het is een bijeenkomst van tesla liefhebbers (mag ik ze gestoorden noemen:p) en die gaan dan praten over hun tesla's en demonstreren.
voor zover ik weet dan, ga er niet heen ofzo.

Op 1 november 2005 19:10:16 schreef muddy:
het is een bijeenkomst van tesla liefhebbers (mag ik ze gestoorden noemen:p) en die gaan dan praten over hun tesla's en demonstreren.

ik ben een tesla liefhebber. mag ik nu komen?:P

Op 26 oktober 2005 22:52:01 schreef fry:

Jandier, Sine, Killerbee en Dj tjerk, komen jullie nog ? De eerste drie met tesla natuurlijk :)

Ik wil zeker komen ( en als dan natuurlijk met coil en cap bank ) maar ik zit nog met wat dubbele afspraken, ik laat iig weten hoe en wat :)

Op 1 november 2005 19:10:16 schreef muddy:

Ja, voor zover snapte ik het al. ;) Laat ik het eens wat duidelijker omschrijven... Is het lama zeggen gewoon een stel tesla bouwers van t forum die bij elkaar komen, of kan iedereen die geïntereseerd is komen kijken. Het lijkt me namelijk wel interesant om zo wat meer te weten te komen enzo. Weet er maar bar weinig vanaf (behalve dat die tesla van fry echt super stoer is als je die met eigen ogen kunt aanschouwen ;)), en daarom wil ik me er een beetje in gaan verdiepen. Zo wel duidelijk? ;) :)

Chris

[Bericht gewijzigd door coaster_chris op ]

Stuur maar even een mailtjes naar me chris.
Het idee is hier geboren om al onze tesla's aan elkaar telaten zien, iedeen uit te wisselen etc.
Mensen die geinterresseerd zijn mogen ook komen.
Ik wil dat iedereen die komt ook in de kleine ruimte past (8*8 meter) als er een tc aan staat dus ik maak niet al teveel reclame. Voorlopig zit het nog wel goed met het aantal mensen maar het worden er steeds meer :)
Tot nu toe komen er alleen tesla spoelen bekent uit deze thread en een aantal trouwe lezers die niet posten :) Helaas zonder tc tot nu toe.

Ik hoop dat het lukt met dat verschuiven Sine :)

O ja de tc heeft walibi overleeft. Een paar uur herstel werk en het moet allemaal goed komen de 26ste. Ik denk dat de toroid ook wel leeggelopen is tegen die tijd :P

er zijn ook tesla-gekken van buiten het forum, alle mensen met tesla als huisdier mogen toch komen?

owja::: morgen komt mijn driver-pakketje binnen:):):):):)

Voor mensen die bang zijn voor het openbaar vervoer: Het is ongeveer 15min lopen vanaf CS. Het ligt tegen het centrum aan. En utreg is niet zo groot hoor!

da's met een beetje formaat coil niet zo handig wandelen kan ik je vertellen :P

dan haal je je vriendin(zie vorig blz) bij de stoppenkast weg en laat je haar de coil tillen :P

En anders zijn er toch altijd wel mensen met een auto wie eventueel even naar het station kunnen rijden om mensen op te halen lijkt me. Als er tenminste mensen een tc meenemen in de trein of iets anders waardoor ze het niet kunnen lopen.
Ik kom trouwens wel met de auto anders krijg ik nogal moeilijk mijn 3 of 4 tc's en coilgun mee.

Mijn drsstc vordert trouwens gestaag. Afgelopen week en deze week nogal druk met school helaas dus ik heb er niet veel aan kunnen doen. De ontwerp voor de driver print is zo goed als klaar. Dan alleen nog maar hopen dat etsen goed gaat (dubbelzijdige print).

Verder is het meeste klaar. De ringkernen voor feedback en ocd zijn gewikkeld, de primaire en secondaire zijn klaar, mmc is klaar, h-brug is zo goed als af moet nog een paar verbindingen verdikken. De voeding print levert nu alleen nog 12 en 5 volt en moet nog aangepast worden zodat hij ook 15 volt levert.

Ondertussen wil ik mijn laatste sgtc ook nog een keer draaien op hoger vermogen en een drogere locatie.

En als dat allemaal gebeurd is probeer ik mijn kleine sgtc nog weer tot leven te wekken (welliswaar behoorlijk veranderd maarjah)

ik moet ook nog flink doorwerken als ik ook wat aan vonken wil laten zien

Hebben jullie trouwens enig iedee hoevaak je een 25 ampere stop eruit kan laten vliegen voordat de (ik dacht) 35A hoofdstop eens een keertje meegaat ? Mischien moet ik het 25A groepje voor de teslathon maar naar een verse hoofdstop verplaatsen :P
Ik heb op deze fase in de laatste 2 jaar er nu 6 25A en iets van 10 16A uitgeblazen, het gaat een keer fout natuurlijk.

Soldeerbout kan ook komen natuurlijk :) Iedereen eigenlijk. Laatst dacht ik dat er 5 kwamen kijken en het werden er zeker 25. Nu komen er al zeker 20.. Vandaar dat ik wat huiverig ben :P

Wat DIY al zei voor mensen zonder TC's, toch de meeste denk ik, is het prima te bereiken met de trein en 10-15 min lopen.
Met 100 kilo trafo etc lijkt me het idd. niet zo'n goed plan.

Ik heb Tim Koene nog gevraagt of hij nog nederlandse tcers kent via 4hv maar dat is niet zo, misschien komt hij wel.

RC-A komt ws, een COer die weinig post en wel coils gemaakt heeft maar er geen meer heeft op dit moment.

Mooi Jorrit, klinkt alsof dat gaat lukken :) Ets je de printen zelf ?

@fry

Ik ets de printen zelf jah. Hoop binnen 2 weken een first light te hebben. Met geluk hopelijk zelfs al over een week ligt er maar net aan hoeveel tijd ik heb. En dan maar hopen dat alles goed wil werken en ik geen berg problemen ga krijgen.
Maar dat verwacht ik eigenlijk niet. Ik ben maar voor een bestaande driver gegaan aangezien ik geen tijd had om zelf een betrouwbare te ontwikkelen voor de teslathon. Waar ik hem eigenlijk wel draaiend wil hebben :)

Mijn vader komt waarschijnlijk ook nog met mij mee (die wou nog even langs de hcc in utrecht wie dan ook is dacht ik) en misschien komt er nog iemand mee. Als dat tenmninste nog kan :)

Is er iemand die in de omgeving van purmerend ofzo woont?

Het is mij echt te duur om toch de trein te nemen (en daarvoor de bus) dus ik hoop dat er iemand ook die kant op gaat.
Anders heb ik helaas veel pech gehad :'-(

Op 2 november 2005 20:43:04 schreef Jorrit:
En anders zijn er toch altijd wel mensen met een auto wie eventueel even naar het station kunnen rijden om mensen op te halen lijkt me.

Auto rijden is heel beroerd in utreg..ik zou de route niet eens weten die ik moet rijden om met de auto op CS te komen...Met de fiets of te voet is het makkelijker en meestal sneller.

Op 3 november 2005 11:34:33 schreef DIY:
[...]
Auto rijden is heel beroerd in utreg..ik zou de route niet eens weten die ik moet rijden om met de auto op CS te komen...Met de fiets of te voet is het makkelijker en meestal sneller.

Hehe maar ik zou toch echt wel met de auto moeten komen anders krijg ik mijn coils nooit mee...
Maarjah we komen wel aan denk ik :)
En anders probeer ik het busje van mijn werk wel te lenen met navigatie erin

mag ik vriendelijk vragen om afspraken voor meetings en dergelijke niet in DIT topic te doen? We hebben al delen genoeg en voor de lezer is het aangenaam om ONTOPIC-data te kunnen lezen.

Binnen enkele jaren is niemand meer geinteresseerd in een meeting, wel in tesla-info.

dus offftopic-gedoe in een ander topic, hier ontopic of ik zal verplicht zijn om de tesla draad dicht te gooien

@Jonathan
Je bent wel streng! :)

On topic:

Heb een andere cap voor mijn vttc binnen. heb nu een cap van 4700 pico maar krijg me vttc niet goed gestemd :(
Vanavond gaan we weer verder tweaken.

jaja, mijn pakketje is binnen.

mijn driver gaat hoop ik morgen klaar zijn en dan kan ik volgende week foto's gaan maken van mijn schattige flybackje.

gaat wel goed met jou he muddy?

Hoofdstuk bewondering van eerste MOT:
Ik ben zelf vanmiddag naar het 'gemeentelijke afvaldepot' geweest, en heb daar 2 (Daewoo, zijn die zo slecht of zo :P) magnetrons aangetroffen. Uit elkaar gesloopt (zit moeilijker in elkaar dat ik dacht, nooit verdiept in een magnetron :P), en nu iig al een MOT los.

Het rare is, er zat een glazen buisje met een spiraaltje erin en nog een klein dingetje tussen de MOT en de capacitor, in een plastic omhulsel waarop stond "5kV 550mA". Verder zitten er 3 (2 bronstroom, een voor naar capacitor via dat buisje) aansluitingen op en komen er 2 kabels uit aan de andere kant die naar de straler gaan, waarschijnlijk 1 aarde van kern, en 1 van secundaire spoel dus.

Ik maak misschien nog wel ff foto of zo, stukje duidelijker :P Was trouwens wel bang dat ik mezelf nu al opblies, stond namelijk op dat ik eerst de capacitor moest kortsluiten, maar had ik niet gedaan :+

Oh, en dat ding is **** zwaar, had ik niet verwacht :P

Ontopic:
Hoe meet ik een MOT nou door, of hij het doet, en wat voor een spanning hij geeft. Ik wil nog niet doodgaan, eerst een TC hebben gemaakt en jullie hebben ontmoet :P, dus ik vraag eerst maar aan jullie voor ik mezelf wat energie geef met hoogspanning ipv een lekker blikje energy drink :P.

[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op ]

@dj_tjerk
Als je al niet weet waar al die dingen voor dienen is het dan wel een slim idee om met mot's te spelen. Het vermogen van die dingen is echt enorm je hoeft maar 1 foutje te maken en je bent er geweest.

Het rare glazen buisje met een spiraaltje erin is een zekering. Deze zit er voor de veiligheid in zodat er in geval van overslag of kortsluiting weinig misgaat.
Ik denk dat je verder in de war bent met de filament winding van de mot. Dit is een kleine spoel met meestal een stuk of 6 windingen wie tussen de primaire en secondaire spoel van de mot zit. Deze kun je er gewoon afhalen levert rond de 6 volt dacht ik zo en een paar A. Wordt normaal gebruikt voor de gloeispanning van de magnetron.

edit:
las net je edit.
Aan een mot kun je niet veel meten. Je zou kunnen meten of je secondaire spoel geen sluiting maakt en of je primaire spoel ook geen sluiting maakt. Gewoon even doormeten met een ohm meter dus.

[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]

Als je een multi mini capacitor (MMC) maakt, wat is dan de beste manier om de afzonderlijke capacitors te schakelen?

@MaxMadu

Dat ligt aan de caps die je gebruikt. Je moet er zoveel in serie zetten dat ze de spanning wie erover komt te staan aankunnen. Dan kijk je wat voor een capaciteit je hebt met 1 streng als dat weinig is zet je 1 of meerdere strengen parralel.

Ik dacht dat je ook minimaal iets van 5 strings parallel moest hebben, om de stroom een beetje te verdelen.

@Jorrit
Bij natuurkunde duik ik nu met mijn neus in de boter, afgelopen en huidige hoofdstukken gaan allemaal over magnetische en elektrische velden. Ik weet dus wel wat de MOT doet in een magnetron, en waarom er hoogspanning nodig is om elektronen te beamen (of is het een andere straling die de straler uitstraalt).

Verder ben ik niet van plan er mee te spelen, enige wat ik wil weten is of ze het doen, en wat ze er precies uitgooien, omdat ik anders toch beetje moeilijk kan berekenen wat voor een cap ik nodig heb, en wat voor spark gap.

EDIT:
Ben na het meten van de waarden sowieso van plan om meteen een ballast ervoor te zetten. Toch blijf ik het raar vinden dat jullie maar blijven roepen dat een MOT heel gevaarlijk is, en hetzelfde niet zeggen over een NST (beetje krachtig) of een pole pig. Alles is gevaarlijk als je met hoogspanning werkt.

En nog maar een .. edit:
goede site (hoop ik) die ik gelezen heb over de veiligheid en werking van MOT's: http://www.gallawa.com/microtech/xformer.html

[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op ]