fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik ben mezelf wat electronia aan het leren en nu kan ik een ding niet bevatten.
Volt is de spanning en die meet je, die zie ze bv op een scoop bij wisselspanning.
Maar stroom is minder visueel voorstelbaar, je kunt het meten en het stroomtang bv en het zijn wel tastbare dingen maar de relatie stroom spanning volg ik niet.
Als ik het goed begrijp werkt een geschakelde voeding met het principe dat een hogere frequentie meer stroom kan leveren uit een kleiner trafotje. Mijn idee is dan dat je bv bij 1 Hz in een periode van AC een bepaalde hoeveelheid electronen zitten. Deze wachten vol spanning in dit sinusgolfje tot ze naar een verbruiker mogen. Stel er zitten er 1000 in een Herz (compleet fictief getal)en dat staat voor 1 mili-ampere, is het dan zo dat als je 50Hz hebt dat je dan 50 mA krijgt. Dus de frequentie omhoog en de stroom gaat omhoog.
Ik heb als testje om het te achterhalen in EWB een sinusgenerator ontworpen die dmv een pnp en npn tor een wisselspanning geeft op de uitgang van ongeveer 12Vtt (-6V tot +6V). Als ik er dan een virtuele amp-meter aan koppel en een verbruiker(lampje) dan maakt het niet uit of ik de frequentie verhoog of verlaag. Ik weet dat de verbruiker bepaald hoeveel stroom er gelevert wordt maar als ik een zwaarder lampje pak dan stort de sinus in en stopt de occilator, verhoog ik de frequentie dan blijft hij instorten. Zal wel een niet te meten opstelling met fantoomwaarden zijn enzo dus vraag ik het maar hier want in de praktijk werkt het blijkbaar wel.
Fred101
bij een voeding van 12V.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Maar je krijgt nu veel meer ampere uit een klein trafotje, dat komt omdat hij efficienter werkt dus. Maar hoe moet ik dat voorstellen, waarom kan er nu meer ampere door, is mijn vereenvoudigd idee van hoe een ampere en sinus zich verhouden een beetje goed of slaat dat de plank finaal mis.
Als ik het met water vergelijk. Een schoepenrad (trafo) kan tien schepjes water per ronde leveren. Als je meer water (stroom) wil kan ik er meer schoepjes op zetten (
meer spanning maar heb dan ook een grotere zwaardere molen nodig) of ik kan een kleiner molentje met minder schoepjes sneller laten draaien (de HF trafo). Klopt dat een beetje.
Fred
ja dat klopt wel ongeveer.
De klassieke trafo schept dan grote bakken energie over maar langzaam en met veel wrijving.
De HF trafo schept veel kleinere bakjes maar met een veel grotere snelheid en veel minder wrijving.
Per saldo doen ze exact dezelfde hoeveelheid alleen de wrijving is anders.
fred101
Golden Member