Boor MOD:

Stofzuigertje & LED verlichting!

Wie is het eerst klaar ;)

automagisch corrigerende toeren regeling ...

Encodertje op de spindel ... moet kunnen :P

ik heb al verlichting ervoor liggen

afzuiging.....moet ik nog ff over denken....

Op 2 april 2006 19:28:21 schreef Sine:
automagisch corrigerende toeren regeling ...

Encodertje op de spindel ... moet kunnen :P

liever een analoge electronische toerenregeling. die automatische toeren regeling ben ik zelf. kwestie van minder kracht zetten. het blijft maar 150 watt daarmee kun je nu eenmaal door dikke stukken rvs grote gaten boren

Op 2 april 2006 20:47:28 schreef willyp:
En er was licht ;)

[afbeelding]

led there be light :P.

hmm, als ik geld heb ga ik een proxxon kopen, stofzuigerpompje, waar haal je in 's hemelsnaam zoiets vandaan?

Op 2 april 2006 21:21:28 schreef pcnerd:
[...]
led there be light :P.

hmm, als ik geld heb ga ik een proxxon kopen, stofzuigerpompje, waar haal je in 's hemelsnaam zoiets vandaan?

Geen flauw idee.. maar kan je zeggen dat het wel frustrerend is geen afzuiging. Moet je telkens blazen anders zie je niet meer waar je moet boren.. en vervolgens heb je overal stukjes stof *grmbl*

edit,

dit misschien iets?

http://www.lupux.com/catalog/product_info.php?products_id=248

edit 2;

IA over de stofzuier... geen 14 euro maar 4 euro :P

http://www.samenkopen.net/action_product/869538/136305

Ik ga er twee kopen, ben benieuwd of het voldoende is. Gezien dat de verzendkosten 6 euro zijn vroeg ik me af of er nog meer met mij willen mee bestellen die in Amsterdam wonen (Dichtbij de VU Ziekenhuis).

Verzendkosten zijn duurder dan de stofzuiger namelijk :)

[Bericht gewijzigd door willyp op ]

En er was licht ;)

[afbeelding]

WILLYP
Verlichting van de onderzijde is beter.
Ik gebruik een antiek lenslampje.
De te boren gaten zijn beter te zien.
www.oproepsysteem.be

En er was licht ;)

[afbeelding]

Er is idd licht, maar wordt je zo niet verblind?

Ikzelf zit te denken aan een lampje onder de voet. Moet alleen wel zorgen dat ik dan niet door het lampje heen boor :D misschien twee led's aan weerszijden van het boorgat.

Op 3 april 2006 08:59:37 schreef Ectholian:
[...]

Er is idd licht, maar wordt je zo niet verblind?

Ikzelf zit te denken aan een lampje onder de voet. Moet alleen wel zorgen dat ik dan niet door het lampje heen boor :D misschien twee led's aan weerszijden van het boorgat.

Nee, je wordt totaal nie verblind. Komt omdat de camera zich insteld in het donker en dan lijken de LEDjes overbelicht/zeer fel.

Eerst wilde ik hem aan de schuifkant/achterkant van de boor zetten maar als je dat doet krijg je weerspiegeling op je pintplaat.
Daarom heb ik gekozen om hem haaks op de pintplaat te richten zodat je daar geen last van hebt.

Omdat ik nog enkele Rode Laser units had dacht ik deze ook onderaan te monteren. Het gaat alleen (zelfs rode laser) echt niet door je printplaat koper heen.
Ik belicht mijn printplaatjes namelijk altijd met Copper Area's zodat ik mijn etsmiddel kan besparen. Dus lampje onder de boor is geen optie!

Op 3 april 2006 09:41:04 schreef willyp:
[...]

Nee, je wordt totaal nie verblind. Komt omdat de camera zich insteld in het donker en dan lijken de LEDjes overbelicht/zeer fel.

Eerst wilde ik hem aan de schuifkant/achterkant van de boor zetten maar als je dat doet krijg je weerspiegeling op je pintplaat.
Daarom heb ik gekozen om hem haaks op de pintplaat te richten zodat je daar geen last van hebt.

Omdat ik nog enkele Rode Laser units had dacht ik deze ook onderaan te monteren. Het gaat alleen (zelfs rode laser) echt niet door je printplaat koper heen.
Ik belicht mijn printplaatjes namelijk altijd met Copper Area's zodat ik mijn etsmiddel kan besparen. Dus lampje onder de boor is geen optie!

Daar heb je een punt ... niet aan gedacht dat het licht nog door een koperlaagje heen moest :D

Waar heb je de stroom voor die lampjes vandaan; uit de kolom?

Op 3 april 2006 10:02:00 schreef Ectholian:
[...]

Daar heb je een punt ... niet aan gedacht dat het licht nog door een koperlaagje heen moest :D

Waar heb je de stroom voor die lampjes vandaan; uit de kolom?

Momenteel uit me voeding die ernaast stond ;) hehehe

Sta te denken aan 2 opties:

In serie : Condensator, weerstand, LED's antiparallel

maar als ik de USB stofzuiger heb en kan toepassen dan maak ik er sowieso een 5V trafo in en kan ik dus net zo goed daar de LED spanning vanaf halen.

Kan je zeggen dat het heel vervelend is elke keer het stof van de printplaat. 1 gaatje geboord en je ziet de andere al niet meer (of je moet weer blazen). Dus hoop op de USB stofzuiger:p

Hopen dat die dan beetje zuigkracht heeft om hem op handige plek te monteren :)

Een lampje onder de boorvoet lijkt me toch echt wel makkelijker hoor:S zo kan je toch exact zien waar het gaatje zit om in te boren? schijnt het precies door een eilandje heen.

Binnen, ook met los dopje.

Zojuist is de machine binnengekomen, netjes in het vet zoals het behoort, tegen roest, ziet er prima uit, draait lekker stil alleen het dopje op de kolom zat er los bij en is ook kapot.

Overigens mag dit geen afbreuk doen verder aan de machine.

De afstelboutjes ga ik meteen vervangen tegen inbusboutjes, die zijn wat steviger en dan simpel met een inbus sleuteltje in te stellen.

Machine is nog niet belast geweest, maar volgens mij gaat het wel goedkomen.

Jan Klaasen, bedankt voor de IA en de moeite! :)

SWSje

Heb het machientje ook binnen, snelle jongens daar :)

Het dopje is gewoon te klein, en zat hier ook met een klodder lijm vast, maar dat is het minste.

Het in hoogte vestellen gaat hier ook erg soepel, alleen het toerental is niet heel constant ook vonkt het nog wat rond de commutator, miscchien moeten de koolborstels nog inslijten.

Het is een motortje wat je ook terugvind in naaimachines overigens :P

Het verstellen gaat later wel beter, komt door de wurgklem. Wat het vonken betreft, de koolborstels moeten idd ff inslijten, dat ruik je eerst ook even.

Motor is sterk genoeg, je kan hem met de hand afremmen (ik heb eelt ;)) maar niet stoppen, voor fijn boorwerk voldoende.

Heb hem ook binnen!!! :) Bij de buren afgegeven vanmiddag.. gelukkig dat hij niet naar het postkantoor retour ging want dan had ik hem zaterdag pas kunnen halen :P

Heb vrijdag avond laat ('s nachts) betaald overigens..

PaWoN

hehe, iedereen behalve jan heeft hem nu inmiddels wel thuis, en dat terwijl de hele IA is voortgekomen uit het feit dat Jan een printboormachine wou hebben ;)

Over die grijze kap bovenop, bij mij zit ie ook niet heel vast, maar hij is iig niet stuk, ding blijft er dus wel bovenop zitten.

Die dopjes en schroeven zijn blijkbaar bij iedereen een probleem, had je de fabrikant daar nog over gemaild Jan?