Op 28 januari 2006 09:49:39 schreef Hans de Swan:
[...]
Dat klopt! Vanaf Stiens richting St. Vrouwenparochie en dan zie je vanaf de rechtekant van de weg wel een opvallende antenne staan... Ben nog bovenin de mast geweest om een knoop uit het touw te halen, zodat de antenne kon zakken langs een katrolletje. Daarmee kwam ik nog op de foto in een Engels muziekblad n.a.v. een interview met Sietse Brouwer. Mooi uitzicht vanuit de top op de Wadden. De antenne is zo'n 27 mtr. hoog.

Ahhh, nu stuur je hem de verkeerde kant uit!
Vanaf Stiens niet rechtsaf naar Vrouwbuurt gaan maar rechtdoor naar Hallum. :)

@MRF-TECHNOLIGY: Twee weken geleden nog een feestje gehad aan boord van de "Jenni Baynton", het zendschip (LV 8) van Waddenzee/Seagull, die in de haven van Harlingen ligt. Er werd live vanaf dat schip gezonden. Een kinderwens van mij kwam uit om dat eens in het echt mee te mogen maken. Leuk om ook met bekende jocks te kunnen praten als Adje Roland, Paul van Gelder (ook VARA), Chris Kennedy (en zijn Engelse vrienden van Seagull). Helaas lieten Wim van Egmond en Bob Noakes verstek gaan.
Het schip wordt binnenkort op een werf verder helemaal klaargestoomd voor de toekomst. Mocht je een keer zin hebben om wat rond te neuzen bij de zendlokatie en een kijkje willen nemen op het schip, dan hoor ik het nog wel van je. Je hebt in het verleden ook al eens kontakt gehad met de Caroline-crew, dus zal dit waarschijnlijk geen enkel probleem zijn.
Binnenkort foto's van het feestje op het schip op Internet. Er staan er al leuke foto's ergens op Internet over de avonturen met Waddenzee/Seagull, die ik samen met Bert M (Overdrive) en Peter Timmerman (Radio Enkhuizen) beleeft heb.:)

Iemand met connecties :D

1635Khz station van af west Nederland Muziek wie heeft de sleutel van de jukebox gezien (PIONIER S9) EN (BAKEN 16 S7)

Voor de zeezender freaks http://www.radiomiamigo.net/homepage.htm

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Op 28 januari 2006 10:02:31 schreef Hans de Swan:
[...]
De boel al flink aan het opruimen, zie ik. :)
Heee Martin, draait die betonmolen van jou nog een beetje?
Veel te koud man! ;)

Inderdaad,ook hier is t lekker fris -2 in de schuur,de betonmolen is uitgedraait hier,vandaag heb ik de elektra aangelegd,de voeding maar wat verzwaard,je weet maar nooit wat er nog op moet....Dat frame staat hier al een poos zat bij 1 van die 010 zenders maar heb t ondertussen menig keer verplaatst,ben m nu zat,dus wie er iets aan heeft laat t maar weten.

Het was -5 vanochtend aan de zeedijk bij Ternaard, en die wind brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Maar toen ik weer in de warmte thuis kwam lag de envelop van de BDXC op de mat. Clubkaart, het januari nummer en als extra een boek over het ontvangen van radiosignalen. :)

Als je KG-luisteraar bent is dit iets. Staan zelfs stukjes in over TV ontvangst, het lijkt wel wat op de FRM in goede jaren maar zonder de schema's, waar we nu het internet voor hebben.

http://www.bdxc.nl/

Inhoudsopgave van het januarinummer:
http://www.425dxn.org/swls/bdxc/html/club_information/bulletin/bulleti…

@Hans de swan,
Waar zit je nou? hee mooie jongen?

Ik heb hier 4X 6 om, mag dat ook? Ja he!
Stuur jij mij even een adres?

ben te goed voor deze wereld!
Rob007.

Op 28 januari 2006 17:53:24 schreef MRF-Technoligy:
1635Khz station van af west Nederland Muziek wie heeft de sleutel van de jukebox gezien (PIONIER S9) EN (BAKEN 16 S7)

Voor de zeezender freaks http://www.radiomiamigo.net/homepage.htm

hee , wat leuk baken 16 dat ben ik dus , gefeliciteerd MRF
het is is mijn verste verbinding op MG tot nu toe , Kan ik een officieel rapport krijgen van jou , bijvoorbaat dank !

@ 6,292 MHz (ongeveer)
S 9 + 15db zo nu en dan wat fading

@ 6,305
S9 + 10db

@ 6,294
S7 op de zijband van magic-am

@ 6,276
S5-7 iets fading en qrm

Izaak, Wolvega

[Bericht gewijzigd door pd5ar op ]

Op 29 januari 2006 12:50:05 schreef pd5ar:
@ 6,292 MHz (ongeveer)
S 9 + 15db zo nu en dan wat fading

@ 6,305
S9 + 10db

@ 6,294

@ 6,276
S5-7 iets fading en qrm

Izaak, Wolvega

@ 6,292 MHz (ongeveer)
S 9 + 15db zo nu en dan wat fading, dat was ik westcoast

@ 6,305, dit was magic am
S9 + 10db

@ 6,294
, dit was de enige echte rob007 !!!

@ 6,276, dit was denk ik ook rob hij is later van freq. gewisseld
S5-7 iets fading en qrm

bedankt voor jouw rapport PD5AR !!

de hele uitzendingen niet kunnen horen vanwege bezoek, daarom geen namen erbij.

gisteren een antenne in elkaar geprutst van een vishengel en 2 aluminium buisjes van 70cm en een meter of 8-9 75 ohm coaxkabel dit aan een kring geprutst en volgens een tekening van mrf in elkaar gezet op de gok.

ik heb een betere ontvangst dan ik met sommige geheel berekende antennes had.

als dit bevalt, zal ik een degelijker model maken, want de buren kijken angstig naar boven als ze langs lopen, in het kader van expirimenteel radio-onderzoek moet ook de gemeenschap soms risico lopen >:)

Op 29 januari 2006 14:08:58 schreef pd5ar:

gisteren een antenne in elkaar geprutst van een vishengel en 2 aluminium buisjes van 70cm en een meter of 8-9 75 ohm coaxkabel dit aan een kring geprutst en volgens een tekening van mrf in elkaar gezet op de gok.

als dit bevalt, zal ik een degelijker model maken, want de buren kijken angstig naar boven als ze langs lopen, in het kader van expirimenteel radio-onderzoek moet ook de gemeenschap soms risico lopen >:)

er waren best wel goede condities vanmorgen , die antenne werkt wel , dat moge duidelijk zijn !!

@pd5ar

Oke izaak goede ontvangst zie ik Mooie rapporten, je antenne doet het goed bedenk wel dat hij selectief is ivm de afgestemde kring.Dat wil zeggen dat hij op 1 freq. gepiekt staat.

@Westcoast(Baken 16)
Dacht al te horen dat je het was.
Ik hoorde je wat rapporten op 1635Khz signaal was een S7 met wat fading en de R5 a 4 afhankelijk van de fading.
Antenne een inverted v voor 80mtr dus 2 stujes draad ieder 20meter en open lijn met z-match getuned op 1635Khz dat moge duidelijk zijn.Ik hoor hier zelfs piraten uit slovenie en griekenland op die antenne maar die mannen weken met een paar Kw dus niet zo verwonderlijk.
Door de juiste aanpassing antenne is de energie overdracht maximaal en de ontvangst ook.
Door de enorme opslingering in de z-match geeft het wel vuurwerk hier tussen de platen van de c , maar daar wordt aan gewerkt.Verder dacht ik niet dat er condities waren.
Het systeem werkt goed en dit zijn de resultaten.

Ps. Wat was je output en de gebruikte antenne

groeten MRF

Op 28 januari 2006 17:46:05 schreef Henry S.:
[...]
Ahhh, nu stuur je hem de verkeerde kant uit!
Vanaf Stiens niet rechtsaf naar Vrouwbuurt gaan maar rechtdoor naar Hallum. :)

OEI! Als bijrijder ben ik niet zo scherp bij de les!

Op 28 januari 2006 17:46:05 schreef Henry S.:
[...]
Iemand met connecties :D

Gelijkgestemde geesten...;)

Op 29 januari 2006 11:32:10 schreef rob007:
@Hans de swan,
Waar zit je nou? hee mooie jongen?

Ik heb hier 4X 6 om, mag dat ook? Ja he!
Stuur jij mij even een adres?

ben te goed voor deze wereld!
Rob007.

Ik ben niet degene die je naar een andere wereld wil helpen, Robbie-boy!;)
Mailtje komt er zeer soon aan (met adressssssttt!!!;))
Enne... hartstikke bedankt!
PS: Jij mag er ook wezen hoor!;)

Op 29 januari 2006 11:54:02 schreef westcoast:
[...]
hee , wat leuk baken 16 dat ben ik dus , gefeliciteerd MRF
het is is mijn verste verbinding op MG tot nu toe , Kan ik een officieel rapport krijgen van jou , bijvoorbaat dank !

baken 16, baken 16,
elke dag van 12 tot 2,
baken 16, baken 16,
falderalderaldereeeeee!
(ps: Herinner jij je Otto nog op zijn Solex, Vincent?)

Op 29 januari 2006 14:08:58 schreef pd5ar:

Ik hoef dus niet meer het gladde dak op met deze ijzige temperaturen, Izaak? Goddank!
Ik ben nl. niet zo'n bikkel als Martin.
IJzersterke resultaten overigens!

Op 28 januari 2006 17:19:35 schreef MRF-Technoligy:
Paar jaar geleden ook nog op de Caroline happening geweest op de Nordeny in de haven van Leeuwarden.(Sietse Brouwer ? ) Heeft hij ook niet aan het Radio Aquarius projekt deel genomen eind 70 begin 80.Naam komt me bekend voor, heb daar in de begindagen de zender afgeregeld.

Dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat Sietse Brouwer namens Caroline Nederland radio Caroline bij Essent op de kabel heeft gekregen in voornamelijk de Noordelijke provinciën. Dit avontuur heeft helaas niet erg lang geduurd door een tekort aan adverteerders, waardoor het financiëel niet meer rendabel werd. Sietse is de zo'n beetje de grote man achter het Waddenzee/Seagull-projekt. Hij schijnt ook nog in de nadagen van de Nederlanse service bij Caroline aan boord van de Ross Revenge geweest te zijn...

Op 29 januari 2006 15:53:54 schreef MRF-Technoligy:
@pd5ar

Oke izaak goede ontvangst zie ik Mooie rapporten, je antenne doet het goed bedenk wel dat hij selectief is ivm de afgestemde kring.Dat wil zeggen dat hij op 1 freq. gepiekt staat.

@Westcoast(Baken 16)
Dacht al te horen dat je het was.
Ik hoorde je wat rapporten op 1635Khz signaal was een S7 met wat fading en de R5 a 4 afhankelijk van de fading.
Antenne een inverted v voor 80mtr dus 2 stujes draad ieder 20meter en open lijn met z-match getuned op 1635Khz dat moge duidelijk zijn.Ik hoor hier zelfs piraten uit slovenie en griekenland op die antenne maar die mannen weken met een paar Kw dus niet zo verwonderlijk.
Door de juiste aanpassing antenne is de energie overdracht maximaal en de ontvanst ook.
Door de enorme opslingering in de z-match geeft het wel vuurwerk hier tussen de platen van de c , maar daar wordt aan gewerkt.Verder dacht ik niet dat er condities waren.
Het systeem werkt goed en dit zijn de resultaten.

Ps. Wat was je output en de gebruikte antenne

groeten MRF

MRF,Het vermogen was 80 watt, antenne spoelantenne inclusief straler van 2,5 mtr 1/4 golflengte direct gevoed vanaf SK010(deze heeft tenslotte een goede antenne tuner) op 15 mtr. hoogte, dus geen coax, aarde dmv. 10 aardpennen , 6 meter de grond in en 1 kabel in de vijver 7000 liter...., allemaal met chassis zender verbonden Dmv accukabels iedere pen apart ,Bij elkaar ongeveer 180 mtr. kabel , dit was een hele klus , studioapparatuur zit ook verbonden met deze aarde yotaal geen inslag.
de grieken en slovenen ontvang ik ook goed , maar ik had toch wel de indruk dat de condities redelijk waren.
PS.van de pionier zal ik de gegevens voor je opvragen

Op 29 januari 2006 15:53:54 schreef MRF-Technoligy:
@pd5ar
groeten MRF

@MRF
maar als de condensator regelbaar is, en ik de tap op de spoel kan verplaatsen is het geheel toch redelijk afstembaar.
Maar voor ik er een vaste antenne van maak wil ik nog wat expirimenteren met de topcapaciteit en de hoogte van de antenne, misschien kan het nog beter als ik er een beetje theorie op los laat.

@Hans
nee je hoeft het dak niet op, vorig weekend kwam ik er achter dat als ik de vee wil plaatsen de balun hoger moet dan de schoorsteen, anders hangt 1 van de benen voor de garage. en om naast het huis een mast neer te zetten is ook niet mogelijk omdat ik rekening moet houden met de zijgevelrooilijn, dus zodoende ben ik aan het testen met een vishengel, en die staat 0,5 meter van de grond (dat durf ik zelf nog wel)

Op 29 januari 2006 18:46:20 schreef pd5ar:
[...]

@MRF
maar als de condensator regelbaar is, en ik de tap op de spoel kan verplaatsen is het geheel toch redelijk afstembaar.
Maar voor ik er een vaste antenne van maak wil ik nog wat expirimenteren met de topcapaciteit en de hoogte van de antenne, misschien kan het nog beter als ik er een beetje theorie op los laat.

Klopt helemaal het beste resultaat bereik je met een halve golf voor 6.3 Mhz op de afstemkring.Wel rekening houden met een verkortingsfactor van 0.95 voor een ongeisoleerde draad en 0.90 voor een draad waar de isolatie nog omheen zit.Bij lengtes korter dan een half labda dan kan je weer een top capaciteit toepassen.Werkt goed he met een variabele c over de kring, draai je hem zo op frequentie.
Dit principe kan je ook voor andere freq. gebruiken dat mag duidelijk zijn.Bij zenden kan de c bij onvoldoende plaat afstand doorslaan dit is op te lossen door een vaste c te gebruiken of een stukje coax en dat als c schakelen over de spoel Rg58 is ongeveer 1 pf per cm . Izaak je hebt nu een antenne die behoorlijk vlak afstraalt en daar kan je veel Dx op ontvangen. Van alle zenders uit Amerika naar Nederland boven de 5 Mhz ongeveer wordt 99 procent ontvangen met een lage opstraal hoek <35 graden, 50 procent van deze signalen komen onder een hoek < 22 graden binnen en 10 procent zelfs met een hoek < 10 graden.Kan je nagaan.

Hoe zit het met de site waar wat schema en andere stuff bewaard wordt.
Jammer dat anders een hoop info verloren gaat.

MRF

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Op 29 januari 2006 16:09:51 schreef Hans de Swan:
[...]
baken 16, baken 16,
elke dag van 12 tot 2,
baken 16, baken 16,
falderalderaldereeeeee!
(ps: Herinner jij je Otto nog op zijn Solex, Vincent?)

Je, bent een mooie zanger Hans , Met jou en Rob in de studio wil nog wel een keer een uitzending maken in de stijl van baken 16,lijkt me wel leuk, zie je het voor je...
Ja, dat van die solex , kan ik nog goed herinneren
ach , dat waren mooie tijden met de zeezenders, ik hoop dat ik aankomende zomer waddenzee weer kan ontvangen vanaf het schip , het heeft toch wel wat zenden vanaf een boot ,
prachtig !

Op 29 januari 2006 19:43:08 schreef westcoast:
[...]
Je, bent een mooie zanger Hans , Met jou en Rob in de studio wil nog wel een keer een uitzending maken in de stijl van baken 16,lijkt me wel leuk, zie je het voor je...
Ja, dat van die solex , kan ik nog goed herinneren
ach , dat waren mooie tijden met de zeezenders, ik hoop dat ik aankomende zomer waddenzee weer kan ontvangen vanaf het schip , het heeft toch wel wat zenden vanaf een boot ,
prachtig !

Waddenzee/Seagull gaan met 500 watt (helaas geen 1 KW. anders krijgen ze het aan de broek van een lokaal Engels station die op dezelfde frequentie zit, maar ja... het scheelt tenslotte maar een kwart S-punt t.o.v. 1 KW., dus...) vanaf de "Jenni Baynton" zenden en op water reikt het signaal vaak veel verder, dus ik verwacht eigenlijk wel een (nog) betere ontvangst bij jou. Het zenden vanaf het schip gebeurd alleen bij speciale gelegenheden vanaf zee. Normaal staat de zender in Finkum aan. Weleens de overgang van Waddenzee naar Marabu gehoord, Vincent? Dat gaat gepaard met ruisende golven en het geluid van zeemeeuwen... De sound van zeezenders... Om kippevel van te krijgen...:)

's Avonds elk uur:

Ruisende golven en meeuwen plus de aankondiging "This is radio Seagull"

Tis niet te geloven!
Er zijn zo vaak mensen die zeggen dat ze saampjes
een uitzending willen doen met deze jongen!
Ik ben echt een mooie jongen! Gloof mij nou!
Of ze denken met die dorpsgek kunnen we wel lachen,
Hans de View BV had het ook al gezegd.
Ik ga er geld voor vragen!
Ik ben gewild....(bij de boys)hahahahaha

Vergeet nog te melden dat die WestCoast
er weer veel te hard uit kwam hier!
Dat laatste stuk Vincent verschrikkelijk
Als een beest, zo hard!

Rob007.

[Bericht gewijzigd door rob007 op ]

ja, en wat dacht van ROB op de cover van het bdxc magazine ...

Op 29 januari 2006 19:56:54 schreef Hans de Swan:
[...]
Waddenzee/Seagull gaan met 500 watt (helaas geen 1 KW. anders krijgen ze het aan de broek van een lokaal Engels station die op dezelfde frequentie zit, maar ja... het scheelt tenslotte maar een kwart S-punt t.o.v. 1 KW., dus...) vanaf de "Jenni Baynton" zenden en op water reikt het signaal vaak veel verder, dus ik verwacht eigenlijk wel een (nog) betere ontvangst bij jou. Het zenden vanaf het schip gebeurd alleen bij speciale gelegenheden vanaf zee. Normaal staat de zender in Finkum aan. Weleens de overgang van Waddenzee naar Marabu gehoord, Vincent? Dat gaat gepaard met ruisende golven en het geluid van zeemeeuwen... De sound van zeezenders... Om kippevel van te krijgen...:)

afgelopen zomer was ik met onze boot op vakantie in friesland toen heb ik het allemaal goed kunnen horen , goede muziek draaien ze bij seagull, hier in het westen zijn ze tussen rond het avonduur redelijk te ontvangen .