is aanstuurbaar en dus niet defect

Met relatieve zekerheid kunnen we stellen:
Gas in orde
Compressor in orde
Mkt in orde
Triac in orde

Nog overblijvende:
Ntc sensor (ben je nu mee bezig)
Printplaat issue

Het wordt steeds gekker.
De losgekoppelde sensor gemeten, die meet nu 90,4k-ohm. Na weer monteren, stekker in het stopcontact, apparaat aanzetten toont de display eerst -11. Na opnieuw uit-aanzetten -4.
Ook aangesloten wordt 90,4k-ohm gemeten over het kroonsteentje.

Hetzelfde ritueel nog een keer na ca 10minuten. Meet nu 69,6 k-ohm. Opnieuw aansluiten. Display -10

Wel heb ik tussen de metingen door de sensor in de vriezer bekeken. Op de kabel (bij de kop) staat 17-6942370-00. Weer terug in het houdertje gestoken.
Misschien een kabelbreuk in de sensor kabel?

Op het didplay niet teveel focussen. Bij start berekend die predictief en niet actueel.

Je kan de actuele uitgelezenwaarde op het scherm krijgen via de service mode.

90-60kohm zit in de -32 tot -25 regio. Dus de sensor is ok.

Kabelbreuk kan niet. Zie F3

De enige mogelijkheid is dus een defecte print. Het uitlezen vd actuele waarde is nog een interessant dingetje maar ik vermoed dat de diagnose niet gaat veranderen daarmee.

Oie, dan wordt dan een duur grapje, of zijn er adresjes waar zo’n printplaat beter te bestellen is?
Ik hoop dan dat dat wel de oplossing biedt (wat kan het anders zijn).

Ik vind de NTC waardes wel kloppen, maar wat ik wel eens heb gehad dat door vocht (condens in print compartiment) een printspoor was aangetast. Tevens is het meter om eerst de draden aan elkaar te draaien en dan in kroonsteen, kan wezen dat er slecht contact is. Printje vervangen is voor een kast van ruim 2000 Euro wel waard!

De draadjes heb ik inderdaad in elkaar gedraaid, en dan in het kroonsteentje. De metingen wel op het kroonsteentje, omdat ik al eerder had gezien dat het niet uitmaakte of op de draden of op kroonsteentje.

Of er een printspoor is aangetast weet ik niet.

Een nieuwe kost idd 2000 euro, ik heb er begin dit jaar 450 voor betaald, ik denk dat de leeftijd inmiddels 5-7 jaar is. De reden van koop was de grootte en het energieverbuik icm de prijs

[Bericht gewijzigd door Joopwillem op (32%)]

Ik moet het even afkloppen, maar de vriezer lijkt nu weer goed te werken.
Nav smd heb ik de printplaat voorzichtig gepoetst en sinds die tijd is de gemeten temp dichter bij de ingestelde en staat de compressor niet de hele tijd te werken. Het verschil wijt ik aan de losse thermometer

Het vervangen van de condensator heeft geresulteerd in dat de gemeten temp stabiel blijft en het alarm niet meer foutief aanslaat.

Dank voor alle hulp!

Update: vriezer heeft sindsdien geen problemen meer gegeven en werkt goed. De clou zat dus in het schoonmaken van de printplaat. Nogmaals dank voor alle hulp en adviezen.

Bedankt voor terugkoppeling, maar dan is het toch de condensator geweest??

Ik denk met name het schoonmaken van de printplaat.

Of de vervanging van de condensator geholpen heeft? Wellicht, want het patroon van afwijkende temperaturen was daarna wel verbeterd, maar niet opgelost. Ik ga de oude condensator echter niet terug plaatsen om dit uit te sluiten, al ben ik daar natuurlijk wel nieuwsgierig naar.

ik denk dat condensator het was en daarna de processor weer zijn programma moest oppakken.