Teslacoil en dergelijke Deel 8

Dit topic is gesloten

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

zow, dan zijn we alweer bij 8.

dan hebben we al heel wat (210) pagina's volgekletst(eigenlijk wilde ik geluld zegge, maar das zonde voor zon leuk topic).

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Volgens mij zo'n 4079 replies pffffft das best veel.....

(eigenlijk wel jammer van die mooie foto's van Jorrit en ook mij)

[Bericht gewijzigd door Sparks op vrijdag 21 oktober 2005 20:54:41

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

lache, maar ik heb nog niks berijkt.

wel een hoop geleerd,

ik heb een triple igbt gevonden van 3000A 1600VOLT, als er mensen zijn die hier nuttige dingen mee kunen doen hoor ik het graag...............wesla

Een ZEER zware schakelende voeding?

ga nu slapen, hoor het later

[Bericht gewijzigd door tritium op zaterdag 22 oktober 2005 10:29:50

De tes werkt weer !
Door transport was een aansluiting van een van de twee trafo's gammel geworden. Waarschijnlijk is die even verbroken geraakt waardoor alles over de ander trafo kwam te staan en wat em teveel is geworden. 40A en een hogere spanning.
1 trafo sluit dus kort op een of andere manier. Een beetje moeilijk temeten aangezien de primaire minder dan 0,1 ohm is, en dat is het laagste wat mijn mulitmeter kan meten. Kan ook zijn dat het de secondaire is. Ze zitten in een gesloten metalen behuizing vol met pcb houdende olie. Niet echt leuk om om te gaan repareren.
Gelukkig stond er juist dinsdagavond een 2*4,5kv 3kva trafo op marktplaats !!! Gekocht en en geinstalleerd en het werkt allemaal weer :)
Geen bot van jullie !! lagen jullie te slapen ofzo :)
Zoals gewoonlijk was er weer wat raars waardoor de aardlek van de generator er steeds uitvloog. Zo is er altijd wel iets als je een verandering maakt maar dat is opgelost.

Goed werk Jorrit en sparks !! Ziet er geweldig uit. Leuke elcotjes heb je daar staan jorrit. geweldige constructie van het geheel.
Spark,Wow 2,80 hoog. Mooie coil hoor. Het lijkt er dus op dat je hem compleet hebt voor de 26ste. Wordt een mooi spectakel dan :)

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Mooi zo FRY dat ie het weer doet.
Nee ik kijk niet zoveel meer op marktplaats speurders etc.
Kost elke keer geld en ik heb al zoveel zooi :P
Die pole pig nog gevonden daar op de ketsheuvel?

Ik ben vandaag nog even bezig geweest met de vttc.
Ik heb nu net genoeg ruimte om de buis uit de houder te halen zonder de primaire verdieping eraf te halen.
Dus hij wordt nu in twee delen de filament voeding en de rest.
Wordt wel een leuk ding.
Ik speel met de gedachte om de platte primaire te gebruiken en een vertikale grid coil.
Zal wel een probleem geven met lage coupling vrees ik.

Verder een stapje verder met mijn grote topload.
Ik heb de flexi pijp aan elkaar genaait met koper draad en om de ronde plaat gelegt en 1 kant gekit.
Vanacht en morgen drogen maandag nieuwe kit halen de topload omdraaien en afmaken.

Morgen ga ik denk ik bezig met een static multiple gap.
Mocht de srsg tegenwerken dan heb ik nog wat achter de hand ;)

Owjah de caps zijn gister verstuurd dus vrijdag over een week komen ze aan.....
dan ben ik er niet komen ze zaterdag weer ben ik er weer niet.
Dan gaan ze naar het postkantoor waar ik ze dan over vandaag drie weken vandaan kan gaan halen...... :(

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

ik heb een goede manier gevonden om de kabels uit mijn voeding te vertinnen :)

Draai een stukje soldeer rond de 2 kabels(zodat je dus een kortsluiting hebt), zet de voeding aan=> BANG en voila mooi vertint(er lagen wel allemal spetters op mijn tafel), misschien lukt dat ook bij toroids :P

Op 22 oktober 2005 22:22:49 schreef Bertrix:
ik heb een goede manier gevonden om de kabels uit mijn voeding te vertinnen :)

Draai een stukje soldeer rond de 2 kabels(zodat je dus een kortsluiting hebt), zet de voeding aan=> BANG en voila mooi vertint(er lagen wel allemal spetters op mijn tafel), misschien lukt dat ook bij toroids :P

Ja alleen jammer dat dat aluminium is met een stalen spiraal erin verwerkt.
Jammer staal en alu in 1 smeltbad werkt niet.
Ook heb je voor alu een speciaal schermgas nodig anders krijg je een brosse las die niet sterk is.
En die hooguit tientallen amperes in de streamers laten ook een toroid niet smelten.
ook ben ik bijna 3 meter tin nodig om twee keer rond de toroid te komen en ja dat is de diameter gedeelt door 2 en die uitkomst gedeelt door 3.14

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Op 22 oktober 2005 22:44:17 schreef Sparks:
[...]

Ja alleen jammer dat dat aluminium is met een stalen spiraal erin verwerkt.
Jammer staal en alu in 1 smeltbad werkt niet.
Ook heb je voor alu een speciaal schermgas nodig anders krijg je een brosse las die niet sterk is.
En die hooguit tientallen amperes in de streamers laten ook een toroid niet smelten.
ook ben ik bijna 3 meter tin nodig om twee keer rond de toroid te komen en ja dat is de diameter gedeelt door 2 en die uitkomst gedeelt door 3.14

Was eigenlijk niet serieus bedoeld...

Nee maar goed anders ist hier ook zo'n dooie boel :P

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Wvenis ,Muddy ,Nextcoile ,Jandier...????
Wat zijn jullie aan het doen al wat vooruitgang geboekt?
Dipswitch was er ook nog toch hoe vordert jouw coil?

Fry heb je al wat bezoekersaantallen op papier?
Ben wel een beetje nieuwschierig hoe druk het wordt :D

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

niks tesla gerelateerd, datasheet aan het lezen.

Op 22 oktober 2005 23:33:56 schreef Bertrix:
niks tesla gerelateerd, datasheet aan het lezen.

Vast niet de sheet van een buisje >:)

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Een beetje blaten dan maar :)
Vlak voor sluitingstijd van walibi zijn er steeds nog iets van 5-10 duizend lui in het park. Alle atracties gaan dicht en de bezoekers worden als vee richting het plein gedreven waar de show is. Ik denk dat er iedere avond echt 3 duizend lui staan te kijken, misschien wel 5.
Vanavond ging alles echt perfect :) Geluid, vuurwerk, toneel, de tesla en beeld wat geprojecteerd wordt. Helemaal goed :)
Gister was een drama, door de regen kon de tesla niet door gaan, het vuurwerk had kortsluiting door het vocht wardoor alles eigenlijk in een keer afging 2 minuten voor de show :P En de compu die de beelden afspeelt had er ook geen zin in, het filmpje happerde als een gek en duurde daardoor twee keer zo lang.
Maar vanavond was het echt helemaal goed.

edit:
Sparks goede siliconen kit is echt taai en rekt wel maar lubbert niet uit. Ik weet van iemand die zijn glazen voordeur afgehangen heeft met siliconen kit en dat werkt al jaren prima. Mijn vorige toroid heb ik ook aan elkaar gekit.

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op zondag 23 oktober 2005 00:47:19

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

ow, hoever ik ben?

ik ga vandaag onderdelen bestellen om mijn flyback aan te sturen, maar een tesla zit er NOG niet in.

eerst even een paar leuke vonken uit dat ding trekken, dan kijken wat ik er verder mee ga doen.
ja, ik weet dat die dingen er niet zo geschikt voor zijn, maar heb ook geen zin om op jacht naar een nst of mot te gaan (gister bij de vuilnisbelt geweest, geen magnetrons aanwezig:()
met een flyback is toch een kleine tesla aan te sturen?
en heb ik dan ook die driverunit nodig?

is dit genoeg?

ps. wel een zielig gezicht zo dat tesla coil en dergelijke deel 7 steeds verder naar beneden zakt...

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 22 oktober 2005 23:36:12 schreef Sparks:
[...]

Vast niet de sheet van een buisje >:)

Neen, van een Buck-Converter

Het is idd rustig hier, daarom een vraagje voor de deskundige hier.
Mijn VTTC werkt dus zonder aan aarde gelegd te worden, ik ben nu een staccato controller aan het maken en die werkt volgens mij zo dat de kathode voeding een bepaalde korte tijd aan aarde te leggen, zodat ik een hoger vermogen de buis in kan pompen zonder dat deze te heet wordt.
Maw langere streamers.
Mijn vraag: kan dit wel zonder dat er een fysieke aarde aan de vttc zit???

Sine

Moderator

Op 21 oktober 2005 20:53:15 schreef Sparks:
Volgens mij zo'n 4079 replies pffffft das best veel.....

(eigenlijk wel jammer van die mooie foto's van Jorrit en ook mij)

Wat houd je tegen om die hier ff opnieuw neer te zetten, het eea zag er nogal indrukwekkend uit :)

Heb je die wasdroger overigens nog altijd niet gefixed ? ;)

@sparks,
nou ik heb een hoop gekloot,
mn eerste 2 sec spoelen zijn mislukt, heb nu een bredere pijp en die ga ik van de week wikkelen, ik ga eerst een gelijkrichter maken voor de nst, ik weet alleen niet hoeveel uF mn elco moet zijn, want als ik m uitreken dan kom ik op een elco van 1m3, beetje groot dus voor mn 50mA voeding.

ik maak alles rustig op mn gemak, als ik iets afheb post ik wel een foto.

Wvenis wat voor grote cap moet je hebben dan? hoeveel nf?
Mijn dunkt het dat als je een nst gebruikt je nooit zo'n super grote cap kunt hoeven hebben...
-Wat zijn de specs van je nst?
-Hoe groot wordt je secundaire diameter lengte turns?

Mischien kunnen we wat advies geven?

Ik zal straks even een paar nieuwe fotootjuhs posten.
Vttc beginselen en grote toroid (warp core zoals KT88 die dingen noemt :P )

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

@ Fry
Jammer dat je afhankelijk bent van het weer Lijkt me ook niet echt lekker om je coil daar boven in weer en wind te hebben staan.
Heb je er ook nog tooi draden aan of is ie sterk zat?

@Zaq
Ja das waar ook je had geen aarde aan je vttc.
Begrijp ik dan goed dat je geen aarde aan de secundaire hebt?
Vind ik wel apart als ik dat deed had ik meteen vuurwerk tussen primaire en secundaire.
Of bedoel je dat de rest van de elektronica niet aan een massa ligt?

Owjah fotootjuhs
De grote topload (405mm bij 1400mm)

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=grote+topload...JPG

De in afwerking zijnde vttc met z'n grote broer
Die dikke trafo onder de vttc komt ook nog in een mooi bakkie (1x8.5volt bij 150amp. 1x110volt bij 32amp. Zou meer stroom kunnen zijn mits de stoppen het houden)

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=grote+plus+vttc.JPG

En natuurlijk de wasdroger met daaronder een wasmachine
Deze wachten al een poos om afgevoert te worden
Zijn beide tot op de laatste draad versleten
En de droger staat nu al zo lang stof te vangen dat ie licht ontvlambaar is

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=wasdroger.JPG

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

@Sparks

Heb sec geaard en verder alle dingen die aan aarde moeten aan elkaar geknoopt. Deze zou dus aan aarde moeten hangen maar dan werkt mijn vttc slechter???!!!

mn nst is 2x4000 volt 50mA
mn secondaire pijp is 82mm dia,
en mn wikkeldraad is 0,6 diameter
die elco die ik bedoel is om af te vlakken,
en dus niet de tank, daar heb ik 0,1 uF condensatoren voor van 1400 volt/st

die elco zal wel niet zo krap komen, ik weet alleen nog niet wat voor een smoorspoel ik moet hebben..

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=tesla+dc.JPG

bedankt voor de hulp

[Bericht gewijzigd door tritium op zondag 23 oktober 2005 12:42:53

Dit topic is gesloten