aja hene buizen zijn zowiezo niet echt interesant meer tegenwoordig
maar wel leuk om mee te klooien
en een voordeel hebben ze wel erg goede straal kwalitijd

Gevaarlijk speelgoedje :P.

Waar worden zulke hene buizen gebruik in de praktijk?

dan ga ik er ook is op zoek.

Vroeger heel veel, was de goedkoopste laser, hoewel nog steeds behoorlijk aan de prijs.

Tegenwoordig worden ze bij mijn weten alleen nog gebruikt als er specifieke eisen aan zaken als polarisatie en coherentie-lengte worden gestelt, maar het pricieze hoe en waarom van hedendaagse HeNe toepassingen ken ik ook niet.

Allerlei DPSS-achtige constructies als de Coherent Compass gebruikt koppelen de voordelen van DPSS aan zeer goede eigenschappen.

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

Hallo mensen!
Ik volg al heel lang jullie forum en heb al hoop geleerd.
Wil ook een lasershow bouwen en vooral de techniek begrijpen.Heb een 30mW en 50mW 532nm lasers en een ALC60x van ongeveer 100 a 200mW Argon,die moet ik nog repareren.
Ik zoek alleen nog software voor de animaties die ik ook wil maken.Wil beginnen met software en interface en lasers en dan ga ik de drivers en de galvo's maken.
Heb ook al die FTPsite gezien voor de bestandjes,dus als iemand Poppelscan, beam sculptor 3D of iets dergelijks heeft zou ik graag een kopietje willen hebben als het mag.
Verder vind ik het een leuk forum!!!Ga zo door en als ik tijd heb praat ik lekker mee met jullie.
Groetjes Rob

Kun je niet beter éérst beginnen met het maken van de galvo's met driver? Lijkt me het meeste werk voor je set.

Software en plaatjes zijn (bijna) gratis zó van internet getrokken.

Op 13 maart 2006 19:11:52 schreef weardguy:
Ik hoop dat je die 13 volt niet zomaar op de laserbuis zelf gezet heb.

Als je dat wel gedaan hebt loop je de kans dat de buis stuk is, of de voeding.

Ha die Weardguy, nog steeds goede raad aan 't geven?
Is er dan geen enkel onderwerp waar je wat vanaf weet?:-)
He-Ne buis kan niet stuk met 12V. er zit geen gloeidraad in en ontsteken zal ie zeker niet doen.

Op 15 maart 2006 20:50:30 schreef grotedikken:
[...]
He-Ne buis kan niet stuk met 12V. er zit geen gloeidraad in en ontsteken zal ie zeker niet doen.

Wat zit er wel in dan? :P

Bij een (normale radio)buis zit er toch altijd een gloeidraad in?

Op 15 maart 2006 20:50:30 schreef grotedikken:
[...]

Spijt mij, vraag ik wel om een ietwat vriendelijkere opmerking ;)
Ik heb mij vergist met een stukje over een CO2 laser, ergens stond dat een regeneratie achtig trucje waarbij je een flinke dot spanning 'ergens' opzette (daar ik dan even in het midden laat welk deel, pin me er niet op vast)

hene das meer wetenschap enzo. Op school hebben we nog wel zon oud maap mw heneetje staan, maat hebben we sinds kort ook een diodelaser met 3 stralen. Het is nog steeds niet optimaal maar tis iets eh...

HeNe zijn idd niet meer zo populair omdat diodelasers goedkoper, makkelijker en handiger in gebruik zijn. (beetje dubbelop:s)

even een foutje in een boek: ergens stond: diodelasers, max 50mW continu vermogen...

lol
wat is eigenlijk momenteel het maximum van diode lasers
met name bij rood ?

Op 16 maart 2006 10:56:33 schreef Electrogek:
lol
wat is eigenlijk momenteel het maximum van diode lasers
met name bij rood ?

dr is geen maximum voor diode lasers

rood heb je zeker tot 1 watt en infrarood gaat ruim tot in de 10-20 kw range
maar dan heb je ook watergekoelde laser diode bars

zie bv deze

http://www.armstronglaser.com/images/720bararray.jpg

30 kw aan laser diode bars
wordt natuurlijk voornamelijk gebruikt om nd:yag of nd:glas lasers mee te pompen

hier nog een losse laser diode bar
een losse bar trekt ongeveer 30-50 ampere weg

http://www.armstronglaser.com/images/laserarray.jpg

[Bericht gewijzigd door ledfreak op ]

Niet leuk voor in huis gebruik :P

Uit hoeveel aparte diode's bestaat zo'n bar? Als ik het goed begrijp is het een "array" van een een aantal diode's dus niet een losse diode. is dat niet wat ze bedoelen??

Op 16 maart 2006 17:20:16 schreef F-rank:
Uit hoeveel aparte diode's bestaat zo'n bar? Als ik het goed begrijp is het een "array" van een een aantal diode's dus niet een losse diode. is dat niet wat ze bedoelen??

yeps dat klopt het is ook een verzameling van diodes dus een aray inderdaad

1 aray is meestal tussen de 10 en 40 watt en 1 bar kan alles van 10 - 1kw zijn

Er is hier ook wel eens verteld dat IR lasers misbruikt kunnen worden om een groene laser te maken, door de frequentie te verdubbelen. Hoe werkt dat? Ik heb namelijk nog een oude kapotte CD brander liggen.

En ik heb hier enkele modelbouwservo's, die werken ook met een kleine stroomsturing. Maar als ze ver moeten draaien zijn ze nogal traag. Heeft iemand hier ooit wat mee gedaan?

wat? ir lasers groen maken? slijm slijm kwijl

Het kan, maar redement van zo een conversie is afschrikwekkend slecht.

Wat wel goed werkt en veel toegepast wordt is het licht van een met een IR-diode gepompte SS laser (DPSS) in de cavity te verdubbelen (FD) naar een zichtbare golflengte.

Dan krijg je dus een constructie: 808 nm diode laser -> 1064 nm IR SS laser -> verdubbelen naar 532 nm groen.

Zie verder de relevante delen van de laserfaq.

Er zijn zelfs slimme samengestelde "kristallen" in de handel welke de SS-laser en SHG + coatings in een ding verenigen, 808 nm diode er achter en het is een groene laser. Natuurlijk nog wel wat optica nodig om er een nette straal uit te krijgen, deze constructie zie je veel in laserpointers en dergelijken.

Van mij mag het niveau wel voorzichtig iets omhoog, zeer veel zaken zijn in dit topic al eens goed besproken. Dit is ook de reden dat ik de opzet wat ga proberen te veranderen. :)

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

In veel zelfbouw dacs zie je de TL074/TL084, waarom is hier voor gekozen? voor de bredere bandbreedte, maar wat nu als je meer stroom nodig hebt? Dan zou je een opamp als de TDA 1519 oid kunnen gebruiken, in plaats van de TL074. Of raden jullie iets anders aan? En wat zijn de voor en nadelen van een symetrische voeding van 18 volt of een van 12 volt? Wat zijn hier de effecten van?

Op 17 maart 2006 16:40:35 schreef Aart:

Van mij mag het niveau wel voorzichtig iets omhoog, zeer veel zaken zijn in dit topic al eens goed besproken. Dit is ook de reden dat ik de opzet wat ga proberen te veranderen. :)

goed plan aart van mij ook beetje het niveau opkrikken kan geen kwaad

Ik zal ook hier even aankondigen dat ik mijn laserhobbie ga beperken, daarom verkoop ik mijn argon. Voor mensen die intresse hebben; kijk hier even.

Ja, inderdaad! Dit komt omdat er het laatste half jaar mensen bijgekomen zijn die het veel hebben over hun laserpointertje en hun MOT-setje. En dat ze zo'n setje besteld hebben. En dat hun setje binnen is gekomen. En hoe blij ze er mee zijn.

Ik denk dat daardoor mensen die wat 'verder' zijn met hun laserkennis nog maar af en toe posten bij CO. De interesse wordt minder.

Wat ook veel voor komt is dat nieuwe mensen niet even 'terug lezen' over een vraag die ze hebben. Deze wordt dan opnieuw gesteld en het hele riedeltje begint weer van voor af aan.....

Op 17 maart 2006 16:52:46 schreef T.Assies:
In veel zelfbouw dacs zie je de TL074/TL084, waarom is hier voor gekozen? voor de bredere bandbreedte, maar wat nu als je meer stroom nodig hebt? Dan zou je een opamp als de TDA 1519 oid kunnen gebruiken, in plaats van de TL074. Of raden jullie iets anders aan? En wat zijn de voor en nadelen van een symetrische voeding van 18 volt of een van 12 volt? Wat zijn hier de effecten van?

TL074/084 dient als voor versterking van de DAC.
Je kan geen TDA1519 gebruiken want hij is niet symetrisch gevoed. de reden is omdat er een elko met serie met een luidspreker staat, (of stappen motor). hier krijg je bij langzaame bewegingen bij shows een probleem. bij een lange pulse zal je zien dat die het even door geef en dan weer terug stoot naar het midden.

een TDA2030 of tda1521 is een goede oplossing.
die symetrisch voeden en de ingang condensator weglaten. dan kan hij lange pulsen onder de 1 hertz bereiken.

@scantech
Ik lees als ik wil altijd weer terug, alleen kan ik niet reageren als ik een reactie zie war ik niet tege kan :P.

@ hilbren
Leuk argontje :P
elektrogek heeft misch vast intresse.

ik ga in ieder geval geen setje kopen: dvdlaser, zelfbouw dac, zelfbouw galvo's en servo bordjes.

Op 17 maart 2006 21:29:16 schreef Dnstje:
[...]

TL074/084 dient als voor versterking van de DAC.
Je kan geen TDA1519 gebruiken want hij is niet symetrisch gevoed. de reden is omdat er een elko met serie met een luidspreker staat, (of stappen motor). hier krijg je bij langzaame bewegingen bij shows een probleem. bij een lange pulse zal je zien dat die het even door geef en dan weer terug stoot naar het midden.

een TDA2030 of tda1521 is een goede oplossing.
die symetrisch voeden en de ingang condensator weglaten. dan kan hij lange pulsen onder de 1 hertz bereiken.

@scantech
Ik lees als ik wil altijd weer terug, alleen kan ik niet reageren als ik een reactie zie war ik niet tege kan :P.

@ hilbren
Leuk argontje :P
elektrogek heeft misch vast intresse.

Goed, qua symetrische voeding klopt dat idd, maar hoe zit dat met bandbreedte? En een condensator( 100 nf oid) vangt enkel de snelle stroompieken op, niet de langzame! En die dienen juist ter ontkoppeling in de voedingslijn te staan ...

Dit gebruik ik om mijn steppers aan te sturen.

http://dnst.be/laser/Schema's/mot-1-driver.gif

De mot-1 op 12volt geeft mooie resultaten dan direct op de dac en op 5v zeg ik alvast.

Ik ben nu al heel wat verder met mijn openloop galvo's. geen idee of ze beter zijn dan de mot-1's.