Teslacoil en dergelijke Deel 8

Dit topic is gesloten

Op 13 november 2005 00:27:24 schreef RC-A:
Kipmans, als je alu plaat gebruikt ligt het misschien nooit volledig plat tegen het glas waardoor je minder capaciteit krijgt. Heb zelf eens dun printplaat gebruikt tussen het 2,5mm glas, maar dat gaf veel minder capaciteit dan gewoon huishoudfolie. Dat wordt vlakker tegen het glas gedrukt door het eigen gewicht. Hier heb ik wat foto's van mijn geknutsel: http://www.audiotesla.tk/ (is nog in opbouw).
Laat niet strippen alu-folie uitsteken om aan te sluiten, dat scheurt snel af, maar leg uitgeplozen ''schemerlampendraad'' ertussen. Dan kan je makkelijker secties loshalen om de juiste capaciteit en resonantiefrequentie te vinden. Nadeel van een glasplaatC
is dat het behoorlijk zwaar en breekbaar is. Een samenstelling van polypropileen C's en weerstanden is lichter en makkelijker te vervoeren.

Als dielectrium wilde ik geen glas gaan gebruiken maar vellen LDPE (polyetheen), met een totale dikte van 1 mm, dus het zal iig niet zo lomp/zwaar worden als een condensator met glasplaten.

Op 13 november 2005 12:33:20 schreef Sparks:
http://www.tb3.com/tesla/ch2005/index.html

leuke plaatjes

TNX voor de link Sparks! Zitten echt mooie plaatjes tussen zeg!

http://www.tb3.com/tesla/ch2005/images/IMG_5194.jpg
... die caps komen me ergens bekend van voor ;)

http://www.tb3.com/tesla/ch2005/images/IMG_5420.jpg
DAAAMN! Wat een idioten! :o Ik zeg het je, sommige coilers hebben echt een of andere deathwish ofzo... :D

Chris

~ Resonant Arcs ~

....LDPE (polyetheen), met een totale dikte van 1 mm....

Dat spul wil ik ook wel gebruiken, van die glasplaten krijg ik rugklachten...
Waar kun je dat spul kopen en wat zijn zo ongeveer de kosten? En welke spanning kan 1mm verdragen?

De dielectrische sterkte is iets van 20Kv/mm
http://www.matweb.com/search/SearchProperty.asp
Kom je nog de 26ste RC-A ?
Ga je toch weer een tesla bouwen ?

Vanaf 600 Vac krijg je corona vorming aan de randen van de folie. De Warmte en UV tast de isolator aan. LDPE kan niet goed tegen UV dus een keer begeeft de isolatie het. Met vacuum trekken en terug vullen met olie voorkom je dat.
Dat is trouwens ook de reden dat de cde caps het een keer gaan begeven. Vandaar ook 2000Vdc en maar 500 Vac die in de datasheet staat.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 13 november 2005 14:40:13 schreef fry:
De dielectrische sterkte is iets van 20Kv/mm
http://www.matweb.com/search/SearchProperty.asp

handige site!! dielectrische sterkte van diamant 1000kv/mm moehahaha

hallo

Op 13 november 2005 14:40:13 schreef fry:
Dat is trouwens ook de reden dat de cde caps het een keer gaan begeven. Vandaar ook 2000Vdc en maar 500 Vac die in de datasheet staat.

Dat wil ik helemaal niet weten na mijn laatste aankoop...
Ik vertrouw erop dat mijn cde caps nooit kapot zullen gaan :P

Zoals het nu lijkt neem ik vrijdag vrij zodat ik vrijdag en zaterdag wat kan testen in een grote hal.
Ik zal straks even een begin maken met een lbsg (leaf blower static gap) :P
Zodat ikdie dan ook bij de hand heb voor het geval mijn rotary niet voldoet.
Heb maar een 1500 rpm gap dus ook maar 45 graden shift zit je weer te klooien om dat ding goed te timen.
Overigens rond 10mm masief rvs brandt echt wel op in een roatary....
Tevens zal ik proberen of ik dan ook kan draaien met de motstack (met minimale begrenzing)

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

@Sparks
Werkte jouw motstack in een keer? Ik zit nu een beetje eraan te meten, maar meer dan output spanning alleen meet ik niet met 14V input. Stroomsterkte ontbreekt totaal, en toch slaan er vonken over. (ik meet wel stroomsterkte bij zo'n vonk natuurlijk).

Ook als ik hem met ballast (wat was het ook alweer, 0,14A of zo) in het stopcontact douw meet ik helemaal niks. Sowieso is de inputspanning dan zelfs fucked up :+ Ik durf hem niet los in het stopcontact te douwen zonder enige ballast behalve zijn eigen weerstand.

Op 13 november 2005 14:08:08 schreef RC-A:
....LDPE (polyetheen), met een totale dikte van 1 mm....

Dat spul wil ik ook wel gebruiken, van die glasplaten krijg ik rugklachten...
Waar kun je dat spul kopen en wat zijn zo ongeveer de kosten? En welke spanning kan 1mm verdragen?

Ik heb nog niet echt gekeken waar je het kan krijgen, maar volgens mij moet je het wel bij een bouwmarkt kunnen krijgen, desnoods in de vorm van landbouwfolie.

Maar goed, ik ga als ik het protectiefilter voor m'n NST af heb eens kijken of het een beetje lukt om zo'n cap te bouwen. Zo niet, dan kom ik hier wel weer terug ;)

De SSTC maakt muziek :)
http://www.xs4all.nl/~vam/teslanew/100_0770.MOV
Het geluid is in het echt wel iets beter maar hifi wil ik het niet noemen.
Als er echt streamers ontstaan wordt het geluid nog veel beroerder, dus echt hard gaat het niet.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

@fry

Hehe leuk zo'n audio gemoduleerde sstc :) Ik heb er zelf ook al eens mee lopen spelen maar echt goed geluid kun je er niet uithalen nee.

Driver board voor mijn drrstc heb ik trouwens af.
Hier weer wat foto's

driverboard
http://home.hccnet.nl/g.heus/driverboard.JPG

h-brug
http://home.hccnet.nl/g.heus/hbrug.JPG

En hier een foto van de drsstc wie hier heel brak opgebouwd is om alles te testen.
http://home.hccnet.nl/g.heus/drsstctest.JPG

Vonk foto's heb ik helaas nog niet ik krijg hem nog niet goed aan het osscileren.

Ik helemaal blij, de primaire van de MOT die ik niet gebruik laat maximaal 2,6A lopen als ie kortgesloten is, en gaat mooi mee resoneren. Maar schijnbaar ben ik niet zo goed in aansluiten van de MOT stack erop, want er gebeurt helemaal.. niks :| Ook geen spanning in primaire circuit.. maar dat kan ook aan multimeter liggen die ik net gesloopt heb :P

Ik denk dat die MOT stack of helemaal verkeerd in elkaar gezet is, omdat ik sowieso al geen stroomsterkte kon meten, of er is iets met de weerstand van de MOT stack. In parallel namelijk gaat er wel een stroompje lopen.

Weet je zeker dat je de fase goed hebt van de primaire windingen ? Er zou opzich een behoorlijke stroom moeten lopen mijn mot-stack trekt 4 A begrenst als ik geen vonk trek.

Maar zou ik als de fase verkeerd is wel spanning moeten kunnen meten? Ik mat (goede verleden tijd van meten?) namelijk 530V output van 13,91V input, maar totaal geen stroomsterkte.

Ik zou best de 2 buitenste MOTs er ff af kunnen halen en dan kijken of er iets van stroomsterkte loopt, en desnoods omdraaien om stroomsterkte te krijgen, en zo weer de buitenste er één voor één op aansluiten.

EDIT:
Net ff alleen binnenste twee mots getest, en ook daar geen stroomsterkte, maar wel spanning. Kan het eraan liggen dat ik de aarde niet heb aangesloten (eerst deed motstack het wel met 2 mots, toen 250 volt of zo en 60mA, na uitbreiden wil het dus niet echt meer)

[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op maandag 14 november 2005 20:04:35

Vreemde zaak weet je zeker dat je meter wel deugt.
Meet eens op 1 mot wat er gebeurt dan moet je gewoon wel spanning en stroom hebben.
Dan een mot er bij weer meten, bij weinig of geen resultaat van 1 mot de primaire draden wisselen.
etc etc tot je ze alle vier goed hebt.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Sine

Moderator

Op 14 november 2005 19:31:56 schreef dj_tjerk:
Maar zou ik als de fase verkeerd is wel spanning moeten kunnen meten? Ik mat (goede verleden tijd van meten?) namelijk 530V output van 13,91V input, maar totaal geen stroomsterkte.

Ik zou best de 2 buitenste MOTs er ff af kunnen halen en dan kijken of er iets van stroomsterkte loopt, en desnoods omdraaien om stroomsterkte te krijgen, en zo weer de buitenste er één voor één op aansluiten.

EDIT:
Net ff alleen binnenste twee mots getest, en ook daar geen stroomsterkte, maar wel spanning. Kan het eraan liggen dat ik de aarde niet heb aangesloten (eerst deed motstack het wel met 2 mots, toen 250 volt of zo en 60mA, na uitbreiden wil het dus niet echt meer)

als je twee mots stapeld MOET je de kernen aan elkaar knopen, of in ieder geval de koude kanten van de wikkelingen.

De secundaire van twee MOT's in serie, d.w.z. de binnenste draden die meestal aan de ijzerkern zitten, daar laten zitten en de ijzerkernen met elkaar doorverbinden. Dat mag geaard worden
De twee hoogspanningslippen moeten na onderstaande meting meer dan 4000V geven. Zet de twee primaire's parallel. Test EERST met 6V op de primaire's of op de twee hoogsp. lippen wel ongeveer 120V staat. Is dat zo dan heb je de faze goed aangesloten. Meet je geen of veel minder dan 60V, wissel dan de draden van één primaire om.

Stroom is/loopt er pas als je de twee hoogsp.lippen met een weerstand belast. In serie daarmee kun je pas stroom meten. Maar als er spanning is, hoef je niet te twijfelen dat er straks bij aansluiting stroom gaat lopen.

IT WORKS !!!! :)

Mijn drsstc heeft vandaag zijn first light gehad. Er bleek op 2 plaatsen slecht contact in de print te zitten. Nadat dat opgelost was met dank aan sine wie meegedacht heeft :) Werkt de drrstc nu.

Er moet nog wel veel aan gebeuren maar er gaat waarschijnlijk een werkende drsstc zijn op de teslathon dus.

Gefeliciteerd Jorrit ! Goeie kans de eerste werkende drsstc in nederland hebt :) Het zeiet er ook allemaal veel tegoed uit om mis te gann.

Meet je wel met een ac ampere meter dj_tjerk ? Veel multimeters kunnen alleen dc stroom meten. Of misschien heb je de zekering in je multimeter opgeblazen met de inschakel stroom of zoiets? De spanningen kloppen dus je moet ook stroom meten...

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

@Jorrit

Proficiat.

En daar komt tie weer, Foto's en/of film of anders zie ik je drsstc de 26 ste hopenlijk in actie. :)

Ik denk net bij mezelf, ik moet ook maar weer eens posten.

Ik heb vorige week maar even hard doorgewerkt om mijn tesla spoel af te krijgen. De spoel zelf was al af, en ik heb vanmiddag de laatste draden van mijn voeding aangesloten.

Ik ben van plan om hem morgen te testen.
Alleen kon ik het niet laten om de voeding te testen.
Gelukkig deed die het in een keer goed, dus het ziet er goed uit voor morgen.

beter één led in de hand, dan tien de lucht in. homepage

Ben begonnen met het uitsnijden van de velletjes LDPE voor de capacitor. Heb daartoe een pak afdekfolie van 4 bij 5 meter gehaald bij de Welkoop, 0.08mm dik. Maar, daaaaamn wat een werk zeg :D. Ik heb nu drie velletjes, en moet er 156 voor 1 condensator, en ik wil er twee...

Hartstikke mooi JORRIT!!
Weer een succes in de achterhoek
En inderdaad zoals geroepen foto's!! foto's!! foto's!! foto's!! foto's!! foto's!! foto's!! foto's!! foto's!!

:D

Ik heb vanaaf mijn static gap afgemaakt.
Fotootje in combo met de mmc(leuk formaat kabels die zwarte dacht ik)

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=DSCF0025.JPG

Helaas bij de testerij twee nst's echt opgerookt de ene is nog te redden mischien maar de andere is echt dood.
Dus dan maar een motstack proberen :P
even een kastje om de static met een blaaspijp en gaan met dat ding.
Eerst ging het wel goed tot ik de bladblazer inschakelde meteen einde static gap

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=DSCF0026.JPG

Nou jah ik heb nog meer plexi en ik heb nog koperen strip en nog wat nieuwe ideeen dus ik ga morgen gewoon weer iets anders proberen :D

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

kan je ook verkoperd draad (lasdraad) gebruiken voor je secundaire?
sparks kan ik nou us een keertje bij jou komen kijken???
ik kom ook de 26ste met zn 2en of 3en

hoe het er voor staat met me coil
secundaire moek nog draad voor heb een buis diameter 11cm 100 meter lang
primaire word gemaakt
2 nsts 4 kv 50 ma
30 wijnflessen
3 meter lange ijzeren paal moet ergens de grond in

Humz een buis van 100 meter heb je dat op een rol ofzo?
en verkoperdlasdraad... kan wel maar dan moet je hem samen met een dikke visdraad wikkelen zodat de windingen niet elkaar raken. dus om en om visdraad lasdraad visdraad.

ik zou het niet doen ten eerste lasdraad is onmogelijk spul om te wikkelen en ten tweede tis te moeilijk om dan ook nog een een extra draad mee te wikkelen plus dathet ijzer is wat niet super goed geleid.

En voorlopig zit ik nog in alkmaar met m'n werk dus alle vrije tijd die ik heb is voor mijn vriendin en mijzelf.

Als je geluk hebt zit ik over een paar weken dichterbij huis dan vind ik het prima als je eens langskomt maar dat zal pas na de teslathon zijn.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Zo'n ontwerp sparkgap heb ik ook eens geprobeerd, werkte prima voor 10 seconden. Een overslag langs het plastic>koolstofspoor>weg plastic :P
Ik gebruikte koperpijpjes. Die na het eerse falen enigzinds plat geperst behalve de uiteinden. De vonk afstand is dan groter bij het plastic, dat scheelde een hoop.
Mooie mmc :) Met die 90 nF moet daar toch een hoop geweld uit kunnen komen. Aan die bedrading zal het ok niet gaan liggen :)

jorn16. Zoals Sparks al zei is dat lasdraad een slecht plan. Ijzer is zoiezo een beetje een no-no in een tesla. Het geeft zoiezo al verliezen in het hf magnetisch veld. Als geleider is het echt beroerd. Het is al niet zo'n goede geleider. De skindiepte is ook nog eens 30 keer kleiner dan bij koper. De ac weerstand is bij koper al iets van 3 keer de dc weerstand in de gemiddelde tesla. Bij ijzer dus veeeeel meer.
Als je op de teslathon wilt komen moet je even een emailtje naar me sturen....

Ik ga morgen de trafo ophalen in duitsland, wordt een interressante klus omdat ding zonder heftruck weer uit te laden in utrecht...

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Dit topic is gesloten