Elektronica jaargangen 1990 - 1992
Voor zover aanwezig heb ik nu alle nummers van deze drie jaargangen gescand en geïndexeerd. De tijdschriften worden steeds dunner! Helaas ontbreken nogal wat nummers....

Ga naar de inhouden en de download links:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/elektronica-1990-1992.ht…

Op vrijdag 3 april 2026 17:41:40 schreef Jeever:
Ondanks een uitgebreide zoekactie heb ik de nummers 1 tot en met 9, 13 en 14 en 18 tot en met 27 van dit Philips tijdschrift (nog) niet kunnen terugvinden. Hebt u nog wat nummers op zolder liggen? Meld het en ik neem contact met u op.

Dank zij Marcel Blom heb ik weer twaalf ontbrekende nummers aan het 'Componenten Kompas' toegevoegd. Jammer dat deze nummers in zwart/wit zijn gescand, maar voor de inhoud maakt dat natuurlijk niets uit.
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/componenten-kompas.html

'Studieblad PTT' jaargangen 1946 - 1950 geïndexeerd
Het 'Studieblad PTT' was geen tijdschrift in de klassieke zin, maar eerder een hulpmiddel voor zelfstudie waarin lange artikelen in delen verschenen, bedoeld voor de vakontwikkeling van alle technische medewerkers van de PTT. Het eerste nummer verscheen in maart 1946, het laatste in maart 1998.
Nog 48 jaargangen te gaan.....

Ga naar de download- en index-pagina
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/studieblad-ptt-1946-1950…

Grappig, ik heb 4 jaar bij PTT gewerkt, maar ik kende dit blad helemaal niet.

Leuk,die studiebladen gaan niet alleen over telefonie maar (uiteraard) ook over Telegrafie..De telefoon,rechts, op plaatje 3 lijkt op die van nonius.

PTT studieblad was er (afnemend in aantal/jaar) tot 2003...
https://www.telecomerfgoed.nl/index.php/publicaties/6-studieblad-ptt

[Bericht gewijzigd door Arco op (37%)]

Op zondag 17 mei 2026 13:35:39 schreef Arco:
PTT studieblad was er (afnemend in aantal/jaar) tot 2003...
https://www.telecomerfgoed.nl/index.php/publicaties/6-studieblad-ptt

Vanaf april 1998 heette het blad Studieblad KPN Telecom.

'Studieblad PTT' jaargangen 1951 - 1955 geïndexeerd
Vijf nieuwe jaargangen van het 'Studieblad PTT' geïndexeerd.
Nog 43 jaargangen te gaan.....

https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/studieblad-ptt-1951-1955…

'Studieblad PTT' jaargangen 1956 - 1960 geïndexeerd

https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/studieblad-ptt-1956-1960…

[Bericht gewijzigd door Jeever op (15%)]

Bedankt Jos,dat is weer een hoop lees en/of snuffelvoer.
Voor de radiomensen,in de studiebladen juni,juli en augustus 1956 een artikel over de zenders en de ruitantennes (rhombic) en gordijnantennes van Kootwijk Radio.

ALLE VIA GOOGLE DRIVE BESCHIKBARE TIJDSCHRIFTEN
Hieronder het geactualiseerde lijstje van alle tijdschriften die ik heb verzameld in mijn eigen 'wolk' op Google Drive. Van de reeds geïndexeerde tijdschriften is de inhoudsopgave aanwezig in een PDF-bestand met als naam '_inhouden_naam_tijdschrift_jaargangen.pdf'.

Actueel I.C. Handboek (Uitgeverij WEKA BV)

Audio & Techniek (Stichting Audio Research Center)

BREAK BREAK (Nederlandse Communicatie Federatie)

Componenten Kompas (Philips)

Databus (Kluwer Technische Tijdschriften)

De Allesweter (Bureau Belper Communications VOF)

Dr. Blan Radio-cursus (De Muiderkring)

Dr. Blan Televisie-cursus (De Muiderkring)

Electron (V.E.R.O.N.)

electronica top internationaal (Nanton Press BV)

Electronica wereld (Technipress)

Elektronica (Kluwer Technische Tijdschriften)

Elektronica ABC (De Muiderkring)

elektronika hobbie (Coöperatieve Vereniging ZOUT)

Elektuur (Uitgeversmaatschappij Elektuur BV)

ELO (Kluwer Technische Tijdschriften BV)

Elrad (Heise Publishing Company BV)

Hobbit (Kluwer Technische Tijdschriften BV)

Hobby Elektronica (Uitgeverij WEKA BV )

Hobby Elektronica & Actueel IC-Handboek (Uitgeverij Vego VOF)

Hobbyskoop (Philips)

informatronica (Nanton Press BV)

Kennismaken met... (Uitgeverij Vego VOF)

Know it All (Uitgeverij Vego VOF)

MSX Computer Magazine (diverse uitgeverijen)

Philips cursus bedrijfselektronica (Philips)

Philips Nieuws (Philips)

Philips Technisch Tijdschrift (Philips)

Populaire Electronica (Uitgeverij Born BV)

RADIO AMATEUR magazine (Kabelvisie BV)

Radio Blan (De Muiderkring BV)

Radio Bulletin (De Muiderkring BV)

radio electronica (Technische Uitgeverij Wimar / Kluwer Technische Tijdschriften B.V)

Radio Elektronica (Kluwer Technische Tijdschriften BV)

Radio Historisch Tijdschrift (NVHR)

RAZzies (Radio Amateurs Zoetermeer)

Repeater(CCH Media)

Resi & Transi stripboeken (Elektuur)

Studieblad KPN 1999 - 2003 (KPN Opleidingen)

Studieblad PTT 1946 - 1970 (BedrijfsUnie PTT Organisaties)

Studieblad PTT 1971 - 1998 (BedrijfsUnie PTT Organisaties)

Technische Documentatie (van Dam Elektronica)

Thomsen Elektronische Informatie (Thomsen Nederland)

Tijdschrift van het NERG (Ned. Elektr. en Radio Genootschap)

Wij en de elektronica (Philips Afdeling Onderwijsvoorlichting)

ALLE 120 NUMMERS VAN 'ELEX' OP GOOGLE DRIVE
Ik heb van 'Elektor International Media BV' het bericht ontvangen dat de USB-stick met alle nummers van 'elex' definitief is uitverkocht en niet zal terugkeren in hun assortiment.

Nu de uitgeverij geen geld meer wil verdienen aan dit tijdschrift voel ik mij vrij om alle nummers openbaar beschikbaar te stellen. Ze staan vanaf vandaag op Google Drive, in één map, te openen via:
https://drive.google.com/drive/folders/1gALSbaJjj3bbqFmaR8TjIG8TF9HhuP…
Voor de Google-haters onder het geacht publiek, binnenkort ook op archive.org. Volgende week begin ik met het indexeren van alle nummers.

Jos, Ik heb van alle 120 nummers een .txt bestand met de index. Geen idee waar ik die ooit vandaan heb gehaald, misschien komen die zelfs wel van jou. :?
Ik heb ze zelf in ieder geval niet gemaakt.
Heb je daar wat aan?

Op woensdag 30 september 2026 17:05:03 schreef rob040:
Jos, Ik heb van alle 120 nummers een .txt bestand met de index. Geen idee waar ik die ooit vandaan heb gehaald, misschien komen die zelfs wel van jou. :?

Mijn levenspartner Marianne heeft alle nummers al, jaren geleden, geïndexeerd. Ik moet die teksten alleen corrigeren, controleren op volledigheid en op het net zetten.

Erg goed nieuws v.w.b. de Elex! Dat was eigenlijk het tijdschrift dat ik al een paar keer erg gemist heb (ik weet dat de uitgever geen toestemming gaf).

Mooi dat het nu wel beschikbaar is. Elex was ooit het startpunt van m'n electronica-leerschool, toen Elektuur en Radio-Bulletin nog te moeilijk waren.

Wat waren we destijds eigenlijk verwend met electronicatijdschriften, op allerlei niveau's en met verschillende accenten....

Ik ga de Elex-en z.s.m. downloaden! Grote dank aan Jeever voor het digitaliseren, en de uitgeverij voor het toestemming geven!

Is het evt. een optie om alle pdf's te verpakken in één zip-file, zodat belangstellenden geen 120x 'save as' hoeven te klikken?

Op woensdag 30 september 2026 17:09:45 schreef Jeever:
Mijn levenspartner Marianne heeft alle nummers al, jaren geleden, geïndexeerd. Ik moet die teksten alleen corrigeren, controleren op volledigheid en op het net zetten.

Ik kijk er naar uit!

...en de uitgeverij voor het toestemming geven!

Zekers. :+

Hmm, de scans gelijken de pdfs van de Elex DVD.

Op woensdag 30 september 2026 16:30:40 schreef Jeever:
Voor de Google-haters onder het geacht publiek, binnenkort ook op archive.org.

https://archive.org/details/elex_tijdschrift
(Het systeem is nog bezig met de PDF-bestanden te verwerken, kan even duren.)

[Bericht gewijzigd door Jeever op (15%)]

Op woensdag 30 september 2026 18:27:18 schreef nonius:
Is het evt. een optie om alle pdf's te verpakken in één zip-file, zodat belangstellenden geen 120x 'save as' hoeven te klikken?

Dat kan zowel in 'Google Drive' als in 'archive.org'.
GOOGLE DRIVE
- Bestanden aanklikken met 'Shift' + linker muisknop
- Menu openen met rechter muisknop
- Selecteer 'Downloaden'.
- Er wordt nu één ZIP.bestand aangemaakt en naar uw PC verstuurd.
ARCHIVE.ORG
- Ga in het rechter menu 'DOWNLOAD OPTIONS' naar 'SHOW ALL'.
- Klik daar 'xxx ORIGINALS' aan.
- Er wordt nu één ZIP.bestand aangemaakt en naar uw PC verstuurd.

Bij dat aanklikken er goed op letten dat je helemaal naar beneden bent gescrollt, er komen telkens nieuwe files onderaan bij als er erg veel files zijn, blijven scrollen.

Was inderdaad als losse zip handig, nu moet Google voor alle gebruikers hier alles zippen. Daar gaat weer een palmboom.

Ben zelf niet zo'n liefhebber van Google; archive.org daarentegen wel. Dankzij de uitleg van Jeever is het inderdaad kinderspel om alle Elex-en met één muisklik te downloaden van archive.org als (7GB) zip-file.

Dat gaat de komende avonden een leesfestijn worden vol herinneringen. Dank, Jeever, voor je tomeloze inzet!

In één van die Elex-en moet een schakelingetje staan van een knipper-LEDje met een LM3909 - destijds m'n allereerste schakeling met een integrated circuit. Duur IC, kostte destijds 11 keiharde Hollandse florijnen, veel geld voor een armlastige 13-jarige, maar als je ziet hoe het heeft bijgedragen aan m'n kennis en liefde voor electronica, was het achteraf z'n geld dubbel en dwars waard.

Beste Jos,

Heb je nog een goede scan van Radio Bulletin 1983 nr 4? De scans op google zijn niet zo best, ik kan de software niet lezen.

Op vrijdag 2 oktober 2026 20:16:58 schreef hansotten:
Beste Jos,

Heb je nog een goede scan van Radio Bulletin 1983 nr 4? De scans op google zijn niet zo best, ik kan de software niet lezen.

Nee, die heb ik niet!

Dank voor je reactie.

Helaas, de scans op archive.org zijn niet te gebruiken. Lage resolutie, scheef, slechte witbalans.

Ik heb nog een goede scan weten te vinden in mijn eigen archief van dit artikel, het was in de verkeerde map terecht gekomen. Van de voor mij interessante Radio Bulletin artikelen, of door mij geschreven of aan de 6502 gewijd heb ik wel goede eigen scans. Fysiek heb ik alleen jaargang 79 en 80 nog, de rest is weg vanwege ruimtegebrek. Een scan neemt midner ruimte in!

Groet,
Hans