Voor School moeten we een schakeling bouwen. Met 4 schakelaars generegen we binaire getallen tussen 0 & 15. Hieruit moeten we de priemgetallen halen. Ik heb de logische vergelijking opgesteld. Maar volgens mij is deze nog te vereenvoudigen. We mogen enkel NAND poorten gebruiken om deze schakeling op te bouwen.

Hier is de logische vergelijking die ik heb opgesteld. Is deze nog verder te vereenvoudigen. Want zoals deze opgebouwd is zou ik veel te veen nand poorten moeten gebruiken.

http://img88.imageshack.us/img88/2149/vergelijking4uy.jpg

Gebruik een multiplexer opgebouwd uit NANDs.
Hoef je tenminste niet na te denken.

Ik weet niet wat een multiplexer is. Ik heb dit even opgezocht, maar dit is niet de opdracht zoals ik ze gekregen heb. Dus de bedoeling is dit op te lossen met enkel NAND. Hoe kan ik deze vergelijking verder vereenvoudigen?

Je kan toch met alleen NANDs zo'n ding maken?

Ja dat weet ik. Maar mijn vraag was eigenlijk hoe ik deze vergelijking nog verder vereenvoudig zodat ik minder NAND poorten zal moeten gebruiken. Maar ik weet dus niet of dit mogelijk is.

ik weet het ook niet, en ik heb eerlijk gezegd weinig zin om me op dit moment erin te verdiepen...
Maar ik denk dat er wel iemand anders zo aardig is om je te willen helpen..

ga eens op internet zoeken naar K-mappen of karnau diagrammen...
dan kan je ze een stuk vereenvoudigen

Ok, toch bedankt voor de moeite.

Op 25 maart 2006 16:20:58 schreef MasterOFDoom:We mogen enkel NAND poorten gebruiken om deze schakeling op te bouwen.

Wie zei dat dit alleen NANDs met 2 ingangen mogen zijn?
Je maakt het jezelf veel te moeilijk.

Hier vind je wat uitleg over karnaugh kaarten, dat is echt wat je nodig hebt, om dergerlijke vereenvoudigen te maken.

Op 25 maart 2006 16:41:30 schreef oorpijn:
[...]
Wie zei dat dit alleen NANDs met 2 ingangen mogen zijn?
Je maakt het jezelf veel te moeilijk.

Zo luidde de opdracht. Enkel NAND Poorten met 2 ingangen gebruiken.

bon.
de priemgetallen tussne 0 en 15 zijn

1,2,3,5,7,11,13

we stellen een codetabel op

DCBA
0000 0
0001 1
0010 0
0011 1
0100 0
0101 1
0110 0
0111 1
1000 0
1001 0
1010 0
1011 1
1100 0
1101 1
1110 0
1111 0

hieruit zien we onmiddelijk al dat wanneer D = 0 dat de uitgang in feite A volgt.
dus we hebben al direct ene groot deel van de vergelijkin

x = D\.A

nu nog 11 en 13 in de vergelijking krijgen
in ieder geval zijn D en A hoog in beide gevallen. de bits B en C spelen ping-pong. slechts als een van die hoog is is de condite waar

dus dat schrijven we als

D.A.(B[+]C) [+] is ene exor functie

dus de volle vergelijking wordt

x = ( D\.A ) + ( D.A.(B[+]C) )

voila nu kunnen we gans die nest omzetten naar een nand tree

dat eerste stuk is doodsimpel
pak signaal d stuur het door een and poort waarvan je de ingang kortsluit en je krijgt D\
D\ en A gaan naar een tweede nand poort.

daaruit krijg je dan (d\.a)\

bon. een or poort is eigenlijk een nanad poort waarvan je de ingangen inverteerd A+B = (a\.b\)\

als je me niet gleooft:

BA AND NAND OR NOR | B\A\ AND\ NAND\
00 0 1 0 1 | 1 1 1 0
01 0 1 1 0 | 1 0 0 1
10 0 1 1 0 | 0 1 0 1
11 1 0 1 0 | 0 0 0 1

voila NAND operatie op B\A\ = is krak hetzelfde als een or

dus de uitgang van die eerste term kunnen we in een derde NAND gate prammen . we moetne er nu alleen voor zorgen dat de tweede ingang daarvan ook een geinverteerde term te zien krijgt en tis geklonken

en dat is gene probleem want aangezien we alleeen NANDs ter beschikking hebben is ZAL die term geinverteerd zijn

bon we kunnen daar dus ook al direct een NAND gate plakken

die nand moet 3 signalen in de gaten houden
A,D en de exor functie op B en C

dus in ieder geval is dit een nand met 3 ingangen
op de eerste twee plak je D en A
de derde komt van een exor functie die we nu gaan maken

de exor is (B\.c) + (B.c\)

dus we zeggen en schrijven
een nand die als invertor gezet wordt ( ingangen korstluiten ) aan B en eentje als invortor aan C

dus we nemen B en de uitgang van C\ in een NAND gate
en de uitgang B\ samen met C in een nand gate

aangezien we weer twee omgekeerde signalen hebben wordt het nu wel heeeeel erg simpel we pakken een laatste naand poort , steken die twee signalen Bc\ en b\c daardoor en der komt direct uit wat we nodig hebben

dus ik tel 8 NAND poorten met 2 ingangen en ene met 3 ingangen.

ter verduidelijking. de techniek die ik hier toegepast heb om de formules op te stellen heet Quine-McClusky minimalisatie. het is de bedoeling van zo groot mogelijke velden van gelijke data te zoeken waarvoor de uitgang constant blijft. of de data nu 1 of nul is speelt gene rol, ze moeten gelijk zijn

das anders dan bij karnaugh waar je achter '1'en vist.
karnaugh loopt vast bij 4 variabelen. je kan meer maar dan moet je al ingewikkelde 3d constructies maken.
QM loopt nooit vast. als je bijvoorbeeld de priemgetallen in een 16 bit getal moet vinden zit je met karnaugh flink in de rats .. 16 bit

QM : no problemo

logic minimizers gebruiken QM heel veel. daar zijn zeer efficiente algoritmes voor ( de meeste verilog en vhdl synthesizers zittne vol van QM algoritmes.

heh. kzie net dat eigenlijk D gene rol speelt voor de hoogste trap ( omdat we het geluk hebben dat de codes overlappen

dus die drie ingangen NAND kan weg en vervangen wordne door ene twee ingangen NAND
alleen A en B[+]C worden daaraan gevoederd.

Ok, bedankt allemaal. Ik ga het straks een uitpluizen en als er nog vragen zijn horen jullie het wel.

en hier is ie grafishc opgelost :
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=PRIEM.png

Ellende he Free, die vacanties >:-)

euhm en 2 free?
(niet oneerbiedig bedoelt)

[Bericht gewijzigd door theorieken op ]

Op 25 maart 2006 22:37:36 schreef theorieken:
euhm en 2 free?
(niet oneerbiedig bedoelt)

o crap.

mijn waarheidstabel was verkeerd.

enfin met de gegeven werkwijze zou die er nu toch wel moetne komen.

Op 26 maart 2006 16:44:26 schreef free_electron:
[...]
o crap.

mijn waarheidstabel was verkeerd.

enfin met de gegeven werkwijze zou die er nu toch wel moetne komen.

Aangezien hij niet meer antwoord heeft ie wss het schema gewoon gecopieerd, en zit ie nu met een foute schakeling...

>:) Dan moet de TS het zelf maar doen.

Leerkracht: "Vanwaar hebt ge deze oplossing?"
MasterOfDoom: "Awel, van CircuitsOnline, van ene Free_Electron."
Leerkracht: "Free_Electron? Vincent Himpe bedoelt ge?
Ah, die heb ik nog in de klas gehad, vroeger. Toen kon-ie het ook al niet!"
MasterOfDoom: "Amai, maar dien staat nu wel patatten* te bakken in Californië!"

* patatten = chips

>:-)

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Op 26 maart 2006 19:05:35 schreef Bertrix:
[...]

Aangezien hij niet meer antwoord heeft ie wss het schema gewoon gecopieerd, en zit ie nu met een foute schakeling...

wat nog maar eens bewijst. nooit dingen klakkeloos overnemen ! altijd 25 keer nalezen. en tgaat hem niet op om de oplossing maar om de werkwijze. en huiswerk klakkeloos copieren geeft je recht op een 0/10.

ook ik maak blijkbaar nog steeds fouten >:) mea culpa.

eigenlijk is mijn schema correct ( tis niet volledig , maar het doet wel wat in de waarheidstabel staat. alleen ontbreekt daar de 2. het algoritme werkt dus maar de gevoederde data is verkeerd ). je moet alleen nog 'or-en' met D\C\bA\

Op 26 maart 2006 19:29:52 schreef KT88:
Leerkracht: "Vanwaar hebt ge deze oplossing?"
MasterOfDoom: "Awel, van CircuitsOnline, van ene Free_Electron."
Leerkracht: "Free_Electron? Vincent Himpe bedoelt ge?
Ah, die heb ik nog in de klas gehad, vroeger. Toen kon-ie het ook al niet!"

>:-)

woehahaha . lol. sniff ..

die van digitaal heeft mij zo eens goe liggen gehad.
op de evaluatie na het eindexamen.
Tis deraan te zien da ge weer niks gestudeerd hebt...

ik kreeg alle kleuren van de regenboog . ik was in de overtuiging het toch vrij goed gedaan te hebben.
euh euh .. wat was er allemaal mis dan ?
awel hier : die vraag bijvoorbeeld stond letterlijk in het boek : ( k'herinner me het nog altijd ; wat is het hoog niveau van een ttl schakeling . 2.4 volt was't antwoord. en 'tstond letterlijk in het boek en ja ik had dat nooit gelezen. )

ik stond daar te zweten en toen kwam eruit : nog een gelukkig dat je alle andere vragen goed had.
godverdekl.... mij zo doen panikeren ik had 98/100. maar inderdaad de opmerking dat ik mijne boek nie opengedaan had was er recht op. ( alle andere leerlingen hadden net die vraag goed, die van't jaar hoger hadden gezegd dat dat er zeker ging inzitten als weggevertje. en mij hadden ze weer niks verteld. de varkens ! )

en da van die patatten. haha de anectdote over mietec ( kheb die waarschijnlijk al eens gepost... met risico in herhaling te vallen : hier gaat ie nog eens )

toen de nieuwe waferfab van mietec openging in oudenaarde titelden de krantekoppen :
Mietec open nieuwe chipfabriek in oudenaarde.

ze hebben daar verschillende telefoons gekregen van locale keuterboerkes met de vraag of ze geen patatten mochten leveren.... ( neen we kochten diepvries voor de cantine )

[Bericht gewijzigd door free_electron op ]

Nee Nee ik heb het niet klakkeloos overgenomen hoor :p
Ik heb het zelf uitgezocht met de tips die julie gegeven hebben, en heb het kunnen oplossen. Bedankt allemaal voor de goeie tips.