Ik kom er net achter dat dat ene schem waarschijnlijk wel werkt ik had denk ik de relais verkeerd gesoldeerd :P

je plaatje van je FET doet het niet

[Bericht gewijzigd door Jeroen13 op ]

Op 20 maart 2003 21:52:54 schreef DJJeroen:
je plaatje van je FET doet het niet

http://www.geocities.com/archilochus57/images/
en kies Q_timer.gif
De diode vervang je door de drukknop naar V+
en klaar.

[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]

tot welke tijden is dit instelbaar en is zo een mosfet duur maar die moet ik ook op en IC aansluiten of hoefd dat niet

Op 20 maart 2003 22:31:33 schreef DJJeroen:
tot welke tijden is dit instelbaar en is z´n mosfet duur

De FET heeft een hoge ingangsimpedantie, dus C wordt VEEL
kleiner. FET duur ? Zal wel meevallen. Geen IC nodig.

BS170 is gelijkaardig en kost 0.50 € bij Conrad.
In TO92 behuizing; http://www.fairchildsemi.com/ds/BS/BS170.pdf
Tijd: 22K x 470 µF zal ongeveer 5 sec zijn.
Je kan de weerstand verhogen tot 500K voor 100 sec.
Voor het opladen via switch, 100 Ohm in serie.

Op 20 maart 2003 23:27:53 schreef elektron_:
BS170 is gelijkaardig en kost 0.50 € bij Conrad.
In TO92 behuizing; http://www.fairchildsemi.com/ds/BS/BS170.pdf
Tijd: 22K x 470 µF zal ongeveer 5 sec zijn.
Je kan de weerstand verhogen tot 500K voor 100 sec.
Voor het opladen via switch, 100 Ohm in serie.

wat bedoel je met die BS 170 ??

hoeft maar 1 tot 5 sec maar moet ik percee een weerstand van bv 10 ohm voor de pot zetten of hoeft dat niet

BS170 is een FET gelijkaardig aan 2N7002, U vroeg of het duur was. Welke 10 Ohm ?
5 sec: 15 µF bij 620K, andere ander kombinaties ook goed
vb 22 µf bij 820K, experimenteel vast te stellen.
juiste waarde moeilijk exact te voorspellen. Bij een lege batterij zal de tijd korter worden.

maar in dat schema staat dat die timer op een IC moet aangesloten worden

Die IC geeft op de uitgang een spanning, weer veroorzaakt door iets anders ( als men een beweging detecteerd). Men kan gelijk welke ingangsschakeling bouwen. Het kan ook een vlotterschakelaar zijn, de timer zorgt er dan voor dat een pomp een minimum tijd blijft draaien.
In uw geval geeft een schakelaar de voedingsspanning even door aan de ingang van de timer. C laad snel op, en zal langzaam ontladen, zodra de schakelaar weer geopend is.
Werken met elektronica is werken met modules.

ik had net ff de schakeling zonder timer gebouwt dus alleen schakellaar en relais en motor en batterij maar de motor gaan niet de andere kan op maar de stroom veranderd wel van 8+ naar 8- zou dat mischien komen door die condensator op de motor?? maar als ik de motor gewoon op de batterij aansluit doet hij dat wel

Jeroen

Ik ben tot de conclusie gekomen dat de motor teveel stroom neemt en daardoor kan de relais niet schakelen

...

Op 21 maart 2003 19:20:18 schreef DJJeroen:
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de motor teveel stroom neemt en daardoor kan de relais niet schakelen

Die schakelaar is enkel de aan/uitschakelaaar ?
Hoe kan het dat de spanning omkeert als het relais niet omklapt ? De motor trekt te veel stroom ? Alleen als hij tegen de muur aanrijdt en blokkeert ? Schema ?

als ik die schakelaar indruk doet hij het niet dus maak ik voor de motoren een extra apparte stroom kring

Hey Jeroen ik heb de mijne gewoon aan de praat gekregen met zo'n 517 erbij. Het verschil is wel dat ik nu 6 volt heb en een 5 volt relais en jij 9 volt en een 12 volt relais. op 4.5 volt schakelde hij bij mij maar heel zachtjes. Ik heb ook meteen de motoren aangesloten maar ik had geen problemen met een spanningsval hoor.

Ik spreek je nog wel op msn.

dus jou robot werkt okeej dan weet ik dat spreek je nog wel

http://users.pandora.be/CyrusTheVirus/Robotdone.JPG
Dit is het schema zoals het zou werken zij Bliksem aleen hij had een ander voltage dus dat zou het problem kunnen zijn

We hebben hem alle bij werkend gekregen ik heb met 12 volt gewerkt en wat wijziggingen aangebracht aan het schema van de waardes.

Ik zal een nieuw kloppend schema maken voor 6 volt en 12 volt (voordeel van 12 volt is dat je meer tijd kun instellen)
en ik zal fotos als hij helemaal klaar is

Jeroen