Op 13 november 2005 21:09:53 schreef jossie14:
Ik ga zo bij reichelt bestellen (zie topic CO).. als je opschiet kun je nog meebestellen. Volgens mij hebben ze dar wel de spoelen die je nodig hebt.

hmmm, welk topic?

hoe duur worden 2 spoeltjes van 10uh?

minimum is 10 E zie ik net, laat maar...

Uitzondering, stuur een mailtje ;-)

mail verzonden

als ze niet te duur worden: 2 stuks

ik heb nu nog geen spoeltjes (ff ter informatie voor ieder die geen jossie14 heet) en ook nog geen step up (wel gesampled)

ik ben eigenlijk ook nog opzoek naar iets van een mechanische vertragin om de motoren minder snel en meer krachtiger te maken. waar ik tot nu toe mee expirimenteer slipt te veel (motoras, dan dun laagje smeltlijm, dan krimpkousje, dan nog wat krimpkous, dat tegen een legowieltje aangedrukt)

iemand nog andere iedeën? behalve dat kant en klare ding van velleman of conrad?

ik heb nu de gesamplede step up binnen. jemig, die zijn KLEIN!

dat word een middagje smd martelen... , nu nog spoeltjes wikkelen.

iemand nog een idee voor die mechanische vertraging vd motor?

Tandwieltjes.
Sample dan ook gelijk smd spoeltjes:P

[offtopic]How Deep is you dip,dip,dip blablabla?
Die van mij niet diep meer!
AAh! Ik blij zijn! De intertoys hier heeft toch nog MarioKartDS:D De eerste die mij een mailtje stuurt krijgt gratis wat componentjes toegestuurd:p
[/offtopic]

Op 28 november 2005 13:18:37 schreef jossie14:
Tandwieltjes.

hey, goed iedee, tandwieltjes heb ik zat.
ze zijn aleen een beetje te groot... ;)

Sample dan ook gelijk smd spoeltjes:P

waar behalve coilcraft?

heb spoeltjes gekocht bij e-boer.

was gelukkig toch niet zo duur :)

zit ik me voor niks zorgen te maken :)

ActLikeSmart will run!

Op 30 november 2005 18:29:01 schreef Lucky luke:
heb spoeltjes gekocht bij e-boer.

was gelukkig toch niet zo duur :)

zit ik me voor niks zorgen te maken :)

ActLikeSmart will run!

hoe duur?

Op 30 november 2005 18:39:38 schreef jossie14:
[...]
hoe duur?

1,95 voor 3 stuks, 2 van 10uH en 1 van 100uH.

[overdreven modus]
en inclusief btw, een papieren zakje, de kassabon, hadelings en verwerkingskosten (hij heeft gemeten welke waarde ze hadden :))), en een plakbandje om het papieren zakje dicht te maken.
[/overdreven modus]

Op 30 november 2005 19:39:17 schreef Lucky luke:
[...]

[overdreven modus]
en inclusief btw, een papieren zakje, de kassabon, hadelings en verwerkingskosten (hij heeft gemeten welke waarde ze hadden :))), en een plakbandje om het papieren zakje dicht te maken.
[/overdreven modus]

:P

ik zal nog wat meer btw moeten betalen, en appieren zakjes gratis krijgen want ik mis nog wel het een en ander.

ben ik weer :)

ik mis nog een schottky (schreif ik dat goed?) diode, maar ze zeggen in die datasheet niet specifiek welke, en als ik hier op het forum zoek krijg ik wel het e.e.a. aan hits wat ik zou kunnen gebruiken, de bat85 was tot 100 ma ofzo en er was nog 1tje voor 1A ik dacht de bz140 oid?

maar dat zoek ik wel weer op vlak voor ik echt er 2 ga kopen (voor ik weer naar de e-boer ga) maar wat is een schottkydiode nu precies? wat is er zo speciaal aan (behalve de lagere spanningsval en het feit dat ie "sneller" is
(en wat bedoelen ze met sneller?) (ja ik ben nieuwschierig)

verder moet er nog ergens een low esr elco in van 10uF.

wat betekend low esr? iets met een lage serieweerstand, dat weet ik, maar wat is de serieweerstand van een elco? en wat is er "beter, handiger, slimmer" aan als die laag is?

ik heb het hier over het standaard circuit rond de step-up, zoals dat in de datasheet staat.

is trouwens dat gedoe met die "groundplane" erg belangrijk? want ik was eigenlijk van plan dat IC met draadjes aan gaatjesbord te solderen (voor direct solderen is het te klein) ik hoor de smd gekken al AAARGH roepen(maar wat is er erg aan die soldeermethode behalve de kans het ic te frituren? en wat is er erg aan het niet hebben van een goede "groundplane"

is een "groundplane" een stuk koper dat aan de 0v hangt dat overal zit waar geen baantje op de print loopt? en is het een masavlak in het nederlands?

zo, een lange post :) maarja, ik ben een tijdje weg geweest van CO (paar dagen) en dan speelt je oude verslaving weer op :) tevens had ik "een paar :)" vraagjes...

in afwachting van uw antwoord(en), mvg
/me

*kick*
bovenstaande vragen zijn nog steeds van toepassing.

Op 8 december 2005 20:03:11 schreef Lucky luke:
ben ik weer :)

ik mis nog een schottky (schreif ik dat goed?) diode, maar ze zeggen in die datasheet niet specifiek welke, en als ik hier op het forum zoek krijg ik wel het e.e.a. aan hits wat ik zou kunnen gebruiken, de bat85 was tot 100 ma ofzo en er was nog 1tje voor 1A ik dacht de bz140 oid?

SB140 voor 1A
SB340 voor 3A

maar dat zoek ik wel weer op vlak voor ik echt er 2 ga kopen (voor ik weer naar de e-boer ga) maar wat is een schottkydiode nu precies? wat is er zo speciaal aan (behalve de lagere spanningsval en het feit dat ie "sneller" is
(en wat bedoelen ze met sneller?) (ja ik ben nieuwschierig)

Lagere spanningsval, sneller 'in/uit' schakelen

verder moet er nog ergens een low esr elco in van 10uF.
wat betekend low esr? iets met een lage serieweerstand, dat weet ik, maar wat is de serieweerstand van een elco? en wat is er "beter, handiger, slimmer" aan als die laag is?

Interne weerstand van de elko. Belangrijk bij snel opladen/ontladen

is trouwens dat gedoe met die "groundplane" erg belangrijk?

Weet ik niet:P

want ik was eigenlijk van plan dat IC met draadjes aan gaatjesbord te solderen (voor direct solderen is het te klein) ik hoor de smd gekken al AAARGH roepen(maar wat is er erg aan die soldeermethode behalve de kans het ic te frituren?

Soldeer 'm op een smd-dip convertertje en als je dat zelf niet kan, laat dat dan doen Door mij bijvoorbeeld>:).

interessant. act like smart :p klinkt mooi...
ik ga dit volgen. al aan zonnecellen gedacht? (pokkedingen)
9v blokjes wegen best weinig. wat voor motortjes gebruik je. ik geef de voorkeuk aan cdrom motortjes maar zelfs die zijn kak. op voti staat iets met stappenmotors. daar kan je een doos vol ringkerntrafos mee rondspinnen :p

Op 14 december 2005 19:27:35 schreef jossie14:
[...]
SB140 voor 1A
SB340 voor 3A

ok, thanx, nou weet ik t weer

Lagere spanningsval, sneller 'in/uit' schakelen

en that's all? simpel eigenlijk. zijn die dingen nog zuperduur ofzo?

Interne weerstand van de elko. Belangrijk bij snel opladen/ontladen

wat gaat er dan mis bij een te hoge serieweerstand?

Weet ik niet:P

ok, dan test ik t wel

Soldeer 'm op een smd-dip convertertje en als je dat zelf niet kan, laat dat dan doen Door mij bijvoorbeeld>:).

dat solderen lukt wel sinds ik een aoyue 936 heb :) maar waar ik zo'n convertertje vandaan moet halen? ik werk wel met draadjes...

Op 14 december 2005 21:43:50 schreef -=[pjX d@ dark]=-:
interessant. act like smart :p klinkt mooi...
ik ga dit volgen. al aan zonnecellen gedacht? (pokkedingen)
9v blokjes wegen best weinig. wat voor motortjes gebruik je. ik geef de voorkeuk aan cdrom motortjes maar zelfs die zijn kak. op voti staat iets met stappenmotors. daar kan je een doos vol ringkerntrafos mee rondspinnen :p

ja wel aan zonnecellen gedacht maar dat levert zeker weten niet genoeg en is erug prijzig. 9v. blokjes zijn mij te snel leeg, maar wel leuk om te testen :) stappenmotoren zijn mischien interesant, maar ik vrees dat dat erg lastig aan te sturen word. ik ben nu van plan om het gewicht te beperken, zodat de motors het wel redden. (zijn die E1 motors van elektronica-onderderlen.nl)
anders koop ik 2 van die speelgoedrobotjes die zo met hun armen zwaaien en hun hoofd draaien, had er laatst een "in reparatie" waarvan het snoertje was gebroken, en die aandrijving ervan lijkt me wel geschikt.
[puur ter informatie]
over dat smart uit actlikesmart gesproken: ik zit nog te denken over een "learning mode"
heb wel al het idee, maar nog niet uitgewerkt.
als t lukt ga ik 'm leren m'n naam te schrijven :P
* Lucky Luke vind het jammer dat 'ie geen cor heet :P

[/pure informatie]

Op 18 december 2005 13:46:19 schreef Lucky luke:
[...]
en that's all? simpel eigenlijk. zijn die dingen nog zuperduur ofzo?

Mon afzetter elektrozaak vraagt er iets meer dan een € voor.

[...]
wat gaat er dan mis bij een te hoge serieweerstand?

Dan kan de elko niet snel genoeg ontladen.

[...]
dat solderen lukt wel sinds ik een aoyue 936 heb :) maar waar ik zo'n convertertje vandaan moet halen? ik werk wel met draadjes...

Zo'n dip converter kun je gewoon bij Voti/Futurlec krijgen, misschien heb ik er nog eentje ergens rondslingeren.

Op 18 december 2005 13:53:43 schreef jossie14:
[...]
Mon afzetter elektrozaak vraagt er iets meer dan een € voor.

hmm... ok, mijne is geloof ik niet zo'n afzetter, maar daar kom ik dan nog wel achter :)

Dan kan de elko niet snel genoeg ontladen.

ok, ik vat 'm :)

Zo'n dip converter kun je gewoon bij Voti/Futurlec krijgen, misschien heb ik er nog eentje ergens rondslingeren.

[/quote]
ik kom er wel uit met die draadjes.

Op 18 december 2005 13:57:41 schreef Lucky luke:

ik kom er wel uit met die draadjes.

En? ist gelukt:P?

Op 18 december 2005 16:01:24 schreef jossie14:
[...]
En? ist gelukt:P?

neen, ik zit nu niet te solderen.

ga ik pas volgende week doen, als ik alle onderdelen heb.

dan ga ik ook weer door aan mijn propellerclock

nou, ik heb die stepup gesoldeerd...

wat een pielwerk zeg! die dingen zijn nog kleiner dan ik dacht.

en nu werkt het niet! :(
gewoon het schema uit de datasheet gebruikt, alleen is die condensator voor de spoel geen 10uF want die had de e-boer niet meer, maar 6,8 uF.

ik gooi er 2,7v in, krijg er 2,4 uit.

r1=83k + 3k3 in serie
r2=10k
dat zou 12v op moeten leveren (ongeveer)

wat is hier mis? gefrituurd ic? statische bliksem? iets anders?