Ik zit met een "Klein" probleempje.
Ik ben voor de lol aan het proberen de skelter bij ons thuis te motoriseren d.m.v. een startmotor van een auto, alles is al af, ik heb alleen nog een snelheidsregelaar nodig.
Ik heb gelezen dat een startmotor een vermogen van tussen de 1 en 2 KW heeft en dus 85 tot 170 Ampère slurpt, ik weet ook dat als hij te lang draait dat hij dan doorbrand dus de 170A zal hij nooit halen maar het blijft veel.
Ik zocht eigenlijk een zo goedkoop mogelijke snelheidsregelaar waarschijnlijk in de trant van een PWM controller, ik vond deze al: http://home.tiscali.be/bart.dereu/ en dan kan ik er gewoon nog vier mosfet's aan toevoegen (lijkt mij met mijn 5 VWO verstand) maar dan wordt het al 53,89 euro (via conrad).
Misschien zijn er goedkopere vervangers voor de 8 IRF 3205 mosfets?
Bij voorbaat dank
(echt een "klein" probleempje
)
Henri Laprador
Kromme Volten zijn niet gevaarlijk
Wat kosten die Fet's per stuk bij Conrad ??
Hou er wel rekening mee dat de stroom zich niet precies evenredig verdeelt over de parallelschakeling van de Fet's
Het kan makkelijk zijn dat door kleine verschillen in de "aan" weerstand de ene Fet meer stroom voor zijn kiezen krijgt als de ander.
Voorbeeld:
Ik heb laatst een schakeling gemaakt waarbij een 1 Fet de nominale stroom net nog kon verwerken.
Maar dat is marginaal ontwerpen, dus heb ik een 2e ernaast gezet, later bleek d.m.v. meting dat de ene Fet 2/3 van de stroom voor zijn rekening nam, en de ander de rest 1/3 dus.
Dit kwam vanwege de spreiding in de Rdson bij de ene was dat 20mOhm, en de ander 30mOhm.
Dus een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Overigens heeft Velleman een aardig kitje om PWM te sturen, de K8004, leuk om mee te beginnen, en niet duur.
Succes met je project.
gr. Henri.
Bedankt voor je reactie
Ze kosten 3,55 euro per stuk,
En de Rdson staat toch vast voor een mosfet?
Volgens de datasheet:
(http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/150000-174999/158712-d…)
is dat altijd 0,008 Ohm
En de vellemanset lijkt een hele mooie oplossing maar toen ik er naar keek zag ik dat hij maar 6,5A aankan.
Een ander schema tussen al mijn bladwijzers is deze:
http://www.4qdtec.com/pwm-01.html
De eerste lijkt het makkelijkst, maar als ik het zo lees werkt hij niet zo goed: "From an electronics designer's viewpoint there was very little right with the circuit"
willyp
http://www.020it.nl - Industriële elektronica ontwikkeling. - http://www.procircuits.nl
Datasheet geeft idd aan wat ze horen te zijn. Maar ze zijn zelden 100% identiek!! Dat is gewoon verreweg niet mogelijk.
Er zijn enkele (dure) fets te koop die door grondige inspecties zijn geweest en dan lagere afwijk tolerantiewaarder hebben
Maar zoals al werd gezegd... Velleman? Heeft heel leuk kitje!
Bij baco hebben ze een power unit met 48(!) 75amp/50volt fets voor maar 4 euro.
http://www.baco-army-goods.nl/technisch_2.htm
kun je er meteen ruimvoldoende parralel zetten
Henri Laprador
Ay Ay Captain,
Ze geven een gemiddelde waarde op, omdat er in zo'n fabricageproces altijd een beetje spreiding zit.
Dus deze is 80mOhm, stel dat de spreiding 10% is, dan kan de werkelijke waarde liggen tussen de ca. 70 en 90mOhm.
Dus die IRF3205 voldoet niet ?
zal even de datasheet opsnorren.
H.
Henri Laprador
Excuses, ik zie nu dat ik iets verkeerds gelezen heb in je topic, het moet zijn 8 mOhm, en niet 80 mOhm.
Op 1 of andere wijze ligt die waarde bij N Fet's altijd veel lager dan bij P Fet's, en de laatste tijd heb ik alleen maar met P Fet's gewerkt, tunnelvisie denk ik.
Dat is een schitterende waarde die 8 milli Ohm
En die 55V is ook geschikt voor jouw toepassing.
alleen dit type is 110A continue bij 25°C
Als hij warmer wordt en dat wordt hij gegarandeerd, dan mag hij nog maar 80A continue hebben.
De Piekstroom is 390A
Dus je zult er enkele parallel moeten zetten, ik zou gaan voor 4 stuks om lekker safe te zitten.
Stel dat jouw belasting 200A eist, elke Fet krijgt dan 50A voor zijn kiezen, dus dissipeert dan 20 Watt. worst case.
Waar koop jij die, en wat kosten ze ?
Gr. Henri.
Ik denk dat ik de power-unit van Baco heel goed kan gebruiken, ik moet alleen even kijken hou ik hem aansluit.
Zullen het gewoon 48 losse mosfets zijn, die ik zo kan aansluiten als ik wil? Ik heb alleen geen idee wat elko's zijn (ik heb weinig tijd maar zoek het zo op)
Maar het lijkt mij dat ik anders gewoon de mosfets er af kan halen en deze in een van de schema's kan verwerken als ik ze niet los kan gebruiken, ik weet alleen niet welk schema het beste/betrouwbaarste is.
En de mosfets die ik eerder wou gebruiken kosten 3,55 euro per stuk bij conrad alleen de link is te lang om te posten, maar 48*3,55 is veel meer dan de 4 euro bij baco, dus mijn project heeft weer hoop

Die mosfets kun je gewoon uit die baco print halen. Het is een beetje lastig aangezien de print is doorgemetaliseerd. Maar met een beetje litze en een tinzuiger lukt het wel.
De elco's zijn 6800uF/25V op die print.
De Fets hebben prachtige specs. Zoek maar even naar de HUF76143. Dat zijn ze.
Heb hier ook een paar van die printen liggen. 
Die power unit van Baco kan je ook gewoon in z'n geheel gebruiken. Er zitten al drivers op om de mosfets als H-brug aan te sturen. Het zijn eigenlijk twee losse bruggen die aan elkaar gezet zijn. Elke poot van de brug heeft 6 van die Mosfets parallel, moet voldoende zijn voor jouw toepassing. Anders kan je de twee bruggen nog parallel zetten. Gewoon 12 volt erop en dan pulsjes op een bepaalde pin en je motor draait. Achteruit draaien kan door puljes op een andere pin te zettten.
Zal proberen binnenkort de pinout van de unit te posten.
Op 20 januari 2006 11:38:16 schreef Sjaakie:
Die power unit van Baco kan je ook gewoon in z'n geheel gebruiken. Er zitten al drivers op om de mosfets als H-brug aan te sturen. Het zijn eigenlijk twee losse bruggen die aan elkaar gezet zijn. Elke poot van de brug heeft 6 van die Mosfets parallel, moet voldoende zijn voor jouw toepassing. Anders kan je de twee bruggen nog parallel zetten. Gewoon 12 volt erop en dan pulsjes op een bepaalde pin en je motor draait. Achteruit draaien kan door puljes op een andere pin te zettten.
oh dat wist ik niet. dan heb ik hem voor nix gesloopt
. waar zijn die elco's voor dan? heb je toevallig ook een schema liggen?
@ capt henk
het was in eerste instantie ook mijn idee om die dingen gwoon los te solderen. maar aangezien die power units een h brug zijn kun je hem misschien ook wel in zn geheel gebruiken.
Die elco's zijn voor het bufferen van de voeding. Ik heb geen schema, maar heb met behulp van de datasheet van het driver IC (HIP????, weet het even niet meer uit m'n hoofd) de belangrijkste aansluitingen op de connector van de print gevonden.
De power voeding(bv een accu) sluit je aan op de twee dikke strips tussen de printen, de motor moet op twee van de vier koelblokken worden aangesloten.
Bedankt voor de hulp,dit gaat lukken.
Ik denk dat ik de 6 parallele mosfets gebruik I.P.V. de 4 IRF3205 van deze schakeling:
http://home.tiscali.be/bart.dereu/circuit.htm
Er zijn alleen nog een paar probleempjes,
-Wat zit er tussen de + en - van de motor?
-Het is duidelijk waar de - van de accu moet, maar waar moet de +, dat is toch waar "accu +" staat daar in dat rondje?
-En als ik het goed heb betekend het losse streepje onder de IC da aarde (moet aan de behuizing)?
-En de laatste: De koelblokken van de power unit zijn niet al te groot, maar ik denk dat een mooie ventilator (ook van baco, dan kost verzenden daarvoor niks) wel goed genoeg moet zijn, toch?
P.S. Ik zal de maker van het schema om een uitvergrote versie vragen
Ik wil niet lulig doen hoor maar een beetje start motor ala 1200 cc autoke doet al een goeie 450 amp stall current en ook al lukt het je niet om hem tegen te houden als je het gas intrapt vanuit stilstand heb je nog gauw een piekje van zo`n 300 amp en een startmotortje van een 1600 tje of een 2 liter en dan heb ik het nog niet eens over een diesel dan kom je al gauw boven de duizend amp. stall current !!!!
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
TIP:
koop een (oud) oude oma gemotoriseerde trolley ding, haal daar de motoren, accu's, boordcomputer, regelunit enzo uit en zet die op de skelter: hebben wij ook gedaan.
echter: het duurt een tijd voordat je alles klaar hebt, geloof me.
werkt btw wel goed
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
...of zet een klein lasinvertortje voor je motor, kan je ook de stroom van regelen.
Er zijn zware MOSFEt's te krijgen, ok maar kan misschien ook met IGBT's. Zijn er voor hoge spanningen en bergen stroom.
Nog iets: vergeet niet dat je een seriemotor (=startmotor)
onbelast een heel hoog toerental kan ontwikkelen (zgn. op hol gaan). Best altijd een beetje belasten dus.
- - big bang - -
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Bij die cm600 en dat geld voor alle igbt's heb je een min of meer vast spannings val. Das heel mooi, ongeacht de stroom door het ding blijft die spannings val bijna het zelfde. Perfect dus voor hele hoge stromen.
Een mosfet heeft een rdson, een kleine spannings val bij kleine stromen die kwadratisch toeneemt met de stroom. P=I^2R.
Bij de cm600 is de spannings val zo'n 2,5 volt. dat is 20 % van de 12 V, dat is nog al wat verlies.
Dan kun je beter een berg baco mosfets parallel zetten, zeg 15. Die geven bij 100A samen slechts 0,3V val.
Die 15 samen hebben ook nog eens de zelfde gatecharge als 1 cm600.
Na ja was een voorbeeld.
Igbt's zijn door hun min of meer vaste spanningsval minder geschikt om te gebruiken bij lage spanningen en superieur aan de mosfet bij hoge stromen en hoge spanningen.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 23 januari 2006 01:32:17 schreef fry:
Een mosfet heeft een rdson, een kleine spannings val bij kleine stromen die kwadratisch toeneemt met de stroom. P=I^2R.
Een spanningsval die kwadratisch toeneemt met de stroom?
Het verliesvermogen (P zoals je in de formule hebt staan) neemt kwadratisch toe als de stroom verdubbeld.
Maar de spanningsval over RdsON verdubbeld als de stroom ook verdubbeld, dus spanningsval<->stroom vertonen een lineair verband.
- - big bang - -
Op 20 januari 2006 11:38:16 schreef Sjaakie:
2 bruggen; is die Baco dan ook geschikt om 2 motoren aan te sturen? Zou een goede basis zijn voor een robotbesturing. Ik hou mij van harte aanbevolen voor die pinout.
gr boefje
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Op 24 januari 2006 01:37:26 schreef big bang:
[...]Een spanningsval die kwadratisch toeneemt met de stroom?
Het verliesvermogen (P zoals je in de formule hebt staan) neemt kwadratisch toe als de stroom verdubbeld.Maar de spanningsval over RdsON verdubbeld als de stroom ook verdubbeld, dus spanningsval<->stroom vertonen een lineair verband.
- - big bang - -
Je hebt gelijk foutje door het late tijdstip.
Wat ik bedoel is dat bij een igbt de dissipatie (bijna) lineair toeneemt met de stroom terwijl de dissipatie bij een mosfet kwadratisch toeneemt.
Op 24 januari 2006 03:18:46 schreef Boefje:
[...]2 bruggen; is die Baco dan ook geschikt om 2 motoren aan te sturen? Zou een goede basis zijn voor een robotbesturing. Ik hou mij van harte aanbevolen voor die pinout.
gr boefje
ja, je moet ze alleen wel ff losschroeven
Een startmotor is bepaald niet gebouwd voor continu gebruik, je kunt inderdaad beter een oude scootmobiel o.i.d. op de kop tikken.
Bij deze de beloofde pinout van de Baco h-bruggen
Als je de connector van bovenaf bekijkt moet je de volgende dingen aansluiten:
De overige pennen heb ik niet uitgezocht, zijn waarschijnlijk om de temperatuur van de fets in de gaten te houden.
De voeding hier is alleen voor de aansturing van de fets.
De voeding van je last moet je aansluiten op de koperen strips, voor de polariteit even kijken naar de tekens op de condensatoren. De + moet je aansluiten op de strip aan de pluskant van de condensatoren.
Je last sluit je dan aan op de koelblokken aan de kant van de strip waar je de massa aansluit.
Nu is het een kwestie van een hoog (gewoon TTL niveau, dus rechtstreeks op microcontroller aan te sluiten) signaal op in1 en laag op in2 en je motor draait een kant op. Laag op in1 en hoog op in2 is andersom draaien.
Scout77
-= lekker belangrijk =-
[bump]
Op 1 februari 2006 18:57:05 schreef Sjaakie:
Bij deze de beloofde pinout van de Baco h-bruggenAls je de connector van bovenaf bekijkt moet je de volgende dingen aansluiten:
[afbeelding]
De overige pennen heb ik niet uitgezocht, zijn waarschijnlijk om de temperatuur van de fets in de gaten te houden.
De voeding hier is alleen voor de aansturing van de fets.De voeding van je last moet je aansluiten op de koperen strips, voor de polariteit even kijken naar de tekens op de condensatoren. De + moet je aansluiten op de strip aan de pluskant van de condensatoren.
Je last sluit je dan aan op de koelblokken aan de kant van de strip waar je de massa aansluit.
Nu is het een kwestie van een hoog (gewoon TTL niveau, dus rechtstreeks op microcontroller aan te sluiten) signaal op in1 en laag op in2 en je motor draait een kant op. Laag op in1 en hoog op in2 is andersom draaien.
Ik vraag me af of je er ook 24v dc motoren op kan aansluiten en wat ik er nu zo van begrijp is dit dus een full h-bridge met een half h-bridge sturing?