Moeilijk te omschrijven probleem wat velen van ons kennen

Dit topic is gesloten

Velen van ons kennen het (om maar een beetje in CO gebied te blijven. Anders mijn oprechte excusses dat ik niet binnen het kader blijf)
Veel COers liggen voor met denken en doen op anderen. Electronica wordt vaak geassocieerd met Nerds en Geeks die vanwege hun hoge IQ in een volledig isolement zitten en alleen contacten kunnen leggen middels een forum met overwegend "lotgenoten". Vriendjes maken onder het mom van:"ik heb een technisch probleem. Chatten??" :-)

Welnu even serieus...
Ik kreeg net een verhaal te horen van een jongetje dat gediagnosticeerd is als zijnde "hoogbegaafd".
Alleen is het nu zo (en nu weer even in mijn eigen geleving van alles in grafieken willen zien) dat het bij hem "scheef" loopt (in mijn beleving)
Hij is goed in programmeren, talen, rekenen etc etc, terwijl hij nog maar 6 jaar is!!
Nu het dilema: Doordat een hoog IQ bija nooit over de hele linie evenveel boven het gemiddelde uitsteigt (en dus in mijn bewoording van grafieken "scheef" is) kan hij uitblinken in de reeds genoemde zaken, maar (ver?) acher blijven in (voor hem) minder belangrijke zaken als in dit geval schrijven!!
Deze jongen blijft nu waarschijnlijk zitten omdat hij niet aan elkaar kan schrijven!
In mijn beleving absurd. Want waar wordt er hedentendage nog gelet op de kunst van het schrijven! Juist. Alleen op school.
Het is een kwestie van fijne motoriek, wat welliswaar belangrijk is in het leven. Maar ook zo belangrijk dat je een heel schooljaar tegen frustraties oploopt omdat je medeleerlingen je niet begrijpen omdat je "verder" bent dan zij?

Tot zover even.
Hebben jullie als die hard electronici dat ook ooit zo ervaren, het gevoel hebben vóór te lopen op school zonder dat men begrip had voor je ver gaande kennis in het rekenen met weerstanden, transistoren, condensatoren
(ik moet natuurlijk wel een beetje in het gareel blijven ;-))

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
fripster

Golden Member

Zeer herkenbaar... Ik zat op zo'n basisschool waar je naar school gaan niet leuk mocht vinden, want dan hoorde je er niet bij. Ik hoorde er dus niet 'bij'. Lekker onbelangrijk later, maar op zo'n moment een beetje sneu. Ze noemden me 'de Professor' en dat vind ik achteraf wel leuk, zo'n 'geuzennaam'

Laat het jochie lekker door 'nerden' en help hem aan elkaar te schrijven. Leg het gewoon uit, dat snapt 'ie toch wel. Geef hem maar een lekkere technische uidaging waar hij zijn tanden in kan zetten. Het bouwen en testen van een PPWIN programmer met vervolgens het bouwen van een PIC gestuurd lichtorgel in assembler bijvoorbeeld... is 'tie ff lekker bezig.

Da fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Als 'ie goed is in programmeren, vertel hem dan het volgende: voordat je begint met het schrijven van een programma (achter de PC), ga je eerst goed nadenken over wat je precies wilt maken.

Het beste is om te beginnen met een leeg vel papier.
Daar alles opschrijven en tekenen wat er in het programma moet komen, hoe de schermen eruit moeten zien, welke variabelen je nodig hebt, enz, enz.
Zolang je nog op papier bezig bent, is het heel simpel om dingen te wijzigen.
Zo gauw je al stukken hebt geprogrammeerd, is veel moeilijker om dingen te veranderen, omdat je dan rekening moet houden met datgene wat je al hebt gemaakt.

Dus: op papier beginnnen.
Leert 'ie binnen no-time schrijven en leert 'ie ook nog eens overzichtelijk en gestructureerd programmeren.
Twee vliegen in 1 klap.

Maar dat is logisch ...

Alleen het niet goed aan elkaar schrijven is hopelijk niet de enige reden waarom men besloten heeft deze jongen te laten zitten. Op vele basisscholen in Nederland hebben de ouders trouwens het laatste woord of een kind een school jaar overdoet of niet.
Wat volgens mij veel belangrijker is of deze jongen ook emotioneel verder kan. het is belangrijk voor de verdere ontwikkeling van deze jongen dat hij ook emotioneel ontwikkeld. Anders kan hij wellicht later helemaal geen aansluiting meer vinden bij zijn omgeving en vervreemd hij van alles en iedereen. Hij voelt zich nooit begrepen.

De meeste basisscholen kunnen met speciale programma's die individueel onderwijs ondersteunen heel veel mogelijk maken. De blijven zitten is echt de laatste optie.

Ik neem aan dat deze jongen in groep 3 zit gezien zijn leeftijd. Als zijn handschrift leesbaar is en er geen andere redenen zijn om hem te laten zitten kan hij volgens mij gewoon met zijn klas mee. Dit is namelijk OOK belangrijk voor zijn emotionele ontwikkeling.

Ik was geen super nerd en dat ben ik volgens mij nog steeds niet. De middenmoot is mijn lot. Mijn handschrift is zwaar klote wat dat betreft had ik huisarts of een anders medisch beroep moeten uitoefenen. Maar ik hou me nu eenmaal graag bezig met electronica. Als wordt ik nu betaald om me met geheel andere dingen bezig te zijn.

Mvgr,

Allround

free_electron

Silicon Member

Op 28 december 2005 22:25:23 schreef fripster:
Zeer herkenbaar...

jep inderdaad . ik was in het middelbaar 'tingenieurke en omdat ik nogal eens met recht voor de raap was werd dat op den duur ngiana jones...

veel heeft ook te maken met persoonlijke interesses. ik had ( en heb noge steeds ) het probleem dat ik niks in mijne kop kan stampen wat mij niet interesseert. dingen 'van buiten' leren gaat gewoon niet. ik had het dus altijd aan mijne rekker in de niet technische vakken. aardrijkskunde , geschiedenis etc ( wa kon mij schelen wie napoleon bonaparte of lois de 24e was, die gasten hebben nooit iets gedaan met electronica . moesten ze nu nog edison en tesla en marconi of benajmin franklin of volta in de geschiedenis les gezet hebben , dat ging dan weer wel gegaan zijn ).

zo kan ik perfect begrijpen dat die 6jarige er een gloeinde hekel aan heeft om 'aan elkaar ' te schrijven. dat heeft geen 'zichtbaar nut' voor die kerel. hij kan immers schrijven en zicht perfect verstaanbaar maken.
de rest zijn 'tierlantijntjes'.

ik heb zo ooit het eerste jaar graduaat gedaan ( ik was ervan overtuigd om in de 'hogeschool' eigenlijk iets nieuws te kunnen leren ). dan beginnen ze daar terug met de wet van ohm en de diode'. na 2 maand was ik dat dus spuugzat. Kom hier dat ik die wet van ohm rond uwe nek draai , die diode in uw gat frommel en die twee condensatoren daar in uw oren steek.

hetzelfde hat ik met fysika. Aaah . we gaan vandaag de valversnelling meten. met een mechanische stopwatch en het blote oog. als er nu nog een digitale stopwatch en een fotocel aan te pas was gekomen. maar nee. en als we de proef gedaan hebben gaan we de fout uitrekenen op de partieelresultaten.... is da hier nu fysica of wiskunde ?

met als resultaat op de partiele examnes 95/100 voor electronica en gebuisd voor alles wat er niks mee te maken had. de rest vant jaar heb ik mij goed geamuseerd met de eindwerken van de laatste jaars. iedere middag hield ik in de grote zaal 'spreekuur'. Oei da weet ik niet, maar vraag da aan die snotter van't eerste jaar. die lost da wel op tussen twee beten in zijne boterham. woehahaha. ik heb daar meer opgestoken dan van de leraars.

- edit - nu ik daar even over nadenk. is dat nu niet onnozel dat er twee soorten letters zijn ? blokletters en 'aan elkaar geschreven' letters. ga eens naar een bibliotheek en zoek eens hoeveel boeken je vind die met 'aan elkaar geschreven' letters gedrukt zijn ... Nul ? tzal er dicht bijliggen ... en de meeste 'aan elkaar geschreven' letters komen uit op hanepoten die je niet kan lezen ( zelfs als het je eigen gekrabbel is van 2 jaar terug ). vandaar dat blokletters ook de norm zijn. Heb je al eens een computerfnt gezien die 'aan elkaar' geschreven is ? ze bestaan wel maar ik heb nog nooit een document gezien dat ermee opgesteld is...

stel u voor dat er voor cijfers ook zo een systeem zou bestaan .. blokcijfers , hoofdcijfers en normale cijfers ... dat wordt een complete ramp. het is gewoon niet praktisch.

dus iedere formule moet beginnen met een hoofdcijfer
en op het examen mag je voor de leesbaarheid alleen met blokcijfers werken .... da wordt een soep tot en met. Met letters gaat dat nu nog in een reden alhoewel het toch een groot verschil is in vorm tussen een aA bB dD eE gG qQ de rest valt mee. maar bij geschreven ( de manier waarop je vroeger de kleine letter p leerde schrijven ... wie schrijft er nu nog zo ?

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 28 december 2005 23:10:16

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

yup heel herkenbaar ! en tot vervels toe wordt je ermee geconfronteerd !

Ik zit in 6e jaar industrieele wetenschappen (laatste jaar secundair onderwijs in belgië, 17-18 jaar) dat is een richting met 8 uur wiskunde, 3,2,2 uren talen (resp ned, eng, fr) verder veel theorie over electronica, chemie, fysica, ...

allemaal heel intersant, met dat verschil dat het niveau voor electronica veeeeeel te laag light :S kijk maar naar de leerplannen ! Gedreven als leerkrachten (zouden moeten) zijn, legt ie de theorie van de diode uit :S, en leren we in VB6.0 een property vanuit de code veranderen ... ik maak een programma voor m'n pa zijn uurregeling te maken (voor z'n werk), en zit te klooien met HF

kun je wel raden hoe ik me stierlijk verveel in die betreffende lessen !

in chemie / fysica ben ook al zo goed ...
wiskunde ... no problem

njah talen doe ik nie graag, en kan ik ook minder goed, maar toch, de punten zijn dan nog mooi (PS, als er dt fouten staan, niet zagen he, het feit dat je ze gezien hebt weet je wat het moest zijn, en kan je de zin dus ook maar interpreteren met die dt er wel in )

met 86% in het laatste jaar secundair onderwijs, komt met dat probleem van 6-jarige hoogbehaaldheid me bekend voor ... niet dat ik toen al wakker lag van diodes enzo, het ingewikkeldste was dan een mechano-robot met getunede motor ... 12V ipv 6V !!! lekker supersonische racewagen !!!
[tot ie doorbrande :( ... andere motor dan maar ... heeft me 70 knikkers gekost, het is en blijft een goeie deal met de buurjongen ... kheb die motor nog steeds]

@TS, CO is idd vrijwel de enige plek waar je iets kunt zeggen , waar anderen het ook begrijpen !

free_electron

Silicon Member

Op 28 december 2005 23:32:31 schreef Mr Soldeer:
vanalles ...

waarbij hij de nagel volledig en in een keer op de kop sloeg ! ( inklusief de DT fouten, dat zijn ook van die 'tierlantijntjes' )

een van de indrukken waar ik mij ook niet kan van ontdoen is dat er teveel nadruk wordt gelegd op 'weten' in plaats van 'begrijpen' in het onderwijs.

er is vandaag zoveel te leren ( de hoeveeljheid leermaterie is zo groot ) dat ik het niet aanvaardbaar vindt dat er nu nog geluld word over dt en comma's en dergelijke. Er zijn tools om dat op te lossen (spellingcheckers en dergelijke ) je zet hedentendage toch ook geen houten contructie meer in elkaar met een gat en pen passing waar je ene houten spie in klopt ?

die pneumatische nagelpistolen bestaan al meer dan 50 jaar. vele efficienter.

het onderwijs zou zich moeten richten op het overbrengen van kennis in plaats van op pietluttige details.

Ik werdt ooit door het PMS ( Psycho-medisch-sociaal ) centrum bijna verboden om electronica te studeren omdat ik kleurenblind ben. ( ik zie geen groen . het staafje om groen te detecteren ontbreekt in mijn oog. ik zie alleen de luminanite van het groene licht maar niet de chroma informatie. dus het is niet echt rood-groen kleurenblind maar iets raars. ) gelukkig zijn hersenen snugger genoeg om 'missing' information uit te vlooien. het probleem ontstaat alleen bij vlakken die een gelijke helderheids hebben. tis moelijk uit te leggen je kan mij vlak in een kleur waarin groen zit, en een zuiver groen tonen met gelijke helderheid ... voor mij zijn die het zelfde. ik zie dat groen alleen als luma.

ik zie dus ook geen verschil tussen een 100r 110r 120r 150r 1k 1k1 1k2 en 1k5 weerstand bij bepaalde merken. die ringen liggen in luma zo dicht bij elkaar ( vooral als ze op lage luma achtergrond liggen zoals die blauwe metaalfilms ) dat dat allemaal het zelfde kleur is voor mij.

gelukkig hebben mijn ouders dat advies niet gevolgd... ( die beseften ook dat ene meneer ohm al in de jaren 1800 een toestel uitgevlooid had waarmee je dat kon na-meten, dus : problem solved , Next ! )
ik heb al regelmatig eens goesting gehad om die gasten van het PMS op te zoeken en ze eens goed te 'moonen'.

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 28 december 2005 23:51:34

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ja, het komt mij ook wel bekend voor. Ik heb voor me eindwerk op de middelbare school ook nooit een serieuze poging ondernomen om de leraar precies uit te leggen wat ik nou eignelijk helemaal gedaan had, want dat had toch geen zin...
Verder ben ik met ELECTRONICA zeer handig. De rest vind ik ook minder interressant. Ik ben nu 1ejaars Fysica, en gelukkig kan ik mezelf tot genoeg discipline dwingen(althans, straks maar eens de examens afwachten). Maar tis nou niet echt superboeiend. Kzou het liefst lekker met electronica bezig zijn. Maarja wie heeft er nou weer behoefte aan iemand als mij als werknemer?
Ik neem aan dat ze toch eerst een papiertje van de universiteit willen zien...

En nu over je zoon: Geef hem lekker de ruimte om te doen wat ie wil. Als ie nerd wil zijn, laat hem lekker. Zeker op de basisschool is het aantal hoogbegaafde mensen zeer beperkt, en hij zal waarschijnlijk wel moeite hebben met zich aan te sluiten bij de rest van de kinderen. (tenminste zo was het bij mij wel een klein beetje). Op het middelbaar zal het wel beter worden. Daar zal je iig wel een paar hoogbegaafden erbij hebben.

Als die leraren zeuren moet je gewoon lekker terugzeuren. Als ie niet netjes kan schrijven boeit dat niets, hij kan beter zijn hersens trainen, dan geestdodende verhaaltjes zo netjes mogelijk overschrijven (Ik heb er ook nog steeds een hekel aan). Hij zal later op zijn denkvermogen worden afgerekend, en niet op zijn handschrift. Onthoud dat hij nou het makkelijkste leert, en probeer hem dus te stimuleren bij zn technische dingetjes...

edit: @Mr.Soldeer: en dan krijgen jullie nog veel electronica op school...

Free the whales!

njah ik kan er wel inkomen, kennen, kunnen en begrijpen

kennen, njah dat je de geschiedenis van hier tot in de prehistorie kan uitleggen, dat kan goed izjn, voor mensen die dat interseren, maar nee parate kennis mag dat niet zijn, da's niet gezond ... toch als je niet in die brache werkt ... overigens heb ik wel veel respect voor de mensen die zich op deze materie toeleggen ! mooi vak, maar ik doe liver iets anders

kunnen, njah lastige zaak, zaker als je het niet junt :P persoonlijk ben ik best handig in dingetjes samenflanzen, zolang er niemand zit op m'n vingers te gapen

begrijpen !!! Thats it, als jet het niet begrijpt, dan kun jet het onmogelijk kennen, en zeker niet kunnen ... stel je voor dat je niets van 3f netten begrijpt, hoe kan (kunnen) je dan een motor aansluiten, laats staan, een zekeringenkast in een huis instaleren :S dat moet fout gaan

en als we de zaken gaan combineren, dan wordt het leuk,

ik HAAT mensen die iets vanbuiten leren, maar er de kloten van kennen om ook maar een halve milimeter verder te rederneren ... simpeler gezegd, ze kennen het wel, maar de kunnen het niet ... omdat ze het niet begrijpen

en vb: een zener diode in sper op een spanningsbron (1kHz, 10Vpp) in serie met een weerstand van 1k ofzo (gawoon rnd voorbeeld)

sommigen van me klas leren dat van buiten, en kunnen dat signaal over bvb de zener perfect tekenen ! sterk zou je zeggen !

MAAR zetten we een gewone oer domme 1N4007 ofzo in serie met dat boelke, dan klappen ze dicht, en beginnen ze de meest bizare signale te tekenen ... ze willen niet snappen dat een diode in sper de voedingsspanning over zich neemt :S

en als ik hiermee afkom, met de simpelste uitleg, dat er geen stroom vloeit, dus det de spanning over de open schakelaar komt, dan zeggen ze ... er loopt wel stroom ... de lekstroom

njah dan zeg ik ... en hoeveel spanning staat er dan over een 1k weerstand als er bij 20°C 500 nA vloeit ???

zie je ... begrijpen is blijkbaar niet iedereen gegund ... maar kennen oh ja, dat wel, mis wat vanbuiten leren enzo

en dan zijn er nog die schoolvoorbeeldjes !!! je zou voor minder argwaankrijgen, als ze een 2f sleepring motor gebruiken als 3f-generator :S:S:S

en zeggen dat somigen zich dan industrieel ingenieeur dureven noemen :(

Even wat rechtzetten, Zweet.
Het gaat niet om mijn zoon hoewel ik mijn hart vasthoud als ik zie hoe hij bepaalde zaken benadert.
Ik hoorde het genoemde verhaal -zonder teveel in details te mogen gaan- van mijn vrouw die psychiatrisch verpleegkundige is en veel met dit soort (ik háát mensen in hokjes stoppen hoewel ik het zelf ook doe) kinderen werkt.

Verder wil ik benadrukken dat er natuurlijk een verschil bestaat tussen iets niet kunnen en iets niet willen (desinteresse)
Persoon in kwestie zou verder kunnen leren maar vindt het te moeilijk dus begint hij er niet aan (let op: 6 jaar!)
Het "gebrek" van het niet aan elkaar kunnen schrijven ligt in het achterblijven van de fijne motoriek. Dat komt later wel op "normaal" niveau, maar nú geeft het een achterstand.
De opdracht die mijn vrouw in deze gekregen heeft is te bemiddelen met de school. Ouders worden niet graag door de leraren betrokken in de besluitvorming omdat deze altijd bevooroordeeld zijn omat het "hun" kind is. Dus daarom het oordeel van een derde.

Onlangs was ik bij een school met een versterker bezig toen de school uitkwam. Veel bekijks natuurlijk. MAar 1tje ging heel erg in op de details. Een vrouw die erbij kwam staan bleek zijn begeleider te zijn omdat de moeder een straatverbod(!) had gekregen omdat ze niet meer in de buurt van de school mocht komen.
Haar zoon bleek dus ook hoogbegaaft, maar de school stond daar niet voor open. Dus Omdat ook deze jongen té pienter is voor zijn leeftijd gaat hij zich vervelen met de normale lessen. Sommige dingen kan hij niet waardoor hij als achterlijk wordt behandeld. Gevolg: Blijven zitten of zelfs speciaal onderwijs!

Voorzichtige waarschuwing voor degenen die ooit een gezin gaan stichten waarbij zoon- of dochterlief de zelfde competenties heeft als de vader!

Ik zou het trouwens wel fantastisch vinden als ik ooit met de soldeerbout aan hetzelfde project werk als mijn zoon(s).

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

school is massaproductie

de controle gebeurd simpel, X factoren worden gecontroleerd, voldoet 1tje niet, eruit, of herproberen

ofwel ben je gewoon, ofwel moet je wel hoogbehaafd zijn in alles

de enige oplossing is een goeie steun van thuis uit, of werken, en knokken op dat wat niet zo vlot gaat

ik ben bvb niet goed in godsdienst !, kben te rationeel, of simpeler, ik kan nie rond de pot draaien

In mijn middelbare school kreeg ik les van een ingenieur voor elektriciteit die zelf haar boekje had van buiten geleerd en hierdoor niks kon navertellen buiten het boekenverstand.
Resultaat was dat wij het nooit konden snappen want 3 fazige netten zijn wat zo simpel uit te leggen is.
Nu vind ik persoonlijk dat het niveau van scholen zit te dalen.
Komt dit omdat er Walen, vreemdelingen meer en meer deel uitmaken in deze groep?
België en nog veel landen is aan het dalen van niveau door de toestroming van Polen,…die bijna gratis klusjes doen. Ze kunnen alles tot je hun geknoei zie.
Ik denk dat de meeste onder ons niet veel hebben bijgeleerd in het middelbare buiten verveling, pesten,…
Luister nooit naar leraars in het bepalen van een studierichting maar ga voor u eigen gedacht.

Op 29 december 2005 00:19:36 schreef Fantomaz:
1. Even wat rechtzetten, Zweet.
Het gaat niet om mijn zoon hoewel ik mijn hart vasthoud als ik zie hoe hij bepaalde zaken benadert.

2. Ik zou het trouwens wel fantastisch vinden als ik ooit met de soldeerbout aan hetzelfde project werk als mijn zoon(s).

1: Nouja, houzo houdt je je hart vast? Wil je niet dat je zoon 'hoogbegaafd' is? (wat een vreselijk woord is dat toch weer, lang leve de hokjes)

2: Ja, dat ken ik :P; maar het komt er tot nu tot nu toe klus ik nog maar bar weinig met mn vader. (hij heeft de tijd ook niet, en ik tegenwoordig ook niet meer)

Free the whales!

Dat is inderdaad het nadeel, hoogbegaafde kinderen gaan zich vervelen omdat ze met bepaalde dingen verder zijn.

Ik was op school ook 'de professor' en draaide (maar juist dat vond ik niet erg) regelmatig op voor de klusjes aan de tv enzo.

Op de middelbare werd het veel meer: school moet je niet leuk vinden, maar daar heb ik me altijd tegen verzet.

Toen kwam m'n opleidingskeuze: ik wist niet zeker welke kant ik op wilde, de zwakstroom of sterkstroom kant, of een van de veel te vele subcategorieen.
Toen er een open dag bleek te zijn in het oude gebouw van de ETS in amsterdam, ben ik daar weer eens heengegaan.
In een meet lokaal waar informatie te verkrijgen was voelde ik me thuis, overal meters en voedingen, maar 1 knipperend apparaat trok m'n aandacht: helemaal achteraan stond een frequentiemeter met nixie buizen.

Die leraar daar was nog even 2 andere jongens proberen uit te leggen hoe een weerstand, diode en transistor werkten, en dat duurde even.

Toen hij vervolgens klaar was zei ik dat die meter met nixies erg mooi was.
Die leraar was stomverbaasd.... in de 7 jaar dat hij daar werkte had nog nooooooit een leerling die opmerking gemaakt...
Dus toen vroeg hij verder, waar ik in geinteresseerd was enzo.
Helaas kreeg ik toen de ROC bende in m'n handen gedrukt.
Ik kan me natuurlijk ook wel voorstellen dat die leraar er niks aan kan veranderen, maar ik vraag me af waarom er bij een leraar dan geen belletje gaat rinkelen van: laten we eens kijken of we meer gedetailleerde informatie voor je hebben, in plaats van een standaard ROC boekje met alle techniek richtingen.

Ik ben soms blij dat mijn moeder ook zendamateur is (vraag me niet welke klasse ofzo) en daarom ook het nodige weet en de soldeerbout ter hand kan nemen mocht dat noodzakelijk zijn.

Ik ben het met free_e eens dat er inderdaad veel te veel de nadruk gelegd word op weten in plaats van begrijpen.

Als ik zie hoe er met een noodgang door m'n schoolboeken heen gevlogen zou moeten worden schrik ik me lam, het liefst alles binnen 3 jaar, want dan krijg je korting, en o wee als je dat niet doet.

Dat is dan ook weer het nadeel van de eikel die de ROC's uitgevonden heeft.
Gigantische leerfabrieken waar o zo beweerd word dat je als individu behandelt word, maar je gewoon 1 grote groep 'deelnemers' bent, waar we zo onpersoonlijk mogelijk mee om moeten gaan.

Ik vraag me soms wel eens af wat er zou gebeuren als een hoogbegaafde het red tot een ROC, die komt dan in een gigantische onoverzichtelijk bende terecht, alles hangt maar aan elkaar met personen die je nooit ziet, maar je wel vooral veel mee hoort te praten bijv.

Eh ja, voor het verhaal: laat hem lekker z'n gang gaan, die ene oplossing voor het programmeren op papier vond ik geniaal.
Eerlijk gezegd zweetvoetje: probeer je eens te verplaatsen in een hoogbegaafd kind: je bent verder in dingen die de meeste leeftijdgenoten niet begrijpen, en ook de school begrijpt je nauwelijks.
Ik moet er niet aan denken of ik wel zo blij zou zijn met een hoogbegaafd kind (niet dat hij er iets aan kan doen natuurlijk, maar je snapt het wel)

Overigens over dat verhaal van die versterker: Dat merk ik ook vaak, ik zit aan 'iets' met geluid of licht te werken op een school, en die school gaat uit, en 19 van de 20 zullen snel wat klooien op het paneel of met de kabels om er dan vandoor te gaan.
Die ene die interesse heeft zal inderdaad ingaan op details enzo, en die sta ik dan ook graag te woord.

Ehm, sorry voor de nogal offtopic reatie... maar moest er even uit.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Tja, basis- en tot op zekere hoogte middelbaar onderwijs is gewoon niet ingericht op mensen met een flink iq en/of specifieke talenten. Het is leuk voor mensen met matige kennis in de breedte (ieder vak een 6), niet voor mensen met specifieke beta talenten - en die kennen wel hier allemaal wel: blijven zitten met 4 negens of tienen voor exacte vakken maar twee vieren voor duits en frans (ofzo).

Bij de sociale problematiek kan ik me ook wel iets indenken, maar gelukkig is dat iets dat de 'nerd' ruimschoots kan goedmaken in het leven op en na de universiteit... want studeren op je sloffen betekent des te meer partytime, en met een beetje mazzel een fiks inkomen daarna!

Revenge of the nerds, maar dan net ff anders dan in de film ;p

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
free_electron

Silicon Member

en ander probleem is ook nogal eens het 'ego' van de leraars .... dergelijke hoogbegaafden weten het vaak beter ( letterlijk dan ! ) dan de leraars en dat durft nogal eens botsen ..

ik ben zo ooit eens bijna geflest geweest omdat ik er ene (een leraar) op zijn plaats had gezet .... en ik ben allerminst hoog begaafd ( d , dt of ddt ? )

L : 'der zit een fout in dit schema.
Ik : Das nie waar, da werkt perfect.
L: Neen dat kan niet want deze condesator hier sluit het signaal kort.
Ik: vijs vijs vijs : zieje wel dat dat ding er in werkelijkheid in zit.
L: neen die zit daar niet , das een andere
Ik: maar jawel hier C22 daar op de print. en da werkt perfect. ze maken gewoon een een capacitieve verzwakker.
L: En ik zeg dat het mis is. ik geef al 25 jaar les..
Ik: maar alle zevert niet kijk hier die frequentie en die condesator is die impedantie en dat zo en
L: Ist nu gedaan. ik zeg dat het niet kan. ge kunt met condensatoren geen spanningsdeler maken
Ik: Maar allee jongen. denk nu toch eens 2 seconden na. wisselspanning condesator 1 overr 2 pi f c .. impedantie . kijk hier en zo en daar een capacitieve deler ...
L: Himpe Buiten !

en ge kunt daar niks aan doen ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

komt me bekend voor !!!

2à3 weken nog een verhitte discusie over een 3f motor (230/400V) op een net 3x400+N)

de max fasespanning van de motor is 230, de laagste spanning in het net beschikbaar (oof de fasespanning) is 400 (1) --> Nee

de leetrkracht had die vraag gesteld op een Overhoring (kan je deze motor aansluiten ?)

ikke gewoon Nee, niet de juiste spanning beschikbaar zie (1)

na de Overhoring, de leerkracht begint et mondeling uit te leggen, en beweert dat je de motor in ster moet zetten ...

na ik m'n uitleg te hebben gedaan ertegen, begint ie zo van njah hij (ik dus) snapt het weer niet (overigens zpou het dan de eerste keer zijn dat ik iets nie snap, en zeker op een OH) begint ie weer mondeling over ster / driehoek enzo ... en na een 10-tal minutjes zegt ie, ewel ik zie dat er hier nog zieke koeien zitten te kijken (ik had besloten hem in z'n vet te laten suderen, en hem zelf tot de vaststelling te laten komen - ik had met terug getrokken tot de rest van de groep... zieke koe houding = gesprek op geng houden) Dus na 10 minuten ging ie naar het bord, hij tekent netjes L1, L2, L3, N, PE, cirkeltje, M ering, 3~ erin, en hij begint spanningspijlen te tekenen .. en dan werd het stil ... njah waarschijnlijk was het de leerkracht die de laatste was om het te zien ...

njah leerkrachten mogen fouten maken, maar als hun uitleg in twijfel wordt getrokken, dan MOETEN ze verdomme direct ofwel op een andere manier bewijzen, of vollediger daan uitschrijven (wis) of tekenen !!! ze vergeten gewoon dat ze zelf niet foutloos zijn

en ja leerkrachten hebben en zeker ego over zich, die hun beschermengels is tijdens de lessen

overigens, de betrekkende leerkracht maak wel vaker zulke fouten !

DE OLDE

Overleden

Beste mensen , allemaal bekende dingen, ik zat zenders te ontwerpen op de mulo tijdens de lessen, schema net onder het tafelblad. Ik heb het vaker gezegd "leraren zijn onderwijzer techneuten zijn boven wijzer" met vriendelijke groet, De Olde

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 29 december 2005 01:28:34 schreef weardguy:
Eerlijk gezegd zweetvoetje: probeer je eens te verplaatsen in een hoogbegaafd kind: je bent verder in dingen die de meeste leeftijdgenoten niet begrijpen, en ook de school begrijpt je nauwelijks.

Ik ben ervaringsdeskundige...

En het komt me idd bekent voor dat ik zo nu en dan wat verder was dan de andere mensen op het atheneum. Die verklaarden me bijvoorbeeld eerst voor gek om bepaalde uitspraken die ik deed. 4 jaar later moesten ze me dan toch weer gelijk geven. Maar daar wen je aan. Je weet toch wel dat ze je ooit nog een keertje gelijk gaan geven...

Op de middelbare school heb ik tot nu toe nog weinig leraren gehad die mij ongelijk gaven. (behalve als ik ook echt ongelijk had). Wel heb ik nu op de universiteit één of ander dom mokkel dat denkt fysica te kunnen, en die probeert oefeningen te geven. Ze snapt er zelf dus echt maar heel weinig van, maar zodra ze van iemand ongelijk krijgt, kan je meteen een hele grote bek van dr verwachten. Daar knap ik dus wel een beetje op af... Ga dus ook nooit meer naar haar (slechte) lessen. Uitleggen kan ze ook al niet. Alleen de cursus voorlezen...

Free the whales!

Op 29 december 2005 00:28:52 schreef Mr Soldeer:
ik ben bvb niet goed in godsdienst !, kben te rationeel, of simpeler, ik kan nie rond de pot draaien

Ah... Jij hebt dus ook problemen daarmee...

Als ik zo het topic lees vindt iedereen op CO die dikwijls post zichzelf hoogbegaafd. Niet dat dat onmogelijk is, tegenwoordig ben je het nogal snel en kijken ze enkel naar IQ en niet naar creativiteit (wat ook een heel belangrijk criterium is!)
Zo had ik ruimschoot het IQ maar niet de creativiteit die nodig is, tegenwoordig (nouja 12 jaar later) zijn ze er makkelijker in.

IQ is trouwens een voorbijgestreefd onderwerp, laat ze zich eerst maar eens bewijzen, het moet niet verbazend klinken als slechts een paar op 1000 er daadwerkelijk iets mee doen.

Ik ken iemand die hoogbegaafd was bevonden, wel hij is 22 en doet nu bejaardenzorg in het middelbaar heeft wel 3x het 4de en weet ik nog wat allemaal gedaan en als je er tegen praat lijkt hij ook heel onwetend.

Moraal van het verhaal: Toon eerst maar eens of je echt iets kan, en van veel die hier gepost hebben lijkt me wel dat ze het beter kunnen dan de meeste leeftijdsgenoten maar extraordinair is het niet... Ik ging ook al met redoxreacties spelen toen ik 9 was maar heb ik ooit iets echt belangrijk gedaan in chemie? Nee, en dat zal ik waarschijnlijk ook nooit doen.
Zelfde met wiskunde, ik mag het dan wel kunnen maarja...

Maar dat terzijde, ik ga nog wat elementary number theory bestuderen. Crypthologie is wel interessant al zal ik er waarschijnlijk nooit iets mooi aan bijdragen hoe graag ik het ook zou willen.

En leerkrachten in het middelbaar zijn mensen die gefaald zijn als universitair docent.

Wat nog belangrijker is als je iets met 'hoogbegaafdheid' wil doen volgens mij is een heel abstracte geest, van een praktische situatie een mooi, abstract iets abstraheren.

En mijn ouders kon ik ook niks vragen behalve over economie of geneeskunde en laat dat eerste nu volledig oninteressant zijn en het 2de maar matig.
Wel leuk, zo van alles iets weten.

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Ik kon vroeger ook nooit aan elkaar schrijven, daar ben ik dan ook mee gestopt na de basisschool.

Nu zit er iemand bij me op de TU die echt slecht schrijft. Hij kan dus ook nooit snel genoeg aantekeningen maken, ben benieuwd of hij komende tentamenweek wel een voldoende gaat halen. Zo zie je toch maar dat schrijven achteraf belangrijker is dan het misschien lijkt.

Ik was zelf ook altijd voor, ik kon al lezen schrijven en rekenen toen ik in groep 2 zat (aangezien ik daarvoor de eerste 3 jaar van het engelse schoolsysteem in het buitenland had gedaan). Gelukkig hebben m'n ouders me gewoon bij leeftijdsgenootjes gezet destijds, daar ben ik ze nog dankbaar voor.

Ik heb namelijk iemand in m'n vriendengroep die twee jaar jonger was dan wij maar wel met ons in de klas zat op de middelbare school. Toen wij zo rond de 16 waren en dus regelmatig uitgingen, was hij pas 14 en mocht hij dus niet. Zo waren er nog vele andere dingen, de interresses liggen dan gewoon heel anders. Resultaat is toch al snel dat zo iemand in meer of mindere mate gepest gaat worden.

Ik zou hem dus gewoon het hele schoolsysteem laten volgen. Op schrijven laten zitten is ook weer overdreven, ik heb destijds gewoon extra schrijfoefeningen thuis zitten doen en uiteindelijk is het allemaal in orde gekomen :).

free_electron

Silicon Member

Op 29 december 2005 09:31:26 schreef DE OLDE:
Beste mensen , allemaal bekende dingen, ik zat zenders te ontwerpen op de mulo tijdens de lessen, schema net onder het tafelblad. Ik heb het vaker gezegd "leraren zijn onderwijzer techneuten zijn boven wijzer" met vriendelijke groet, De Olde

ik dacht dat het van G.B shaw was ... :

who knows, does.
who doesn't , teaches.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 29 december 2005 11:56:50 schreef Bliksem:
Nu zit er iemand bij me op de TU die echt slecht schrijft. Hij kan dus ook nooit snel genoeg aantekeningen maken, ben benieuwd of hij komende tentamenweek wel een voldoende gaat halen. Zo zie je toch maar dat schrijven achteraf belangrijker is dan het misschien lijkt.
.

kijk das nu ook iets wat ik niet snap. die jongen heeft blijkbaar een probleem omdat hij niet snel genoeg kan schrijven hebben ze daar op die TU geen voorgedrukte cursussen ? is dat nou echt nodig ? of zijnt van die halve cursussen waar je hier en daar ene zinnetje moet aanvullen ?

ik weet van veel studenten dat er nog steeds profs zijn die de boel voorlezen en het ganse lesuur wordt dus besteed aan 'neerpennen' in plaats van aan materiaal absorberen en proberen te begrijpen. waarchijnlijk gebeurt dat opzettelijk om 'lastige vragen' te vermijden tijdens de les ...

geef een voorgedrukte cursus en leg de boel uit. Waarom ga je naar de les ? om iets te leren ? of om mee te doen aan het groot dictee der nederlandse taal. ?

ik heb hier een 2 daagse cursus gevolgd aan UCSC. dat was fantastisch. De vereisten waren : iedereen MOET een laptop hebben. cursus krijg je op een USB stick ( sticks teruggeven na de les, de cursus mag je copieren. 't is een PDF document ), je hebt een notaboek en je krijgt de bladzijden waar oefeningen staan ook als afgedrukt blad. alle oefeningen zijn compleet uitgewerkt . Stap-voor-stap met elke tussenstap languit geschreven.

daar werdt kennis overgedragen. er wordt geen tijd verspild aan neerpennen. De proza in het PDf document is om zelf te lezen . tijdens de les wordt er uitleg gegeven.
je krijgt ook op voorhand een proza tekst die je best leest voor je naar de les gaat. zodat je de basisbegrippen kent en weet waar ze het over hebben als beginnen over PSD en THD.

blijkbaar is dat de gangbare manier van werken in UCSC en andere universiteiten hier. niks neer te pennen. er wordt UITLEG gegeven. (deze cursus was gewoon deel van een compleet specialisatiejaar in analoge techniek , en wordt door dezelfde prof gegeven, op dezelfde manier als hij aan zijn normale studenten wordt gegeven)

ik had zo in dat jaar graduaat een verschrikkelijke leraar voor wiskunde. Die kwam binnen , gaf 1 minuut uitleg, schreef twee opgaven op het bord en las de rest van het 2 uren durende blok zijn gazet. er werden twee 'vrijwilligers' aangeduid die op het einde van de 'les' de oefening mochten uitschrijven op het bord.
en dan 2 minuten voor tijd zei die ofwel: bon, ik zie dat jullie het begrepen hebben, of anders : Allee ik zie dat jullie nog veel werk gaan hebben om dit te snappen , deed zijn boekentas toe en was weg.

ge zoudt ze aan't plafond nagelen dergelijke assholes.

[Bericht gewijzigd door free_electron op donderdag 29 december 2005 13:18:03

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Daar knap ik dus wel een beetje op af... Ga dus ook nooit meer naar haar (slechte) lessen. Uitleggen kan ze ook al niet. Alleen de cursus voorlezen...

Das toch net het prettige aan de universiteit? Als de college's je niet wijzer maken ga je gewoon niet en bereid je het tentamen voor uit het boek - scheelt meestal tijd achteraf bezien.

Als ik zo het topic lees vindt iedereen op CO die dikwijls post zichzelf hoogbegaafd. Niet dat dat onmogelijk is, tegenwoordig ben je het nogal snel en kijken ze enkel naar IQ en niet naar creativiteit (wat ook een heel belangrijk criterium is!)

Hoogbegaafd is nogal een stempel-ding geworden inderdaad, en zelfs een beetje een excuus voor allerhande sociale problemen. Ik kan me wel zo voorstellen dat veel mensen die in de electronica belanden zowel tamelijk slim als wat eenzijdig getalenteerd zijn (goed in techniek/weteschap, minder in de rest).

Goed zijn met wiskunde en technisch inzicht zorgt al snel voor goede scores op iq testen... al hoeft dat niet meteen 150+ te zijn, veel meer dan de gemiddelde 100 (108 onder geteste personen, geinig) zal het wel zijn.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Dit topic is gesloten