Nieuw laser en dergelijke topic deel 10

Dit topic is gesloten

@ roelke.nl
Post es wat foto's :D
Misschien toch ook maar eens die DAC maken dan. Heb nog 2 stappenmotoren liggen uit floppydrive's en nog wel een 30 [zal wel 15mW zijn] HeNe liggen.

offtopic
Yo ik ben vandaag 22 geworden :)
Alweer een jaartje ouder. Nog eventjes en ik ben verstandig :P
/offtopic

Het begin van wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar zijn wet, getuigt van goed inzicht.

Is een stappenmotor met grote stappen beter dan 1 met kleine stappen? mijn stepper kan namelijk precisie dingen als rondjes niet en ik dacht dat het eraan kon liggen dat de afstand tussen 2 stappen de klein is...

waar kan ik mot1 motortjes kopen?

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

Op 21 januari 2006 21:41:45 schreef Mullie:
@ roelke.nl
Post es wat foto's :D
Misschien toch ook maar eens die DAC maken dan. Heb nog 2 stappenmotoren liggen uit floppydrive's en nog wel een 30 [zal wel 15mW zijn] HeNe liggen.

offtopic
Yo ik ben vandaag 22 geworden :)
Alweer een jaartje ouder. Nog eventjes en ik ben verstandig :P
/offtopic

maak morgen vroeg foto's
en post ze dan

helaas wil ik graag weten waarom mamba niet samenwerkt met mijn dac :(

AVR powerd

kan iemand met een mot1 stepper eens zeggen of er achterop een tekst gedrukt staat? ik heb hier steppers die qua vorm en kleur draden exact overeenkomen met mot1 van plaatjes....

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

Bij mij staat er alleen maar:
MOT-1
Seiko Epson Corp.
01-18
op.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

bij mij staat er ook zoiets op

AVR powerd

oke.. dan zijn die van mij het toch niet. maar wat ik vreemd blijf vinden is dat het me NIET lukt om rondjes te projecteren. Vierkant, driehoek lukt. maar bij ieder figuur moet ik in popelscan de gain en de point delay aanpassen.. en als ik een rondje wil laten zien moet ik op de print de gain en offset aanpassen EN in het programma...

Het probleem lijkt wel een beetje in de software te zitten dus.. de print werkt (kan wel vierkantjes projecteren), de remspanning werkt.. de steppers zijn licht en klein.. dan blijft alleen de software over??

en oja: hoe krijg ik mama werkend met een zelfbouw DAC?

/edit: wat ik me net bedenk: misschien kan het komen dat de stappen van de motor te klein zijn.. bij een vierkantje springt hij dan van hoek naar hoek terwijl er bij een circel veel meer nuances meoten zijn die ie misschien neit aankan... wat is de stephoek van een mot1?

[Bericht gewijzigd door T.Assies op zondag 22 januari 2006 13:20:35

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

geen idee...

heeft hier iemand ervaring met de dac0800 tot dac 0808? die kan ik nl vooreen klein prijsje krijgen...

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Zijn rondjes niet makkelijker dan vierkantjes? Het lijkt me juist ingewikkelder scherpe hoeken te maken dan een vloeiende lijn. Of zit ik er naast?

De 0808 heb ik wel eens in een fuzzy logic project gebruikt, niets mis mee... We stuurden er een stappenmotorsturing mee aan die een bal op een wip van punt a naar b kon laten rollen en exact op die plaats laten stoppen. Maar of ie snel genoeg is voor een lasersturing???

[Bericht gewijzigd door Benadski op zondag 22 januari 2006 13:39:34

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 22 januari 2006 13:01:20 schreef T.Assies:

en oja: hoe krijg ik mama werkend met een zelfbouw DAC?

wat is de stephoek van een mot1?

1) same probleem hier
2) 18 graden

AVR powerd

Op 21 januari 2006 21:41:45 schreef Mullie:
@ roelke.nl
Post es wat foto's :D
Misschien toch ook maar eens die DAC maken dan. Heb nog 2 stappenmotoren liggen uit floppydrive's en nog wel een 30 [zal wel 15mW zijn] HeNe liggen.

offtopic
Yo ik ben vandaag 22 geworden :)
Alweer een jaartje ouder. Nog eventjes en ik ben verstandig :P
/offtopic

Hoe ben je verplan om diskdrive motor's aan te sturen?
is bemij niet gelukt alleen wel bij de CDrom steppers, want die zaten in een leuk bracket nog.
ps, Ik ben nu aan het inbouwen van mijn laser in een koffer :). update's komen !

verdernog, Ik kan nu wel door plestic branden dat zwart is :D. dus het zal nu wel rond de 50mW zitten. ik kan geen wit papier branden nog :S

[Bericht gewijzigd door Dnstje op zondag 22 januari 2006 18:54:44

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

hm ik vemoed dat het aan de stapgrootte ligt... waar kan ik aan mot-1 steppers komen?? Weet iemand een winkel?

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

mamba met de zelfbouw dac werkende krijgen is niet moeilijk
voeg me maar toe op msn :)
dan help ik wel ff (email staat int profiel :))

ik schrijf zometeen wel ff een tutorial met fotos :D

[Bericht gewijzigd door Electrogek op zondag 22 januari 2006 20:44:44

ben nu trouwens met he laserscan bezig werkt best goed
ga t binnenkort kopen ;D

Met diskdrive motor's heb ik ook slechte ervaringen;

bij lisseajous via popelscan alleen een heel hoog getril in de motor, de as doet bijna niks (veel te snel denk ik)

en bij scannen van figuren, Fach7 bijvoorbeeld, zie je af en toe een hele kleine step, en dan scan je pas met 400pps ofzo :S

Misschien ligt het aan mijn dac? kan goed zijn dat ze te veel slurpen uit de tl.

je hebt vast msn ?
voeg me maar toe

AVR powerd

hm nee het ligt niet aan je dac, de steppers zijn veel te lomp zeg maar :P, dus bij hele kleine voltage's reageren ze niet. alleen pas bij hooge.

DVDrom steppers zijn mooi voor beamshows :D.[

nu nog de groene laser. en misch modden?:P

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

jaah, moet kunnen:p op een of andere manier rood reverseren ofzo:D ownee dan krijg je geel... onee iets vanne... zeegroen ofzo, gelijk wit

iig: is het niet een beetje heel erg overkill om een issajous via popelscan te sturen? niemand heeft dus ervaring met dac0800 - 0808, dus dan neem ik ook 0832.

is dat schuifregister dat in gdac 2 staat perse nodig? ik heb toch maar 1 kleur laser (hene rood) en die ga ik dus absoluut niet blanken.

en ipv de tl kan ik daar ook en andere opa nemen?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Hm, heb nu blanking gebouwd met een buz2525af, alleen heb ik een voltage drop van 0,4 volt? Als ik er een led op prik wordt die goed geblankt,

wanneer ik echter mijn laser diode (met driver!!) erop hang, dan zie ik een zwak groen stipje.

Ik heb de output richting de tor verhoogt, en daaruit komt nu netjes 3v als ik blanking inverteer en dan op stop druk, toch doet de laser niet veel meer dan een klein groen stipje, rechtstreeks op de voeding doet ie het gewoon goed.

Kan dit komen doordat ik ALLEEN de diode moet blanken, en niet de hele driver?

/edit: die stepper van mij is gewoon kut, die as is een beetje gaar, als ik nu de pps tussen 0-500 hou, kan ik er wel wat beweging uit krijgen.

Tijd dat ik mijn mots binnenkrijg :)

[Bericht gewijzigd door LiquidSmoke op maandag 23 januari 2006 16:50:24

Op 23 januari 2006 16:48:01 schreef muddy:
jaah, moet kunnen:p op een of andere manier rood reverseren ofzo:D ownee dan krijg je geel... onee iets vanne... zeegroen ofzo, gelijk wit

iig: is het niet een beetje heel erg overkill om een issajous via popelscan te sturen? niemand heeft dus ervaring met dac0800 - 0808, dus dan neem ik ook 0832.

is dat schuifregister dat in gdac 2 staat perse nodig? ik heb toch maar 1 kleur laser (hene rood) en die ga ik dus absoluut niet blanken.

en ipv de tl kan ik daar ook en andere opa nemen?

de lissajous printjes in popelscan worden uitgestuurd naar je galvo's of steppers dus overkill is het niet nee ;)

AVR powerd

Op 23 januari 2006 16:49:32 schreef LiquidSmoke:
Hm, heb nu blanking gebouwd met een buz2525af, alleen heb ik een voltage drop van 0,4 volt? Als ik er een led op prik wordt die goed geblankt,

wanneer ik echter mijn laser diode (met driver!!) erop hang, dan zie ik een zwak groen stipje.

Ik heb de output richting de tor verhoogt, en daaruit komt nu netjes 3v als ik blanking inverteer en dan op stop druk, toch doet de laser niet veel meer dan een klein groen stipje, rechtstreeks op de voeding doet ie het gewoon goed.

Maak eens een schets hoe je e.e.a. hebt aangesloten.

Ik zou haast zeggen dat je laser nu rechtstreeks aan je ttl output hangt. Het lijkt me logisch dat een led hierop gewoon aan en uit gaat maar met een belasting van je comlete laser door z'n knieën gaat! Ik zou echt zeggen dat je iets niet helemaal goed hebt aangesloten.

Aan de gebruikte transistor zal het zeker niet liggen. aangezien deze dikke stromen bij hoge spanningen kan schakelen op een hoge frequentie.

Ik zie eigenlijk ook niet helemaal waarom iedereen zo'n dure transistor gebruikt. Maar goed... beter wat meer dan te weinig...

owja roelke:D ik dacht: een lissajous ding op de pc hangen:p

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

hee mensen
vraagie

ik wil me groene laser aansluiten op de blouwe en groene ttl uitgangen van me dac :)
(omdat veel beamshows ook blouw bevatten)

maar hoe moet ik dat doen

ik dacht aan 2 diodes:

code:



ttl groen  ------>|---+
                      |
                      |
                      +-----------> naar ttl in van laser
                      |
ttl blouw  ------>|---+

gaat dit goed of dood ik me dac dan

Dit topic is gesloten