zweetvoetje
Free the whales!
Nadat ik de eerste post gelezen heb ben ik maar niet verder gaan lezen om mijn mening te posten. Ik vind het werkelijk belachelijk dat je op de bassischool moet leren aan elkaar te schrijven. Toen ik nog op de bassischool zat moesten we dat ook allemaal en het lukte ook. Maar op het moment dat we net een half haar op de middelbare school zaten schreef misschien nog net 10% van de leerlingen nog aan elkaar. Dus wat heb je er nou van geleerd? Niets dus.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Ik merk in de reacties dat er meer mensen zijn die gediagnosticeerd zijn als HB of een gegrond vermoeden hebben dat zijzelf ook een grotere "intellecte bagage" hebben dan een gemiddeld persoon.
[ot](moeilijk te omschrijven definities wanneer je niemand wilt ophemelen ten koste van anderen)[/ot]
Alleen merk ik ook dat nagenoeg al deze mensen (enkele jongeren daar gelaten) dit pas sinds enige tijd beseffen. Door schade en schande, zeg maar...
Mijn vrouw komt nu beroepsmatig regelmatig in contact met kinderen tussen de 3 en 10 jaar waarbij dit vroegtijdig is geconstateerd.
Enerzijds is dat goed omdat je het kind kunt begeleiden in zijn vormingen. Het nadeel is echter dat nog te weinig scholen en instanties open staan voor deze golf erkend hoogbegaafde kinderen.
Het kind is doorgaans te jong om zelf al de nodige besluiten te nemen zoals ik ze heb gelezen in de afgelopen reacties.
Met een geschil in de HBO periode is betrokkene doorgaans mans genoeg om er een wending aan te geven. Op een basisschool met de standaard format van hoe een kind dient te zijn en wat hij behoord te weten binnen een bepaald tijdsbestek kun je bijna niet afwijken wanneer de leerkrachten (om concervatieve redenen?) onvermurwbaar zijn.
En hoe goed je ook kunt leren op andere vakken. Pas wanneer je redelijk scoort binnen de format op de basisschool, mag je pas verder naar een vervolgonderwijs. Dus zal ook de besproken client van mijn vrouw waarschijnlijk moeten blijven zitten omdat hij -slechts- een schrijfprobleem heeft.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 4 januari 2006 21:37:11 schreef cociedecooc:
Nadat ik de eerste post gelezen heb ben ik maar niet verder gaan lezen om mijn mening te posten. Ik vind het werkelijk belachelijk dat je op de bassischool moet leren aan elkaar te schrijven. Toen ik nog op de bassischool zat moesten we dat ook allemaal en het lukte ook. Maar op het moment dat we net een half haar op de middelbare school zaten schreef misschien nog net 10% van de leerlingen nog aan elkaar. Dus wat heb je er nou van geleerd? Niets dus.
Dat is dus ook mijn punt, Cocie.
In de nabije toekomst zal een kind geen pen meer nodig hebben op school en zal schrijfkunst nog slechts een formaliteit zijn.
Eng genoeg zijn dat wel feiten die die jongen ook begrijpt. In die zin dat hij niet begrijpt waarom schrijven zo belangrijk is als je je op digitale manier ook kunt uitten in "schrift". Juist daarom vindt hij schrijven onbelangrijk en kan hij zich er ook niet toe zetten om te gaan oefenen om zijn fijne motoriek onder de knie te krijgen.
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Wel die diagnose is veel meer dan IQ, toch in de 'tijd' dat ik het heb gedaan... Ze kunnen je enkel een kans geven als je een IQ test hebt gedaan...
Zelfs al kwam het op 142, ik vind het nog steeds zinloos gezeik.
Want nog steeds is mijn wiskundekennis, quantum elektrodynamica en quantummechanics kennis en ik kan er ook geen brood mee kopen. 'Maar meneer, mijn IQ is 142!' Zelf dat helpt niet om een brood te krijgen.
En schrijven is wel belangrijk. Neem jij bvb als architect naar een bouwwerf een laptop mee of een notitieboekje?
[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]
Op 4 januari 2006 21:14:42 schreef free_electron:
veel uitleg
En? zit er nu een groene led in uiteindelijk???
Fantomaz
Op 4 januari 2006 21:48:46 schreef Evilest Aedolon:
Wel die diagnose is veel meer dan IQ, toch in de 'tijd' dat ik het heb gedaan... Ze kunnen je enkel een kans geven als je een IQ test hebt gedaan...Zelfs al kwam het op 142, ik vind het nog steeds zinloos gezeik.
En schrijven is wel belangrijk. Neem jij bvb als architect naar een bouwwerf een laptop mee of een notitieboekje?
Hedentendage:
Hanepoten die weinig meer lijken op aan-elkaar-schrijven, maar ondanks dat wel goed leesbaar zijn voor derden.
Nabije toekomst:
PDA's e.d. Doet het bij mij nu al goed
Evilest Aedolon
Het lijkt me dat het toch nog heel lang gaat duren voor een PDA goedkoper is dan een blad papier... en minder omslachtig.
Fantomaz
Op 4 januari 2006 21:58:46 schreef Evilest Aedolon:
Het lijkt me dat het toch nog heel lang gaat duren voor een PDA goedkoper is dan een blad papier... en minder omslachtig.
Zeker mee eens Evil,
Daarom ga ik ook nog steeds op pad met pen en papier en mijn hanepoten die mij nooit zijn aangeleerd door enig "juffrouw" op de basisschool.
Evilest Aedolon
Mijn schrift is best wel leesbaar als je maar wat moeite doet... Maarja als je geen moeite doet in het leven sta je nergens 
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 4 januari 2006 21:37:11 schreef cociedecooc:
Nadat ik de eerste post gelezen heb ben ik maar niet verder gaan lezen om mijn mening te posten. Ik vind het werkelijk belachelijk dat je op de bassischool moet leren aan elkaar te schrijven. Dus wat heb je er nou van geleerd? Niets dus.
inderdaad. de meeste schrijven toch met 'drukletters' omdat ze anders hun 'hanepoten' achteraf niet kunnen teruglezen.
trouwens als je een brief schrijft of iets moet invullen is het altijd direct van 'blokletters gebruiken !'
en voor de zeurpieten over fijnmotoriek : geef ze een optische muis en laat ze hun hand-oog coordinatie en fijnmotoriek daar maar mee oefenen.
de reden dat ze zich daarmee bzighouden op de basisschool is waarschijnlijk omdat de gasten die daar lesgeven hun niveau niet verder reikt dan dat.
klein is fijn
Moderator
Op 4 januari 2006 23:15:05 schreef free_electron:
de reden dat ze zich daarmee bzighouden op de basisschool is waarschijnlijk omdat de gasten die daar lesgeven hun niveau niet verder reikt dan dat.
Als je vraagt waarom? dan zal je ook wel te horen krijgen 'omdat het altijd al zo gebeurt'.
Naar mij mening een van de slechte argementen ooit, maarja, probeer maar eens wat tegen zo'n iemand in te brengen..
@fantomaz: Is dat kind getest en is er een HB uitgekomen ??
als dat zo is en de school staat voor die argumentatie niet open, dan onmiddelijk de school wisselen, je hebt in NL nog altijd vrijheid van schoolopleiding. Er zijn schooltypen die WEL ingaan op de vaardigheden van het indivdu. Dat dit op normale basisscholen niet gebeurt is vrij normaal, er is te weinig geld ingestopt vanuit de overheid, bovendien loopt het lerarenkorps daar vaak met flinke oogkleppen op rond en is de denkwijze niet meer van deze tijd. Bij ons in de familie hebben we een paar onderwijzers voor de lagere school, dus die problematiek is mij wel bekend.
Bovendien zijn de hoofd-leerdoelen van de eerste klassen basisschool wel degelijk het leren lezen en schrijven.
De client van uw vrouw ziet het nut van schrijven niet in, terecht denk ik, omdat hij er niet mee 'uitgedaagd' wordt.
Als die idd. zo handig met computers is, dan koop een pen-tableautje en laat hen daarmee de PC bedienen ipv. muis en toetsenbord. dan komt die motoriek best in orde. (is ook het idee van F_E)
Zou hij blijven zitten omdat het schrijven niet lukt dan is dat een teken dat de school gefaald heeft en niet de persoon in kwestie, die jongen KAN het wel leren, als hij maar op de juiste manier daarvoor getriggerd wordt.
Kijk, als er nou een motorische afwijking aan ten grondslag ligt (is DAAR al naar gezocht ??) dan is het logisch dat het individu niet slaagt. Als die gozer nou idd. zo dom als het achtereind van een varken is is het ook logisch dat het individu niet slaagt. Die jongen is echter slim, dus daar zal het niet aan liggen. In zo'n geval moet dan ook niet het falen van het individu, maar het falen van het instituut bekeken worden.
Da's een beetje hetzelfde als vele HB's die zeer laat 'leren' lopen. Niet omdat ze't niet zouden kunnen, maar ze hebben al lang door dat lopen niet de gunstigste vorm van voortbeweging is voor een kleuter, je laten dragen/rijden door je ouders is veel makkelijker.
@klein is fijn: de meeste basisscholen in NL behoren met de grond gelijk gemaakt, evenals de leraren die zich er in bevinden.
@Fanto: Probeer die jongen maar eens van school te laten wisselen, mss. dat op de 'nieuwe' school dat probleem beter aangepakt wordt. en 'nablijven' of 'bijles' in schrijven werkt averechts in dit geval. die jongen gaat het schijven (en ws. ook school) nog meer haten dan ooit, en daar schiet je echt niks mee op.
/ot: wat die schermutselingen aan de TU betreft, vind het jammer dat ik daar weg moest, de laatste tijd wat sterker omdat de huidige job zuigt. Maar dat weer op te pakken behoort mss. tot de mogelijkheden.
/edit:
Er schiet me juist nog zo'n mooi voorbeeld te binnen, hier in duitsland is dat zelfs op de Tv geweest. Een leerling kreeg zijn diploma niet omdat hij niet met 10 vingers kon tikken. Hij had zijn eigen systeem ontwikkeld met twee vingers, maar kon volledig blind typen en zlfs sneller en met minder fouten als een aantal directiesecretaresses. Uiteindelijk is hij er zelfs mee naar de rechter gestapt, om af te dwingen dat ze op die school een uitzondering konden maken op het leerplan. (typisch duits trouwens, dat zijn de regels en daar is NIET aan te tornen) Zaak loopt op dit moment geloof ik bij het hooggerechtshof in Karlsruhe.
[Bericht gewijzigd door DC2PCC op ]
Op 4 januari 2006 21:48:12 schreef Fantomaz:
[...]Dat is dus ook mijn punt, Cocie.
In de nabije toekomst zal een kind geen pen meer nodig hebben op school en zal schrijfkunst nog slechts een formaliteit zijn.
Eng genoeg zijn dat wel feiten die die jongen ook begrijpt. In die zin dat hij niet begrijpt waarom schrijven zo belangrijk is als je je op digitale manier ook kunt uitten in "schrift". Juist daarom vindt hij schrijven onbelangrijk en kan hij zich er ook niet toe zetten om te gaan oefenen om zijn fijne motoriek onder de knie te krijgen.
Dat hij dat schrijven onbelangrijk vind omdat het later niet meer nodig is vind ik eerlijk gezegt wel een beetje dom, maar als het nou echt niet wil met schrijven is het gewoon onzin als ze niet overgaan. Als je het in ieder geval oefent kan ik me niet voorstellen dat je daar later problemen mee gaat krijgen. Ik kan je garanderen dat als ik een tekst aan elkaar moet gaan schrijven, ik niet eens meer weet hoe je de letters aan elkaar moet krijgen.
Op 4 januari 2006 21:48:46 schreef Evilest Aedolon:
mijn IQ is 142
Tsja... Jij kunt weer heel goed de plantjes water geven en zo. Je moet je daar gewoon niks van aantrekken.
Evilest Aedolon
Op 5 januari 2006 11:49:26 schreef ikkedus:
[...]Tsja... Jij kunt weer heel goed de plantjes water geven en zo. Je moet je daar gewoon niks van aantrekken.
Ik ben tegenwoordig ook goed in wezenloos kijken en kwijlen!
Morgen leren ze me bloemen verpotten.
Even ontopic: Ik vind dat mensen de grens voor zichzelf veel te laag leggen... Ik vind bvb dat ik helemaal niks van wiskunde snap en er niks van bak, want ik ben er te dom voor. En dan zijn er die het nog slechter kunnen die vinden dat ze er goed in zijn...
Ohja, ik kon maar lopen toen ik 4 was en praten ook zoiets. Niet dat dat er niet meer aan te merken valt trouwens, als je iemand vindt die onhandiger is dan ik dan krijg je een halve koffie. Want eer de volle bij je is ligt de helft al op de grond.
Op 5 januari 2006 13:19:16 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Ik vind dat mensen de grens voor zichzelf veel te laag leggen... Ik vind bvb dat ik helemaal niks van wiskunde snap en er niks van bak, want ik ben er te dom voor. En dan zijn er die het nog slechter kunnen die vinden dat ze er goed in zijn...
Dat is behoorlijk irritant ja, zoals ook bij mij in de klas. Daar zit een jongen, en die denkt dat ie alles weet over elektronica maar hij weet niet eens wat het symbool voor watt is.
Op 5 januari 2006 15:14:35 schreef cociedecooc:
Dat is behoorlijk irritant ja, zoals ook bij mij in de klas. Daar zit een jongen, en die denkt dat ie alles weet over elektronica maar hij weet niet eens wat het symbool voor watt is.
Wacht maar met totdat je gaat werken. Dan gaan dat soort mensen jou uitleggen wat het symbool is voor Watt. En dan kun je ze beter niet tegenspreken als je carriere je lief is.
Evilest Aedolon
Op 5 januari 2006 15:14:35 schreef cociedecooc:
[...]
Zoiets bedoel ik maar dan met een 'iets' hoger kennisniveau.
En ik gebruik altijd gamma als eenheid voor de watt. Dat staat veel mooier.
Op 5 januari 2006 15:46:07 schreef Evilest Aedolon:
Zoiets bedoel ik maar dan met een 'iets' hoger kennisniveau.
Dat mag ik hopen. Je bent namelijk ook 'iets' ouder.
Evilest Aedolon
Op 5 januari 2006 15:58:41 schreef Evilest Aedolon:
Ik voel me eigenlijk 84, je bent toch zo oud als je je voelt?
Dan zul je ook wel een actief seksleven hebben of niet?
Evilest Aedolon
Op 5 januari 2006 16:03:17 schreef ikkedus:
[...]
Dan zul je ook wel een actief seksleven hebben of niet?
Ik voel me 84 op mentaal vlak, beter?
Wel raar die afkorting HB voor hoogbegaafd, doet me steeds op een halfhard potlood denken.
Mr. Digital
slimme mensen vinden oplossingen, genieën vinden problemen.
Op 5 januari 2006 16:10:30 schreef Evilest Aedolon:
[...]Ik voel me 84
Hoog Bejaard dus..
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 4 januari 2006 23:20:02 schreef klein is fijn:
[...]Als je vraagt waarom? dan zal je ook wel te horen krijgen 'omdat het altijd al zo gebeurt'.
inderdaad. ik vraag mij soms af of wij nog altijd in de middeleeuwen ( of de jaren 50 ) leven ..
waarom moet dat zo ? omdat het altijd zo gedaan geweest is of 'omdat meneer pastoor het gezegt heeft'
<klik><klik> BLAM BLAM ( tweeloop gaat af met heel grove korrel erin )
Als er geen ruimte is voor andersdenkenden is er geen ruimte voor innovatie en dan stagneert ons systeem. Nog maar eens het bewijs dat ons onderwijssysteem op geen botten trekt. hoog tijd om er met grove korrel door te gaan. Trouwens tegen dat die 6 jarig in het bedrijfsleven komt ( nog pakweg 16 jaar .. ervanuitgaande datie een hoger opleiding gaat volgen ) zijn wij allemaal oude taarten , en is onze PIV=3.8 GHz alleen nog geschikt om pac-man mee te spelen. Dus tegen dan loopt iedereen rond met een draagbare computer die rechtstreeks projectie op de retina doet en met voice-besturing werkt ( zo een futurustisch brilletje met een stukje glas voor 1 oog ) dus waarom nog leren schrijven. Leren lezen is belangrijk. maar alle geschreven materiaal komt toch uit de laser ( of whatever ze dan zullen hebben ) printer ( als het al uitgeprint wordt. tegen binnen 16 jaar is er misshcien geen papier meer want de bomen zijn op ... ) Er wordt nu al gewerkt aan LCD displays op kunststof die flinterdun zijn en geen stroom nodig hebben om een image te tonen ( het beeld wordt gevorm door stroom maar als je de stroom wegneemt blijft het staan, het is resident. je hebt alleen stroom nodig om een pixel te toggelen )
trouwnes tegen dan wordt het volgende waarschijnloijk ook realistisch:
Bill Gates , Larry elisson en Richard branson in meeting : Biep Biep . Branson houdt zijn horloge tegen zijn oor en begint te praten .. na paar minuten verontschuldigd hij zich : sorry jongens ik had effe iemand aan de lijn op mijn nieuwe mobieltje wat ingebouwd zit in mijn horloge.
meeting gaat verder
Biep biep. Ellison begint gewoon te praten. na paar minuten issie klaar. sorry jongens had effe iemand aan de lijn. de ontvanger zit ingebouwd in mijn brilmontuur en de zender in de vulling van een holle kies.
twee minuten later laat Gates een knaller van een scheet vliegen. Hij verontschuldigd zich . sorry jongens , er kwam net een fax binnen