Op 4 november 2005 22:52:35 schreef Pieterjan Vyncke:
Ik dacht via de motorregeling vanop deze site.
Zo ging ik het alvast ook een eerste keer proberen, heb alleen de fet nog niet.

Idd, een 20KHz op je primaire spoel...
Ik zou alleen wel een regelbare frequentie nemen omdat de frequentie invloed heeft op de werking van je spoel.

deze heb ik gebouwd:

http://www.geocities.com/tjacodesign/generate/generate.html

Alleen klopt er 1 ding niet, er staat bij de link van de dataheet een 4047 en boven het ic in het schema staat 4046. Maar je hebt dus een 4047 nodig...

ik heb alle spullen voor die motorregeling en ook een buz11 :)
[offtopic]
moet ook nog ergens een irfz44 hebben (geloof dat ie zo heet)
kan 'k daar nog wa mee eigenlijk?
[/offtopic]

Aangezien dat bij motor een energieoverdracht maakt.
Maakt dat niet makkelijker als je bij speelgoedzaak koopt?
Daar had ik een speelgoed gezien dat het ook werkt maar dan geen klok functie.
Zou ik zo'n motor kunnen overnemen?

Op 8 november 2005 20:42:31 schreef Captain Nguyen:
Aangezien dat bij motor een energieoverdracht maakt.
Maakt dat niet makkelijker als je bij speelgoedzaak koopt?
Daar had ik een speelgoed gezien dat het ook werkt maar dan geen klok functie.
Zou ik zo'n motor kunnen overnemen?

het maakt eigelijk niet uit wat voor motor je neemt, als hij maar sterk genoeg is...
en het 2de probleem is spanning op je draaiende gedeelte te krijgen...
dit is ook op tig manier op te lossen...
met sleepringen... of met 2 kogellagers

maar dus ook met 2 spoelen... tis net wat je kiest...

2 spoelen lijkt makkelijk...maar tis vaak wel rot om hem goed te krijgen zodat je genoe spanning op het draaiende gedeelte heb, zonder dat de spoelen te warm worden....

Oke dat is wel echt moeilijke kant.

Ene wat ik bedoelde is:
Dat de speelgoed een soort magic ball is, maar dan met figuurtjes en zo.
En draagbaar (in je hand dus).
En daarin heeft het vast ook een energieoverdracht.
Maar ik bewtijfelt of ie sterk genoeg is voor de propellerklok te bouwen.
(de motor om print te laten draaien)

Zie foto's.

http://electron88.en.ec21.com/co/e/electron88/img/oimg_GC00587206_CA00587218.jpg
http://funflashinglights.com/images/images_8148/Spinner1.jpg

[Bericht gewijzigd door Captain Nguyen op ]

heb de trafo getest en hij werkt.

zij het dat er aleen een ledje kan branden op de secundaire, geen gewoon lampje.

ik heb de irfz44 gebruikt ipv de buz11, want van de buz11 had ik geen datasheet dus wist niet waar gate, soorce en drain zaten.

ik vrees dat mijn primaire te wienig wikkelingen heeft...

heb primair 35 wikkelingen (oid) (draaddikte pak hem beet 1mm)

secundaar 120 (oid) (draaddikte onbekend, maar veel dunner)

Op 13 november 2005 21:05:53 schreef Lucky luke:

zij het dat er aleen een ledje kan branden op de secundaire, geen gewoon lampje.

ik heb de irfz44 gebruikt ipv de buz11, want van de buz11 had ik geen datasheet dus wist niet waar gate, soorce en drain zaten.

heb je al eens geknoeid met de frequentie, en de duty cycle?

datasheet zoeken is toch niet zo moeilijk?

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=BUZ11+datasheet&meta=

en de eerste de beste...

Op 13 november 2005 21:37:59 schreef Jan Bot:
[...]

heb je al eens geknoeid met de frequentie, en de duty cycle?

datasheet zoeken is toch niet zo moeilijk?

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=BUZ11+datasheet&meta=

en de eerste de beste...

dank voor de datasheet, maar ik had gewoon geen zin om m te zoeken toen...

(pc stond uit enzo)

met de frequentie niet geknoeid, is +/- 100khz

Je hebt inderdaad meer wikkelingen nodig voor een betere overdracht. Ik denk dat hij ook best wel warm zal worden!
Je kunt ook wel wat dunner draad gebruiken voor de primaire spoel. Ik heb zelf 0,5mm gebruikt en dat lijkt prima te werken.
Dan nog even de pin-layout van de BUZ11A:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=BUZ11A.jpg

Op 13 november 2005 21:59:07 schreef XiniX:
[...]

Je hebt inderdaad meer wikkelingen nodig voor een betere overdracht. Ik denk dat hij ook best wel warm zal worden!
Je kunt ook wel wat dunner draad gebruiken voor de primaire spoel. Ik heb zelf 0,5mm gebruikt en dat lijkt prima te werken.
Dan nog even de pin-layout van de BUZ11A:
[afbeelding]

gek genoeg werd aleen de irfz44n warm.

maar dat bleek een foutje te zijn (sluiting)

35 is veel te weinig... echt... je moet echt rond de 100 of meer zitten...

Op 13 november 2005 22:17:10 schreef Arjan Swets:
[...]

35 is veel te weinig... echt... je moet echt rond de 100 of meer zitten...

goed, dat word dan weer eens een middagje wikkelen.

want voor je die luchtspleet goed klein hebt, en toch een stevige spoel...

heb die spoel herwikkeld, maar krijg het niet getest omdat die dunne wikkeldraadjes niet aan te sluiten zijn, ik zal er wat dikker draad aan solderen, zogauw ik tijd heb om weer te gaan solderen doe ik dat. en dan maak ik ook die rc5 decoder af, zodat ik kan zien wat mijn ab zegt, zodat ik de software van mijn klok kan aanpassen.

tot zover het nieuws, nu het weer :)

(volgen jullie de ontwikkelingen nog eigenlijk, of vinden jullie het te traag gaan? (ik vind het ook te traag gaan, maarja, ik heb niet altijd tijd genoeg om te solderen)

mooi.

ik kan voor de zoveelste keer me primaire gaan herwikkelen...

hele spoel af, ingelijmd, op motor gezet, wrijft er wat. alles weer los, blijft er een draad in de lijm hangen. knap!

kijken welke draad, vorzichtig uit lijm peuteren (spoel was verstevigd met lijm)

de rest weet ik niet meer, maar het resultaat was een onbruikbare spoel met 5 aansluitpunten.

:(

Lucky Like ... als je secundaire zo dun gewikkeld is, is de weerstand dan niet aan de hoge kant ??? ... mss staat al ej spanning, bij en niet al te greote stroom wel over je secundaire spoel :S

Op 29 december 2005 08:12:11 schreef Mr Soldeer:
Lucky Like ... als je secundaire zo dun gewikkeld is, is de weerstand dan niet aan de hoge kant ??? ... mss staat al ej spanning, bij en niet al te greote stroom wel over je secundaire spoel :S

zo dun is het nu ook weer niet, maar het is niet zo dik als me primaire was. nu had ik ook een dunne primaire maar daar zijn dus 'n paar draden uitgebroken :(

Op 29 december 2005 08:12:11 schreef Mr Soldeer:

ach, ik ben voor ALS toch al bezig met stepups, dan kan een stepdown er ook nog wel bij... :D :( :)

neen.

ik maak eerst dat robotje af.

maar ik krijg van een klasgenoot een nixie (!) dus...
(op voorwaarde dat ik er iets mee doe dus duurt nog langer voor de propclock af is... zie ook het robotjetopic)

Ik heb examens gehad, en ben nu beetje bezig met een andere hobby van me, modelbouwen. Maar de motor met spoelen ligt hier nog altijd, hij wordt vast wel eens uitgetest :-)

Heb wel nog eens de weerstanden gemeten van de spoelen:

Primair 4.5 Ohm
Secundair 5 Ohm

Dus dat komt denk ik wel goed.

[Bericht gewijzigd door Pieterjan V. op ]

die propellerklok gaat ff heel erg veel langer duren...
mischien word dat iets voor in het bejaardenhuis...

maar ik heb nu wel een videorecorder gesloopt dus mischien zou ik dat ding van bob blick kunen bouwen. een stuk minder geavanceerd dan ik eers aan zat te denken, maar ik krijg dat gedoe met die spoelen gewoon niet voor mekaar.

wat ik me afvraag, in 1 van die motors uit die videorecorder zitten ook spoelen, die nergens op aangesloten zitten, behalve aan een connector, en wat dingen bovenop de motor.

zouden deze te gebruiken zijn voor energieoverdracht?

of moet ik iets anders verzinnen dat naast da as meedraaid ofzo?
maar ik vrees dat ik er nu in elk geval geen tijd voor heb(door andere projecten) en dat ik ook nog niet helemaal over de skills en materialen beschik.
zelfs de rc5 decoder voor decoderen van wat de ab zecht licht nutteloos in de kast. de universele afstandsbediening herkent ie niet, en er zit iets verkeerd gesoldeerd bij de displays.
ik zie wel, gaan jullie in elk geval door met jullie klokken, mischien horen jullie later nog eens iets over een klok van mij.

http://www.avelmak.sk/i-shop/img/mv/a321602.jpg is een van de videomotoren, die andere is een grote blinkende trommel met iets erin van sendoren ofzo, en 2 poelelen die denk ik info van die sensoren doorgeven, aan een connector.
(plaatje direct gelink uit een of andere webshop, ben er niet verantwoordelijk voor als het veranderd of verdwijnt)

hmmm.... ik weet hoe het gaat...ik heb hier ook nog tig halve projecten...

Op 9 maart 2006 21:26:17 schreef Arjan Swets:
hmmm.... ik weet hoe het gaat...ik heb hier ook nog tig halve projecten...

tsja. maar dat is ook het leuke van hobby.
ja kan alles, als je iets niet kan is er CO, maar je hoeft niets. (meestal dan)
maar ik heb alle onderdelen, en ik denk toch wel dat ik het af heb voor ik bejaard ben :)

Zoals beloofd, eindelijk eens de motorregeling gebouwd op breadboard, en ja, de roterende transformator werkt!

Er brandt nu een 6V 0,6W lampje (vrij fel) op.

http://img475.imageshack.us/img475/4848/dscn27152bw.th.jpg