op een stort...

als dat mag > bij ons mag je niet eens rondneuzen op de stort...

PART(s) ORDERED
942C20P15K
SNUBBER CAPACITOR 60 shipped $2.45 $147.00

Het heeft even geduurd... Maar ze zijn besteld.

@ zaq bedankt voor het foonnummer en een bekenden naam om naar te vragen.
Ze heeft gezorgt dat het web probleem opgelost werdt.
En ik heb ze daarna online kunnen bestellen.
Was dat niet gelukt had ik weer mogen bellen.

Nu wacht ik natuurlijk in spanning af waneer die dingen komen :D :P

Owjah voor ik het vergeet.
@ Jorn
Ik ben voorlopig erg druk met werken.
Morgen ben ik dus ook in alkmaar en zondag moet ik op visite plus nog wat aan de coils doen.
Volgende week ook weer 6 dagen van 12 a 14 uur van huis
Dus voorlopig eigenklijk geen tijd voor extra drukte.

[Bericht gewijzigd door Sparks op ]

ze hebbe nou zo'n klein neonlampje bij de speelgoedwinkel.

enige kans dat daar een NST in zit???
anders is dat niet duur (18.00)...

Op 15 oktober 2005 10:37:12 schreef muddy:
ze hebbe nou zo'n klein neonlampje bij de speelgoedwinkel.

enige kans dat daar een NST in zit???
anders is dat niet duur (18.00)...

Ik heb ze ook al gezien, daar zit een schakelende voeding in. Die geeft ong 1kV ontsteekspanning enb 3mA, en gaat vast en zeker stuk bij tesla gebruikt

Ik kreeg deze site van een TOA bij mij op school te horen en ik ga proberen voor PWS een tesla coil te bouwen maar heeft iemand een goed en vooral niet al te duur schema voor de stroom het wikkelen enz moet geen probleem zijn maar de HF gaat wel een probleem worden denk ik. iemand een idee hoe ik die moet op wekken?

Op 15 oktober 2005 11:38:21 schreef Bertrix:
[...]

Ik heb ze ook al gezien, daar zit een schakelende voeding in. Die geeft ong 1kV ontsteekspanning enb 3mA, en gaat vast en zeker stuk bij tesla gebruikt

Waar zouden ze een goede NST kunnen verkopen? Een electronica handel, misschien? En wat mag zo'n ding kosten?

Probeer een bedrijf in neon reclame eens. Bijvoorbeeld Api-neon in Naarden, misschien hebben ze een scrap-bak ...

@thegroover.
Kijk eens een paar blz terug daar wordt al een hele boel uitgelegt.

@wvenis.
Bij een flyback komt de resonantie inderdaad niet zo nauw maar bij een tesla coil wel.

@sparks.
Mooi dat je eindelijk je caps bestelt hebt. Hopelijk heb je ze voor de 26ste binnen :)

En hier maar weer eens een foto.
Dit is mijn drsstc in wording. De secondaire en toroids zijn af fres ligt rond de 68 Khz. Primaire ga ik waarschijnlijk maandag maken. Moet daarvoor eerst nog 7 meter koperen buis halen. Driver is nog in ontwikkeling.
http://home.hccnet.nl/g.heus/drsstc.JPG

edit:
@wvenis.
Wou je nog een keer langs komen ? Dan moet je maar even bellen of een email sturen dan zeg ik wel of ik kan.

[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]

Nice !!

Kijk wel eventjes uit met dat alu profiel daar beneden, dat is een mooie kortgesloten winding

Op 15 oktober 2005 19:33:43 schreef Sine:
Nice !!

Kijk wel eventjes uit met dat alu profiel daar beneden, dat is een mooie kortgesloten winding

\

Ja, verek... nou je het zegt!

Op 15 oktober 2005 19:33:43 schreef Sine:
Nice !!

O jee!!

Dan moet ik nog het metalen (sier)rantje van mijn (half affe ) tesla spoel af halen.
Jammer :( Moet ik maar iets van plastic of hout zoeken.

Of kan ik het metalen randje wel houden, zolang ik er een paar centimeter uitzaag aan een zijde??
dan is het geen kortgesloten winding meer.

[Bericht gewijzigd door Dipswitch op ]

@sine.
Heb ik rekening mee gehouden.
Ze zitten nog niet vast geschroefd en ik ga uit 1 een stuk halen. Ze gaan als strike rail voor de electronica wie eronder komt dienen
.

@jorrit,
ik ben net weer een beetje opgeknapt.
ik weet niet waneer mn collega daktary tijd heeft, hij volgd dit forum ook en ik heb altijd tijd, als daktary tijd heeft hoor je het wel, en over die resonantie, dat kun je dan toch afstellen op de precieze (beste) frequentie.

als ik een tc laat draaien door een eigen aangestuurde frequentie, dan praat je toch niet meer over resonantie omdat:
resonanie is het gevolg van een gebeurtenis die het resultaat (gevolg) versterkt.

dus net als met die brug in amerika die met de aardbeving ging meetrillen, de trilling zelf stelde niks voor maar door konstruktiefoutje ging die de trilling opzwiepen, waardoor je hele grote golven kreeg, en aan bezweek.

het zou dus toch resonantie zijn alleen dan omgekeerd..

maar goed,
ik ga toch voor de rotory spark gap dus maakt niet meer uit............

en dan hoor ik weer dat ik meer als 300 bpm moet maken, komt dat dan niet zo krap???

Bij een tesla coil moet je de beide kringen primair en secundair zo goed mogelijk op elkaar afstemmen voor het beste resultaat.

Het aantal bps hangt eigenlijk een beetje af van het vermogen van je voeding en de groote van de primaire capiciteit.
We werken met 50 hertz dus elke keer als je een piek in de sinus van de netspanning hebt heb je die ook in je tankcap.
Met een synchroon roterende gap is het de truuk om precies op het moment dat de spanning in de cap maximaal is te zorgen dat de elektroden op de goeie plaats staan.

Met eens static gap komt dat vanzelf goed als de spanning het doorslagpunt van je sg bereikt vonkt ie.

Volgens mij komt het erop neer dat als je een hoge efectieve bps wilt je dan een vette voeding nodig hebt.
Die je cap in no time vol heeft.

In java tc kun je dat ook bekijken.
Je vult het vermogen van je voeding in
de ruimte tussen de gap
Of bij roterend de snelheid het aantal elektroden etc.
Dan kun je na berekenen zien hoeveel procent je cap geladen is.
Als je nu bij bijv. 100 bps 200% gevulde cap hebt dan kun je efectief 200 bps draaien.
Althans dat is mijn gedachte.

200 bps is 12000 bpm, dus dan zit ik er vet naast, maar lukt me wel met mn makita motor, ik heb een toerenmeter op de zaak dus komt goed, alleen trekt i de vonk mee, rondom, en dat is zeker niet de bedoeling geloof ik.

edit:

tc java werkt niet bij mij, ik draai 64 bit windows xp, ik denk dat het daarom niet goed gaat

[Bericht gewijzigd door tritium op ]

Heb je er al wel een condensator aanhangen?
zonder cap of met een te zware voeding is dat normaal dat die vlamboog blijft branden

Op 15 oktober 2005 23:39:14 schreef Sparks:
Bij een tesla coil moet je de beide kringen primair en secundair zo goed mogelijk op elkaar afstemmen voor het beste resultaat.

Het aantal bps hangt eigenlijk een beetje af van het vermogen van je voeding en de groote van de primaire capiciteit.
We werken met 50 hertz dus elke keer als je een piek in de sinus van de netspanning hebt heb je die ook in je tankcap.
Met een synchroon roterende gap is het de truuk om precies op het moment dat de spanning in de cap maximaal is te zorgen dat de elektroden op de goeie plaats staan.

Met eens static gap komt dat vanzelf goed als de spanning het doorslagpunt van je sg bereikt vonkt ie.

Volgens mij komt het erop neer dat als je een hoge efectieve bps wilt je dan een vette voeding nodig hebt.
Die je cap in no time vol heeft.

In java tc kun je dat ook bekijken.
Je vult het vermogen van je voeding in
de ruimte tussen de gap
Of bij roterend de snelheid het aantal elektroden etc.
Dan kun je na berekenen zien hoeveel procent je cap geladen is.
Als je nu bij bijv. 100 bps 200% gevulde cap hebt dan kun je efectief 200 bps draaien.
Althans dat is mijn gedachte.

als dat zo is dan kan ik de boel beter gelijkrichten met een dikke elco erover voor we de pri. ingaan.

of ben ik gek

jazeker heb ik een cap, 24 keer een 0,1 uF in serie, klapt leuk trouwens, oordopjes in want....

:offtopic

hoe plaats je plaatjes, want ik zie hier nergens hoe het moet....

Op 15 oktober 2005 20:19:02 schreef Dipswitch:
[...]

O jee!!

Dan moet ik nog het metalen (sier)rantje van mijn (half affe ) tesla spoel af halen.
Jammer :( Moet ik maar iets van plastic of hout zoeken.

Of kan ik het metalen randje wel houden, zolang ik er een paar centimeter uitzaag aan een zijde??
dan is het geen kortgesloten winding meer.

Mits je metalen randje maar niet groot van oppervlak is, anders kunnen er nog altijd 'wervelstromen' optreden.

en ik heb elco's van 1600 volt 1 uF, hoogspanningdiodes heb ik ook, zijn ook 1600 volt, ik wil dus de boel gelijkrichten, maar mn min is dus ook - 4000 volt omdat mn nst +4000/-4000 volt levert, kan ik mischien beter het hele pri. scheiden.

ik heb ook gemerkt dat als je een condensator (die de spanning aan kan.) aan de sec, hangt, je geen belasting meer hebt en echt alleen spanning, en geen stroom, hele lange vlammen, maar geen energie, en dus ook geen (herrie)

nog niet uitgeprobeerd in het groot, komt later.

edit:
alleen trek je dan wel de ether uit de lucht

mischien een raar idee, maar als ik een c maak die 2.000.000 volt aankan en die op de toroid aansluit, ik kreeg met mn flyback vlammen van 5cm ipv 1, de sec stort in als i belast word dus met een c zou je hele lange streamers kunnen krijgen zonder veel lawaai en gevaar,puur spanning en geen stroom.

Jorrit dat ziet er goed uit:) ik hoop dat je het werkend krijgt voor de 26e. Lekker lage frq. maakt het een stuk makkelijker om die igbt's aan te sturen. Cies=3nF !
Sine kom je ook ?

wvenis.

dus net als met die brug in amerika die met de aardbeving ging meetrillen, de trilling zelf stelde niks voor maar door konstruktiefoutje ging die de trilling opzwiepen, waardoor je hele grote golven kreeg, en aan bezweek.

het zou dus toch resonantie zijn alleen dan omgekeerd..

maar goed,
ik ga toch voor de rotory spark gap dus maakt niet meer uit............

De beroemde brug met de T-ford had last van wind omdat de frequentie van het roteren en op en neer gaan dezelfde was. Een geniale blunder die moelijk te reproduceren is.
Ondanks dat je een rotary sparkgap wilt gebruiken, bljft het feit dat je primaire met de secondaire in resonantie moet zijn. Heeft gewoon niets met elkaar temaken.

De boel gelijkrichten en afvlakken met een elco kan wel, maar niet zomaar. De vonkbrug zal nooit meer blussen als na de vonkbugdoorslag de hele elco door de vonkbrug kortgesloten wordt.

jazeker heb ik een cap, 24 keer een 0,1 uF in serie, klapt leuk trouwens, oordopjes in want....

24 * 0,1 uF in serie is geen serieuze afvlak elco. met slechts 0,004uF of wel 4 nF moet je het doen dan.

ik heb ook gemerkt dat als je een condensator (die de spanning aan kan.) aan de sec, hangt, je geen belasting meer hebt en echt alleen spanning, en geen stroom, hele lange vlammen, maar geen energie, en dus ook geen (herrie)

Lange grote vlammende vonken zijn het ultime bewijs dat je wel veel energie verstookt. Hoe ga je iets heel heet krijgen zonder dat het energie kost ?

mischien een raar idee, maar als ik een c maak die 2.000.000 volt aankan en die op de toroid aansluit...

Met een condensator die 2.000.000 volt aankan kun je zeker hele lange vonken krijgen. Veel effiecienter als een teslacoil zelfs. Beter zou zijn een 10MV cap of een 200TV cap. Liefst gewoon opgeladen met een tv flyback , is gewooon handig..

Sorry wvenis, maar lees de links die gegeven zijn eens, probeer ze te begrijpen en stel daarna gerichte vragen. Dit gaat nergens over.

ZO een condensator van 2 megavolt die wil ik ook wel.
En een bijpassende flyback om dat ding te laden is ook niet onaardig :D

Maar goed ik ben ff aan het knutselen geweest.
Heb mijn motstack nu zo'n beetje klaar een mooi plexi deksel erin gekit.
Een paar stoere aansluitingen erop gemaakt.
Nu moet ik hem alleen nog even schoonmaken met thinner ofzo om dat blauwe bakje weer mooi schoon te krijgen...

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=motstack+klaar.JPG

Ook is er een begin gemaakt met de grote topload ding wordt wel erg groot :S
Kleine diameter 405 mm en grote diameter 1400 mm

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=grote+topload.JPG

Ik heb net ook een begin gemaakt met de grondplaat voor de primaire.
Wat balkjes gezaagt de primaire losgeschroeft om de zaak wat beter te kunnen verfen (mooi zwart is niet lelijk)
De primaire komt straks ongeveer 50 cm boven de grond te staan daarop de secundaire en daarop weer de topload.
Het ding wordt straks wel angstig hoog.

Meer foto's volgen hoop ik van de week met vorderingen van de grote tc en de vttc.