Hier nu ook alleen nog maar een zwakke draaggolf, signaal neemt af.

Mijn broer zit TV te kijken

dat zegt genoeg, neem ik aan :(

Op 11 maart 2006 22:54:30 schreef ledlover:
Mijn broer zit TV te kijken

dat zegt genoeg, neem ik aan :(

Yep, mijn buren hebben hun elect. gestoorde halogeen verlichting aan, zegt ook genoeg :( goed voor S8 ruis.

Heb net een layout van de zender gemaakt in SMD.
Deze wil ik echt gaan proberen.
Veel problemen gehad met de vorige versie.
De zijn banden weden toch veroorzaakt door de enkelzijdige massavlakken.
Ik heb hem vandaag nog even op een kaal stukje print gesoldeerd,en hij werkte perfect,helemaal superschoon.
Door een fout van mij ontplofte mijn laatste 74C240.
Ik moest toch wat den,dus heb ik hem net maar evenin SMD geprojecteerd met een uitgebreider eindfilter.
Het originele schema heeft een onderdrukking van 40dB,dus ik hoop nu op 60dB uit te komen.
Ik moet hem nog wat bijschafen,maar zet hem alvast hier neer.
Alhoewel ik niet verwacht dat er nagebouwd gaat worden met die SMD.
Hij is 25x100mm
http://home.wanadoo.nl/bertnijholt/48Mzender.jpg

hoi,

Ledlover,Evarist en ik gaan ook eens wat rommel de KG op gooien(enfin ik zend,zij luisteren).Misschien wel stomme vraag maar zijn gewone kristallen van bij de elektroboer bruikbaar voor een 40 meter zender?Voorlopig gaan we DXen met CW met beperkt vermogen(PL519 als zelfoscilerende zendbuis,hoewel zo beperkt is da ook al nimeer...)maar later zal ik ook wel experimenten met fonie beginnen(wat een antieke term,fonie:p).Ik las al enkele malen dat die metalen doos kristalletjes niet geschikt zijn voor het zendwerk maar ik heb niet zo veel zin om voorlopig een LC oscilator recht aan de antenne te hangen(hoewel ik er wel toe in staat ben)...Of zou dit te doen zijn?(bij kalm weer tenminste).Net als een vraagje over de antenne,voor 40 meter band(wel der wat buiten om pissed-off amateurs te vermijden),wat moet ik daar gebruiken?Ik zag in enkele oudere documenten een longwire in 2 gekapt waarvan beide aansluiting naar een uiteinde van de koppelspoel liepen.Of zou een gewone longwire+aarde ook gaan zenden?

Groet,Thomas

Op 10 maart 2006 07:54:43 schreef MRF-Technoligy:
S `avonds om half zeven draait er een Ned. talig amateurnet om 18:30 uur daar voor aan draait het voor net.ook op 3630 Khz plus en min QRM.

Ook leuk zondag morgen zo rond 10:00 a 11:00 een Am net op 3705 Khz .
.

En in B niets, maar Sparkman gaat daar gauw verandering in brengen hoop ik

voor wie er nog kristallen zoekt ....

http://www.elektrodump.nl

kijk onder zend/ontvanger toebehoren, helemaal onderaan.

Koopje, heb zelf ook zo'n kistje gekocht.

ben ik te vroeg, of zijn de condities errrrgg slecht?
ik hoor nog niets op de standaard band.

Ik hoor nu wat gepingel op 6300

Hallo kan iemand vertellen ,wat de beste tijd is om te zenden op 48 meter(6.3mhz) en op 76 meter (3,9mhz)

grrr

48meter overdag en 76 meter savonds

Op 12 maart 2006 11:41:01 schreef Tornado:
Hallo kan iemand vertellen ,wat de beste tijd is om te zenden op 48 meter(6.3mhz) en op 76 meter (3,9mhz)

grrr

Op 48 mtr. om ongeveer 07:00 uur tot 09:00 uur 's ochtends en op 76 mtr. in de nachtelijke uurtjes.

Op 12 maart 2006 08:54:37 schreef geostar:
voor wie er nog kristallen zoekt ....

http://www.elektrodump.nl

kijk onder zend/ontvanger toebehoren, helemaal onderaan.

Koopje, heb zelf ook zo'n kistje gekocht.

Ik heb, evenals Rob007, jarenlang de radiomarkten afgesneupt naar kristallen voor 48 mtr. Verleden jaar bij "de Lichtmis" een grote bak met honderden kristallen doorzocht en met veel pijn en moeite enkele voor de 48 mtr. kunnen vinden... Nu blijkt, dat er een veel makkelijker manier is... Onvoorstelbaar!
Geweldig bedankt voor je tip, Geostar! ;)

6260 radio rainbow (@hotmail.com)
6300 house/trance
niet veel vandaag, of ik ben te laat :P

@Tornado.

Een beste tijd om te zenden die is er niet ligt er aan wat en welk wereld deel je voorkeur heeft.
Ik geef hier dan ook geen antwoord op zelf ff googlen en kijken bij propagatie.

Ik zelf doe behoorlijk veel aan grey line dxen. Dat wil zeggen,, mijn target is bv nieuw zeeland, in een bepaalde tijd van het jaar heb je de situatie dat waneer het hier in de ochtend weer licht word word het tegelijk weer donker in Nieuwzeeland. Dat zijn tijden om je kans behoorlijk te vergroten om in nieuwzeeland te komen.
zo zijn er verschillende tijden in het jaar waar het in tresant is om aan grey line dxing te doen, Ook als het hier donker is en een bepaald gebied in de USA het schemer in valt je de kansen vergroot om gehoort te worden.
Verder is het bijna een must om ook eens op wat hoogere frequenties te kijken dan alleen maar wat op de 6 mhz blijven pruttelen.
Ik heb wel eens uitzendingen gehad met meer dan 40 reacties uit de USA.
Om te beginnen op 48 mb zou ik zeggen, ga er wat vroeger uit, en zet de zender aan voordat de ochtend gloren op komen. ook eens een uitzending van 19.00 tot 24.00 uur kan leuke reacties op leveren.
Heb de meeste reacties uit zuid amerika on 48 mb gekregen in de avond,,
zo zie je maar

doei

Ok bedankt voor de reacties ,ga even google kijken wat dat opleverd en zal wat later op 67 meter proberen

grrrrrr

@alfred

Grey-line DX-ing geeft meestal het beste resultaat als het gaat om echt maximaal weg te draaien.Je zit dan in de overgangs fase van de nacht dag condities.

@alfred

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Ik wist niet dat ze zo bestonden (zonder aanpassingen), maar voor de kleinbehuisden en mobiele HF-48mtr.-pirate-freaks:
http://zendamateur.2dehands.nl/markt/zend_antenne/hf-multiband-mobiel/…

Reken maar dat daar heel veel vermogen in moet om effect te hebben....

Tja, een mobiele antenne draait nu eenmaal wat minder dan een grote basisantenne...

Nou luitjes zie je zelf al rond rijden met een 1/4L spriet achter op de rukhaak.Dan is zo'n debielsprietje wel heel handig !

Gaan we het niet vergeten?

http://www.radiovlooienmarkt.nl/

ik denk ik zal het even aanhalen want ik lees er nog niet veel over!

http://www.circuitsonline.net/news/view/77

had iemand mij gebeld over dit gebeuren?

Rob007.