De CO scope.
Dit topic is voor requests wat jij wil dattie moet kunnen. Hier geen technische discussies alleen requests voor features. anders wordt het een zooitje.

Hier staat hij vandaag op gespect:

USB aansluiting op PC ( USB2.0 backward compatible met USB1.1 )

2 Kanalen. 60 MHz bandbreedte 105 Megasample /seconde tot 64ksample per kanaal (afhankelijk van hoeveel je wilt spenderen voor de buffermemory. zelf kiesbaar 4k 8k 16k 32k of 64k)

Modulaire opbouw. je kan tot 8 dergelijke modules op de backplane prikken.

later komt er een 16 kanaal logic analyser module. die mee op de backplane kan. je kan dan scoops gaan bouwen die bijvoorbeeld 4 analoge en 64 digitale kanalen hebben ( 2 analoge kaarten en 4 digitale kaarten op de backplane )

Software is volledig in VB geschreven en open source.

ingangsimpedantie : 1Mohm. 100mV - 200mV - 500mV - 1V - 2V - 5V - 10V per divisie (20V 50v en 100V met een 1/10 probe)

tijdbasis : van 100 seconde per divisie tot 10 nanoseconde / divisie

De boel wordt op eurokaarten gebouwd kwestie van hem in mooi rackje te kunnen stoppen.

Een lokaal bedieningspaneel wordt voorzien ( timebase / offset/gain draaiknoppen en ene paar druktoetsen om AC/DC/GND 50/1M en Trigger mode en flanken te kunnen instellen. zo hoef je niet telkens te klikken met de muis.

de target is nog altijd 100 euro voor een samplerkaart ( 2 kanalen ).

dus als je nog request hebt : vuur maar af.
Speak now or be forever silent ...

Kan je de gevoeligheid niet terugbrengen naar 1mV?
Zou natuurlijk wel leuk zijn..

En een leuk display-tje om de instellingen te kunnen zien?

[Bericht gewijzigd door Xenobinol op ]

Ik had graag een wat grotere analoge bandbreedte gezien. Iets van 300Mhz of meer. Moet je wel (random) equivalent-time sampling gebruiken. Maar dan word de analoge input stage mischien te moeilijk/complex?

300 MHz, dat is wel ERG heftig ...

Voor een semi hobby opbouw vind ik 60MHz al heel wat.

Ok 300Mhz is mischien heftig, maar ik heb al een 50Mhz digitale en 100Mhz analoge....en ik wil meer :)

miss een mogelijkheid om iets hogere spanning te kunnen meten. pakweg 600v met een 10:1 probe
of is dit echt te moeilijk
voor de rest ziet er goed uit

Op 12 oktober 2005 00:42:19 schreef beertje_01:
miss een mogelijkheid om iets hogere spanning te kunnen meten. pakweg 600v met een 10:1 probe

60V/divisie is niet echt standaard. Na de 50V zou je dan op 100V/divisie uitkomen.
Voor HSP gebruik ik mijn 40 kV 1:1000 probe wel.

Op 12 oktober 2005 00:30:22 schreef Lexy:
Ok 300Mhz is mischien heftig, maar ik heb al een 50Mhz digitale en 100Mhz analoge....en ik wil meer :)

Verkoop je huis en koop dezelfde scoop de freddy heeft, 4 kanaals 500MHz scoop. :9~

2 kanaals 60MHz voor een streefbedrag van €100 is al uitzonderlijk.

Die timebase knop, wordt dat zo'n x aantal standen knop zoals op een normale scoop of is daar ook enige mogelijkheid tot een pulsgeverdraaiknop oid? Of zit ik er helemaal naast en had je iets dynamers in gedachten?

Dit is mischien een detail en is ook makkelijk zelf te maken (let op free_electron je hoeft niet alles zelf te maken). Een calibratie mogelijkheid. Gewoon zoals mijn Phillips Scoop ook heeft een simpele functie generator die een 1Khz blokgolf genereerd. Deze is 1.2V.

Extern triggeren heb je al aangedacht?

wordt de hold off software matig of komt er zo'n knopje???

2 kanaals 60MHz voor een streefbedrag van €100 is al uitzonderlijk.

jazekers ga maar een kijken hier en daar.

FF denken want je hebt het meeste al.
die pulsgeverdraaiknop is een rotory encoder. Ja is leuk maar dan moet je met relais gaan werken als je niet een x Standen knop wilt gaan gebruiken. Display is al genoemd (ik denk dat die andere mensen wel kunnen maken). Mogelijkheid voor hogere spanning is gewoon een andere probe gebruiken.

Ik heb geen ideeen meer.

Op 12 oktober 2005 01:07:01 schreef klein is fijn:
... 4 kanaals 500MHz scoop.

Op zich is dat nog niet zo bijzonder. Voor analyse van comlexe signalen is een geheugenlengte van 1 Mpt per kanaal erg handig.

Ik waarschuw mensen hierbij niet voor de minimum optie van 4 kpt te gaan. Het is dan net of je een foto van de Nachtwacht wil bekijken gereduceerd tot 4 bij 5 pixels.
http://home.hetnet.nl/~f-alf/images/nachtwacht4-5.jpg
Vraagje: Wat doet de man in het rode pak met zijn wapen?

Kortom, details gaan verloren.

[Bericht gewijzigd door Freddy op ]

Op 12 oktober 2005 00:30:22 schreef Lexy:

koop een hp of lecroy of desnoods een trektopnix. nee effe serieus.
1) ET sampling is bullshit. da werkt gewoon niet. laat je daar alstublieft nooit door vangen. Als je een bandbreedte wilt van 300MHz zul je een 1Gsample scoop moeten hebben ( realtime !) en voor 100 euro kan je net de probes kopen ...
2) een analoge ingangstrap ontwerpen die die bandbreedte haalt wordt een nachtmerrie. vooral voor die mensen die hem willen nabouwen ...

Op 12 oktober 2005 00:42:19 schreef beertje_01:

gebruik een 1/100 probe. de verzwakker wordt te complex ( moelijke verkrijgbaarheid van dergelijke weerstanden in de goede precisie en bovendien krijgt de bandbreedte het daar zwaar onder te verduren.

een displaytje is misschien geen slecht idee. 2x40 karakters of zoiets. das niet moelijk erbij te zetten

alle draaiknoppen zijn inderdaad 2 fase encoders. de signalen komen binnen aan de ingang en gaan door de passieve verzwakker. als er moet versterkt worden komt er een opamp in de lus ( indien niet nodig staat die in unity gain . ik kan hem niet uitschekelen omdat ie nog een andere functie heeft : een differentiele uitgang creeren. de A/D convertor heeft dat nodig om zijn ding te kunnen doen.)
de relais zijn hele klein relais speciaal om signalen te schakelen. De A/D convertor heeft een 'overload' output. de controller logica koppelt ogenblikkelijk de input los als dat gebeurt (relais springen open). zo gaat er niks stuk.

die 1khz kalibrator is een heeeel goed idee. daar had ik nu nog eens niet over nagedacht. ik kan dat perfect uit de fpga halen , en afbufferen ( kheb toch een masterclock van 100 MHZ die ik kan afdelen. dan kan ik 2 kalibratiesingalemn maken (1KHz en 1MHz bijvoorbeeld. dan kan je de probe op 2 punten bekijken.)

geheugendiepte. de 4k is uitgesmeerd over 1 scherm. dus das toch een behoorlijk aantal punten. maar inderdaad als je wilt inzoomen offline heb je meer nodig. vandaar de optie om er grotere buffers in te stoppen. die fifo's zijn pin compatible met elkaar. dus je kan later nog altijd 'upgraden'. nu ja 100 pin tqfp soldeer je niet zomaar even los ... misschien moet ik die op pluginkaartje zetten... maar dan is de signaalintegriteit msisschien een probleem. tzal in ider geval niet met pinheaders lukken...

Kan die software niet in een fatsoenlijke taal geschreven worden? Dan hebben wellicht de niet M$ gebruikers er ook wat aan? Je zou aan een stuk communicatie in C kunnen denken, met een stuk display OS-specific.

Op 12 oktober 2005 05:31:13 schreef Marco69:

Kan die software niet in een fatsoenlijke taal geschreven worden? Dan hebben wellicht de niet M$ gebruikers er ook wat aan? Je zou aan een stuk communicatie in C kunnen denken, met een stuk display OS-specific.

Daar kan eventueel over nagedacht worden. de hardware wordt compleet open en voldoende beschreven om daar zelf mee aan de slag te gaan als je dat wilt. ( tis niks meer dan een registerset en een hoop datafifo's. )

Feit is dat ik geen linux heb en daar ook niet in geinteresseerd ben. Ditto voor de C taal. Als ik naast de hardware ontwerpen ook nog moet leren met linux werken en er opprogrammewren, en vechten met de C taal dan issie binnen 10 jaar nog niet af. Dit ding moet in eerste instantie voor mij bruikbaar zijn en dat is inclusief de sourcecode.

Als er mensen zijn die de API willen porteren : fijn, geen probleem je krijgt alle support. Ik moet de scoop wel aan de praat krijgen en er mijn ding kunnen mee doen en voor mij is daarvoor Visual Basic en Windows de gemakkelijkste oplossing ( kheb niet gezegd dat het noodzakelijk de beste is ! ik ben die dingen meester en kan daar snelst mee ontwikkelen. das alles ).

Ik snap niet goed wat je bedoelt tussen communicatie in een C en display OS specifiek. Zonder software doet de scoop absoluut niks. je kan hem dan hoogstens als papiergewciht gebruiken. Je kan de software niet splitsen in twee blokken. Er is continue dataflow in 2 richtingen : user instellingen die veranderen en data die moet gedisplayd worden. van zodra je een instelling wijzigt ( of op de scoop via het locale controlepaneel , of via de GUI ) vindt er datauitwisseling plaats. Er zit geen processor in de scoop, ook niet voor het lokale bedieningspaneel. de host computer beheert alles.

[Bericht gewijzigd door free_electron op ]

voor de mensen die al wat over de software willen mijmeren:

De software architectuur loopt op 2 threads. een die het transport regelt en de controle over de hardware uitvoert. deze thread shared een database met de GUI thread.
( de ganse hardware controle en data transport engine is uitgevoerd als een class. )
je kan daar vanuit code commandos naar toe sturen , settings opvragen en de data uit lezen. een GUI laat je toe de boel te manipuleren.

zodoende heb je als GUI programmeur geen miserie om met de hardware te praten. omgekeerd ook niet. alle transport gaat via de API van de class.
als er dan in de hardware iets moet veranderen wordt dit opgevangen en is het transparrant voor de GUI .

voor de GUI en bedieningswijze modelleer ik mij naar de HP Infiniium user interface en Lecroy Wavemaster user interface. Beetje beste van de twee proberen te combineren.

De hardware engine is instantieerbaar als een VBscript object en het exporteert alle methods events en properties. zodanig kan je zelf custom dingen maken. zoals bijvoorbeeld meetscriptjes , instellingen preloaden. data processen etc.

Initieel zal het in VB 6.0 geschreven worden . Er worden GEEN externe libraries of DLL's toegestaan. alle sourcecode moet beschikbaar zijn. de enige DLL die aangeroepn wordt is de USB transport DLL van FTDI. De transport code wordt op een zodanige manier geschreven dat ze kan gecompileerd worden naar ofwel een ActiveX object (Stidio 6 familei van programmertalen) of naar een .NET control object(voor de .NET programmeertalen). Dan kan iedereen van daar uit er desnoods zelf mee doen wattie wil in de taal die hij wenst.

ik zal een apart topic openen over de software. gelieve in deze hardware thread daar noet verder op in te gaan maar de discussie in de software thread te voeren. anders wordt het weer een zooi

Even een opmerking vooraf: ik ben een software ontwikkelaar, geen (professionele) hardware ontwikkelaar. Ik weet niet in hoe verre sommige ideeen hier hardwarematig uitvoerbaar zijn.

• Ik ben er inderdaad voor om geen VB te gebruiken (sorry maar naar mijn mening is VB echt :r). Maar dit hoeft eigenlijk geen probleem te zijn: aangezien de interface naar de scope open source is moet het geen probleem zijn dat iemand (of een groep mensen) aan een interface/GUI/programma in een andere taal werkt.
  • Als ik het goed begrepen heb komt er een sampling kaart met twee kanalen. Ik neem dus aan dat iedere kaart twee ADC's heeft. Mijn idee is om een schakeloptie te maken waarmee de ADC's in een soort interval mode te zetten. Hierbij sampled ADC1 op de rising-clock-edges en ADC2 op de falling-clock-edges van de master clock. Hierdoor kan je een ingangskanaal opofferen voor een dubbele samplerate. Dit concept kan eventueel uitgebreid worden naar nog meer kanalen.
  • Een kaartje voor het backplane maken dat een normale scoop aanstuurt als een soort display (via de X-Y en Z kanalen). Ik denk toch wel dat redelijk veel mensen op dit forum een analoge scoop hebben. Op deze manier zouden ze hun scoop kunnen omvormen tot een soort geheugen scoop.
  • Eventueel een optie om gewone geheugenreepjes (DDR-RAM) als geheugen in te zetten. Hierdoor kun makkelijk je een gigantische hoeveelheid buffergeheugen krijgen. Zal wel wat lastiger worden om dit zelf te solderen, maar moet te doen zijn.
  • Hoeveel bits zijn de AD-Converters?? 8-bit? 10-bit? Hoeveel divisies zijn er op de assen?? Zonder deze indicaties lijken mij uitspraken zoals 10V/div waardeloos.
  • Over requests van grote bandbreedtes: het lijkt mij verstandiger om eerst een (goedkoper) kaartje te ontwikkelen met een bandbreedte van rond de 50...100MHz. Hierna kan er altijd nog een 'deluxe' versie van het kaartje (of een hele andere kaart) gemaakt worden die een hogere bandbreedte heeft.
  • Wat zijn de maximale ingangsspanningen? 400Vp-p?
  • Een DDS signaal generator kaartje lijkt mij een leuke uitbreidingsoptie voor later.

nota: voor dat je je op je tenen getrapt voelt. je ideen zijn geweldig en ik apprecieer ze ( behalve die over programmeren in b... b.... bweuargh 'c' dan :-) ) maar ze zijn niet haalbaar voor dit project. het moet nabouwbaar blijven voor de doorsnee amateur ( die zal al zijn handen vol hebben aan de SMD techniek waarin het gemaakt is ) en hij moet er iets kunnen ui tleren.

Op 12 oktober 2005 06:32:26 schreef H3AsO4

Ik ben er inderdaad voor om geen VB te gebruiken (sorry maar naar mijn mening is VB echt :r). Maar dit hoeft eigenlijk geen probleem te zijn: aangezien de interface naar de scope open source is moet het geen probleem zijn dat iemand (of een groep mensen) aan een interface/GUI/programma in een andere taal werkt.

Meningen doen er niet toe, naar mijn mening is C ook een kuttaal met veel te veel haakjes en krulletjes en andere onnozelheden, maar daar gaat het hier niet over.

Ik ga een scoop bouwen die zo veel mogelijk (haalbare) features moet hebben voor mijzelf. ik biedt hem hier aan op dit forum cadeau. Ik probeer zoveel mogelijk ideen te verzamelen zodat ie voor een lage prijs door een redelijke hobbyist moeten kan nagebouwd worden en deze technolgie binnen het vangbereik van heel wat mensen omt. Ik bouw die scoop ook voor mijzelf !
Nog eens, ik houd niemand tegen om dat met iets anders te doen hoor, geen probleem. Maar ik moet een API schrijven om mijn hardware te proberen en te ontwikkelen alsook een GUI om hem te besturen. Ik programmer nu eenmaal graag in VB omdat het een makkelijk te begrijpen taal is en ik deze compleet onder de knie heb.

Verwacht niet van mij dat ik die API ga porteren naar C , java, perl, python, lisp, ada, forth , pascal, mump, algol, of weetikveel wat. Als ik daar genoeg tijd in stop lukt dat wel ( geef me een jaar dat ik de talen deftig kan leren en onder de knie heb en't lukt wel, maar daar heb ik nu geen tijd voor en bovendien totaal geen zin in.). Je krijgt de gecommentarieerde source gratis en voor niks, geen hidden libraries of niks, en de volledige schemas.

Porteer hem naar wat je wilt, desnoods naar het oost-oesbekistanees of naar assembler voor een IBM360 met lampen als je hem daar perse wilt op draaien omdat je nog zo een bakbeest staan hebt. Ik heb alleen PC's met daarop Microsoft operating systemen en compilers. K'heb al genoeg werk zonder dat ik ook nog al die andere dingen moet leren. Voreger intereseerde mij dat. ik heb ooit metr linux gestoeid toen het nog op 1 720 k floppy kon ( versie 0.89. kheb de floppy her nog ergens liggen ) maar op een bepaald moment haak je af. de computer is nu een stuk gereedschap geworden voor mij. Je maakt toch ook niet zelf schroevendraaiers ? waarom zou je je os zelf maken. voor 99 euro heb je een kant en klaar wat goed werkt en waar duizenden programmas voor zijn.

Als ik het goed begrepen heb komt er een sampling kaart met twee kanalen. Ik neem dus aan dat iedere kaart twee ADC's heeft. Mijn idee is om een schakeloptie te maken waarmee de ADC's in een soort interval mode te zetten. Hierbij sampled ADC1 op de rising-clock-edges en ADC2 op de falling-clock-edges van de master clock. Hierdoor kan je een ingangskanaal opofferen voor een dubbele samplerate. Dit concept kan eventueel uitgebreid worden naar nog meer kanalen.

dit lukt met de huidige architectuur niet. de fifo is al geplsitst tussen de twee A/D's. ik kan de fifo niet interleaven. anders wordt de kaart dubbel zo duur. ( 2 fifo's ipv 1 )de fifo is 18 bit. 8 bit voor adc1 en 8 bit voor adc2 + 2 overload vlaggen

[*] Een kaartje voor het backplane maken dat een normale scoop aanstuurt als een soort display (via de X-Y en Z kanalen). Ik denk toch wel dat redelijk veel mensen op dit forum een analoge scoop hebben. Op deze manier zouden ze hun scoop kunnen omvormen tot een soort geheugen scoop.

Das bijna onbegonnen werk. Je uitbreidingskaart wordt een halve computer om dat ding te besturen , Trouwens die fifo's kan je maar 1 keer dumpen. je zult dus extra geheugen nodig hebben + een controller. dat wordt groot, complex en peperduur. voor dat geld koop je beter een scoop dan.

[*] Eventueel een optie om gewone geheugenreepjes (DDR-RAM) als geheugen in te zetten. Hierdoor kun makkelijk je een gigantische hoeveelheid buffergeheugen krijgen. Zal wel wat lastiger worden om dit zelf te solderen, maar moet te doen zijn.

Al eens de vhdl gezien van een DDR controller ? wie gaat die blok betalen ( dit schrijf je niet zomaar zelf . das veeeel te complex. en een dergelijk IP blok in vhdl is peperduur ) en waar ga je hem in mappen ? in een BGA met 615 pinnen die niemand kan solderen ?
Dit is niet realistisch. een ander probleem is dat die DDR niet dual port is. ik kan niet simultaan samplen en dumpen , wat ik met de fifo wel kan. daar zijn allemaal oplossingen voor , wij doen dat ganse dagen in onze chips, maar dat lukt je niet in een kleine FPGA. je hebt al straffe bakbeesten nodig = $$$$$ en onhandelbaar.

[*] Hoeveel bits zijn de AD-Converters?? 8-bit? 10-bit? Hoeveel divisies zijn er op de assen?? Zonder deze indicaties lijken mij uitspraken zoals 10V/div waardeloos.

er zijn 2 divisie op de as (+ en -). onderverdelingen maak je in software. das een beetje een verkeerde uitleg die ik gegeven heb misschien. 10 volt per divisie moet je eigenlijk lezen als 10 volt = 0xFF -10 volt = 0x00 , 0 volt - 0x80. De ad is 8 bit waarvan msb een sign bit is ( ad gebruikt geen 2-complement tis offset-binary. das de aard vant beestje. dus met 8 bit kan je 20vpp meten. de omrekening gebeurt in de gui. je kent de instelling van de verzwakker/versterker (divide y x) en de range van de a/d ( -1 votl +1 volt ) de schaal reken je om inde gui.

Over requests van grote bandbreedtes: het lijkt mij verstandiger om eerst een (goedkoper) kaartje te ontwikkelen met een bandbreedte van rond de 50...100MHz. Hierna kan er altijd nog een 'deluxe' versie van het kaartje (of een hele andere kaart) gemaakt worden die een hogere bandbreedte heeft.

Das toch niet haalbaar. je kan geen a/d convertoren commercieel verkrijgen die sneller gaan. ( national en maxim hebben er maar die zijn niet verkijgbaar op de open markt. bovendien zijn ze in Sige gemaakt . vcc is 1.2 volt . vee is -3 volt. ze vreten 7 watt , moeten speciaal gekoeld worden, LVDS outputs aan 1 gigabyte per seconde. Daar is heel speciaal spul voor nodig om dat te doen (mij niet gelaten, ik kan eraan geraken, en ik heb ook de tools om er mee te werken maar wat is iemand anders daar mee... hij is niet nabouwbaar. (BGA verpakkingen. A/D convertoren van 1000 dollar per chip. Altera's met paar miljoen gates erin en multilayers met minstens 8 lagen )

De bedoeling van de CO scope is dat iet of wat hobbyist hem kan bouwen en er iets kan van leren. Vandaar dat ik ook niks schrijf in VHDL of verilog ( kzou't liever doen tis makkelijker voor mij , maar een schema met ttl ic's is voor de doorsnee hobbyist begrijpbaarder dan een complexe kled vhdl. )

Wat zijn de maximale ingangsspanningen? 400Vp-p?

de scoop met een 1:1 probe kan maximaal +10 v -10v aan. ( dus 20vpp gecenterd op 0 ). emt 1:10 probe wordt dat +100 -100 en met 1:100 probe wordt dat +1kv -1kv

[*] Een DDS signaal generator kaartje lijkt mij een leuke uitbreidingsoptie voor later.

had ik ook al aan gedacht. is voorzien (waarchijnlijk AD9850 of AD9854) eventueel gecombineerd met een digitale patroongeneratie kaart die je loopjes etc kan laten maken. kehb dat ooit al eens gemaakt. is verschenen als paper op een paar internationale conferenties : een asic testsysteem. is in Journal of computer standards en interfaces verschenen. (elsevier : zoek achter de paper getiteld: Pulsar , a versatile data generation and acquisition system)

Wat is nu precies de opzet?

Ik dacht dat het een PC scope werd, met ook de bediening op de PC. Hier ben ik persoonlijk geen fan van.

Nu kom ik ook weer dingen tegen als displays en rotary encoders als knoppen, klinkt beter, maar op een 4x40 display kan je de waves niet neerzetten ;), dus dat zou enkel voor info zijn.

Nu mijn request:

- Aansluitingen dat je hardware besturing toe kan voegen, dus een stapel rotary encoders en misschien een muis.

- Mogelijkheid tot het aansluiten van een standaard VGA monitor, misschien is hier weer een aparte kaart voor nodig, maar dat maakt mij niet uit. VGA monitor is voor iedereen aan te komen en er kan een shitload aan info op.

Als je dan deze 2 opties zou hebben, zou die volledig standalone kunnen zijn. Daar zou ik wel voor gaan...

Op 12 oktober 2005 07:50:06 schreef elmowww:
Wat is nu precies de opzet?

Ik dacht dat het een PC scope werd, met ook de bediening op de PC. Hier ben ik persoonlijk geen fan van.

Nu kom ik ook weer dingen tegen als displays en rotary encoders als knoppen, klinkt beter, maar op een 4x40 display kan je de waves niet neerzetten ;), dus dat zou enkel voor info zijn.

het is ook nog altij deen pc scope met bediening op de pc. een kastje waar je probes op aansluit met slechts de meest fundamentele bedienings elementen. : draaiknoppen zoals een echte scoop voor tijdbasis en verzwakker ( das een optie , je hoeft dat niet in te bouwen ). ik stop dat erin omdat ik van mezelf merk dat ik dagelijks met de knoppen prul in plaats van met de menu en muis. 't werk intuitiever, ( ik zit ganse dagen te meten met HP en LeCroy machines die eigenlijk niks anders zijn dan een PC met een A/D kaart erin en windows 2000 of xp erop)
het is veel simpeler naar het scherm te kijken en de rode trace te verplaatsen met de rode draaiknop die boven de rode probe staat. dan op 35 keer op pijltje omhoog te klikken tot ie staat waar je hem wilt hebben.

je hoeft het niet te bouwen. met de muis kan het ook perfect.
dat lokaal lcd display weet ik nog niet zo direct. kzal iets voorzien dat de liefhebber dat er kan bijbouwen. tkan interessant zijn om direct boven de knoppen te zien wat je aangesloten hebt. , wat je gainsettings zijn etc. maar dat staat eigenlijk al op de GUi.

- Mogelijkheid tot het aansluiten van een standaard VGA monitor, misschien is hier weer een aparte kaart voor nodig, maar dat maakt mij niet uit. VGA monitor is voor iedereen aan te komen en er kan een shitload aan info op.

dat is compleet onhaalbaar. daar heb je weer een computer voor nodig + operating systeem + software. koop je dan gewoon een klein moederbordje ( via heeft een kleintje met een Elan processor erop ) en stop dat erbij in de kast, flashdisk eraan en klaar.

als je dat vanaf nul moet maken dan ben ik 5 jaar bezig en daar heb ik ook geen zin in.

Als je dan deze 2 opties zou hebben, zou die volledig standalone kunnen zijn. Daar zou ik wel voor gaan...

koop er dan een kant en klare. tis goedkoper ( 995 euro voor een HP met die specs , kleuren lcd en alles)

dit lukt met de huidige architectuur niet. de fifo is al geplsitst tussen de twee A/D's. ik kan de fifo niet interleaven. anders wordt de kaart dubbel zo duur. ( 2 fifo's ipv 1 )de fifo is 18 bit. 8 bit voor adc1 en 8 bit voor adc2 + 2 overload vlaggen

Ik zat aan een andere architectuur te denken: de capture kaartjes sturen de data direct naar een FPGA op de backplane die de data in het buffer ram zet. Maar zoals gezegd ben ik een software ontwikkelaar, waarschijnlijk gaat het niet zo simpel als ik denk.

Al eens de vhdl gezien van een DDR controller ? wie gaat die blok betalen ( dit schrijf je niet zomaar zelf . das veeeel te complex. en een dergelijk IP blok in vhdl is peperduur ) en waar ga je hem in mappen ? in een BGA met 615 pinnen die niemand kan solderen ?
Dit is niet realistisch. een ander probleem is dat die DDR niet dual port is. ik kan niet simultaan samplen en dumpen , wat ik met de fifo wel kan. daar zijn allemaal oplossingen voor , wij doen dat ganse dagen in onze chips, maar dat lukt je niet in een kleine FPGA. je hebt al straffe bakbeesten nodig = $$$$$ en onhandelbaar.

Oeps, had er effe niet aan gedacht dat een DDR socket natuurlijk iets van 240 pinnetjes heeft. Voor de rest was ik aan de IP blokken op Opencores aan het denken (Alhoewel ik heb geen idee heb of die wel bruikbaar zijn). Ik zag net op de andere pagina dat je een MAXII CPLD wil gebruiken die op iedere capture kaart gezet word.

Ik dacht dat je een grotere FPGA op het backplane wilde gebruiken waarin je ook de USB IP blok en een simpel microcontroller IP block in zou zetten. Als ik het nu goed begrijp zal de backplane alleen de voeding en USB interface bevatten? De aansturing van capture en zo zal de PC dan doen via de USB interface?

de scoop met een 1:1 probe kan maximaal +10 v -10v aan. ( dus 20vpp gecenterd op 0 ). emt 1:10 probe wordt dat +100 -100 en met 1:100 probe wordt dat +1kv -1kv

Met die 400Vp-p bedoelde ik eigenlijk tegen welke spanningen de ingangen beveiligd zijn, niet welke meetbaar zijn.

Ik denk dat VGA en/of oscilloscoop aansluitingen als nevenprojectje van andere mensen gezien moet worden. In principe moet dit wel te realiseren zijn, aangezien er op internet projecten te vinden zijn waarbij met een PIC een compleet spel op een oscilloscoop te spelen is. Met een grotere microcontroller (of een kleine FPGA) moet dit te doen zijn. Er moet alleen iemand zijn die hier de kennis, tijd en zin heeft om het te doen.

Het is eventueel handig om de structuur van de hardware in een visio/dia/openoffice draw schema neer te zetten. Hierdoor heb je in een oogopslag een idee van het project.

Kan iemand voor dit project eventueel een kleine wiki/site of zo regelen? Dan kan er de 'kern' informatie over het project op een plek neergezet worden. Nu moet je een hele rammel posts lezen voordat je een globaal idee van het project krijgt.

nota: voor dat je je op je tenen getrapt voelt. je ideen zijn geweldig en ik apprecieer ze ( behalve die over programmeren in b... b.... bweuargh 'c' dan ) maar ze zijn niet haalbaar voor dit project. het moet nabouwbaar blijven voor de doorsnee amateur ( die zal al zijn handen vol hebben aan de SMD techniek waarin het gemaakt is ) en hij moet er iets kunnen ui tleren.

Zo snel zal ik niet op mijn tenen getrapt zijn. Wat de programmeertaal betreft: je hebt gelijk dat je een taal moet gebruiken waar veel je ervaring mee hebt. Voor de rest lijken me discussies over softwarer in 'De CO Scope : De software kant van de hardware..' verder te kunnen.

Ook al is de opzet 2 kanalen, voor mij zou het geweldig zijn om er 4 aan te mogen treffen.
Maar als ik zo lees hoe de hardwarekant aangepakt gaat worden zal dit wel een prijsverhogingkje met zich mee gaan brengen.
Verder...wow..geweldig initiatief!

EDIT
Ik zie het zo snel niet terug, dus vergeef me als ik er overheen gelezen heb, maar is het misschien mogelijk om er een 8bit logic analyzer in te verwerken?
Desnoods loopt die op een lage samplefrequentie.

[Bericht gewijzigd door DIY op ]

Ik zat aan een andere architectuur te denken: de capture kaartjes sturen de data direct naar een FPGA op de backplane die de data in het buffer ram zet. Maar zoals gezegd ben ik een software ontwikkelaar, waarschijnlijk gaat het niet zo simpel als ik denk.
[...]

probleem is dat ik dat systeem modulair wil hebben. de backplane is alleen een domme data/addres bus. de digitiser zit op 1 kaart. je kan meerdere kaarten in systeem stoppen. ( waaronder ook logic analyser kaarten )

Oeps, had er effe niet aan gedacht dat een DDR socket natuurlijk iets van 240 pinnetjes heeft. Voor de rest was ik aan de IP blokken op Opencores aan het denken

:-) jep das tprobleem 240 poten .. en de routing op dat board dan heb je zeker een multilayer aan je broek.

Die opencores das dikke rommel. ik heb er nog geen een deftig gesynthetiseerd gekregen. de helft is slecht gedocumenteerd en ook de vhdl styleguide is in veel gevallen niet gevolgd. Als je dat vergelijk met IP blokken zoals wij ze kopen van IP houses zoals Cadence en Mentor. das ander spul hoor. dat is echt plug en p(l)ay.

Ik dacht dat je een grotere FPGA op het backplane wilde gebruiken waarin je ook de USB IP blok en een simpel microcontroller IP block in zou zetten. Als ik het nu goed begrijp zal de backplane alleen de voeding en USB interface bevatten? De aansturing van capture en zo zal de PC dan doen via de USB interface?

backplane bavat alleen de USB engine en das een off the shelf chip van FTDI. ( wordt geleverd inclusief drivers. dan zijn we van die usb miserie ook vanaf ik heb geen zin om 1500$ op te hoesten om een VID/PID te verkrijgen.)

Met die 400Vp-p bedoelde ik eigenlijk tegen welke spanningen de ingangen beveiligd zijn

inputs zijn geprotegeerd tot 40 voltpp aan de ingang in 1mohm mode en 10 voltpp in 50 ohm mode. als je een probe gebruikt (1:10) dan wordt dat een flink stuk hoger.
probleem van de protectie is dat dat een capacitieve belasting vormt op de input wat de bandbreedte niet ten goede komt.

Ik denk dat VGA en/of oscilloscoop aansluitingen als nevenprojectje van andere mensen gezien moet worden. In principe moet dit wel te realiseren zijn, aangezien er op internet projecten te vinden zijn waarbij met een PIC een compleet spel op een oscilloscoop te spelen is.

ik houd je niet tegen. :-) maar onderschat het niet. je zult een complete comnputer moeten ontwerpen inclusief een operating systeem om ook de user interface te kunnen afhandelen op die scoop. immers je moet alle instellingen van de digitsers kunen zijwigen. er wordt geen number crunching op de digitizers gedaan. alle omrekening gebeurt op de PC. Als je kijkt naar de huidige tendes in meetapparatuur : pak een off the shelf pc moederbord en bouw alleen de digitzer / genrator hardwre. de rest doe je in software.

Op 12 oktober 2005 13:40:57 schreef DIY:
Ook al is de opzet 2 kanalen, voor mij zou het geweldig zijn om er 4 aan te mogen treffen.
Maar als ik zo lees hoe de hardwarekant aangepakt gaat worden zal dit wel een prijsverhogingkje met zich mee gaan brengen.
Verder...wow..geweldig initiatief!

EDIT
Ik zie het zo snel niet terug, dus vergeef me als ik er overheen gelezen heb, maar is het misschien mogelijk om er een 8bit logic analyzer in te verwerken?
Desnoods loopt die op een lage samplefrequentie.

de boel is modulair. de backplane kan 16 modules aansturen. een module is 2 kanaal analoog of 32 kanaal logic analyser.

je kan dus makkelijk een 300+ kanaal logic analyser bouwen of een 32 kanaal analoge scoop , eender welke mix is mogelijk. 6 analoge kanalen en 128 digitale ? bouw gewoon 3 scoop kaarten en 4 digitale kaarten. klaar is kees. je rack zit nog geneens half vol dan.

er zordt ook al nagedacht naar de toekomst om daar andere modules voor te maen 9 DDS synthesiser bijvoorbeeld. een ARB zou ook leuk zijn en een stimuli kaart. eventueel eprom emulator zou ook kunnen

de backplane is gewoon een adress en databus die aan d ePc hangt en waar een transport layer voor gemaakt is.

nog een vraagje. is er toevallig geen mogelijkheid voor een spectrum analyzer als uitbreidings module. niet te uitgebreid maar vooral voor audiogebied vrij handig.
je kan natuurlijk fft toepassen maar das wel moeilijk programeren lijkt me

lijkt me leuk om te hebben in een modulair 19" rackje.
miss nog iets van simpele signaalgenerator software matig kan je dan veel doen. modulair heeft echt veel mogelijkheden :)

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]