Ik heb van een kennis een oscilloscope gekregen, een
Hitachi V-212 (2kan. 20Mhz).
ik heb hem in een vrijwel ongeaard(aarding via CV, ik weet het is erg fout :p maar was die schokken zat die ik via mn cv kreeg) stopcontact zitten.

Nu hoor ik dat je een scheidings trafo moet gebruiken voor je scoop, maar ik hoor ook dat als je gewoon gebruik maakt van je Trig in ofzo dat het dan niet uitmaakt?

Tot nu toe gebruik ik een oude pc voeding waar ik mn projecten op zet die weer aan een LM7805 hangen, en heb nog geen rook gezien bij het meten(uit mn scoop dan :9)

Hoe zit dat precies?

Op 6 februari 2006 23:06:40 schreef Canule:
Tot nu toe gebruik ik een oude pc voeding waar ik mn projecten op zet die weer aan een LM7805 hangen, en heb nog geen rook gezien bij het meten(uit mn scoop dan :9)

Aiaiaiaiai....

Die SMPS hangt primair direct aan het net.
Als je daar nu in gaat meten en je prikt de massaklem van je scoop op de nul van de schakeling, dan heb je 50% kans op een fraaie kortsluiting via de gnd. van je scoop........

Normaal gesproken moeten meetapparaten inderdaad aan aarde liggen, maar om ongelukjes zoals deze te voorkomen, hangt-ie bij mij via een scheidingstrafo en zonder aarde aan het net.
1 scoop dan, de andere is wel braaf geaard en dient vnl. als monitor voor de vervormingsmeter (vaste opstelling).

Overigens, als je toch wilt aarden, gebruik dan een echte goede randaarde en niet de verwarmingsbuis (waarvan je niets weet, er kan ergens wel plastic pijp tussen zitten).

in principe moet je de meetapparatuur zoals een scope aarden. Voor het object waar je de meting aan verricht is het verstandig deze galvanisch te scheiden met een (scheidings)trafo.

Op 6 februari 2006 23:20:53 schreef Lexy:
in principe moet je de meetapparatuur zoals een scope aarden. Voor het object waar je de meting aan verricht is het verstandig deze galvanisch te scheiden met een (scheidings)trafo.

Bij deze opmerking heb ik een beter gevoel dan bij de methode van de bovenstaande posters. Alhoewel bij er bij mij ook al eens rook uit de scoop is gekomen. Vermoedelijk een onstorings C in de voeding doorgeslagen ;(
na een spanningsdip in de 230V. Gelukkig op het werk nog een servicemanual getraceerd. Me scoop werkt gelukkig nog wel.

Overigens heb ik liever rook uit me meetapparatuur dan uit me oren :+

Op 6 februari 2006 23:10:27 schreef KT88:
[...]
Normaal gesproken moeten meetapparaten inderdaad aan aarde liggen, maar om ongelukjes zoals deze te voorkomen, hangt-ie bij mij via een scheidingstrafo en zonder aarde aan het net.

FOEI !!!

je hangt het apparaat WAARIN gemeten wordt op de scheidingstransfo . NOOIT je meetapparatuur !!!
die MOET ALTIJD geaard zijn. het is niet leuk als er plots 220 volt op het chassis staat.
voor je het weet stat er ergens in je meetopstelling weer een potentiaalverschil wat dodlijk is.

De laatste poster heeft het goed! Bij het meten worden de apparaten die gemeten moeten worden altijd via een scheidings trafo aangesloten. Mijn meet apparatuur is normaal aangesloten via een randaarde stopcontakt en de werkspanning loopt via een 1000VA scheidings trafo. NOOIT!!! een verwarming als aarde gebruiken, is er iets niet goed met de aarding van de CV, dan staat alles in huis onder spanning. Toen ik nog installateur was heb ik het mee gemaakt dat de vloer onder spanning stond en degene die onder de douche ging dit niet meer kon na vertellen, dus ALTIJD!! aarden via de normale weg.

Groetjes Hans.

Op 6 februari 2006 23:10:27 schreef KT88:
[...]
Die SMPS hangt primair direct aan het net.
Als je daar nu in gaat meten en je prikt de massaklem van je scoop op de nul van de schakeling, dan heb je 50% kans op een fraaie kortsluiting via de gnd. van je scoop.......

Dit is toch alleen als je in de voeding gaat meten? De laagspanningen aan de uitgang zijn als het goed is toch galvanisch gescheiden?

Op 8 februari 2006 11:38:58 schreef madwizard:
[...]
Dit is toch alleen als je in de voeding gaat meten? De laagspanningen aan de uitgang zijn als het goed is toch galvanisch gescheiden?

Zo'n idee krijg ik ook over mijn PSU? daar zit ook een 4 tal trafo's in waar van 1 grotere.

Als er 50% kans is heb ik wel heel veel luck, na het vele malen meten.

Maar ga toch voor een scheidings trafo, weet iemand waar ze die dingen verkopen? met mijn google skill krijg ik weinig 1:1 trafo resultaten.

Zolang je niet in de voeding zelf zit te prikken en verder niet van plan bent om aan dingen te meten die aan aan het net hangen, is een scheidingstrafo overbodig.

Zelf heb ik voor noodgevallen een PM8940 isolatie versterker in de motteballen liggen (moet helaas nagekeken worden).

niet eens met de opmerking van free-electron bij dirksen opleidingen in armhem is de compleete meetafdeling aangesloten op een scheidingstrafo
via softstart wegens het grote vermogen van de trafo die ze gebruiken.

Op 8 februari 2006 11:38:58 schreef madwizard:

Klopt inderdaad.

Ik moet trouwens nog wat toevoegen aan mijn eerste reply, gezien het aantal ferme "NEENs!" dat hierop volgde:
De reden dat bij mij de scoop aan een isolatietrafo hangt is simpel: ik doe veel (audio) reparatie, en voorzover die apparaten geaard zijn, wil ik dat ook zo laten.
Nieuwe of nog te testen apparatuur gaat eerst via een (andere) scheidingstrafo + variac aan het net, en ondergaat vervolgens reparatie en/of metingen.

Dan volgt nog een test met randaarde aangesloten ivm. veiligheid (belangrijk topic bij oude gitaar- en buizenversterkers! ), en om eventuele bromproblemen te tackelen.
Indien daarbij nog weer gemeten moet worden, is het prettig als het aansluiten van het massaclipje van de scoop geen vonken teweegbrengt.

In het algemeen klopt het natuurlijk wel dat meetapparaten geaard horen te zijn.

Op 7 februari 2006 01:00:15 schreef Zoef de Haas.:
NOOIT!!! een verwarming als aarde gebruiken

Ik heb deze draad al een poosje op het werk gevolgd, maar ik wilde het even zeker weten voor ik het wilde vermelden.
Als ik in mijn kamer mijn apparaten wil aarden is de enige optie de radiatoren. Al mijn computers zijn al zo geaard. Ik kreeg steets flinke optaters van die dingen. Ik heb nu eens m'n multimeter tussen de aarde pen van een WCD en een radiator gezet, en hij begon meteen te tetteren. En het klopt ook. In onze kelder komen 4 dikke staaldraden bij elkaar in een grote metalen kroonsteen.
1 komt van de meterkast (WCD aarding)
1 komt van de gasleiding.
1 komt van de waterleiding (dus alle kranen en de combiketel met CV geaard)
1 gaat naar de aardpen die onder het rooster bij de voordeur in de grond is geslagen.
Dus als je bij ons 'per ongeluk' spanning op de aardpen van een WCD zet, staat het ook meteen op alle water- en gasleidingen en CV instalatie.

Gelukkig klapt dan de aardlek eruit. Hoop ik voor je :)

Op 8 februari 2006 19:30:02 schreef Nightwalker:
[...]

Ik heb deze draad al een poosje op het werk gevolgd, maar ik wilde het even zeker weten voor ik het wilde vermelden.
Als ik in mijn kamer mijn apparaten wil aarden is de enige optie de radiatoren. Al mijn computers zijn al zo geaard. Ik kreeg steets flinke optaters van die dingen. Ik heb nu eens m'n multimeter tussen de aarde pen van een WCD en een radiator gezet, en hij begon meteen te tetteren. En het klopt ook. In onze kelder komen 4 dikke staaldraden bij elkaar in een grote metalen kroonsteen.
1 komt van de meterkast (WCD aarding)
1 komt van de gasleiding.
1 komt van de waterleiding (dus alle kranen en de combiketel met CV geaard)
1 gaat naar de aardpen die onder het rooster bij de voordeur in de grond is geslagen.
Dus als je bij ons 'per ongeluk' spanning op de aardpen van een WCD zet, staat het ook meteen op alle water- en gasleidingen en CV instalatie.

Je leidingnet aarden en je leidingnet als aarde gemisbruiken zijn twee totaal verschillende dingen ...

( het eerste is verplicht en het laatste is verboden )

Op 8 februari 2006 19:03:24 schreef Win2k:
niet eens met de opmerking van free-electron bij dirksen opleidingen in armhem is de compleete meetafdeling aangesloten op een scheidingstrafo
via softstart wegens het grote vermogen van de trafo die ze gebruiken.

geef ze daar maar een paar oorvegen dan

dat is LEVENSGEVAARLIJK.
voor je het weet hangt idioot 1 de grond van zijn scoop aan de ene fase , en idioot 2 de grond van zijn scoop aan 2e fase. als je dan 'toevallig' metaal van beide scoops aanraakt ben je dood.. en als je een bnc kabel van de ene scoop naar de andere laat gaan heb je 2 hopen rokend schroot en een verkoolde bnc kabel.

en tmoeten geen 2 scoops zijn. twee toestellen met hun grnod elk aan een andere fase en je hebt prijs.

Aarding voor het op het net aangesloten apparaten lopen uitsluitend via de randaarde en deze is altijd goed afgeschermd tegen beschadiging en zit rechtstreeks aan de aard electrode. Alle andere aardleidingen hebben het risico van verbreken en worden aangeduid als een schone aarde. Dat wil zeggen dat er geen electrische apparaten op aangesloten mogen worden, want als een dergelijke aardleiding onderbroken is dan staat echt alles onder spanning. Het verhaal in mijn eerdere posting was zo'n geval hier had iemand de CV als aarde gebruikt en een koelkast aangesloten met de verkeerde kleuren van de draden in de stekker.

Groetjes Hans.

Je zal ze de kost moeten geven... Vooral geel/groen heeft en aantrekkingskracht om als fase misbruikt te worden...

Op 8 februari 2006 23:15:46 schreef free_electron:
[...]
geef ze daar maar een paar oorvegen dan

dat is LEVENSGEVAARLIJK.
voor je het weet hangt idioot 1 de grond van zijn scoop aan de ene fase , en idioot 2 de grond van zijn scoop aan 2e fase. als je dan 'toevallig' metaal van beide scoops aanraakt ben je dood.. en als je een bnc kabel van de ene scoop naar de andere laat gaan heb je 2 hopen rokend schroot en een verkoolde bnc kabel.

en tmoeten geen 2 scoops zijn. twee toestellen met hun grnod elk aan een andere fase en je hebt prijs.

Je hebt ook aardwachters speciaal voor zwevende netten, die kun je instellen op een minimale weerstand tussen het net en aarde, wordt die gemeten weerstand kleiner - > trafo uit.

Dat er stukken kunstof leiding wordt gebruikt is alleen bij moderne huizen. Die hebben ook geen eigen aardpen in de grond. Bij ons is alles metaal en we hebben een eigen aardpen. het is dus niet erg als je dan aard via de CV of waterleiding. De weerstand tussen alles is toch nul. En iets is beter dan niets.

Heren, heren .... gebruikt enkelt differential probes en al je problemen zijn opgelost .....

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat! ;-)

Op 9 februari 2006 10:20:23 schreef fzwart:
Heren, heren .... gebruikt enkelt differential probes en al je problemen zijn opgelost .....

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat! ;-)

Dat heeft mijn oude Tek 502 ingebouwd, differentiele ingangen. (en dan ook nog een echte dubbelstraler, dus geen ALT/CHOP)

overigens behoedt een differentiele probe je niet voor fouten in de benaderingswijze. Apparatuur die direkt aan het net hangt mag je NIET direkt in meten, is voor je eigen veiligheid. Daarbij zijn de meeste differentiele probes NIET geschikt om netspanning te meten, het common-mode bereik is meestal geen + en - 325 volt.

Wat betreft het misbruik van CV- gas- en waterleidingen voor aarde. Absoluut verboden, maar het weerhoudt er blijkbaar niemand van het toch zo te misbruiken, gezien de vele topics hierover.

Wat betreft het al- of niet aarden van scopes, zolang je WEET wat je doet (en daar ga ik bij KT88 toch wel even van uit) is het gevaar niet al te groot. Desnoods een paar flinke gasarrestors naar aarde aan het chassis van de scoop hangen, mocht je onverhoeds toch netspanning op je chassis krijgen, dan slaan die gasarrestors (90v ontsteekspanning bijv) wel eventjes door en halen de netzekering/aardlek er wel uit. Dan weet je dat je fout bezig was.

Wat die arnhemse onderwijsinstelling betreft, daar kan ik F_E alleen maar gelijk geven, in alle opzichten fout, niet alleen omdat het gevaarlijk is, maar ook omdat je mensen de verkeerde dingen zit aan te leren.

Ik heb tegenwoordig alle WCD's in mijn huis geaard. Vroeger in NL was dat niet zo, maar daar hing alle apparatuur aan dezelfde aardrail via de randaarde van de apparaten. de WCD's voor apparatuur op de testbank standaard aan een scheidingstrafo aangesloten. zonder aarde.

Op 8 februari 2006 17:18:44 schreef Canule:

Maar ga toch voor een scheidings trafo, weet iemand waar ze die dingen verkopen? met mijn google skill krijg ik weinig 1:1 trafo resultaten.

tipje uit elektuur:
2 dezelfde transfo's in "antiserie":
voorbeeld
===220>24===24>220===

in de catalogus van DOS vond ik medische scheidingstransfo's tot 1000VA (ringkern)

Op 9 februari 2006 11:56:40 schreef stefan haesen:
[...]

tipje uit elektuur:
2 dezelfde transfo's in "antiserie":
voorbeeld
===220>24===24>220===

in de catalogus van DOS vond ik medische scheidingstransfo's tot 1000VA (ringkern)

Ik zag vandaag op mn werk ergens een trafo 1000VA, die daar staat weg te rotten, ff kijken of ik die mag hebben( al zal ik wel een aanhanger achter mn fiets moeten hangen zo zwaar als het is)

Nu heb ik nog wel een scoop vraag je waar is Trig in nou voor?
er zit zo een meet pen bij(van andere scoop denk ik) aan waar op staat:
U.S PAT.2883619
Tektronix010-161
p6006 BNC
10x8.5pF.10MOhm

Is dat zo'n differential probe?

[Bericht gewijzigd door Canule op ]

Op 9 februari 2006 09:43:54 schreef Nightwalker:
Dat er stukken kunstof leiding wordt gebruikt is alleen bij moderne huizen. Die hebben ook geen eigen aardpen in de grond. Bij ons is alles metaal en we hebben een eigen aardpen. het is dus niet erg als je dan aard via de CV of waterleiding. De weerstand tussen alles is toch nul. En iets is beter dan niets.

Dat vind ik een gevaarlijk statement!