Op 9 maart 2006 21:14:30 schreef kroket:
Beste rob,
Ik las een stukje terug dat je nog nooit iemand op KG hebt gehoord met een Loop.
Luister savonds eens op 3630Khz LSB.Meestal va 1900 tot 2300 uur
Zitten er een aantal op met een loop en harde signalen:+

Lokaal of roemenen en italianen? Die italianen hoor je eigenlijk op elke frequentie...

op 3630 +/- zitten Nederlandse amateurs savonds.
En Galaxy,ik wacht geduldig af!

[Bericht gewijzigd door kroket op ]

Is dat zo? Kan het bijna niet geloven!
3630KHZ met een LOOP roemenen en Italianen.
Zal ik eens op letten dan!

Rob007.

Op 9 maart 2006 19:40:08 schreef MRF-Technoligy:
@Alfred

Hoi Alfred het duurde een poosje voor ik zag wat er pecies op de foto stond, maar nu heb ik hem.
Veel antenne geweld mooi hoor.De frequenties die je gebruikt zou je ook met een ( 1 ) antenne kunnen bestrijken.Zelf gebruik ik ook een systeem die het hele HF spectum in een keer bestrijkt en heb geen last van LFI (Laag Frequent Inpraten ) want ik denk dat dat het probleem bij je is.Het is ook zaak om de goed aan te passen bij voorkeur Symetrisch (open-lijn kippenladder geen mantelstromen).
Deze mantelstromen treden vaak op bij gebruik van coax (dipper bij de coax uislag mantelstroom aanwezig)Kans op veel storing in de omgeving door LFI.Bij openlijn heb je dit niet.Je kan ook alleen een inverted V gebruiken voor de door jou gebruikte frequenties dan zit je aan een kippenladder vast en een tuner ( Gebruik ik hier ook van 160mtr tot 10 mtr ) de tuner is een Z-match maar er zijn veel meer soorten hoor.
Veel klachten zullen bij een dergelijk systeem verdwijnen de resterende zal je op moeten lossen door ff wat ferriet ringen in de luidspeaker snoeren van de buurman te plaatsen. Ls snoer 6 a 7 windingen er door dan oversteken naar de andere kant en dan weer 6 a 7 windingen terug.
De als antenne fungerende ls snoeren pikken wel je hf op maar transporteren dit niet meer naar de versterker uitgang waar de uiteindelijke detectie optreed en veel hinder kunnen veroorzaken.De lengtes van de v zijn bepalend voor de laagste freq. maar het is een soepel aanpasbaar sijsteem en voldoet vaak goed, ook geeft de openlijn minder demping .

Nou Alfred en anderen ik heb het al veel vaker neergezet op CO maar het is voor het goede doel nietwaar.

Ps. Hier onder staat een link naar mrf-technoligy kan je ff op kijken de site is in aanbouw dus er komt vanzelf meer op.

persoonlijk , denk ik dat dit systeem voor alfred de beste is omdat hij op diverse banden draait , alleen drie zenders tegelijk ? dat worden aardig wat tuners, is misschien de vast uitgerekende lengte v/d de kippen ladder
voor een vaste freq. met inverted V een optie Marcel ?

Op 9 maart 2006 23:05:53 schreef rob007:
Is dat zo? Kan het bijna niet geloven!
3630KHZ met een LOOP roemenen en Italianen.
Zal ik eens op letten dan!

Rob007.

Hold your horses! Ik denk dat die geen loop gebruiken, italianen en QRP gaat niet samen...

@kroket: Ik zal die 3630 eens in de gaten houden. :) Nog meer interessante frequenties?

@alfred

Sorry was even aan het feit voorbij gegaan dat je soms op 3 freq. tegelijk bezig bent.Dat is ook een situatie die haast altijd om problemen vraagt.Je hebt dan 3 verschillende freq. die dan onderling ook weer mengen dus er staan heel wat freq.bij jou in de lucht F1 + en - F2 ,F1 + en - F3 , F2 + en - F3, Je snapt het al , ik ga ze niet allemaal noemen zit ik hier over een uur nog.

@Frequenties

S `avonds om half zeven draait er een Ned. talig amateurnet om 18:30 uur daar voor aan draait het voor net.ook op 3630 Khz plus en min QRM.

Ook leuk zondag morgen zo rond 10:00 a 11:00 een Am net op 3705 Khz .

LOOP !!! Een Magnetische loop is iets anders dan een loop er zijn mannen die draaien met een loop voor tachtig meter. Dit is dan een loop met zijden van 20 mtr in het vierkant en meestal horizontaal weggespannen en in de hoek gevoed met een open lijn.Dit verschil wil ik toch ff maken.
Maar er zijn ook mannen op de KG die wel werken met een Magnetische loop en die doen het ook alleen ze zijn meestal 3 db zachter tov. een dipool.

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Voor de geinteresseerden van de ISOTRON antenne @Kroket ik heb alle aanvullende informatie op deze site geplaatst onder ALGEMEEN:
http://www.uploadarchief.com/totaal.php
En mijn page via http://radiogalaxy.listen.to eraf geknikkerd i.v.m. de datatransfer van geocities.com doordat die elke keer eruit lag.
Wat zo"n loop betrefd het zijn erg leuke antennes maar ook erg smalbandig 16 khz het nadeel vind ik zelf dat je "m steeds weer moet aftrimmen bij wijziging van frequentie. Ik werk nu met een v-dipooltje twee draden van 11.40 mtr. vanuit het dakraam de tuin in gespannen en het werkt erg goed op 6.303 Mhz, ik heb onlangs nog een antennetuner ertussen om dat ik nog wel eens van andere banden gebruik maakt.

Op 10 maart 2006 07:54:43 schreef MRF-Technoligy:
@alfred

Sorry was even aan het feit voorbij gegaan dat je soms op 3 freq. tegelijk bezig bent.Dat is ook een situatie die haast altijd om problemen vraagt.Je hebt dan 3 verschillende freq. die dan onderling ook weer mengen dus er staan heel wat freq.bij jou in de lucht F1 + en - F2 ,F1 + en - F3 , F2 + en - F3, Je snapt het al , ik ga ze niet allemaal noemen zit ik hier over een uur nog.

Blijft het feit, zoals MRF al uitvoerig betoogde, om mantelstromen zoveel mogelijk te beperken en/of alles symmetrisch uit te voeren. Ook ik heb al eens mogen ondervinden dat met name een vertikaal gepolariseerde HF de nodige problemen kan veroorzaken.
Daarnaast mijn petje af voor iemand die drie frekwenties tegelijkertijd in de lucht weet te brengen, ik heb al moeite genoeg met eentje. :-)

Op 10 maart 2006 13:23:57 schreef Galaxy:
Voor de geinteresseerden van de ISOTRON antenne @Kroket ik heb alle aanvullende informatie op deze site geplaatst onder ALGEMEEN:
http://www.uploadarchief.com/totaal.php
En mijn page via http://radiogalaxy.listen.to eraf geknikkerd i.v.m. de datatransfer van geocities.com doordat die elke keer eruit lag.

Ik heb je pagina bekeken, en de hoge datatransfer kwam door de te grote plaatjes (niet de afmetingen maar het aantal kB's). Met bijv Ifranview verklein je het aantal kB's zonder dat de afbeeldingen zichtbaar slechter worden.

Wat zo"n loop betrefd het zijn erg leuke antennes maar ook erg smalbandig 16 khz het nadeel vind ik zelf dat je "m steeds weer moet aftrimmen bij wijziging van frequentie. Ik werk nu met een v-dipooltje twee draden van 11.40 mtr. vanuit het dakraam de tuin in gespannen en het werkt erg goed op 6.303 Mhz, ik heb onlangs nog een antennetuner ertussen om dat ik nog wel eens van andere banden gebruik maakt.

:D Dat staat hier ook in de planning.

Ik heb even naar die isotron gekeken, te ien aan de opbouw lijkt mij een heel hoge spanning te staan op dat bovenste. tsja hoe noem je dat... Hoedje???

Klopt dit? En is het dan niet veiliger met isolatie?

Op de uiteinden van iedere afgestemde antenne staat een hoge spanning, daar is de stroom immers minimaal dus de spanning maximaal.

Isoleren kan het beste door de antenne buiten bereik van mens, dier en plant te plaatsen! (Hoog)

En,horen jullie al wat op 3630?
En MRF deze amateur die ik bedoelde zit met een magn.loop van 4 meter diameter.

Duidelijke informatie over de ISOTRON, @Galaxy! Denk dat @Kroket hier wel blij mee is. :)

Op 10 maart 2006 16:20:18 schreef QRO_man:
Blijft het feit, zoals MRF al uitvoerig betoogde, om mantelstromen zoveel mogelijk te beperken en/of alles symmetrisch uit te voeren. Ook ik heb al eens mogen ondervinden dat met name een vertikaal gepolariseerde HF de nodige problemen kan veroorzaken.

@ALFRED: In het verleden had Barres (ofwel de Alpenroos) ook last van HF-problemen bij de buren en na het plaatsen van twee mantelstroomfilters (één bovenin bij de antenne en de andere bij de zender) was het probleem geheel opgelost.
Wanneer je een balun gebruikt is een mantelstroomfilter bij de antenne niet nodig, aangezien de balun hetzelfde effekt sorteerd. Ook ORN gebruikt een mantelstroomfilter voor zijn (hoge) vermogen. Vraag eens aan hem hoe dat filter in elkaar zit Alfred, aangezien jouw vermogen ook niet aan de "krappe" kant is (R&S SK050)...;)

Op 10 maart 2006 20:18:26 schreef kroket:
En,horen jullie al wat op 3630?

Ik was wat laat maar hoorde nog wat lokaal duits verkeer.

@ Transmitter

Proggie is binnen Bert Bedankt.

Condities zijn slecht op 48Mtr. er is niet veel te doen.

Wel, Allemaal bedankt voor de tips. Echt leuk te zien dat zoveel elkaar nog willen helpen,
Top heren.
Ik zelf,, ik zal dan eerst maar eens wat mantelstroom filters instaleren.
Iemand nog een tip voor een goed mantelstroom filter,, alleen een paar ringer firiet zal niet genoeg zijn, wel?
Toedeloeiiii
Alfred. www.alfalima.net/start

@Alfred.

Dipolen symetrisch aansluiten met een balun en daar onder een mantelstroom filter.Zal wel een probleem worden bij gebruik van dikke coax.

Stapeltje (10-20) ferriet ringen om de coax?

Een beetje volgens dit principe:
http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Ant/LA6PB/splitdipole.htm

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

Op 11 maart 2006 21:07:24 schreef MRF-Technoligy:
@Alfred.

Dipolen symetrisch aansluiten met een balun en daar onder een mantelstroom filter.Zal wel een probleem worden bij gebruik van dikke coax.

Volgens mij werkt een balun als een mantelstroomfilter en hoeft er niet apart nog één erbij aangesloten worden. Dit heb ik meerdere malen gelezen en Bakelaar uit Julianadorp/Den Helder kwam met hetzelfde verhaal op de proppen.

@ALFRED: Je zou eens bij ORN (Orion Radio) kunnen informeren, hoe die het eenenander aangesloten heeft, aangezien jullie ongeveer met hetzelfde vermogen werken.

@ORN: John, waar zit je??? ;)

Radio Quintus houdt momenteel geen winterslaap, maar is aktief op de 3.925 MHz. en komt redelijk goed door in ZO-Friesland op een aluminium gordijnrail met wat extra draad als antenne en de CV als aarde...(je moet toch wat als de zolder 2 etages hoger ligt...) ;)

Die ontvang ik ook hier, zij het zwak. Op 3926.6 kHz.

Op 11 maart 2006 22:35:30 schreef Rd12tf:
Die ontvang ik ook hier, zij het zwak. Op 3926.6 kHz.

Hier in de randstad helaas niets. Met de BFO aan neem ik wel een draaggolf waar op 3.926,6.