Op 23 januari 2006 17:38:55 schreef F-rank:
[...]

Maak eens een schets hoe je e.e.a. hebt aangesloten.

Ik zou haast zeggen dat je laser nu rechtstreeks aan je ttl output hangt. Het lijkt me logisch dat een led hierop gewoon aan en uit gaat maar met een belasting van je comlete laser door z'n knieën gaat! Ik zou echt zeggen dat je iets niet helemaal goed hebt aangesloten.

Aan de gebruikte transistor zal het zeker niet liggen. aangezien deze dikke stromen bij hoge spanningen kan schakelen op een hoge frequentie.

Ik zie eigenlijk ook niet helemaal waarom iedereen zo'n dure transistor gebruikt. Maar goed... beter wat meer dan te weinig...

http://dnst.be/laser/devilmastah/ttl.JPG

deze, volgens de datasheet van philips is pin1 base, 2 is collector en 3 emitter.

Als ik de voeding ervanaf haal doet de led niks, ook wanneer ik alleen blanking ervanaf haal.

/edit: Het is niet de voeding die oscilleert, op de plek waar laserdiode staat ik de hele driver hangen, de weerstanden heb ik weggelaten, behalve de 3k blanking input, ik die kortgesloten gehad, maar dat had weinig effect.

[Bericht gewijzigd door LiquidSmoke op ]

Op 23 januari 2006 18:11:45 schreef Electrogek:
hee mensen
vraagie

ik wil me groene laser aansluiten op de blouwe en groene ttl uitgangen van me dac :)
(omdat veel beamshows ook blouw bevatten)

maar hoe moet ik dat doen

ik dacht aan 2 diodes:

ttl groen  ------>|---+
                      |
                      |
                      +-----------> naar ttl in van laser
                      |
ttl blouw  ------>|---+

gaat dit goed of dood ik me dac dan

't schema zal geen problemen opleveren denk ik. Maar in shows zal 't misschien rare effecten geven als groen en blauw gescheiden weergegeven wordt, nu wordt dat dus gewoon GROEN :) Als je het trouwens echt netjes wil doen kan je er even twee opto-couplers tussen zetten, dan is 't geheel gescheiden van elkaar.

foto tijd :P

http://members.home.nl/marco.driessens/laser2/IMG_1216.jpg

http://members.home.nl/marco.driessens/laser2/IMG_1219.jpg

http://members.home.nl/marco.driessens/laser2/IMG_1220.jpg

http://members.home.nl/marco.driessens/laser2/IMG_1223.jpg

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Op 23 januari 2006 18:17:01 schreef LiquidSmoke:
[...]

[afbeelding]

deze, volgens de datasheet van philips is pin1 base, 2 is collector en 3 emitter.

Als ik de voeding ervanaf haal doet de led niks, ook wanneer ik alleen blanking ervanaf haal.

Heb je R2 en P1 ook gebruikt?? Die zouden in jouw geval weggelaten moeten worden.

Dit zijn de voorschakelweerstanden voor zijn diode die hij uit een DVD-brander heeft gehaald...

In jouw geval mag je rechtstreeks je laser sturen aangezien de driverelektronica geintregeerd is. Je sluit de voeding normaalgesproken toch ook rechtstreeks aan?

Succes!

Op 23 januari 2006 18:33:39 schreef F-rank:
[...]

Heb je R2 en P1 ook gebruikt?? Die zouden in jouw geval weggelaten moeten worden.

Dit zijn de voorschakelweerstanden voor zijn diode die hij uit een DVD-brander heeft gehaald...

In jouw geval mag je rechtstreeks je laser sturen aangezien de driverelektronica geintregeerd is. Je sluit de voeding normaalgesproken toch ook rechtstreeks aan?

Succes!

zie mijn edit, heb ik ook gedaan :)

de blanking ingang zit toch bij r1? of heb ik het nu mis?

hm, op de uitgang staat 2,95 volt, pcies zoals op de voeding, wanneer ik deze belast emt een led kakt ie in naar 2,80, met een 1mw rode lasermodule (die nu niet volledig brand) kakt ie in naar 2,50

met mijn groene laser kakt ie in naar 1,80 volt :?

hoe kan dit? de voeding leverd 1A met gemak (lm317 met vaste weerstand)

roeltje: wat voor steppers zijn dat?

en ik heb rare problemen met mn blanking.. de laser reageert perfect maar als ik het schuifregister voor ttl outputs aansluit dan stopt de laser ineens of reageert traag.. dat soort dingen heel gek, haal ik het ic weg dan werkt het.. waar zou dit aan kunnen liggen..?

En wat is beter: een stepper met grote of kleine stappen?

Op 23 januari 2006 18:34:29 schreef LiquidSmoke:
[...]

zie mijn edit, heb ik ook gedaan :)

de blanking ingang zit toch bij r1? of heb ik het nu mis?

hm, op de uitgang staat 2,95 volt, pcies zoals op de voeding, wanneer ik deze belast emt een led kakt ie in naar 2,80, met een 1mw rode lasermodule (die nu niet volledig brand) kakt ie in naar 2,50

met mijn groene laser kakt ie in naar 1,80 volt :?

hoe kan dit? de voeding leverd 1A met gemak (lm317 met vaste weerstand)

vreemd, net een 1mw module gepakt, diode erafgehaald en die direct op de uitgang van de blanking gehangen (wel ff 5k pot tussengezet).

Trekt nu ruim 50mA en brandt op volle sterkte!

stroom is iets ingekakt naar 2,80volt.

Iemand een idee wat er hier aan de hand is?

mijn stroom van de diode is 2.3 bij 95mA. erg vreemt maare het werkt, hij brand zwartplestic :D dus dat is wel meer dan 50mW geloof ik.

Op 23 januari 2006 19:17:09 schreef T.Assies:
roeltje: wat voor steppers zijn dat?

en ik heb rare problemen met mn blanking.. de laser reageert perfect maar als ik het schuifregister voor ttl outputs aansluit dan stopt de laser ineens of reageert traag.. dat soort dingen heel gek, haal ik het ic weg dan werkt het.. waar zou dit aan kunnen liggen..?

En wat is beter: een stepper met grote of kleine stappen?

* roelke.nl heet roel :P

Het zijn mot-1 steppers

@geronimoos :

Geen zin ...

Roelke: kan je wat meer fotos van de steppers laten zien? ik blijf namelijk maar kloten met die van mij.. volgens mij is de staphoek te klein terwijl ik ze er nog steeds van verdenk om stiekum mot1 of aanverwand te zijn..

en hoe heb je de blanking gedaan? welk schema heb je gebruikt?

heb je geen msn ?
dan wil ik je alles uitleggen

het zou vast geen mot 1 zijn. zie
http://www.rem-fx.nl/scoob/images/motmount1.jpghttp://www.rem-fx.nl/scoob/images/motmount2.jpg
verder nog van dat laser schema daar boven heb ik zo gemaakt voor mijn module.

http://dnst.be/laser/schema's/laserdriver.jpg

Zozo ziet er netjes uit man!!
Ik ben nog aan het kutten met me remspanning
(ik had een spanningsdelertje gemaakt, alleen dat vond de zekering van me voeding niet leuk...nieuwe zekering erin en hij deed het gelukkig nog)

Nog iemand een ideetje om 5 volt regelbaar in 2 tot 5 volt om te zetten?
Bas

die mot1's zijn niet vanmij maar van scoob's website ff hierheen gelinkt.

een lm317 kun je met een potmeter het regelen. de spanning van 1...12v. zie in schakelingen daarna voedingen. in CO :).

ze dan ff een bron erbij ;)

nou breekt mijn klomp:

Rode diode (zonder driver!) achter tor met 5k weerstand etc doet het perfect!

Toen maar mijn groene gepakt: driver erafgesoldeerd, aan de uitgang gehangen, pot helemaal dicht, begin langzaam met opendraaien, zie het verbruik stijgen naar 100mA, denk zo van, nu moet ik iets gaan zien, in een keer poef, weg, zekering uit de voeding geklapt :?

Nieuwe zekering, pfew laser doet het nog, met driver althans.

Tor tussen driver en diode gezet, doet ie gewoon bijna niks, lm317 wordt loeiheet!

Volgens mij wilt ie zich niet laten blanken !!

je weet dat de lm317 de pinout wel anders is dan op de schema

1= adj
2= out
3= in
behuizing = out

_______
|3    2|
|  1   |
--------
dus
-----
| o |
-----
|317|
|___|
I I I
I I I
I I I
1 2 3

a o i
d u n
j t

maare dit simpel driver is niet getest op een groene dpssje, dus eigen risico.

- welke tor gebruikje? heb je al es 5v op de basis gezet? en kijk of die wel brand

[Bericht gewijzigd door Dnstje op ]

Op 23 januari 2006 21:25:04 schreef Dnstje:
je weet dat de lm317 de pinout wel anders is dan op de schema

1= adj
2= out
3= in
behuizing = out

_______
|3    2|
|  1   |
--------
dus
-----
| o |
-----
|317|
|___|
I I I
I I I
I I I
1 2 3

a o i
d u n
j t

maare dit simpel driver is niet getest op een groene dpssje, dus eigen risico.

- welke tor gebruikje? heb je al es 5v op de basis gezet? en kijk of die wel brand

ja dat weet ik, de voeding etc is wel correct opgebouwd, er is gewoon geen touw aanvast te knopen :S

/edit:

momenteel kan ik de rode diode gebruiken als ik geen 3k weerstand gebruik (kortsluiting dus, niet aan te raden).

Als ik de groene (met driver) eraan hang, dan kan ik alleen 5v stuurspanning gebruiken als ik die 3k er niet voorzet (dan doet ie het wel), maar op de dac gewoon niet. vreemd!

gebruik een bu2525af

edit:

3k is te veel, heb er nu 200 voor hangen, en wanneer ik dan 5v stuurspanning geef doet ie het, als ik hem op de blanking zet, dan een heel klein beetje, dus ik denk dat het signaal uit de lpt niet echt helemaal tof is.

iemand een idee hoe dit signaal te versterken?

@liquidsmoke

Hou je er rekening mee dat somige groene lasers een met een pulse (DPSS diode pulsed lasers) worden aangestuurd van zo'n 2,5-4,5khz. Vaak zit er op de driver dan iets van een dual opamp die geschakeld staat als oscillator.

ps. ben nieuw hier, leuk om de threads een beetje te volgen.
Heb zelf een 50mw module (groen dpss) en een big dipper f-02 show lasertje (beamshows).

Soepkip

op de driver zit wel een ELM B54431 op, maar weet niet wat het is.

wil het gaan proberen met een opto, op die manier voed ik de tor met de voeding richting de laser zelf, want op die manier doet ie het nml wel.

Zou een opto snel genoeg zijn?

wij gaan ooit nog een keer (binnenkort)

alles spanning regelbaar maken van 0-10 volt
dus de blanking spanning en de stroom naar de mot-1's

Op 23 januari 2006 21:27:44 schreef LiquidSmoke:
[...]

3k is te veel, heb er nu 200 voor hangen, en wanneer ik dan 5v stuurspanning geef doet ie het, als ik hem op de blanking zet, dan een heel klein beetje, dus ik denk dat het signaal uit de lpt niet echt helemaal tof is.

iemand een idee hoe dit signaal te versterken?

een opamp of zoon ttl dingetje maken ervoor dus een 574 of een 374.

bij snel knipperen gaattie natuurlijk wel iets minder vel branden, als je de laser snel heen en weer beweegt zie je de blank er tussen zitten.

[Bericht gewijzigd door Dnstje op ]

Op 23 januari 2006 22:34:53 schreef DeSoepkip:
@liquidsmoke

Hou je er rekening mee dat somige groene lasers een met een pulse (DPSS diode pulsed lasers) worden aangestuurd van zo'n 2,5-4,5khz. Vaak zit er op de driver dan iets van een dual opamp die geschakeld staat als oscillator.

Soepkip

Foei! ;)
DPSS = Diode Pumped Solid State.

Overigens ga ik binnenkort ook maar eens aan een DAC ofzo beginnen, eerst de MOT'tjes een beetje gebruiksklaar maken en beter vastschroeven enzo.

EDIT:
@ roelke: kan je ook eens normaal formaat foto's posten?
Dit duurt echt t*ringlang om te laden :(

Op 24 januari 2006 15:58:47 schreef Dnstje:
[...]

een opamp of zoon ttl dingetje maken ervoor dus een 574 of een 374.

bij snel knipperen gaattie natuurlijk wel iets minder vel branden, als je de laser snel heen en weer beweegt zie je de blank er tussen zitten.

heb het net ff getest met een 74374 die in een discolitez zit, dan doet ie het wel :) dit ic meot wel met 5v gevoed worden geloof ik, ff datasheet checken, deze morgen maar halen :)