MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
@Galaxy
Ik snap niets van je schema bij nader inzien en met name je modulator. die eerste tor met emitter aan massa.En hoe krijg je in vredes naam de serie modulator op halve voedingspanning ingesteld...volgens mij valt er veel aan te verbeteren anders kijk ff op eerdere postings.
[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]
Ook een leuk schema'tje om op 48 uit te komen.
Op 22 maart 2006 18:22:41 schreef MRF-Technoligy:
@GalaxyIk snap niets van je schema bij nader inzien en met name je modulator. die eerste tor met emitter aan massa.En hoe krijg je in vredes naam de serie modulator op halve voedingspanning ingesteld...volgens mij valt er veel aan te verbeteren anders kijk ff op eerdere postings.
Toch heeft dat gekke ding wat mogelijkheden:
De spanning over R2 (oscillator) wordt bepaald door de basisstroom van T1: Hoe hoger de stroom (meer spanning over R2), hoe meer T2 geknepen word en hoe lager de spanning over R2 gaat worden, een stabiliserende werking dus.
Door R3 variabel te maken, regel je dus de spanning op R2.
De modder is wat temperatuur gevoelig: als T1 warmer word, dan wordt T2 ook geknepen.
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Ok maar lineairiteit is ver te zoeken lijkt me.Ik zou liever een opamp zien met daar achter een paar torretjes.
Dat is toch een beetje het probleem met een (serie)modulator, het gaat er van uit dat het opgewekte vermogen van de te sturen trap lineair is met de voedingsspanning/stroom van die trap. Zonder tegenkoppeling (RF -> omhullende) kan je daar geen juiste uitspraak over doen.
Toch zit hier nog wel degelijk een tegenkoppeling in (alleen LF en DC). Maar ik ben het met je eens dat het beter kan! Eigenlijk kan het altijd beter, maar dat is wat anders. 
Op 22 maart 2006 20:33:45 schreef Henry S.:
Daarom hou ik niet zo van dergelijke modulators, doe mij maar een dikke trafo
Heb je toch het zelfde probleem ...
Maar door de beperkte bandbreedte valt het toch allemaal erg mee.
Het is een beetje als HE-audio, als het maar goed klinkt!!!
het grote nadeel: De gelijkstroom die de trafo verzadigd...
Maar het voordeel: Je modulator vreet niet de helft van je voedingsspanning op.
HiFi is het idd niet, 4,5kHz 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
MRF-Technoligy
@Henry
voeding hoog nemen !! en de serie modulator op de halve voedingspanning zetten die overeenkomt met die van de zender, kan je ook nog op moduleren...en heb je ook geen verliezen.
Extra probleem met een trafo-modder is inderdaad de kernverzadiging bij hoge stromen, luchtspleet brengt uitkomst.
Mijn balans-modder ziet er op de scope niet uit bij 100% modulatie, toch klinkt dat ding erg goed (bijna buizen geluid) bij *normaal* gebruik want je zal in de practijk niet boven de 60 % modulatie komen tenzij je met een of andere "processor" gaat werken. En dan nog, het spul gaat dan slechts "soft clippen" wat lang niet zo rauw klinkt als een overgemoduleerde serie modulator.
Op 22 maart 2006 21:23:08 schreef MRF-Technoligy:
@Henryvoeding hoog nemen !! en de serie modulator op de halve voedingspanning zetten die overeenkomt met die van de zender, kan je ook nog op moduleren...en heb je ook geen verliezen.
Dat heb je ook met serie modulatie: Down modulatie, je draaggolf staat op maximum en dat blijft zo als je moduleert.
Dus PEP vermogen is (kale) draaggolf vermogen en dat klopt niet! Kwestie van instellen, gaat soms niet echt lekker ...
@mrf, ik zal eerdaags ff een fotootje schieten van dit (oscilatortje) de modulatie is opzich goed, alleen het vermogen is te verwaarlozen, vandaar dat ik "m opnieuw ga opbouwen, met wat c"tjes over de emitters, ik heb "m in een nogal kleine behuizing zitten i.p.v. 8 volt heb ik gewoon 13,8 v erop gehad en hij bleef mooi stabiel, ik ga de spanning eens opvoeren naar 24 volt en de bd"s 135 voorzien van een koelplaatje.
Op 22 maart 2006 21:23:08 schreef MRF-Technoligy:
@Henryvoeding hoog nemen !! en de serie modulator op de halve voedingspanning zetten die overeenkomt met die van de zender, kan je ook nog op moduleren...en heb je ook geen verliezen.
Dat vind ik nou juist zonde van de spanning.
Op 21 maart 2006 20:18:43 schreef saturnus:
@Allemaal,ik heb in Rosmalen een Philips "typemachine" versterker gekocht met 4 x EL 36 erin.Hoeveel vermogen is dat? Ik dacht ongeveer 100 watt? Er zit ook een stekker in om de luidsprekers aan te passen bv 70 of 100 volt.Ik wil hiermee moduleren op de eindtrap,nu heb ik een trafo liggen:110-0-110-120-130 en aan de andere kant:6-0-6-12-18 en nog een paar,erg veel mogelijkheden dus.Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Zonder dat me van alles om de oren vliegt.Oja vermogen vd trafo is 100 VA.Verdere nieuwe aanwinsten:microfoonmixer ook met buizen ,was in 1 koop met de versterker.Grote stalen kast met div.trafos,condensatoren en een dikke variac,volt en amp.meter,oude sony tuner met SW! leuk voor in de studio was maar 3 euro...en onderweg nog ergens aangewipt en 6 lades uit de sk 010 opgehaald,dus voorlopig kan ik mn gang gaan.
Deze philips versterker levert geen 200 watt, denk ook dat je echt te kort komt om een SK010 te moduleren (Anode), die philips versterker wordt vaak gebruikt om een modulator mee in te sturen , heb nog nooit iemand gehoord of gesproken die deze versterker als modulator gebruikt , dus je kan het altijd proberen , wie niet waagt wie niet wint , persoonlijk zou ik een goed en iewat oversized mod. trafo gebruiken , afijn succes !!oh ja wat mischien ook een optie is om alleen het schermrooster te moduleren dan is de philips versterker wel voldoende.
Op 21 maart 2006 20:18:43 schreef saturnus:
@Allemaal,ik heb in Rosmalen een Philips "typemachine" versterker gekocht met 4 x EL 36 erin.Hoeveel vermogen is dat? Ik dacht ongeveer 100 watt? Er zit ook een stekker in om de luidsprekers aan te passen bv 70 of 100 volt.Ik wil hiermee moduleren op de eindtrap,nu heb ik een trafo liggen:110-0-110-120-130 en aan de andere kant:6-0-6-12-18 en nog een paar,erg veel mogelijkheden dus.Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Zonder dat me van alles om de oren vliegt.Oja vermogen vd trafo is 100 VA.Verdere nieuwe aanwinsten:microfoonmixer ook met buizen ,was in 1 koop met de versterker.Grote stalen kast met div.trafos,condensatoren en een dikke variac,volt en amp.meter,oude sony tuner met SW! leuk voor in de studio was maar 3 euro...en onderweg nog ergens aangewipt en 6 lades uit de sk 010 opgehaald,dus voorlopig kan ik mn gang gaan.
Deze philips versterker levert geen 200 watt, denk ook dat je echt te kort komt om een SK010 te moduleren (Anode), die philips versterker wordt vaak gebruikt om een modulator mee in te sturen , heb nog nooit iemand gehoord of gesproken die deze versterker als modulator gebruikt , dus je kan het altijd proberen , wie niet waagt wie niet wint , persoonlijk zou ik een goed en iewat oversized mod. trafo gebruiken , afijn succes !!oh ja wat mischien ook een optie is om alleen het schermrooster te moduleren dan is de philips versterker wel voldoende.
@Westcoast,dat ie geen 200 watt geeft wist ik al maar is ook niet bedoeld voor de sk 010 maar voor andere toekomstige bouwsels.Liep dat ding tegen t lijf voor weinig......Bedankt voor de info.Wat voor buizen gebruik jij eigenlijk als modulator?
Op 23 maart 2006 19:39:36 schreef saturnus:
@Westcoast,dat ie geen 200 watt geeft wist ik al maar is ook niet bedoeld voor de sk 010 maar voor andere toekomstige bouwsels.Liep dat ding tegen t lijf voor weinig......Bedankt voor de info.Wat voor buizen gebruik jij eigenlijk als modulator?
ok,De SK010 moduleer ik met 2 X 4CX250 b. (1200 volt)
of met zes keer de PL519 (750 volt) net waar ik zin in heb
ik gebruik wel een wat groter MOD. trafo als wat je eigenlijk nodig hebt, op deze manier vind ik het laag wat mooier als met een kleiner trafo, wat modulatie betreft ben ik niet snel tevreden ....
de modulator stuur ik met een wat ouder type fet versterker
of een Bocama LA-224 B buizenversterker,overigens heb ik ook die Philips van jou wel eens geprobeerd als voorversterker voor de modulator deze klonk echt perfect
maar hij was niet van mij , maar voor reparatie , heb trouwens afgelopen zaterdag ook in rosmalen met zo,n philips in m,n handen gestaan ,maar ik had al te veel andere dingen gekocht....
MRF-Technoligy
Er zijn veel manieren om AM te moduleren serie met of zonder trafo.In de voor trappen.Maar zijn er ook mensen die al eens Clamper Tube modulatie toegepast hebben.was ik even benieuwd naar en hoe dit voldoet???? Westcoast jij gebruikt toch ook schermrooster mod. en hoe doe je dit met of zonder clamper tube.
Je hebt er geen grote modulator voor nodig en is voor sommigen onder ons een optie.
MRF en een prettig weekend nog!!
Op 24 maart 2006 18:50:24 schreef MRF-Technoligy:
Er zijn veel manieren om AM te moduleren serie met of zonder trafo.In de voor trappen.Maar zijn er ook mensen die al eens Clamper Tube modulatie toegepast hebben.was ik even benieuwd naar en hoe dit voldoet???? Westcoast jij gebruikt toch ook schermrooster mod. en hoe doe je dit met of zonder clamper tube.
Je hebt er geen grote modulator voor nodig en is voor sommigen onder ons een optie.MRF en een prettig weekend nog!!
Nee , marcel, Geen schermroostermodulatie , maar beide
Anode en Schermroostermodulatie , ook schermroostermodulatie heb ik veel mee geexpirimenteerd
maar ik miste diepte (laag)ik gebruikte een kleine modulator met twee 6L6 buizen en een trafo van een BC191 (VTkist) doch ben ik ik wel van mening dat als het niet om muziek gaat maar alleen spraak schermroostermodulatie prima kan fungeren en het hoeft dan maar een kleine modulator te zijn , maar met muziek vind ik en vele anderen met mij anode of anode/scherm met inderdaad een grote modulator het mooist klinkt, ik moduleer overigens ook op de standaard modulatie op de stuurzender EL34
maar voor alleen spraak is schermroostermod. een prima optie.
MRF-Technoligy
Ik had de afgelopen dagen mijn Card reader stuk maar nu doet hij het weer en maak er gelijk maar weer gebruik van om weer ff wat te uploaden.
Het zijn wat foto`s van een simpele Noise Bridge (speciaal voor de coax boy`s onder ons) die ik afgelopen week heb gemaakt met het print ontwerp proggie van Transmitter.
Wat kan je met een Noise Bridge MRF ????
Wel het is een ruisbron (met een zeer groot spectrum) zoals de naam al doet vermoeden in de vorm van een zener die stroom trekt gevolgd door een drietal versterker trapjes om de noise op te krikken.
Daarna stop je de noise in een brug van Wheatstone aan de brug hangt dan een potmetertje 50ohm en de antenne Coax-kabel.In het midden van de brug sluit je je ontvanger antennebus aan ook 50 ohm.
De ontvanger doet dan dienst als meet instrument om te bepalen hoe je antenne zich gedraagt en aangepast is .Bij een goed afgestemde antenne en op 50 ohm aangepast zal de ontvanger namelijk zeer weinig ruis laten horen en zien in de vorm van een lage signaal uitslag op je S-meter.( de brug is dan in balans)
Kort om met een ruisbrug kan een goede hulp zijn om je antenne eens te controleren.Of om je ontvanger eens na te trekken (afregelen) door de brug steeds aan uit te schakelen en af te regelen op max S/N.Wel AGC uitschakelen.
onderkant print.
Nu bestukt.
MRF..
MRF-Technoligy
Robint91
Kan ook robin maar dan moeten de andere volgende trappen lineair ingesteld staan.Vaak kiest men voor de hoogste versterking en dan mod. in de eindtrap.
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
En met alleen anode-modulatie moet je waarschijnlijk veel meer insturen? Dat is, denk ik, de reden dat de meesten over beide moduleren... Is er nog merkbaar verschil te beluisteren tussen alleen anode of scherm/anode?
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Op 24 maart 2006 19:48:55 schreef MRF-Technoligy:
Het zijn wat foto`s van een simpele Noise Bridge (speciaal voor de coax boy`s onder ons) die ik afgelopen week heb gemaakt met het print ontwerp proggie van Transmitter.
Je hebt jezelf weer eens overtroffen, Marcel! Heb persoonlijk nog nooit gehoord van zoiets als een "Noise Bridge"...
Knap werk hoor!
En Bert natuurlijk ook met zijn fabelachtige printontwerpjes! 
Op 24 maart 2006 20:58:25 schreef Hans de Swan:
En met alleen anode-modulatie moet je waarschijnlijk veel meer insturen? Dat is, denk ik, de reden dat de meesten over beide moduleren... Is er nog merkbaar verschil te beluisteren tussen alleen anode of scherm/anode?
absoluut , het geluid wordt voller , zonder schermrooster is dat wat minder , alleen schermroostermod. is vrij kritisch met afstellen maar je kan een heel leuk resultaat behalen, maar persoonlijk ga ik voor Schermrooster/anode modulatie dat is echt het mooist , maar ja, een grotere modulator , dat is voor velen een probleem denk ik