PC Voeding

'k Heb thuis van iemand een pc voeding gekregen, met spanningen van 3,3V 5V 12V -12V en -5V met stromen tot 18A!!! Dus in de winkel koopt ge zo'n voeding voor 300Euro, natuurlijk dat ik deze voeding zo in die toestand zou willen gebruiken, zeker als men weet dat het om een geschakelde voeding gaat met een hoog rendement.
Maar als ik de 230Vac insteek doet zich helemaal nix, behalve dat er 3 draadjes zjn die 5V geven, zelfs de ventilator staat stil. Ik dacht dat die 5V draden er misschien zijn om die voeding in te schakelen, maar nix, als ik die kortsluit doet zich ook nix...
Er is ook geen schakelaar aan, is van 'n Pentium 1.
Iemand een idee?
Alvast bedankt

Maledicantur thylie iuxta viam posite
Anoniem

zo'n voeding is zo gemaakt, als hij geen belasting heeft dan gaat hij niet aan. Je moet eens aan de 5v+ een lamp ofzo hangen dan doet hij het wel! en van 12volt kun je ongeveer 7-8amp halen. Maar zo'n voeding kost geen 300euro in de winkel. die kost 40 euro. het zou anders niet te betalen zijn. zo'n pc.

Een voeding van 12V 18A? Daar betaalt ge u toch blauw aan :-( , bij lab electronics in vlaanderen althans... Maar ja da's beside the point, 'k zal vanavond thuis eens zien of 't werkt, bedankt Gijs...

Maledicantur thylie iuxta viam posite

Met een 3.3volt aansluiting neem ik aan dat je het over een ATX voeding hebt. Deze heeft een power-on signaal nodig om volledig aan te gaan. Dit signaal is in de pc afkomstig van de PowerButton.

Ik dacht dat het de groene draad was in de voedingsstekker. Als je deze aan +5v hangt dan moettie het doen.

Fuses are your best friends, they even give their life for you...

Op 7 oktober 2002 09:35:24 schreef R:
lab electronics in vlaanderen althans...

Ga jij daar ook? Die is wel nogal duur, je hebt ook nog EKA elektronika in Hasselt. (Die hebben wel niet veel)

Op 2 oktober 2005 09:57:51 schreef toluay:
je moet hem aan de gnd hangen

Klopt het dat dit een reactie is na 3 jaar?

lol :D

Om toch nog iets toe te voegen: als het inderdaad een ATX voeding betreft, moet je de groene draad van de ATX stekker verbinden met een zwarte aan diezelfde stekker om de voeding aan te zetten. De 5V die er uit komt, ook al draait de fan niet, is dan waarschijnlijk de 5V SB lijn.

Ah, had bij mij de groene aan de witte draad gehangen. Belasten was van mij niet nodig.

Greetz

Waar rook is is er.......geen componentje meer

Op 2 oktober 2005 11:02:23 schreef kipmans:
lol :D

Om toch nog iets toe te voegen: als het inderdaad een ATX voeding betreft, moet je de groene draad van de ATX stekker verbinden met een zwarte aan diezelfde stekker om de voeding aan te zetten. De 5V die er uit komt, ook al draait de fan niet, is dan waarschijnlijk de 5V SB lijn.

Kleuren van draden OMG!
Als er nu eens geen groene draad uit de voeding komt?

Je moet de PS_ON verbinden met de GND. De kleuren zijn MEESTAL!! respectivelijk groen en zwart. Maar kijk maar eens naar een Dell voeding, daar zijn ze grijs en zwart. Dus?
Kleuren zeggen niets! zeker niet als ze niet gestandariseerd zijn...

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Op 2 oktober 2005 15:28:31 schreef High-Voltage:
[...]

Kleuren van draden OMG!
Als er nu eens geen groene draad uit de voeding komt?

Je moet de PS_ON verbinden met de GND. De kleuren zijn MEESTAL!! respectivelijk groen en zwart. Maar kijk maar eens naar een Dell voeding, daar zijn ze grijs en zwart. Dus?
Kleuren zeggen niets! zeker niet als ze niet gestandariseerd zijn...

SCHEMA:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=atxpin00.jpg

Wat stabiliteit betreft zakt behoorlijk.
Op +12 V van 12.11 V bij belasting van 3.5 A ->11.08 V

Op 2 oktober 2005 15:28:31 schreef High-Voltage:
[...]

Kleuren van draden OMG!
Als er nu eens geen groene draad uit de voeding komt?

Je moet de PS_ON verbinden met de GND. De kleuren zijn MEESTAL!! respectivelijk groen en zwart. Maar kijk maar eens naar een Dell voeding, daar zijn ze grijs en zwart. Dus?
Kleuren zeggen niets! zeker niet als ze niet gestandariseerd zijn...

SCHEMA:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=atxpin00.jpg
Spanning op +12 V daalt van 12.11 V naar 11.08 V met 4.5 A belasting. Niet er stabiel dus.

Sine

Moderator

Op 2 oktober 2005 18:01:20 schreef egiana:
[...]

SCHEMA:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=atxpin00.jpg
Spanning op +12 V daalt van 12.11 V naar 11.08 V met 4.5 A belasting. Niet er stabiel dus.

Dat heeft meer met ongelijke belasting te maken dan met een slechte voeding..

Probeer maar eens de 5V te belasten met een paar Amp

idd een belasting op 5 V geeft verhoging 12 V
Proef met 5V en 12V tegelijk belast (200 W voed)
5 V belasting 12 A geeft 4,7 V (op voed staat 20A max)
12 V belasting 3 A geeft 13,5 V (op voed staat 6A max)
Vergeet niet de bedoeling van "R" om deze als voeding 12V gestabiseerd te gebruiken. Vandaar ben ik even een paar proeven gaan doen met voed die ik nog had liggen.

Op 4 oktober 2005 10:57:14 schreef egiana:
idd een belasting op 5 V geeft verhoging 12 V
Proef met 5V en 12V tegelijk belast (200 W voed)
5 V belasting 12 A geeft 4,7 V (op voed staat 20A max)
12 V belasting 3 A geeft 13,5 V (op voed staat 6A max)
Vergeet niet de bedoeling van "R" om deze als voeding 12V gestabiseerd te gebruiken. Vandaar ben ik even een paar proeven gaan doen met voed die ik nog had liggen.

Mag ik vragen met wat je er 12A hebt uigehaald? Lampjes, weerstanden? draden?

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Weerstand van 0.25 Ohm + bedrading, over weerstand had ik 3V rest bedrading.
Spanning gemeten op vertrek PC-voeding andere bedradingboom.
Belasting 12V regelweerstand 14 Ohm geregeld op 3A belasting.
Bij belasting met halogeen auto 60W op 12V schakeld voeding uit omdat startstroom meer is dan voeding toelaat.
Ik zou wel eens willen weten hoe de werking is van voeding. Heb belangstelling in lastrafo die volgens mij op hetzelfde principe werken en geven stromen 200A en wegen weinig.

Op 4 oktober 2005 20:58:36 schreef egiana:
Weerstand van 0.25 Ohm + bedrading, over weerstand had ik 3V rest bedrading.
Spanning gemeten op vertrek PC-voeding andere bedradingboom.
Belasting 12V regelweerstand 14 Ohm geregeld op 3A belasting.
Bij belasting met halogeen auto 60W op 12V schakeld voeding uit omdat startstroom meer is dan voeding toelaat.
Ik zou wel eens willen weten hoe de werking is van voeding. Heb belangstelling in lastrafo die volgens mij op hetzelfde principe werken en geven stromen 200A en wegen weinig.

Is een geschakelde voeding.
Tik op Google maar eens SMPS in ;)

Je gaat gewoon de 230V gelijk richten, die energie steek je tijdelijk in een spoel ;) De energie erin steken/uithalen gaat aan 20-70 KHz ;)

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Dank voor info.
Ik heb nog een voeding PC liggen die het plotseling niet meer deed. Zou die nog te repareren zijn? Ervaring mee?

Op 5 oktober 2005 21:31:12 schreef egiana:
Dank voor info.
Ik heb nog een voeding PC liggen die het plotseling niet meer deed. Zou die nog te repareren zijn? Ervaring mee?

Ligt eraan wat eraan is hé. Als door een defect beveiligingscircuit de torren eruit liggen zou ik er niet veel meer aan doen. Tegenwoordig krijg je nog geld als je oude PC's gaat halen (voor de voedingen ofzo).
Als het enkel een droge C is waardoor de voeding niet meer wil starten is het simpel op te lossen door een nieuwe C te steken ;)

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Deze starte op een moment niet meer. Geen brandlucht of zo. Heeft gelijkspanning na gelijkrichterbrug spanning 150V over iedere elektrolyt. Veel verder ik bezit geen scoop. Schema? Torren ken ik niet.

Ik heb veel reparatie-ervaring, maar PC voedingen repareren is voor mij echt een no-go! Als het niet de gelijkrichter of doorgeslagen elco's zijn houdt het echt op.

Er is niet (veilig) aan te meten, de primaire kant is niet van het net gescheiden, het vermogen is gewoon te fors en het loont ook niet de moeite aangezien veel oude pc's bij het afval terecht komen en er altijd wel een exemplaar te vinden is met een nog werkende voeding.

[Bericht gewijzigd door dexter op donderdag 6 oktober 2005 23:31:33

It's a good day for science!

dexter heb je ook GSM-repareer-ervaring?

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Op 6 oktober 2005 22:22:49 schreef egiana:
Deze starte op een moment niet meer. Geen brandlucht of zo. Heeft gelijkspanning na gelijkrichterbrug spanning 150V over iedere elektrolyt. Veel verder ik bezit geen scoop. Schema? Torren ken ik niet.

Torren zijn transistoren od...

Je kan eens, als je beschikt over een ESR meter, je elco's nameten. Als daar ergens een droge tussen zit vervangen en hopen dat je voeding weer start. Dat probleem komt nogal veel voor bij computer voedingen. Gedroogde C en voeding start niet meer.
Verder moet je eens een analoge V-meter op de uitgang hangen en de voeding proberen te starten. Als dat al helemaal niets doet hoef je er niet aan te beginnen. Als de meter even uitwijkt dan moet je die elco maar eens gaan nazien.

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Ik zag hier een elco 2200 µF 10 V met een weinig bol hoofdje, er staan er een paar op een hoopje, na meting van cap 500 µF weet niet of dit de schuldige is. Heb er geen bij de hand. Ik laat nog iets weten als vervangen. Dank je.

Op 8 oktober 2005 20:49:37 schreef egiana:
Ik zag hier een elco 2200 µF 10 V met een weinig bol hoofdje, er staan er een paar op een hoopje, na meting van cap 500 µF weet niet of dit de schuldige is. Heb er geen bij de hand. Ik laat nog iets weten als vervangen. Dank je.

Is in elk geval verdacht? waar zit ie? in de feedback of is het gewoon de uitganscondensator?