Het bouwen van een programmeerbare schakelklok

Heee Free_electron,

Bedankt voor je medewerking je hebt me echt geholpen, bedankt man. Maar ik heb nog een vraag kun je mij vertellen, waar de schakelklok staat op deze webpagina ??

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=KLOK.pdf.

En op deze webpagina's waar vind ik de schakelklok??
Hoe heet deze in de tekening???

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=klokbso.pdf.

en http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=kloktso.pdf

Oke alvast bedankt, harold.:)

JoWi

Special Member

Op 15 december 2005 17:03:21 schreef free_electron:
[...]
wat is het stroomverbruik van dat ding in sleep. ik vrees dat ie dergelijk supercap toch leegzuigt in paar minuten hoor. ( telkens wakeup on interrupt )

die pcf8574 is content met 1.2 microampere ...

Iets van 100 nA in sleep, maar die nieuwe dingen kan je allemaal in "primary run" en "secondary run" mode plaatsen. In het laatste geval kan je hem op 32kHz laten draaien dus dat valt wel mee.

nog een ander probleem met de PIC : driver aan pc kant. ik ben ook eens aan het stoeien geweest met die pic. de driver schrijven is een rotellende. ik heb alleen een voorbeeldje gevonden van hoe je de PIC in HID mode gebruikt maar ik will full speed mode kunnen doen ( isochrone transfers bijvoorbeeld ) . heb je toevallig niks liggen ? ( kheb geen zin het zelf uit te zoeken , k'gebruik de FTDI2232 en 245 nu )

Ik gebruik nu ook de FTDI, maar zelfs de driver aan de PIC kant is hopeloos: het voorbeeld ook voor HID, en ik wil full speed, dus interrupt of bulk transfers. Maar in dit timer voorbeeld is dat niet belangrijk. D'r ligt hier al een tijdje zo'n 18F4550 en ik heb twee opties: 1 a 2 maanden investeren in een goede driver + de aanschaf van een (niet al te goedkope) USB protocol analyser, of wachten tot iemand anders hem schrijft :). Ik ga maar voor de tweede optie alhoewel je wel populair kan worden als je full-speed drivers voor de PC en PIC op het net post.

Ignorance is bliss
free_electron

Silicon Member

Op 16 december 2005 16:46:58 schreef Harold01:
vanalles

die url's die je daar opgeeft zijn verkeerd. der staat een punt teveel. klik op de url's die ik opgegeven heb in mijn post die kloppen wel.

eerste is schema , tweed is bottom componenteopstelling voor een bordje en derde is top componentenopstelling voor bordje .

[Bericht gewijzigd door free_electron op vrijdag 16 december 2005 19:50:07

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Sine

Moderator

Hey FE ..

Waar heb je dat dinkie voor gebruikt ?

free_electron

Silicon Member

Op 16 december 2005 19:52:29 schreef Sine:
Hey FE ..

Waar heb je dat dinkie voor gebruikt ?

welk dinkie ? dat schema ? das een verbasteringetje van een general purpose control computertje wat ik ooit gemaakt heb.

bordje met een Grafisch lcd display van optrex
F-51320GNB ( das een blauwe met witte backlight in reverse image. en flinterdun (tis een chip on glass) , een 8051F022 ( kwestie van veel i/o en peripherals te hebben. Een grote dikke flash eraan om extra data te kunen stockeren ( images voor de GUI bijvoorbeeld ) een USB poort , een ethernet poort ene rotary encoder en een menusturing met druktoetsjes van MEC ( navimecs :http://www.mec.dk/?id=168

dat ding is universeel om eender wat mee te doen. wij gebruiken dat hier intern voor onze custom apparatuur.

der is nu een nieuwe op komst. in kast van bopla ( Botego kastjes ) een soort backplane met daarop I2C bussen ( 1 per kaart , en je kan 16 plugins steken in het rack ) en dat ding zit vanvoor. zo kan je razendsnel ene meetapparaat bouewen. je hoeft alleen de plugin kaart te maken en wat software in de cpu te flashen.

een van de toepassingen is nu een programeerbare weerstand. ( regelbaar tussen 1 ohm en 1 kiloohm in stapjes van halve ohm ) om de inwendige weerstand van een harddisk kop te kunnen simuleren en het gedrag van onze amplifer te kunnen bestuderen ( daar zit een stroomgenerator in die de kop moet biassen naar een bepaalde spanning over de kop. ( ongeveer 100 millivolt ). eens kijken hoe lineair die is.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Hoi Free_electron,

Bedankt voor je snelle terug koppeling. Maar ik wilde je nog iets vragen, waar staat de schakelklok in dit schema?????

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=KLOK.pdf

Oke alvast bedankt, harold

Op 18 december 2005 15:34:02 schreef The Headhunter:
daar kijk je naar.
het schema is de schakelklok.

Volgens mij zoekt de TS iets simpelers:P

Woei! *heeft etsbak*
free_electron

Silicon Member

ruik ik daar ergens Gerhard ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 18 december 2005 19:41:30 schreef free_electron:
ruik ik daar ergens Gerhard ?

Kan niet, Harrie schrijft met hoofdletters en leestekens.

Woei! *heeft etsbak*
free_electron

Silicon Member

dat schema is inderdaad de complete klok. het heeft 4 relais als uitgang. ( dat schema is niet aleen gelimiteerd tot klok. het is een general purpose computertje waar je vanallles kan mee anvangen

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 18 december 2005 19:57:04 schreef free_electron:
dat schema is inderdaad de complete klok. het heeft 4 relais als uitgang. ( dat schema is niet aleen gelimiteerd tot klok. het is een general purpose computertje waar je vanallles kan mee anvangen

Het is dan ook een free_electron (TM) product! ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 15 december 2005 13:20:24 schreef JoWi:
[...]Met een ISR die op een hardware timer draait, dat kan de systeemklok zijn of 32.768 Kristal op TMR1. Dan hou je in de ISR de tijd bij met wat variabelen. In de tweede situatie kan je de processor in sleep zetten om het stroomverbruik te minimaliseren.

'k Ben onlangs nog een topic ergens op CO tegengekomen die dit aankaart. 't Schijnt veel (!) minder eenvoudig te zijn om een klokje met deze methode op tijd te laten lopen dan het lijkt...

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Hoi Free_electron,

Bedankt voor je snelle terugkoppeling, je hebt mij heel erg geholpen met deze schakelingen. Heel hartelijk bedankt.

Goeieavond allemaal,

Ik zit met het volgende ik moet een electronische programmeerbare klok bouwen op een testboard, en deze klok moet programmeerbaar zijn via een USB poort van een windows pc. Deze klok kan geprogrammeerd worden voor maximaal een week en schakelt 220 volt en maximaal 500 watt.Als je het loskoppelt moet deze schakelklok werken , hij moet de tijd laten zien via een LED scherm. Ik heb het schema al, maar ik moet dit programmeren in C++, of embedded software, kan iemand mij een richtlijn geven....., uiteraard tegenbetaling. Ik hoop dat ik snel een reactie krijg, alvast bedankt, marcel.

Op 25 december 2005 21:23:45 schreef Harold01:
Goeieavond allemaal,

Ik zit met het volgende ik moet een electronische programmeerbare klok bouwen op een testboard, en deze klok moet programmeerbaar zijn via een USB poort van een windows pc. Deze klok kan geprogrammeerd worden voor maximaal een week en schakelt 220 volt en maximaal 500 watt.Als je het loskoppelt moet deze schakelklok werken , hij moet de tijd laten zien via een LED scherm. Ik heb het schema al, maar ik moet dit programmeren in C++, of embedded software, kan iemand mij een richtlijn geven....., uiteraard tegen betaling. Ik hoop dat ik snel een reactie krijg, alvast bedankt, marcel.

Via de seriele poort is het wel te doen, en dan met een PIC.
[edit]Of gewoon een USB=>RS232 chippie er tussen.

Woei! *heeft etsbak*

Er bestaan PIC's met USB aansluiting: PIC 16C745-IP
Deze PIC kan maar 1x gebrand worden, dus het moet meteen goed zijn !
Heeft iemand ervaring met deze PIC's ?

Op 25 december 2005 21:54:03 schreef MMSoft:
Heeft iemand ervaring met deze PIC's ?

In veel velleman kitjes zit er volgens mij eentje.
Zijn er geen herschrijfbare USB pic's?
En je zit nog met het schrijven van proggjes voor de pc mit usb, wat ook lastiger is (Denk ik).

Woei! *heeft etsbak*
free_electron

Silicon Member

is dit hier een rekursief topic of zo ?

@harold . C++ kan je vergeten. der is gene enkele C++ compiler voor dergelijke klein processortjes ( je hebt misntens een MMU nodig en dat is alleen op 32 bitters te doen )

C kan wel

Welke tools heb je ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Hoi Free_electron,

Bedankt voor je snelle terugkoppeling. Ik heb zelf een compiler en een debugger voor de 8051 microcontroller, maar weet jij miscchien, hoe ik de tijd kan programmeren met de schakelklok en deze op het LED scherm te voorschijn kan laten zien??????Heb jij misschien een link of ken jij deze of heb jij misschien een aantal voorbeelden????Oke alvast bedankt, marcel.

Op 27 december 2005 10:37:10 schreef Harold01:
Hoi Free_electron,

Bedankt voor je snelle terugkoppeling. Ik heb zelf een compiler en een debugger voor de 8051 microcontroller, maar weet jij miscchien, hoe ik de tijd kan programmeren met de schakelklok en deze op het LED scherm te voorschijn kan laten zien??????Heb jij misschien een link of ken jij deze of heb jij misschien een aantal voorbeelden????Oke alvast bedankt, marcel.

Dat is het nadeel van een microprocessor, er meot software in, en die moet je zelf schrijven. voor de pic kan je eens kijken naar SDCC als het echt in C moet en gratis (C++ is ongemogelijk, je hebt geen Memory Management Unit enz!)

Hoi Bertix,

Dat is het nadeel van een microprocessor, er meot software in, en die moet je zelf schrijven. voor de pic kan je eens kijken naar SDCC als het echt in C moet en gratis (C++ is ongemogelijk, je hebt geen Memory Management Unit enz!)

bedankt voor je snelle terugkoppeling, weet je wat het SDCC is en waar ik dit kan vinden???Oke alvast bedankt, marcel.

Google! Eerste hit raak.
http://sdcc.sourceforge.net/

[Bericht gewijzigd door jossie op dinsdag 27 december 2005 15:49:22

Woei! *heeft etsbak*
free_electron

Silicon Member

bedankt voor de snelle terugkoppeling allemaal.
weet je wat dit is ? BEZIGHEIDSTHERAPIE !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 27 december 2005 19:28:07 schreef free_electron:
bedankt voor de snelle terugkoppeling allemaal.
weet je wat dit is ? BEZIGHEIDSTHERAPIE !

LOL:D:D

Woei! *heeft etsbak*